Tips inför nätverksträff inom IT?

Permalänk

Tips inför nätverksträff inom IT?

Tjo! I mitten på nästa vecka kommer jag att delta vid en fysisk nätverksträff på lokal ort.

Utöver vedertaget sunt förnuft vad gäller personlig hygien, vett och etikett, bordsskick, och dylikt, vad kan vara övriga bra tips vid en nätverksträff inom IT där deltagarna är studenter och där arrangören är ett lokalt IT-konsultbolag?

I detta sammanhang menar jag med IT främst programmering, bland annat webbutveckling för min egen del.

- Vad kan vara bra frågor att ställa?
- Vad kan vara lämplig kontaktinfo att utbyta (eller inte)?
- Några övriga tips?

Jag tackar så mycket på förhand!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Utöver vedertaget sunt förnuft vad gäller personlig hygien, vett och etikett, bordsskick, och dylikt, vad kan vara övriga bra tips vid en nätverksträff inom IT där deltagarna är studenter och där arrangören är ett lokalt IT-konsultbolag?

Du borde vara beredd på att det är sunt förnuft för dig men att personlighetstyper varierar kraftigt inom IT-sfären. Det viktigaste är att tänka på att folk prioriterar kunskap och behöver nödvändigtvis inte bry sig om saker som annars är högt värderat i andra sociala sammanhang. Var accepterande.

Skrivet av WebbkodsLärlingen:

- Vad kan vara bra frågor att ställa?

Detta är lite svårt för iaf mig att svara på. Du ska ställa frågor som du anser ger värde för dig, utnyttja situationen och försök extrahera kunskap som ger värde för dig. Om du är junior så går det alltid att inleda med "Som junior så anser jag ... har du tips gällande...". Att förklara att man saknar viss erfarenheter skapar förtroende, förståelse och en känsla av ödmjukhet. Personligen så tycker inte jag att frågor är dumma förrän samma person kommer och ställer samma fråga för tredje gången.

Skrivet av WebbkodsLärlingen:

- Vad kan vara lämplig kontaktinfo att utbyta (eller inte)?

Github, Linkedin, e-mail men det beror lite på syftet.