Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Hårddiskar fortsatt på dekis under 2023

Permalänk
Melding Plague

Hårddiskar fortsatt på dekis under 2023

Stora tapp under 2022 följs av ett fortsatt dyster första kvartal 2023, med ett leveranstapp på uppemot 35 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt med tanke på minnen men förstår folk . Jag har 8 TB i min gamla 6700 k i vanliga HD men tänkte att jag skulle bara gå över till SSD med denna då jag bara spelar . Funderar på att ta ut dom och lägga i en kabinet dock

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

Helt naturligt av många orsaker. Dels det uppenbara allt fler använder deras dator som en ren klient och har nästan inget på den. (musik, filmer, spel) tog mest förut för de flesta.
Sedan att vi som ändå vill ha lite större lagring så sjunker priserna så otroligt sakta.
För över 10år sedan köpte vi våra 2TB usb hdd för runt 1000kr lappen, när man kollar idag så kostar de väl också runt 1000kr för samma storlek. Det innebär att många kör kvar med sina gamla.

Inom datateknik så är väl ram och lagringsbehovet det som har ökat mest av allt, en fördubbling av behovet är inget märkvärdigt. Det som dock har hänt är att vi som sagt använder våra datorer mer som klienter och på denna klientdator klarar oss med samma hårdvara som vi har haft länge.

Permalänk
Medlem

Köpte precis 2x 4TB diskar till min NAS. Men nu lär det bli slutköpt om inget går sönder. Fyllde de sista platserna. Går något sönder framöver blir det nog istället byte av NAS och 2x större diskar istället. (10.5TB får jag ut från 4x 4TB med 1 fault disk tolerans).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Gällande 2.5"-diskarnas tynande tillvaro, ja, det är rimligt och väntat att de ersätts med SSD; men vad har folk för backuplösningar lokalt? Generellt bör man ju ha lika mycket extern lagring för backup som man har intern lagring i dator OCH mobil. Tror många slarvar rejält med säkerhetskopieringarna, eller inte förstår hur de fungerar. Med tanke på att bilder och filmer man tar i mobilen, trots HEVC etc, blir större och tar allt mer plats (8K-film är sjukt platskrävande) undrar jag om folk lagrar detta lokalt i sina datorer eller om de bara lagrar lokalt i telefonen och i molnet(?).

För egen del tror jag bristande säkerhetskopieringar är ett värre problem för folk flest än "virus", och en kombination av molnbackup och lokal backup (som på något sätt bör vara skyddad mot ransomwarekryptering) bör bli mer vanligt i framtiden.

Jag har för många diskar som dräller, sjunker de stora diskarna mer i pris pga överkapacitet hos tillverkarna får de en kund i mig. (Men känner jag mig själv kommer jag inte att avyttra diskarna jag har, bara koppla in dem mer sällan för extra backuper, någon för fjärrlagring)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag kör bara med SSD och backup på blu-ray-skivor. Kommer aldrig köpa en vanilg hårddisk igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Gällande 2.5"-diskarnas tynande tillvaro, ja, det är rimligt och väntat att de ersätts med SSD; men vad har folk för backuplösningar lokalt? Generellt bör man ju ha lika mycket extern lagring för backup som man har intern lagring i dator OCH mobil. Tror många slarvar rejält med säkerhetskopieringarna, eller inte förstår hur de fungerar. Med tanke på att bilder och filmer man tar i mobilen, trots HEVC etc, blir större och tar allt mer plats (8K-film är sjukt platskrävande) undrar jag om folk lagrar detta lokalt i sina datorer eller om de bara lagrar lokalt i telefonen och i molnet(?).

För egen del tror jag bristande säkerhetskopieringar är ett värre problem för folk flest än "virus", och en kombination av molnbackup och lokal backup (som på något sätt bör vara skyddad mot ransomwarekryptering) bör bli mer vanligt i framtiden.

Jag har för många diskar som dräller, sjunker de stora diskarna mer i pris pga överkapacitet hos tillverkarna får de en kund i mig. (Men känner jag mig själv kommer jag inte att avyttra diskarna jag har, bara koppla in dem mer sällan för extra backuper, någon för fjärrlagring)

Jag använder molnlagring för telefonen. Mobilen synkar allt till onedrive över wifi.
Jag har en dator hemma där allt på onedrive hämtas ner lokalt så att det inte bara finns i molnet.

De två grejerna sköts automatiskt så det krävs ingen hantering här.

Jag tar backup till en mekanisk extern disk i byrålådan ibland på hela onedrivemappen.

Det täcker in de flesta dataförlustscenarierna. Styrkan i upplägget är att det är väldigt enkelt att underhålla. Det mesta sköter sig själv och ger ändå en hyfsad nivå av säkerhet.
Det krävs ju att man inte har för mycket data totalt som man vill spara - det ska ju få plats i molntjänsten. Själv har jag ca 200 gig så det är en ganska enkel mängd att hantera.

Men inge skydd för bitröta.
Blir det fel på en fil på datorn eller i molnet så kommer den leta sig in till den mekaniska också. Här tänker jag att det rimligen bara skadar någon enstaka bild - ibland. Sopar liksom inte undan hela arkivet iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Snusfri

Blir snart 2x16TB till då det är fullt i nasen och den andra skall avyttras.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har ca 10Tb data jag vill ha med backup på. Är lite i gränslandet idag vad som är bäst/billigast. Köpt 6x8Tb extern diskar för ett tag sedan för att ha 3 kopior av mitt data samt lite att växa i. Funderar på att gå ner till två bara och gå över till en icke-snurrdisk version i så fall. MEN det är dyrt.. har 2st 1Tb M2 och 2x0.5Tb 2.5" SSD samt en nyare 4TB 2.5" SSD (7TB totalt, har typ 5Tb till att lagra de 10Tb jag vill ha).. skulle jag byta ut mina 2st 2Tb M2 mot 2st 4Tb M2 så har jag datat på icke snurr.. men priset är bara okej på 1Tb och 2Tb... sticker iväg på 4Tb M2 (dubbla pengen/Tb). Alternativt köpa 2st 4Tb 2.5" SSDer

Förstår att snurrdiskarna bara fortsätter sjunka i försäljningen allteftersom SSDer blir billigare. Jag önskar jag inte behövde en enda rörlig hårddisk. Kommer nog köpa Samsungs 8TB SSD som idag är ca 5500kr.. när den går under 4000kr så slår jag nog till.

Permalänk
Medlem

Hur ser siffrorna ut jämfört med 2019?
Tänker att coronaåren är inte normala så det är svårt att jämföra med.

Om det hade utvecklats normalt baserat på 2017->2018->2019 - hur hade 2023 sett ut?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

Lite tråkigt med tanke på minnen men förstår folk . Jag har 8 TB i min gamla 6700 k i vanliga HD men tänkte att jag skulle bara gå över till SSD med denna då jag bara spelar . Funderar på att ta ut dom och lägga i en kabinet dock

så har jag gjort, lagt alla 3,5tum i kabinetter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Helt naturligt av många orsaker. Dels det uppenbara allt fler använder deras dator som en ren klient och har nästan inget på den. (musik, filmer, spel) tog mest förut för de flesta.
Sedan att vi som ändå vill ha lite större lagring så sjunker priserna så otroligt sakta.
För över 10år sedan köpte vi våra 2TB usb hdd för runt 1000kr lappen, när man kollar idag så kostar de väl också runt 1000kr för samma storlek. Det innebär att många kör kvar med sina gamla.

Inom datateknik så är väl ram och lagringsbehovet det som har ökat mest av allt, en fördubbling av behovet är inget märkvärdigt. Det som dock har hänt är att vi som sagt använder våra datorer mer som klienter och på denna klientdator klarar oss med samma hårdvara som vi har haft länge.

Vart har du kollat runt?
På prisjakt så ser man att 6TB extern hårdisk kostar 1254 kr. 5TB för ca 1100 kr och 4TB för 900 kr
Ingen köper väl 2TB längre då 2TB för SSD är snorbilligt också...
Och interna är ännu billigare per TB, men inte för de mindre hårddiskarna som är 4TB eller lägre.
Tror ingen köper en disk som har 4TB eller lägre längre. Senaste jag köpte själv var en 8TB extern.
Nu blir det enbart NVme SSD i fortsättningen. Har tre i huvudburken på sammanlagt 4.5 TB.

Permalänk

Min sista mekaniska disk inuti datorn försvinner idag när sista nya komponenten kommer. Går över till 2TB lokal lagring på SSD IOM inets finfina kampanj på PNY SSDs de hade för ett tag sedan (ska in i SFF chassi så stora fysiska diskar funkar inte mer). Alla andra diskar var redan SSD eller NVME vad gäller installerat OS och program/spel. Så denna mekaniska disken får åka in i ett kabinett och agera steg 3 backup för de absolut mest känsliga grejerna, kommer ligga inkopplad i min redan fulla (till antalet diskar) NAS. Så backupkedjan blir:
Lokal lagring av saker man vill ha snabb åtkomst till i datorn (HDD>SSD) > OS disk + lagringsdisk backas upp till NAS > NAS med likväl nätverkslagring av arkiv/program/media/övervakningsfilm/etc. > Det känsligaste utav detta säkerhetskopieras med deltakopiering från NAS till extern HDD.

Det känns naturligt att HDD segmentet blir mindre, tror att de som är inspelade nog för att bygga/nyttja NAS i hemnätverket för lagring och backup redan gör det och då använder diskar som håller väldigt länge. Dessutom så går vi mot mindre fysisk yta för lagring (och mer effektsnål i många fall samt så klart säkrare IOM inga mekaniska delar) och även molnlagring. Antar att disktillverkarna får satsa på att delvis prispressa kr/GB mycket mer om de ska finnas kvar för genomsnittliga konsumenter eller istället fokusera på att nischa sig mer mot den kommersiella sektorn.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Tänkte köpt 2st 4Tb Sata SSD till min NAS men efter jag läst så mycket dåliga reviews på Crucial MX 500 där det sägs att failure raten ökat och även ryktades om QLC nand på vissa.
Sedan kollade jag lite andra fabrikat men ja konstanta bytet av Kontroller och Nand gör att en review inte lägre är representativ för många SSD's.

Råkade själv gå på en nit där jag fick en SSD med samma namn, modellnummer osv men dom valt att byta controller och nand så den gjorde 1Gb/sek mindre än utlovat. Orkade inte bry mig för den var på rea men ja jag trodde jag reserchat allt men missade helt att dom nerfat den modellen två gånger och andra gången stenhårt.

Så numera när alla SSD tillverkare verkar behålla SSD enheters Modellnamn och modellernummer i 4-5 år men ändå byter kontroller och nand då äldre nand fasas ut av tillverkarna mot nytt men sedan inte uppdaterar databladen med dom nya långsammare specsen så blir man ju rätt nojig över att köpa SSD's i dag.

Hjälper inte att SSD's för mig går sönder mer än HDD's.

Haft Ny 2TB M.2 som pajjade efter 45 min under install av OS.
En SSD dog under en Windows 10 update.
Båda var kända märken.
Samtidigt har inga HDD's i servern pajjat, sitter 10st där vissa 8 år nu.

Överlag har jag nog inte sett SSD's som mer pålitliga, finns allt för mö skit både bland budget och även "premium" diskar då det är för mycket switch and bait med kontrollers och nand.
Och enterprise diskar kostar ju röven, beg är ju enda valet där för vettigt pris.

Så för mig blev det 2st 4Tb HDD's igen till servern på lite rea.
Ska byta ut 2st 3Tb diskar som agerar cache lagring.

Och dom som byts ut är 2st WD Green 3TB som gått 24/7 i 8 år och varit aktiva hela tiden i en mjukvaru raid 0.
Headparking är avstängd med wdidle.

Blir ersatta av 2st 4TB WD Red 5400rpm med CMR och 256Mb cache.
Har ca 10 diskar i den burken, över åren har jag haft som mest 45 diskar.
För mig är HDD's minst lika pålitliga om inte mer än SSD's.
Men jag hade velat gå över till SSD's för lägre ljudnivå, mer kompakt, snabbare osv men priset och ja när man inte helt vet vad man får då det kan finnas 3-6 revisioner av vissa SSD's där ute av samma modell gör det rätt jävla iriterande att köpa SSD's i högre prisklassen.
En sak att köpa 1TB SSD för 700Kr och en helt annan sak att köpa en 4Tb för 2700-5000Kr eller ett par sådana.

Permalänk
Medlem

Lagringsindustrin påminner lite om Intels monopolliknande situation där de år efter år pumpade ut 4-kärniga CPU:er som gav 5% bättre prestanda. Tekniken har inte utvecklats i den takt som dels förväntats, dels krävs för att konkurerra med flash.

Behovet för större och snabbare lagring finns definitivt, och efterfrågan är i princip oändlig - däremot saknas produkterna. Så länge som hårddiskarna inte orkar med mer än ~250MB/sek är de inget seriöst alternativ annat än för cold storage och backup. Vi behöver betydligt snabbare lösningar idag. För att förtydliga pratar jag om enterprise nu, inte konsumentlösningar.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Gällande 2.5"-diskarnas tynande tillvaro, ja, det är rimligt och väntat att de ersätts med SSD; men vad har folk för backuplösningar lokalt? Generellt bör man ju ha lika mycket extern lagring för backup som man har intern lagring i dator OCH mobil. Tror många slarvar rejält med säkerhetskopieringarna, eller inte förstår hur de fungerar. Med tanke på att bilder och filmer man tar i mobilen, trots HEVC etc, blir större och tar allt mer plats (8K-film är sjukt platskrävande) undrar jag om folk lagrar detta lokalt i sina datorer eller om de bara lagrar lokalt i telefonen och i molnet(?).

För egen del tror jag bristande säkerhetskopieringar är ett värre problem för folk flest än "virus", och en kombination av molnbackup och lokal backup (som på något sätt bör vara skyddad mot ransomwarekryptering) bör bli mer vanligt i framtiden.

Jag har för många diskar som dräller, sjunker de stora diskarna mer i pris pga överkapacitet hos tillverkarna får de en kund i mig. (Men känner jag mig själv kommer jag inte att avyttra diskarna jag har, bara koppla in dem mer sällan för extra backuper, någon för fjärrlagring)

Jag tror mer på hårddiskar som backup än en ssd som backup. Hårddiskar är iallfall möjliga att återställa om de felar en ssd som dör är helt omöjligt.

Hade jag kört backup hade jag kört HDD alla dagar i veckan över en SSD som jag inte 100% kan lita på och som kanske har sämre komponenter än när den lanserades speciellt de billiga varianterna.

Permalänk
Medlem

Hårddiskar får gjärna falla i pris lite snabbare.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Drog mitt strå till stacken och köpte in åtta stycken 16TB Toshiba precis. Sympatiköp för the little guy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag tror mer på hårddiskar som backup än en ssd som backup. Hårddiskar är iallfall möjliga att återställa om de felar en ssd som dör är helt omöjligt.

Hade jag kört backup hade jag kört HDD alla dagar i veckan över en SSD som jag inte 100% kan lita på och som kanske har sämre komponenter än när den lanserades speciellt de billiga varianterna.

Fast varför skulle man behöva återställa en backup-disk? Skulle en backup-disk dö så skaffar man bara en ny och skriver en ny backup, och kan man inte göra det så bör man nog se över sin backup-strategi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Drog mitt strå till stacken och köpte in åtta stycken 16TB Toshiba precis. Sympatiköp för the little guy!

Har en av deras 18Tb helimduskar även polarna köpte varsin.
Mest prisvärdast och bra spec.

Har flera äldre N300 också och dom bara går och går.

Numera mitt favoritfabrikat för håddiskar även om det blev WD nu denna gången men det var för att specen jag ville ha var nåt WD hade och dom har skärpt sig och skriver ut CMR om det är det tex så man inte får SMR tex där en disk tidigare var CMR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast varför skulle man behöva återställa en backup-disk? Skulle en backup-disk dö så skaffar man bara en ny och skriver en ny backup, och kan man inte göra det så bör man nog se över sin backup-strategi.

Det som kan hända är väl att man inte märker att backupen blivit korrupt/disken gått sönder förrän man behöver den, och då är det lite sent. Ofta är själva datat på skivorna i en HDD intakt och det är bara t.ex. motorn som pajat eller läs/skrivhuvudet som fastnat (räcker ibland att knacka på disken för att få lös det). Har en SSD tappat laddningen i cellerna är datat fysiskt borta och går inte att få tillbaks.

Det är väl därför man behöver inte bara en utan flera backuper, så att man även har en backup av backupen. Det bör även ingå att regelbundet göra återläsningstest. En extern HDD som ligger i någon byrålåda och aldrig plockas fram är ingen riktig backup eftersom den kanske inte ens fungerar när den väl behövs.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Sedan flera år föredrar jag att inte ha mekaniska diskar ansluten till systemet jag använder. Upplever ofta en fördröjning när dessa blandas in och behöver accessas, och ofta väckas. De hör hemma i en NAS eller liknande.

Har kört en FreeNAS/TruNAS-burk de senaste 6 åren med 4x4TB WD Reds. Fungerar fortfarande bra men rätt trångt. Bytte nyligen ut denna mot en UnRAID-baserad som i grunden kör 1st 18TB WD Ultrastar HC550 18TB som paritetsdisk ihop med en till identisk disk, dessa 4st Reds samt en 12TB WD disk från en MyBook eller liknande. I dagsläget räcker utrymmet till bra men tanken är en till identisk disk som en till paritetsdisk och sen byta ut 4TB diskarna vid behov.

Nu upplever jag TruNAS som säkrare med ZFS än UnRAID men möjligheterna med att utvidga systemet med exempelvis docker som TruNAS mer eller mindre saknar gör det, iallafall i dagsläget värt risken. Sedan är de där 4TB diskarna inne på sitt 9'e år, de har körts hårt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Har en av deras 18Tb helimduskar även polarna köpte varsin.
Mest prisvärdast och bra spec.

Har flera äldre N300 också och dom bara går och går.

Numera mitt favoritfabrikat för håddiskar även om det blev WD nu denna gången men det var för att specen jag ville ha var nåt WD hade och dom har skärpt sig och skriver ut CMR om det är det tex så man inte får SMR tex där en disk tidigare var CMR.

Hur är ljudnivån på dessa? försöker välja mellan toshiba och seagates exos 18tb+ diskar.

Permalänk
Medlem

Om priserna hade kunnat falla lite på de allra största diskarna hade jag gärna köpt 2st.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anders190:

Sedan flera år föredrar jag att inte ha mekaniska diskar ansluten till systemet jag använder. Upplever ofta en fördröjning när dessa blandas in och behöver accessas, och ofta väckas. De hör hemma i en NAS eller liknande.

Ja, windows stänger ju av dem efter 20 minuter när de inte används. Problemet är att windows inte alltid fattar att fast jag inte går in i den genom utforskaren så kan det ske saker i dem ändå.
Lösningen är förstås att se till att de snurrar hela tiden.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kör SSD på / men fortfarande HDD på /home för priset på 8TB+ SSD:s är ju fortfarande astronomiskt.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk

Har en bunt 4tb WD i raid 5, skulle gärna uppgradera, men större diskar kostar s*tan och har gjort så några år nu, och ingen ljusning i sikte.
Har förändrat mitt användade och försöker få nuvarande setup att räcka. Att byta ut 5 st diskar mot 5 nya, där 10tb är minimum fast 16 är önskvärt kostar 20 papp + och det är minst sagt övermaga.

Större diskar skulle kunna sägas vara före i tid kontra överprisandet på grafikkort, det började en bra bit före 2020, och som sagt, inga tendenser till prissänkningar, än så länge.

Permalänk

Mekanisk disk har man ju inte haft på 5 år. Svårt att få datorn ljudlös. Kom ihåg när jag köpte min Raptor 74gb 10K rpm som OS disk. Satan vad den lät. Nu när både DDR5 och SSD/M.2 har blivit så billiga är det bara dumt med mekanisk disk. NAS som man kan ha i en garderob är en annan sak.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Har en hel byrålåda med HDDs, tyvärr var inte marknaden mogen för SDDs när jag installerade senaste NASen, blev 2x14TB WDRed
Lär vara de sista HDDs jag köper i mitt liv.
Hoppas och ser framemot en Synology NAS som är passivkyld och enbart för m.2, i ett litet format (energisnål tyst kompakt).
Har två Intel SDD (1:gen) 80 GB, "snurrar" fortfarande. (dock väldigt sällan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Gällande 2.5"-diskarnas tynande tillvaro, ja, det är rimligt och väntat att de ersätts med SSD; men vad har folk för backuplösningar lokalt? Generellt bör man ju ha lika mycket extern lagring för backup som man har intern lagring i dator OCH mobil. Tror många slarvar rejält med säkerhetskopieringarna, eller inte förstår hur de fungerar. Med tanke på att bilder och filmer man tar i mobilen, trots HEVC etc, blir större och tar allt mer plats (8K-film är sjukt platskrävande) undrar jag om folk lagrar detta lokalt i sina datorer eller om de bara lagrar lokalt i telefonen och i molnet(?).

För egen del tror jag bristande säkerhetskopieringar är ett värre problem för folk flest än "virus", och en kombination av molnbackup och lokal backup (som på något sätt bör vara skyddad mot ransomwarekryptering) bör bli mer vanligt i framtiden.

Jag har för många diskar som dräller, sjunker de stora diskarna mer i pris pga överkapacitet hos tillverkarna får de en kund i mig. (Men känner jag mig själv kommer jag inte att avyttra diskarna jag har, bara koppla in dem mer sällan för extra backuper, någon för fjärrlagring)

Well, jag behöver inte backup på allt. Ärligt talat så skulle det nästan bara en befrielse om allt försvinner, som det också gjort tidigare för min del. Det jag behöver ha backup på har jag backup på. Men alla tusentals dåliga bilder jag har på mobilen skulle jag inte gråta över.
Jag kan inte komma på något som jag har lagrat på någon lagringsenhet som skulle vara någon stor förlust att förlora, möjligtvis ett par spelservrar som hade varit sura att förlora. Men de har jag backup på som uppdateras automatiskt varje dygn.