"Byta" ut ADSL mot BBB från kompis, möjigt?

Permalänk

"Byta" ut ADSL mot BBB från kompis, möjigt?

Nu kommer nog den knäppaste frågan någonsin. Jag sitter på ett ruttet ADSL 0.5Mbit här hemma. En kompis använder sig utav ett 10Mbit BBB.

Och min fråga är, finns det ingen möjlighet att jag kan använda hans lina hemma hos mig. Jag vet att det går om man använder antenner men jag har inte byggnadslov.

Det borde gå på något sätt, och då inte att jag använder hans uppkoppling igenom min i och med att jag bara har 0.5Mbit. Men ni förstår nog vad jag menar.

Förresten, säg inte en lååång sladd för det går inte lägga en sladd på gatan bara så där, dom klipper väl av den eller något.

Trådlöst är ju omöjligt. Det är kanske 3Km upp till honom så det borde inte gå

Visa signatur

Intel Pentium 3 @ 1000Mhz, 512MB DDram, 80GB disk, NVidia Geforce2 Ultra! 64MB

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad du menar, tunnla genom honom eller?

Är det fri sikt mellan er går de alldelens utmärkt med wlan och externa antenner.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gribber
Jag vet inte riktigt vad du menar, tunnla genom honom eller?

Är det fri sikt mellan er går de alldelens utmärkt med wlan och externa antenner.

Nej alltså så att jag använder mig av hans lina på min dator hemma. Ja antenner ja men dom är inte billiga. Plus att det är inte speciellt fin sikt. Det är massvis med skog mellan oss. Och det tycker jag inte om. Jag kunde fått BBB 2Mbit för ett tag sen med hjälp av antenner men jag tyckte inte 2Mbit räckte, dum som jag var. Just därför det är så important att jag får låna, så att säga, hans 10Mbit lina.

Visa signatur

Intel Pentium 3 @ 1000Mhz, 512MB DDram, 80GB disk, NVidia Geforce2 Ultra! 64MB

Permalänk

Jag får la hugga ner träden mellan oss och sen sätta upp antenner Nej men man tycker det borde gå på något sätt.

Visa signatur

Intel Pentium 3 @ 1000Mhz, 512MB DDram, 80GB disk, NVidia Geforce2 Ultra! 64MB

Permalänk

Nu fick jag nog fan den knäppaste idén någonsin! Haha om man sätter walkie-talkie antenner på varje stople hela vägen upp till min kompis, det är inte långt mellan varje stolpe, så går det säääkert Haha, det funkar väl fan inte? Jag är så ivrig att få använda 10Mbit att jag kollapsar snart

Visa signatur

Intel Pentium 3 @ 1000Mhz, 512MB DDram, 80GB disk, NVidia Geforce2 Ultra! 64MB

Permalänk
Medlem

wlan låter som din enda möjlighet, MEN 3 km? dustin har externa antenner som ska klara 15 km, frågan är som detta är i dri sikt. men eftersom 3 km är så pass mycket mindre än 15 km, kanske det även går me skog imellan, men det är en svår fråga att svara på, sen är ju wlan lite beroende på vad det är för väder, om det snöar är det sämre mottagning osv.

[EDIT]: en BRA extern antenn, som kan sitta utomhus kostar 500-1200 kr, sen behöver du en accecpunkt, 1-2000 kr beroende vilken hastighet den ska klara, sen måste du ha samma saker hoss din kompis. visst kommer det att gå på upp emot 5000 kr, men va är alternativet?

sen vill din kompis låta dig utnyttja hans lina? vill han verkligen dela så han laddar i långsammare hastighet?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
wlan låter som din enda möjlighet, MEN 3 km? dustin har externa antenner som ska klara 15 km, frågan är som detta är i dri sikt. men eftersom 3 km är så pass mycket mindre än 15 km, kanske det även går me skog imellan, men det är en svår fråga att svara på, sen är ju wlan lite beroende på vad det är för väder, om det snöar är det sämre mottagning osv.

sen vill din kompis låta dig utnyttja hans lina? vill han verkligen dela så han laddar i långsammare hastighet?

Jag har redan en mini-server uppe hos han som jag ska lägga datorportalen på och sen så brukar jag ta med spelburken upp dit men det är så mycket att bära och så satans tungt. Just därför vi bestämde att vi ska försöka fixa ner det till mig.

Visa signatur

Intel Pentium 3 @ 1000Mhz, 512MB DDram, 80GB disk, NVidia Geforce2 Ultra! 64MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bula^2003
Jag har redan en mini-server uppe hos han som jag ska lägga datorportalen på och sen så brukar jag ta med spelburken upp dit men det är så mycket att bära och så satans tungt. Just därför vi bestämde att vi ska försöka fixa ner det till mig.

editerade mitt inlägg lite, som du ser. tror det kan gå me wlan, men det är ju inte skitbilligt, sen kan det vara lite väderberoende.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

om ni har en massa skog mellan er, dra en låååånnggggg kabel mellan er, knappast nån polsk bär plockare som kommer och knippsar av den

Permalänk
Medlem

snäll kompis du har som låter dej snylta

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

nu vet ju inte jag exakt hur det ser ut men wlan med externa riktantenner monterat på mast då kan ju lätt få upp antennen en bra bit över kåken om du bor i villa exempelvis, montera ett låt oss säga ställningsrör "burton" på 6 meter så har du kanske 4,5 meter mast ovanför kåken.

rören kan du få billigt hos någon ställningsfirma och skruva upp det med monteringssats från exempelvis clas ohlsson likaså vajer för att få det någorlunda stabilt om det skulle svaja förmycket.

EDIT: jo och masten var för att eventuellt komma över skogen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmuckeN!
om ni har en massa skog mellan er, dra en låååånnggggg kabel mellan er, knappast nån polsk bär plockare som kommer och knippsar av den

jo, men 3 km, tekniskt omöjligt! i alla fall me vanlig utrustning.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
jo, men 3 km, tekniskt omöjligt! i alla fall me vanlig utrustning.

hmm jo i varje fall om man har tänkt att utnyttja 10 Mbit , tror gränsen ligger på 5KM för 1Mbps med .11b standarden med dlinks ANT-180x

Permalänk
Medlem

hehe,mm, då kom problemet me "gatan", frågan är om killen bor på landet eller ute på landet.

sen som sagt, 1 Mbit, skulle han inte ha sån nytta av.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
jo, men 3 km, tekniskt omöjligt! i alla fall me vanlig utrustning.

Nej, en singlemode fiber (1000BASE-LX) ska iaf enligt cisco klara 3km.
Fast det kanske blir lite väl dyrt.

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk

Kan du inte sätta en burk med hd-vaggor hos din polare som du kan fjärrstyra med vnc eller nåt då ?

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osytol
Nej, en singlemode fiber (1000BASE-LX) ska iaf enligt cisco klara 3km.
Fast det kanske blir lite väl dyrt.

jo, vet det, syftade mer på att det inte finns hårdvara som ligger i den prisklass som en privatperson brukar köpa saker i

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Nah, finns 10Mbps ethernet=>fiber ratt billigt.

Permalänk

Re: "Byta" ut ADSL mot BBB från kompis, möjigt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bula^2003
Nu kommer nog den knäppaste frågan någonsin. Jag sitter på ett ruttet ADSL 0.5Mbit här hemma. En kompis använder sig utav ett 10Mbit BBB.

Och min fråga är, finns det ingen möjlighet att jag kan använda hans lina hemma hos mig. Jag vet att det går om man använder antenner men jag har inte byggnadslov.

Det borde gå på något sätt, och då inte att jag använder hans uppkoppling igenom min i och med att jag bara har 0.5Mbit. Men ni förstår nog vad jag menar.

Förresten, säg inte en lååång sladd för det går inte lägga en sladd på gatan bara så där, dom klipper väl av den eller något.

Trådlöst är ju omöjligt. Det är kanske 3Km upp till honom så det borde inte gå

Du kan kolla med Skanova om du kan hyra ett kopparpar och sedan sätta upp två sdsl-modem. Du borde kunna få över 0.5 mbit iaf. Kopparpar är tokbilliga numera, runt 100:- skulle jag tro.

Jag jobbar med sådan teknik idag och jag ska kolla hur långt man kan köra sdsl-modemen.. Jag återkommer i morgon med detaljer, om jag kommer ihåg..

Permalänk

Hittade det.. :)

http://www.nettonet.com/support/quickref.n2n <--- info om produkt som är bra

"Skanova Koppar Punkt till Punkt ger dig tillgång till kopparpar i det befintliga telenätet och utgör en fast uppkopplad och galvanisk förbindelse med 0,4-0,7 mm ledardiameter (ingående delsträckor kan ha olika diameter). Skanova Koppar Punkt till Punkt kan till exempel användas för transmissionssystem som är baserade på xDSL-standarder men kan även utnyttjas för tjänster med mindre bandbreddsbehov."

http://www.skanova.com/index.asp?lev=82 <--- produkten
http://www.skanova.com/index.asp?lev=119 <--- produkten

http://www.skanova.com/apps/file.asp?Path=2&ID=71&File=2261-f... <--- fan, det är ju billigt...

Om du undrar över något så svarar jag gärna på det.

Hade funderingar på att göra lika förut, men jag flyttade från kompisen.

Permalänk
Medlem

hmm, finns SDSL i Sverige?

Visa signatur

AMD XP 1700+@2288mhz (217*10.5)/ Epox 8RDA+/ Corsair PC3200 256mb DDR/ Geforce 3 64mb DDR @ 200/240 / Quantum Fireball 40gb 7200rpm / Qtec 550W

Permalänk
Medlem

hamutt: ja det finns, förmodligen är det vanligast på företag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamutt
hmm, finns SDSL i Sverige?

Alltså, det är samma kopparlinor till flera xDsl-standarder. Sen vad man sätter för modem i ändarna är ju upp till var och en. I detta fallet är det ju fråga om att bara hyra ett kopparpar mellan två lägenheter/hus och då får man köra vad man vill på dem, som är modem så klart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broix
hamutt: ja det finns, förmodligen är det vanligast på företag

Vanligast är jag lite tveksam till, men vanligare och vanligare säkert.

Permalänk
Avstängd

dra fiberkabel det är ett alternativ men kanske lite dyrt.

Permalänk
Medlem

Är det inte smidigare att låta BBB dra in fiber till ditt hus?

Visa signatur

Asus Commando | Intel Core 2 Duo E6700 | Crucial DDR2 BallistiX PC6400 4096MB | Western Digital Raptor 74GB SATA | XFX GeForce 8800Ultra | Samsung SyncMaster 226BW

Permalänk
Medlem

Du hade en server hos honom va? Fjärrstyr denna från din. Sätt in en stor hd. Sen kan du hämta din hd lite då och då

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LuCCe
Är det inte smidigare att låta BBB dra in fiber till ditt hus?

Ptja.. vad kan det kosta.. BBB installerar ju inte så mycket nu heller.. kanske... 40.000:-?

Permalänk
Medlem

Helt vanligt wlan funka rutmärkt över 3 km, SÅVIDA sikten är bra och man har gjort en bra antenn... Antenerr gör billigt och enkelt själv, har själv en pringles anten som är mycket bra...

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Tänkte precis på Bi99uy idé. Antenner har man ju byggt sen man var fem, bara dra upp en jävel på varje hus.

Ett alternativ är att dra coax 'thicknet' genom skogen, men det är nog inte billigt, och hastigheten är inte bra.
Fast Ethernet känns inte så kewl heller, att ha en aktiv repeater var hundrade meter gör ju att du får ha 30 repeaters + en strömkabel för dessa repeaters också. Inget alternativ det heller :).

Ett alternativ är ju om du bygger om en redig strömkabel till en signalkabel, och bygger två mottagarboxar som matar rejält med spänning för att inte få signalförluster på vägen.

Jag skulle satsat på att dra wlan, och kanske sätta upp en repeater mitt i skogen om du kan få dit en strömkälla. + Några rejäla antenner så borde det fungera.

Visa signatur

Nej är också service.