Använda returexemplar säljs systematiskt som nya på Amazon

Permalänk
Skrivet av SethP:

Skräckexempel?

Jag köpte (eller egentligen försökte köpa) en DAC för att ha mellan min TV och stereo. Detta var vad jag fick.

<Uppladdad bildlänk>

Annonsen sa inget om begagnad! Det skulle följa med strömsladd och en optisk kabel. Inget av detta stämde över huvud taget, men till på "köpet" så var den helt enkelt bara trasig. USB-kontakten (för strömmatning) var intryckt och låg och skramlade inne i apparaten. När jag skrev en recension om produkten så accepterade Amazon inte den, recensionen alltså. Varför vet jag inte men antagligen eftersom jag skrev i den att det här var en ren blåsning (eller "a scam" som jag uttryckte det på engelska).

Nu köpte jag i och för sig inte från Amazon som säljare utan från en underleverantör, men ändå... Hur j-vla dåligt får det vara egentligen??

PS: Ber om ursäkt för den risiga skärpan. Bilden togs inomhus med budgetmobil utan blixt och på kvällen.

Tråkigt när det blir så, men en minuts chat med Amazon och du hade haft pengarna på kontot. Sätter säljare det i system så blir de bannlysta fort.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Även om något är använt så kan ju produkten mycket väl uppnå produktbeskrivningen och därmed inte vara felaktig. Med undantaget, som du är inne på, att det står angivet något i stil med "helt ny vara, oöppnad kartong"

Ja absolut. Har man någonsin öppnat något och sen lämnat tillbaka på öppet köp så tycker jag inte man kan klaga när man råkar få en öppnad vara själv. Men den ska ju vara fräsch och om den inte är det så kommer alla seriösa butiker lösa det.

Men jag vet det finns många som gräver längst bak i kyldisken för att få en mjölk som har 8 dagar hållbarhet istället för 7, trots att de kommer dricka upp paketet på 3 dagar.

Sen klagar de högljutt på butikens matsvinn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Ja absolut. Har man någonsin öppnat något och sen lämnat tillbaka på öppet köp så tycker jag inte man kan klaga när man råkar få en öppnad vara själv. Men den ska ju vara fräsch och om den inte är det så kommer alla seriösa butiker lösa det.

Men jag vet det finns många som gräver längst bak i kyldisken för att få en mjölk som har 8 dagar hållbarhet istället för 7, trots att de kommer dricka upp paketet på 3 dagar.

Sen klagar de högljutt på butikens matsvinn.

Varför ska du inte kunna klaga? Det är inte ditt ansvar som kund. Då kanske lagarna ska ändras och inte tillåta vissa typer av returer. Köper jag nytt ska det vara oöppnat och oanvänt. Förstår inte hur man kan försvara sånt här ärligt talat.

Btw, jag gräver efter mjölken längst bak.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Varför ska du inte kunna klaga? Det är inte ditt ansvar som kund. Då kanske lagarna ska ändras och inte tillåta vissa typer av returer. Köper jag nytt ska det vara oöppnat och oanvänt. Förstår inte hur man kan försvara sånt här ärligt talat.

Btw, jag gräver efter mjölken längst bak.

Inte förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Inte förvånad.

Slänger också saker när bäst före datumet passerat. Åker bensinare från 2009. Röker. Nä nu vart det dålig stämning här. 😂

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Slänger också saker när bäst före datumet passerat. Åker bensinare från 2009. Röker. Nä nu vart det dålig stämning här. 😂

Är det inte olagligt så finns det inget som stoppar, även om man kan ha sina åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Kan du utveckla detta?

Dels hur varan signaleras som ny och vad innebörden av detta är enligt lag.

Jag anser att en vara som är använd inte automatiskt är att betrakta som en felaktig vara.

Det beror helt på typ av vara. Om det handlar om kläder som kommit i retur bör de ex. inte lukta använt, sakna fläckar och andra spår av användning och ha sin märkning i form av etiketter kvar. I denna tråd där fläktarna till och med var dammiga är de ju uppenbarligen inte genomgångna vid mottagning av Amazon.

Permalänk

Har aldrig haft några problem med öppnade förpackningar, varken här i Sverige eller i USA. Och då har jag ändå handlat minst 2-3 prylar i veckan senaste 3 åren. I USA har de dock ofta som alternativ på hemsidan att köpa öppnad/returnerad produkt till rabatterat pris, med beskrivning av skicket. Vore trevligt om de införde det i Sverige också

Tycker överlag att Amazon är fantastiskt smidigt, iaf när man har Prime. Aldrig några frågor om man vill returnera något, och allt levererat gratis till dörren.

Permalänk
Medlem

Om sakerna kom i papperspåse är de troligen skickade från något lager i Tyskland eller annat EU-land.
De är närmast inkompetenta när det gäller att packa där.
I Sverige, UK och USA har de bättre koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tråkigt när det blir så, men en minuts chat med Amazon och du hade haft pengarna på kontot. Sätter säljare det i system så blir de bannlysta fort.

Nja. En minuts chat vet jag inte. Provade inte deras chat men fick i alla fall besked om att jag skulle returnera paketet för att få tillbaka pengarna. Men.. eftersom det inte var många hundralappar det handlade om och p g a tillfällig invaliditet så ansåg jag att det skulle räcka med en rätt negativ recension. En som Amazon alltså inte ville publicera.

I recensionen beskrev jag bara skicket på varan, utan starka ord, och att jag faktiskt ansåg att jag kände mig utsatt för en blåsning. Men när Amazon inte ville lägga ut den så härsknade jag till, så att säga. Numera försöker jag därför undvika att handla något mer från den marknadsplatsen. Eventuellt skulle jag kunna köpa något men förmodligen bara om Amazon står som säljare.

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SethP:

Skräckexempel?

Jag köpte (eller egentligen försökte köpa) en DAC för att ha mellan min TV och stereo. Detta var vad jag fick.

<Uppladdad bildlänk>

Annonsen sa inget om begagnad! Det skulle följa med strömsladd och en optisk kabel. Inget av detta stämde över huvud taget, men till på "köpet" så var den helt enkelt bara trasig. USB-kontakten (för strömmatning) var intryckt och låg och skramlade inne i apparaten. När jag skrev en recension om produkten så accepterade Amazon inte den, recensionen alltså. Varför vet jag inte men antagligen eftersom jag skrev i den att det här var en ren blåsning (eller "a scam" som jag uttryckte det på engelska).

Nu köpte jag i och för sig inte från Amazon som säljare utan från en underleverantör, men ändå... Hur j-vla dåligt får det vara egentligen??

PS: Ber om ursäkt för den risiga skärpan. Bilden togs inomhus med budgetmobil utan blixt och på kvällen.

Jag förstår inte varför du skulle ge en dålig recension på en produkt för att du råkat få ett exemplar som är trasigt. Det har ju ingenting med produkten i sig att göra. Om det har med produkten i sig att göra kan jag nog nästan lova att de hade publicerat recensionen men i det här fallet förstår jag Amazon.

Kontakta deras kundtjänst bara (som för övrigt är väldigt bra).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag tycker att det är närmast fånigt bortskämt att förvänta sig att även kartongen ska vara i orört nyskick.

Så länge produkt/tillbehör är i nyskick och kartongen är funktionsduglig så bör det vara OK att sälja som ny.

Visst. Kanske ger en mindre magisk känsla att öppna men det är som sagt väldigt bortskämt.

Inte för att vara den, men om jag vill ha en ny produkt och jag betalar fullt pris för något som detta räknar jag med att de iaf är i samma, eller väldigt nära det skick som produkten lämnade fabriken. Om jag vill ha en dammig använd produkt (som dessutom luktar) handlar jag lite snabbt på Tradera, Blocket eller SweC för den delen - men då självfallet till lägre än nypris. Men det kanske bara är jag?

Jag kanske har haft tur med Amazon, har säkert 75 ordrar genom åren och inte upplevt detta vad jag kan minnas på rak arm. Jag har haft två paket som inte dök upp, men fick snabbt återbetalning utan krångel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag tycker att det är närmast fånigt bortskämt att förvänta sig att även kartongen ska vara i orört nyskick.

Så länge produkt/tillbehör är i nyskick och kartongen är funktionsduglig så bör det vara OK att sälja som ny.

Visst. Kanske ger en mindre magisk känsla att öppna men det är som sagt väldigt bortskämt.

Och när är det second hand då? Använd i en dag fortfarande ny? Två? Tre? En vecka?

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Och när är det second hand då? Använd i en dag fortfarande ny? Två? Tre? En vecka?

Det beror väl på både vad det är för vara, hur den använts och hur den marknadsförts.

Ett par kalsonger i öppnad förpackning eller en dammig borrmaskin?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Jag förstår inte varför du skulle ge en dålig recension på en produkt för att du råkat få ett exemplar som är trasigt. Det har ju ingenting med produkten i sig att göra. Om det har med produkten i sig att göra kan jag nog nästan lova att de hade publicerat recensionen men i det här fallet förstår jag Amazon.

[...]

Ok. Det låter ju faktiskt rimligt. (Jag har till och med för mig att detta nämndes i svaret som jag fick från Amazon. Fast inte på långa vägar lika klart o tydligt som i din kommentar.)

Jag kollade lite extra nu, och anledningen var knappast uppenbar i mailet som jag fick. Men i communityreglerna, som det länkades till, står följande att läsa:

"Vi tillåter inte recensioner eller frågor och svar som fokuserar på:

  • Säljare och [...]

  • Produkters skick och skador

Varför inte? Communityts innehåll är avsett att hjälpa kunderna att lära sig mer om själva produkten, inte någons individuella erfarenhet av att beställa den. Med detta sagt vill vi definitivt ha din feedback om säljare och förpackningar, men inte i recensioner eller frågor och svar."
källa: https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GL...

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Och när är det second hand då? Använd i en dag fortfarande ny? Två? Tre? En vecka?

Om vi utgår att en dag räknas som oanvänd.
Produkten lämnas tillbaka och säljs igen, som också använder i en dag och lämnar tillbaka, vilket då också måste räknas som nyskick (såld i nyskick och återlämnad efter en dag, alltså oanvänd enligt axiom).
Detta upprepas, tills antalet gånger den sålts går mot oändligheten, då den fortfarande räknas som oanvänd.
Alltså gäller att vara är oanvänd även om antalet dagar den använts går mot oändligheten och följaktligen är varor aldrig använda

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Om vi utgår att en dag räknas som oanvänd.
Produkten lämnas tillbaka och säljs igen, som också använder i en dag och lämnar tillbaka, vilket då också måste räknas som nyskick (såld i nyskick och återlämnad efter en dag, alltså oanvänd enligt axiom).
Detta upprepas, tills antalet gånger den sålts går mot oändligheten, då den fortfarande räknas som oanvänd.
Alltså gäller att vara är oanvänd även om antalet dagar den använts går mot oändligheten och följaktligen är varor aldrig använda

En vara kan ju bara vara använd en dag en gång. Efter nästa dags användning är den ju använd två dagar, oavsett om det är av samma eller olika personer.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Har försökt köpa ett cooler master chassi nr200, första öppnad förpackning med saknat innehåll. Skickade tillbaka och beställde samma låda igen, fick en till öppnad förpackning fylld med hushållspapper och saknade artiklar.

Så skickar tillbaka även denna låda om nu amazon godkänner returen, står att den skall granskas och godkännas..

Tycker det skall framgå om det är "fynd" artiklar. Nån jäkla information iaf..

Om jag själv skulle sälja dessa "nya" lådor på sweclockers/blocket så skulle man ju få halva priset av ny pris..

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag tycker att det är närmast fånigt bortskämt att förvänta sig att även kartongen ska vara i orört nyskick.

Så länge produkt/tillbehör är i nyskick och kartongen är funktionsduglig så bör det vara OK att sälja som ny.

Visst. Kanske ger en mindre magisk känsla att öppna men det är som sagt väldigt bortskämt.

Jag skulle då inte acceptera provkörda grejer samt en förpackning som är skadad. Tänk om du köpt något fint till din flickvän/pojkvän/barn och förpackningen är trasig, innerpåsen sönderdragen samt fingeravtryck överallt.

Tänker man på mekaniska grejer så vet man ju inte vad som gjorts med dom, fläktarna kanske börjar skallra efter en vecka och då ska man hålla på med returärenden, samt ev bevisa att man inte hanterat dom fel (dvs ta alltid bilder, direkt!). Något annat kan vara tappat i golvet så lödningar släppt eller pcb spruckigt. Folk har ju skickat tillbaka dessa av en anledning, anser jag.

Routrar, USB-minnen och diskar vet man ju aldrig vad det är på dom, skulle då aldrig koppla in dom hemma utan att veta att förpackningen är oöppnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Ja absolut. Har man någonsin öppnat något och sen lämnat tillbaka på öppet köp så tycker jag inte man kan klaga när man råkar få en öppnad vara själv. Men den ska ju vara fräsch och om den inte är det så kommer alla seriösa butiker lösa det.

Men jag vet det finns många som gräver längst bak i kyldisken för att få en mjölk som har 8 dagar hållbarhet istället för 7, trots att de kommer dricka upp paketet på 3 dagar.

Sen klagar de högljutt på butikens matsvinn.

Alla har dock inte 8 dagar kvar i hållbarhet, eller 7 för den delen. Allt för ofta så säljer butiker något som är sista dagen, eller en dag kvar till fullpris. Köper jag mjölk, smörgåsskinka, ost, korv med bröd, så vill jag ha flera dagar kvar, gärna upp mot en vecka. De som vill köpa med kort datum får väll göra det, jag behöver mer då jag inte förbrukar snabbare. Samt, allt för ofta så börjar varor bli kassa innan datumet gått ut.

Permalänk
Medlem

Fick hem en ersättningsprodukt till ett defekt 4090 från Amazon idag. Stod att den var "ny" på mina sidor, men när kartongen dyker upp så är den uppenbart öppnad minst en gång då plombering är bruten och pappen ganska söndertrasad. Inte ett stort problem tänkte jag, dock något besviken att få en kartong i så dåligt skick om man vill sälja kortet om några år. När jag öppnade den var kortet dock plomberat i sin antistatpåse och samtliga tillbehör (stötta och extrafläkt) hade skyddsplasten kvar, så tänkte att det ändå var ok som ersättningsprodukt som kom hem på bara ett par dagar.
Monterade in kortet i burken, reagerade dock på att adaptern endast hade tre 8-pins kontakter, mitt förra kom med fyra 8-pins kontakter, men tänkte att det kanske blivit någon miss i fabrik. Startar upp datorn och ska köra lite test på kortet, reagerar ganska snabbt på att det inte presterar som mitt gamla 4090, visar sig vid närmare inspektion vara ett 4080 av samma modell som var i lådan, dvs. någon ful fisk har blåst Amazon på ett 4090 genom att lägga ett 4080 av samma modell i lådan och returnerat det vilket nu drabbade mig.
Lyckligtvis var det bara att returnera kortet och få pengarna tillbaka för mitt ursprungliga köp efter snabb kontakt med kundservice, men att slösa bort 2-3 timmar på att hämta, montera in och ur, samt skicka iväg kortet igen för att Amazon inte kollar upp sina returnerade varor ordentligt och skickar ut dem märkta som "nya" ger minst sagt en något bitter eftersmak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

någon ful fisk har blåst Amazon på ett 4090 genom att lägga ett 4080 av samma modell i lådan och returnerat det vilket nu drabbade mig.

I det fallet önskar man ju verkligen att de kan spåra tillbaka vem som ligger bakom bedrägeriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

I det fallet önskar man ju verkligen att de kan spåra tillbaka vem som ligger bakom bedrägeriet.

Absolut, var extra tydlig när jag kontaktade kundservice att det var fel kort i lådan och att någon måste bytt kort tidigare i hopp om att de dels kan spåra upp vem som gjort det, men framför allt att inte någon annan stackare ska få lika "trevlig" överraskning som mig i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag handlar inte av Amazon men har hört av två arbetskamrater som båda fått returexemplar/begagnade varor när man beställt nya varor.

Permalänk
Medlem

Hundratals orders från amazon. Aldrig fått retur exemplar. Och om jag fått det utan märkt det har de aldrig använts då det inte synts några tecken på användning.
Har alltid kollat varorna jag köpt i alla år vart jag än handlat.

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning att det är billigt tänker jag.
Returhantering kostar pengar, det ska gå fort och personalen som gör det är sannolikt längst ner på lönestegen.

Förstår inte kulturen att köpa saker och hålla på att returnera hela tiden, känns som folks impulskontroll blir sämre och sämre när det gäller att klicka hem köp.

Permalänk
Medlem

Eftersom man tydligen inte lär sig av sina misstag och dumsnål som man är så handlade man på Amazon igen under Prime-dagarna ... bl.a. ett Kryptonite Evo Mini-7 till elscootern. Guess what? Uppsliten förpackning och tydliga spår av användning, om än lätt (troligen testmontering), på hållare och lås.

Fick rabatt efter några minuters chatt så i slutändan blir det väl en "fyndvara", men det är helt uppenbart att det är satt i system eftersom det är tredje gången jag lyckats få returexemplar.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Gardena vertikalskärare på primeday. Fick också ett returex, dock oanvänd. Andra gången i år jag får returex.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Eftersom man tydligen inte lär sig av sina misstag och dumsnål som man är så handlade man på Amazon igen under Prime-dagarna ... bl.a. ett Kryptonite Evo Mini-7 till elscootern. Guess what? Uppsliten förpackning och tydliga spår av användning, om än lätt (troligen testmontering), på hållare och lås.

Fick rabatt efter några minuters chatt så i slutändan blir det väl en "fyndvara", men det är helt uppenbart att det är satt i system eftersom det är tredje gången jag lyckats få returexemplar.

Skrivet av b-fire:

Jag köpte en Gardena vertikalskärare på primeday. Fick också ett returex, dock oanvänd. Andra gången i år jag får returex.

Vad jag vet så har jag inte fått något returex, iallafall inget jag sett på de varor jag köpt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kan inte heller säga att jag fått ett returex från Amazon. Ända som var lite udda var bland de senaste köpet jag gjorde, köpte ett skärbrädeset som inte skickades av Amazon utan av en säljare, varpå säljaren tyckte det var en bra idé att skicka varan i sin originalförpackning....That's It.
Klisterlapp utanpå kartongen osv, inte mycket till skydd direkt. Såg lite halv danged up när jag hämtade ut minst sagt, men själva produkten såg oanvänd ut. Dock var ju detta en säljare och inte Amazon själva, men inte fått något konstigt från dom som skulle tyda på tidigare användning eller retur.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X