Massa torkade droppar på disk med diskmaskin

Permalänk
Medlem

Massa torkade droppar på disk med diskmaskin

https://i.imgur.com/51bG4QW.jpg

Vad är orsaken bakom att det blir såhär? Jag har diskmaskin tablett i, det var 1-2 månader sedan jag fyllde på saltet osv. Glansen är också påfylld.

Är diskmaskinen bara kass eller vad? Eller är det programmet jag kör? Det är något slags eco program som den kör väldigt länge med pauser.

Permalänk
Medlem

Vad är det för maskin?

Testa annat program?

Kan du ställa in mängden salt per körning? Och har du kollat så att det du fyllde på senast inte har tagit slut?

Öppnar du luckan efter färdigt program eller låter du den vara stängd en längre stund först?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Fett?

Kört för mycket som inte varit avskjölt innan och inte gjort rent avloppet på länge?

Det finns särskilt starkt rengöringsmedel att köpa - att köras på det varmaste programmet, för att diska ut diskmaskinen. Men det kan ju vara läge att rengöra den manuellt först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Fett?

Kört för mycket som inte varit avskjölt innan och inte gjort rent avloppet på länge?

Det finns särskilt starkt rengöringsmedel att köpa - att köras på det varmaste programmet, för att diska ut diskmaskinen. Men det kan ju vara läge att rengöra den manuellt först.

Vad är det jag borde rengöra exakt, har du någon video kanske? Som du säkert misstänkte har jag nyligen flyttat ut själv.

I en artikel skriver de att man kan testa hälla en halv liter ättika i botten och köra högsta temperatur, det är kanske detta du syftade på?

Skrivet av shugge:

Vad är det för maskin?

Testa annat program?

Kan du ställa in mängden salt per körning? Och har du kollat så att det du fyllde på senast inte har tagit slut?

Öppnar du luckan efter färdigt program eller låter du den vara stängd en längre stund först?

Jag har testat vissa andra program, men det blir aldrig bra. Har lämnat luckan öppen både tidigt och långt efter program, det verkar inte heller göra nån skillnad. Vilket är bäst vanligtvis dock?

Permalänk

Det är kalk fläckar.
Fyll på och ställ in salt mängden för hur hårt vatten ni har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusJ_78:

Det är kalk fläckar.
Fyll på och ställ in salt mängden för hur hårt vatten ni har.

De programmen jag kör kanske använder för lite salt, ska kolla genom manualen igen! Verkar även kunna vara att jag behöver "avkalka" maskinen, så det är nog också värt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Vad är det jag borde rengöra exakt, har du någon video kanske? Som du säkert misstänkte har jag nyligen flyttat ut själv.

I en artikel skriver de att man kan testa hälla en halv liter ättika i botten och köra högsta temperatur, det är kanske detta du syftade på?

Jag har testat vissa andra program, men det blir aldrig bra. Har lämnat luckan öppen både tidigt och långt efter program, det verkar inte heller göra nån skillnad. Vilket är bäst vanligtvis dock?

Bäst brukar vara att öppna luckan direkt när programmet är avslutat.

Rengöra filtret i botten av maskinen bör man göra med jämna mellanum. Bara att skruva loss och rengöra med diskmedel i vasken.

Om det inte är en digital variant så brukar man mekaniskt kunna skruva på ett reglage inne i maskinen för att ställa in nyttjad saltmängd.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Bäst brukar vara att öppna luckan direkt när programmet är avslutat.

Rengöra filtret i botten av maskinen bör man göra med jämna mellanum. Bara att skruva loss och rengöra med diskmedel i vasken.

Om det inte är en digital variant så brukar man mekaniskt kunna skruva på ett reglage inne i maskinen för att ställa in nyttjad saltmängd.

Jodå den är digital. Har ännu inte hittat hur man ställer in saltmängd i manualen så får leta vidare.

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart med diskmedelskudden. Inget salt etc. Inga rester på glasen. Gbg har mjukt vatten enligt kommunen så det ska inte behövas. Bor du i Skåne är det nog hårdare om inte kommunen avkalkar.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Jag kör enbart med diskmedelskudden. Inget salt etc. Inga rester på glasen. Gbg har mjukt vatten enligt kommunen så det ska inte behövas. Bor du i Skåne är det nog hårdare om inte kommunen avkalkar.

Japp jag bor i Malmö.

Permalänk
Medlem

Malmö har typ dH 7, Göteborg dH 3, men det är inget mot stackare som ligger på 15-20 i dH.

Maskiner som har manuell inställning av saltmängd är IMHO bättre än de med elektronisk styrning som försöker vara 'automatiska' och svårt att hitta eller inte finns någon manuell reglering hur mycket salt som jonbytaren behöver tvättas med för att driva ut kalken i form av kloridsalter [lättlösliga till skillnad från sulfater och annat]). Hamnar diskmaskin med elektronisk justering på Gotland med hårt vatten så misslyckas de ofta och i regel använder för lite salt.

En sak att tänka på vid manuell justering - innan det syns något av justeringen kan det behöva mer än 5 diskningar, har den kört utan salt en tid så kan det behövas mer än 10 diskningar innan det börja ge synlig verkan.