Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Skrivet av Tullen:

Om du vill slå till på något med lite drag i så finns ju Woods 18k för 5600kr för tillfället. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5140188 Inte bästa omdömet på försäljaren, men dom tar ju Klarna så borde ju vara lugnt. Har samma fast med wifi och grejer. Kyler ordentligt, men när det varit 30 grader och hög luftfuktighet klarade den inte av att få ut all fukt via luften så fick samla upp vattnet i en hink. Kan ju vara något fel på min enhet, men hade inte möjlighet att skicka in den då den behövde vara igång.

Fördelen med en kraftigare enhet är ju att den inte behöver vara igång och väsnas lika länge, eller att man kör den på lägre hastighet och ljudvolym istället.

Tack.

Hur stort bor du? Jag har just funderat på en apparat med wifi/smart-home-funktion så man t.ex. kan sätta igång den när man är på väg hem. Hur känner du - är det en sådan funktion som används ofta?

En sak jag verkligen funderar över är just fönstertätningen. Har som sagt fönster som öppnas vertikalt och skjuts ut. Hur tätar men hela fönstret, särskilt med tanke på att den är rätt hög också?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Finns det inget annat fönster du kan använda? Hur det din planlösning ut? Hur bor du?

Inte in till sovrummet. Så ser det ut från mitt sovrum och vardagsrum. Balkongen är som sagt inglasad.

Har en 2a på 57 kvadrat totalt men sovrummet lite för sig själv så ingen annat alternativ för att kyla sovrummet

Permalänk
Medlem

För de som har en balkong vore det väl bäst med en portabel AC som har en utedel, finns det sådana?
man slipper undertryck i lägenheten och håll på täta i fönster och dörrar.

Permalänk
Medlem

För mig blev det denna: https://cdon.se/hem-tradgard/nora-portabel-ac-1200btu-p812039...

12000 BTU samt fönsterkit ingår, blir nog bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdtranZ:

För de som har en balkong vore det väl bäst med en portabel AC som har en utedel, finns det sådana?
man slipper undertryck i lägenheten och håll på täta i fönster och dörrar.

Ja, om du är villig att betala 20k kr. https://se.trotec.com/produkter-och-tjaenster/maskiner-homeco...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Är du säker på att Eeese har denna funktion? Jag sitter och kikar på Nora och hittar ingenting om self evaporation varken på hemsidan eller i bruksanvisningen:
https://eeese-aircare.com/se/eeese-sortiment/aircondition/nor...

Tillverkaren säger det: https://www.bauhaus.se/media/pdf/9240002A.pdf

Finns ingen anledning att inte ha det på sån modell.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Tillverkaren säger det: https://www.bauhaus.se/media/pdf/9240002A.pdf

Finns ingen anledning att inte ha det på sån modell.

Ah toppen, märkligt att de inte skyltar med det på sin hemsida då. Verkar även gälla Alba, men hittar inte Kaya på Bauhaus.

Det verkar dock långt från självklart att modeller i denna prisklass har self evaporation. Tex. denna från Deltaco som jag också var sugen på verkar inte ha det enl. recensionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Ah toppen, märkligt att de inte skyltar med det på sin hemsida då. Verkar även gälla Alba, men hittar inte Kaya på Bauhaus.

Det verkar dock långt från självklart att modeller i denna prisklass har self evaporation. Tex. denna från Deltaco som jag också var sugen på verkar inte ha det enl. recensionerna.

Grejen är att funktionerna inte alltid fungerar, så en recension är ingen recension när det gäller något sånt.

Bara kollat på Nora och Kaya, Kaya går inte att hitta någon info om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drajkon:

Inte in till sovrummet. Så ser det ut från mitt sovrum och vardagsrum. Balkongen är som sagt inglasad.

Har en 2a på 57 kvadrat totalt men sovrummet lite för sig själv så ingen annat alternativ för att kyla sovrummet

https://i.imgur.com/ebG5f1U.jpg
https://i.imgur.com/TQOIFDx.png

Kör ett fönsterkit i sovrummet bara och ha balkongdörren stängd. Inglasade balkonger brukar inte vara särskilt täta, och det går säkert att öppna för att vädra där. Spelar för den delen ingen roll att balkongen blir varm när du ändå måste hålla stängt för att kyla lägenheten.

Du lär behöva öppna ett av dina andra fönster då enslangsmodellerna förflyttar en hel del luft.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Grejen är att funktionerna inte alltid fungerar, så en recension är ingen recension när det gäller något sånt.

Bara kollat på Nora och Kaya, Kaya går inte att hitta någon info om.

Slog precis till på en Kaya, bara nån minut senare höjdes priset till 2800:-. Håller tummarna att den har kondensfunktion nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drajkon:

Inte in till sovrummet. Så ser det ut från mitt sovrum och vardagsrum. Balkongen är som sagt inglasad.

Har en 2a på 57 kvadrat totalt men sovrummet lite för sig själv så ingen annat alternativ för att kyla sovrummet

https://i.imgur.com/ebG5f1U.jpg
https://i.imgur.com/TQOIFDx.png

Okey. Fick en känsla av att du kanske ville använda balkongen även men det verkar som att den är mest en förvaringsyta. Då kan du lika gärna köra fönsterkit från sovrummets fönster så att den skickar ut all varma luft till balkongen.

Blir vardagsrummet något varmt också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Det var ju rejält mycket dyrare :(, för det priset får man ju 4st portabla AC som man kan i i varsitt rum

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdtranZ:

Det var ju rejält mycket dyrare :(, för det priset får man ju 4st portabla AC som man kan i i varsitt rum

Yup. Eller en fast AC (ca 12k) och montering samt demontering vid flytt.. Vissa hyresvärdar tillåter faktiskt fast AC men det måste gå att återställas. För mig var det för mycket pengar men sneglar man ändå på en sån maskin är det ju bättre med inne/utedel som kan stå på tex balkong.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Angående delad ac så finns ju typ denna. Gäller ju dock att ha någonstans att sätta/ställa utedelen. Men kanske skulle vara något för @Drajkon att ställa på balkongen.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Tack.

Hur stort bor du? Jag har just funderat på en apparat med wifi/smart-home-funktion så man t.ex. kan sätta igång den när man är på väg hem. Hur känner du - är det en sådan funktion som används ofta?

En sak jag verkligen funderar över är just fönstertätningen. Har som sagt fönster som öppnas vertikalt och skjuts ut. Hur tätar men hela fönstret, särskilt med tanke på att den är rätt hög också?

Använde den till en lägenhet som var ca 35 m2. Fick väl ner tempen till 20 när det var 30 ute, men då får den jobba på ordentligen och det blev mycket vatten som hamnade i en hink istället för ut med varmluften (som sagt, kan ju varit något fel med min enhet). Den som jag har med Wifi kostar dock nästan 10 000 kr så då blir det ju en annan prisbild. Den jag länkade har bara timer. Du kan ju läsa manualen på woods hemsida. Jag hade den på min fars boende, så det var avgörande att jag kunde styra och se på distans om den var på och hur kallt det var.

Angående tätning kan du ju se om du hittar något här: https://www.amazon.se/s?k=f%C3%B6nstert%C3%A4tning+ac&sprefix...

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Angående delad ac så finns ju typ denna. Gäller ju dock att ha någonstans att sätta/ställa utedelen. Men kanske skulle vara något för @Drajkon att ställa på balkongen.

Den kräver certifiering för att installera. Dessa kostar alltså lika mycket att installera som systemen kylteknikern behöver fylla med gas och är en fast installation.

Permalänk
Avstängd

Ska ju även vara OK för grannar att ha en AC som brummar på balkongen. Finns nog många som blir sura av det ljudet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ska ju även vara OK för grannar att ha en AC som brummar på balkongen. Finns nog många som blir sura av det ljudet.

Därför det brukar nekas av hyresvärdar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Den kräver certifiering för att installera. Dessa kostar alltså lika mycket att installera som systemen kylteknikern behöver fylla med gas och är en fast installation.

Sant. Kanske en sådan här istället om man har ett litet rum https://www.amazon.de/-/en/Conditioning-Motorhome-Caravan-Mes...

Poängen är väl att få ner ljudnivå och slippa dra in varm luft.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Okey. Fick en känsla av att du kanske ville använda balkongen även men det verkar som att den är mest en förvaringsyta. Då kan du lika gärna köra fönsterkit från sovrummets fönster så att den skickar ut all varma luft till balkongen.

Blir vardagsrummet något varmt också?

Ja, balkongen används inte så det är inget problem. Vardagsrummet blir extremt varmt också, väldigt gammal lägenhet så det blir som en bastu i hela, så hade ju varit skönt att kunna kyla vardagsrummet också.

Funderar då på om man kan sätta AC på balkongen och då ha fönster till sovrummet vidöppet samt balkongdörren och få kyleffekt i båda rummen. Sen ha utsuget via skjutpartierna på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drajkon:

Ja, balkongen används inte så det är inget problem. Vardagsrummet blir extremt varmt också, väldigt gammal lägenhet så det blir som en bastu i hela, så hade ju varit skönt att kunna kyla vardagsrummet också.

Funderar då på om man kan sätta AC på balkongen och då ha fönster till sovrummet vidöppet samt balkongdörren och få kyleffekt i båda rummen. Sen ha utsuget via skjutpartierna på balkongen.

Kommer vara effektivare att ha den inomhus. Vardagsrummet kommer kylas av den även om den står i sovrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drajkon:

Ja, balkongen används inte så det är inget problem. Vardagsrummet blir extremt varmt också, väldigt gammal lägenhet så det blir som en bastu i hela, så hade ju varit skönt att kunna kyla vardagsrummet också.

Funderar då på om man kan sätta AC på balkongen och då ha fönster till sovrummet vidöppet samt balkongdörren och få kyleffekt i båda rummen. Sen ha utsuget via skjutpartierna på balkongen.

Det här borde kunna funka. Då ställer du den i balkongen, riktar AC:n på dagen över vardagsrummet. Sen en stund innan du ska sova riktar du AC:n istället mot sovrummet och låter den kyla ner där istället. Vet inte hur stor budget du har men jag skulle inte rekommendera att försöka kyla båda rummen samtidigt (du kan ju prova) men jag tror inte att det kommer funka eftersom det ändå är 57kvm som ska kylas ner. Bättre är att dela upp rummen, alltså kyla ett rum i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Det här borde kunna funka. Då ställer du den i balkongen, riktar AC:n på dagen över vardagsrummet. Sen en stund innan du ska sova riktar du AC:n istället mot sovrummet och låter den kyla ner där istället. Vet inte hur stor budget du har men jag skulle inte rekommendera att försöka kyla båda rummen samtidigt (du kan ju prova) men jag tror inte att det kommer funka eftersom det ändå är 57kvm som ska kylas ner. Bättre är att dela upp rummen, alltså kyla ett rum i taget.

Vet dock inte om det går att ha den på balkongen då det lär bli extremt varmt där. Så frågan blir om det blir effektivt att ha den där.
Svårt att veta vad som blir bäst. Har aldrig haft en AC tidigare så kan 0 om det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drajkon:

Vet dock inte om det går att ha den på balkongen då det lär bli extremt varmt där. Så frågan blir om det blir effektivt att ha den där.
Svårt att veta vad som blir bäst. Har aldrig haft en AC tidigare så kan 0 om det...

Jag tänkte mer att du använder balkongens fönster. Eftersom du har en dörr ut till balkongen både från vardagsrummet och från sovrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kommer vara effektivare att ha den inomhus. Vardagsrummet kommer kylas av den även om den står i sovrummet.

Har du något tips på en prisvärd AC som jag kan sätta i sovrummet som kanske kan kyla lite i resten av lägenheten också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drajkon:

Har du något tips på en prisvärd AC som jag kan sätta i sovrummet som kanske kan kyla lite i resten av lägenheten också?

Portabel AC är en dussinprodukt där importören/varumärket knappt vet vad de säljer.

Titta på behov som styrning (WiFi) och liknande är väl mitt tips. Alla luftkonditioneringar kommer göra skillnad, när det gäller ljudnivå är det högst individuellt hur du uppfattar det och kommer vara variation från exemplar till exemplar (samma modell), kan påverkas av hur den monteras o.s.v. Övertänk det inte, olika erbjudanden kommer hela tiden och det är ju i princip det enda som påverkar om det är prisvärt.

Permalänk
Medlem

Man får tänka på att en portabel AC också ibland kallas för 'spot-kylare' och det av anledningen att den kyler bäst i rummet den är placerad i och portabla AC:s närhet och inte att det kyler särskilt nämnvärt i andra rum trots öppna dörrar mellan i en lite större lägenhet.

Förvisso att tex. sänka vardagsrummet 3-4 grader mot resten, kommer så småningom märkas även lite utanför - men först efter många timmar när väggar och byggnadstrukturer också kylts och sänkningen i de intilliggande rummen kanske registreras som 1-2 grader sänkning i bästa fall. Ofta hjälper man grannen över/under och sidväggarna mer med kyla än att man tex. från vardagsrum kyler sovrummet...

---

Skall man få riktigt märkbar kyla - så är det om man får och kan för sin hyresvärd/BRF - att köpa en riktig split-anläggning med kompressordelen utomhus och en tystare innerdel - det som vi i sverige brukar kalla för 'värmepump' - dessa har, i alla fall invertermodellerna, en excellent AC-kylfunktion också.

Det går åt sjukt lite ström för väldigt märkbar kyla inomhus med en split-anläggning - typ 150 Watt i drift vid 30 grader C utomhus med en inverter-värmepump i kylläge i jämförelse där en portabel AC stånkar med 1 kW förbrukning och det knappt märks i kyla....

- och mycket av problemet med portabel AC är att man drar in samma mängd varmluft utifrån som det blåser ut genom slangen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Man får tänka på att en portabel AC också ibland kallas för 'spot-kylare' och det av anledningen att den kyler bäst i rummet den är placerad i och portabla AC:s närhet och inte att det kyler särskilt nämnvärt i andra rum trots öppna dörrar mellan i en lite större lägenhet.

Förvisso att tex. sänka vardagsrummet 3-4 grader mot resten, kommer så småningom märkas även lite utanför - men först efter många timmar när väggar och byggnadstrukturer också kylts och sänkningen i de intilliggande rummen kanske registreras som 1-2 grader sänkning i bästa fall. Ofta hjälper man grannen över/under och sidväggarna mer med kyla än att man tex. från vardagsrum kyler sovrummet...

---

Skall man få riktigt märkbar kyla - så är det om man får och kan för sin hyresvärd/BRF - att köpa en riktig split-anläggning med kompressordelen utomhus och en tystare innerdel - det som vi i sverige brukar kalla för 'värmepump' - dessa har, i alla fall invertermodellerna, en excellent AC-kylfunktion också.

Det går åt sjukt lite ström för väldigt märkbar kyla inomhus med en split-anläggning - typ 150 Watt i drift vid 30 grader C utomhus med en inverter-värmepump i kylläge i jämförelse där en portabel AC stånkar med 1 kW förbrukning och det knappt märks i kyla....

- och mycket av problemet med portabel AC är att man drar in samma mängd varmluft utifrån som det blåser ut genom slangen.

Ja, är det något jag lärt mig genom åren här är att portabel AC är väldigt individuellt om det fungerar bra. Det kyler nästan alltid bra i ETT (1) rum men så fort man vill blanda in fler beror det helt på ventilation och underdrag osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Man får tänka på att en portabel AC också ibland kallas för 'spot-kylare' och det av anledningen att den kyler bäst i rummet den är placerad i och portabla AC:s närhet och inte att det kyler särskilt nämnvärt i andra rum trots öppna dörrar mellan i en lite större lägenhet.

Förvisso att tex. sänka vardagsrummet 3-4 grader mot resten, kommer så småningom märkas även lite utanför - men först efter många timmar när väggar och byggnadstrukturer också kylts och sänkningen i de intilliggande rummen kanske registreras som 1-2 grader sänkning i bästa fall. Ofta hjälper man grannen över/under och sidväggarna mer med kyla än att man tex. från vardagsrum kyler sovrummet...

---

Skall man få riktigt märkbar kyla - så är det om man får och kan för sin hyresvärd/BRF - att köpa en riktig split-anläggning med kompressordelen utomhus och en tystare innerdel - det som vi i sverige brukar kalla för 'värmepump' - dessa har, i alla fall invertermodellerna, en excellent AC-kylfunktion också.

Det går åt sjukt lite ström för väldigt märkbar kyla inomhus med en split-anläggning - typ 150 Watt i drift vid 30 grader C utomhus med en inverter-värmepump i kylläge i jämförelse där en portabel AC stånkar med 1 kW förbrukning och det knappt märks i kyla....

- och mycket av problemet med portabel AC är att man drar in samma mängd varmluft utifrån som det blåser ut genom slangen.

Förstår vad du menar. Dessvärre är inte en split-anläggning möjligt i det boendet jag har. Får nog nöja mig med en portabel AC i sovrummet så jag åtminstone kan sova lite i sommar.
Med det i tanke kanske man inte behöver lägga någon avsevärd summa.

Permalänk
Medlem

Fick hem min eeese Kaya idag som jag köpte via cdon för att frakten var billigare, ovanligt snabb leverans för att vara cdon ändå. Tänkte väl packa upp och testköra den lite men än så länge är det lite kallt för att låta den stå på dygnet runt.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9