AMD korrigerar för hög spänning till Ryzen 7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av christianmaximilian:

ASUS : Du borde uppdatera bios för annars finns det en liten risk att din processor och moderkort sprängs. Men om du gör det så gäller inte garantin för det är en beta-version ¯\_(ツ)_/¯

Som jag tolkar skrivelsen så gäller fortfarande din produktgaranti (svårt för dem att kringgå det), men under tiden du har beta firmwaren applicerad så kanske den inte fungerar som den ska. Dvs du kan inte reklamera produkten för problem som bara återfinns när betan ligger på (men som funkar med "release" versionen).

Eller vad utläser du?

Permalänk
Medlem

Har version 1409 på mitt Tuff Gaming X670E-Plus. 7800X3D¨
Allt på stock i bioset, ingen EXPO aktiverat längre

This is a hot mess, literally and figuratively

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av thadriem:

Som jag tolkar skrivelsen så gäller fortfarande din produktgaranti (svårt för dem att kringgå det), men under tiden du har beta firmwaren applicerad så kanske den inte fungerar som den ska. Dvs du kan inte reklamera produkten för problem som bara återfinns när betan ligger på (men som funkar med "release" versionen).

Eller vad utläser du?

Initialt låter texten bra, ASUS ger inga garantier eller utfästelser om uppdateringens lämplighet eller kompabilitet. Det är sista stycket som jag tolkar som en typ av försök till friskrivning från ansvar, men det blir förmodligen problematiskt här i EU. Jag tror att de bara kan skydda sig mot tekniska, ekonomiska och andra relaterade problem såsom att användare förlorar data och liknande, inte själva produktfelet att en CPU potentiellt brinner upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 32GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 3x Samsung 990 PRO (2 x 1 TB + 2TB) • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

https://valid.x86.fr/u4abx1

Permalänk
Medlem

Jag har ett moderkort från asus och köpt EXPO 6000Mhz-minnen som jag hade tänkt övervolta för att pressa ner timings som annars är höga. Men som jag förstår det så kommer det gå att fläska på med spänning till minnena oavsett den här låsningen av SoC voltage till 1.3v?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har ett moderkort från asus och köpt EXPO 6000Mhz-minnen som jag hade tänkt övervolta för att pressa ner timings som annars är höga. Men som jag förstår det så kommer det gå att fläska på med spänning till minnena oavsett den här låsningen av SoC voltage till 1.3v?

Har också en ASUS-bräda och jag kör med manuella timings för mina Fury Beast 6000MT/s CL36-38-38-80 => 6000MT/s CL30-36-36-28
Har min SOC låst till 1.25V.
Inte haft någon anledning till att höja. Dessa Hynix-minnen är riktigt glada i att överklockas verkar det som.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Har också en ASUS-bräda och jag kör med manuella timings för mina Fury Beast 6000MT/s CL36-38-38-80 => 6000MT/s CL30-36-36-28
Har min SOC låst till 1.25V.
Inte haft någon anledning till att höja. Dessa Hynix-minnen är riktigt glada i att överklockas verkar det som.

Sweet! Har inte haft möjlighet att se om det är Hynix, men antar det? Har också de fury beast som inet sålde för 990:- på förra megaklickeventet, 2x16GB. Antar att det är samma du har? Skulle också vilja få ner dem till CL30. Men som sagt, har inte köpt nån CPU än. Har egentligen ingen brådska. Fick moderkortet typ gratis och sitter på en rigg med 5600X idag. Köper väl AM5-cpu på nån bra rea eller så inväntar jag nästa gen som ryktas släppas till årsskiftet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Har också en ASUS-bräda och jag kör med manuella timings för mina Fury Beast 6000MT/s CL36-38-38-80 => 6000MT/s CL30-36-36-28
Har min SOC låst till 1.25V.
Inte haft någon anledning till att höja. Dessa Hynix-minnen är riktigt glada i att överklockas verkar det som.

CL30 var inte dåligt! Vad kör du på för ram voltage? Krävdes det något annat meck för att få det att lira?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av christianmaximilian:

Initialt låter texten bra, ASUS ger inga garantier eller utfästelser om uppdateringens lämplighet eller kompabilitet. Det är sista stycket som jag tolkar som en typ av försök till friskrivning från ansvar, men det blir förmodligen problematiskt här i EU. Jag tror att de bara kan skydda sig mot tekniska, ekonomiska och andra relaterade problem såsom att användare förlorar data och liknande, inte själva produktfelet att en CPU potentiellt brinner upp.

Exakt samma tolkning som jag isf. De lovar inte att ditt moderkort funkar bra om du läser in en beta BIOS, men inte som att de säger att "brickar vi moderkortet så får du skylla dig själv".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

CL30 var inte dåligt! Vad kör du på för ram voltage? Krävdes det något annat meck för att få det att lira?

Jag följde Actually Hardcore Overclockings video för Hynix-överklockning och sänkte primära timings lite.
https://youtu.be/dlYxmRcdLVw

VDD SOC Voltage: 1.25V
CPU VDDIO/ MC Voltage: 1.35V
DRAM VDD Voltage: 1.35V
DRAM VDDQ Voltage: 1.35V

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Sweet! Har inte haft möjlighet att se om det är Hynix, men antar det? Har också de fury beast som inet sålde för 990:- på förra megaklickeventet, 2x16GB. Antar att det är samma du har? Skulle också vilja få ner dem till CL30. Men som sagt, har inte köpt nån CPU än. Har egentligen ingen brådska. Fick moderkortet typ gratis och sitter på en rigg med 5600X idag. Köper väl AM5-cpu på nån bra rea eller så inväntar jag nästa gen som ryktas släppas till årsskiftet.

Det ska vara samma minnen tror jag.

Tror du ska kunna se på dina fysiska minnen om det är Hynix.

Vad jag fattar det som är ETMH beteckning för att det är Hynix. Är det ETMM är det Micron.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Moderkortet du köper kan ha legat allt från 1 dag till 6 mån hos återförsäljaren. Alltid bäst att själv gå in i bios och uppdatera (ladda hem senaste biosen på en usb sticka från datorn innan du byter moderkortet)!

Den kommer inte brinna upp för att man startar den, så där kan du vara lugn.

Enligt en användare på reddit, var det precis det som hände, han körde allt på default, och uppdaterad sitt BIOS. Sen dog CPUn.

Källa: https://old.reddit.com/r/Amd/comments/12yq4yb/megathread_for_...

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Mhm, så AMD slaktar prestandan lagom tills alla recensioner skrivits.

Är väl bra att de kunde hitta en lösning.

Trumvirvel - - - - - Ba-Dum-Tsss!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Enligt en användare på reddit, var det precis det som hände, han körde allt på default, och uppdaterad sitt BIOS. Sen dog CPUn.

Källa: https://old.reddit.com/r/Amd/comments/12yq4yb/megathread_for_...

Okej, touché...

Rätt udda att det blivit så många incidenter (relativt, mycket fokus på iaf) sen 7800X3D släpptes. 7000-serien har ju funnits ett tag. Detta var ju ett Gigabyte-mobo också och inte ASUS.

Är på väg att skruva ihop ett x670e system själv, kanske ska gå Z790 ist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Okej, touché...

Rätt udda att det blivit så många incidenter (relativt, mycket fokus på iaf) sen 7800X3D släpptes. 7000-serien har ju funnits ett tag. Detta var ju ett Gigabyte-mobo också och inte ASUS.

Är på väg att skruva ihop ett x670e system själv, kanske ska gå Z790 ist.

Ja man läser illa om AMD’s drivare till grafikkort som smäller. Nu detta. Jag bytte bort mitt 6800xt precis då jag inte kunde köra VR, flera skärmar ibland, Citrix etc utan att det small så gav upp och gick tillbaka till gröna.

Alla är så snabba att uppa AMD och downa NVIDIA men det finns tyvärr lite substans i det. Sen att NVIDIA är hutlöst dyra är ju en annan femma.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

OK tack. Jag sitter med ett gammalt 0805 Bios på mitt Hero och har inte velat uppgradera p.ga. av problem med EXPO minnen som senare bios tydligen haft. Min SOC verkar ligga stadigt på 1.25V (min - max).

Samma här, kör nog 0805 ett tag framöver.

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakoni:

Samma här, kör nog 0805 ett tag framöver.

Same, 0805 på hero är en bra balans med "if it aint broke dont fix it"

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Ja man läser illa om AMD’s drivare till grafikkort som smäller. Nu detta. Jag bytte bort mitt 6800xt precis då jag inte kunde köra VR, flera skärmar ibland, Citrix etc utan att det small så gav upp och gick tillbaka till gröna.

Alla är så snabba att uppa AMD och downa NVIDIA men det finns tyvärr lite substans i det. Sen att NVIDIA är hutlöst dyra är ju en annan femma.

Hur menar du att drivrutinen smäller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag kollade på der8auer video och han misstänkte just soc volt kunde ha varit för högt satt.

När han testade expo I, så sattes den dock till 1.35v vet inte om Expo II sätter den högre. Han gjorde 30 minuters test med 1.5 v på soc utan problem. Kanske det behövs mer tid eller om moderkortet ökar volt under belastning när den är satt auto?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Elixx:

Taget från Asus support sida. "ASUS is not responsible for direct, special, incidental or consequential damages resulting from using this beta BIOS." som kan läsas i den fulla beskrivningen nedan. Asus är tydligen ensamma om att lägga ut en Beta bios i detta fallet som skyddar dem från ansvar.

https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...

"TUF GAMING X670E-PLUS BIOS 1412
Version 1412
Beta Version
9.11 MB
2023/04/25

SoC voltage for Ryzen 7000X3D series limited to a maximum of 1.30V to protect the CPU and motherboard.

Please note that this is a beta BIOS version of the motherboard which is still undergoing final testing before its official release. The UEFI, its firmware and all content found on it are provided on an “as is” and “as available” basis. ASUS does not give any warranties, whether express or limited, as to the suitability, compatibility, or usability of the UEFI, its firmware or any of its content. Except as provided in the Product warranty and to the maximum extent permitted by law, ASUS is not responsible for direct, special, incidental or consequential damages resulting from using this beta BIOS.

Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (TX670EPL.CAP) using BIOSRenamer."

Även när jag frågade på webbis så fick jag ju svaret att det går under "självförvållat" men såhär i efterhand undrar jag om hen ens var insatt i problemet eller förstod frågan korrekt.

Snacka om "damned if you do, damned if you dont". Som flera redan påpekat ser det ut som att det hänger ihop med beta-status, sannolikt något de alltid har med för att friskriva sig. Förhoppningsvis anländer en slutgiltig version inom kort, jag kan absolut förstå att man är ovillig att installera en uppdatering med ovan text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Snacka om "damned if you do, damned if you dont". Som flera redan påpekat ser det ut som att det hänger ihop med beta-status, sannolikt något de alltid har med för att friskriva sig. Förhoppningsvis anländer en slutgiltig version inom kort, jag kan absolut förstå att man är ovillig att installera en uppdatering med ovan text.

Hehe. Som jag tidigare påpekat så har du med "Except as provided in the Product warranty" i mitten där, så de friskriver sig inte från din produktgaranti bara för att du använder betan. Skrivelsen handlar mest om att alla funktioner i en beta bios kanske inte funkar som de ska.

Rätt ordentlig gråzon i detta dock. Om ett ex ASUS/Gigabyte moderkort eldar upp en AMD CPU till följd av specifikationer som AMD ansvarar för (AGESA), vem ska stå för kakan? Och kan de verkligen kräva av konsumenter att dessa uppdaterar mjukvaran till en viss version för att undvika att produkten katastrofalt fallerar? Det känns som skäl för en "recall" och från fabrik/leverantör göra en uppgradering av produkter som sålts undermåliga för sin standardfunktion.

Jag liknar inte detta vid "uppdatera BIOS för att stödja 13:th gen" på en Z690, det är bara en funktionsförbättring med ingen egentlig risk för skada på endera produkt. Utan här pratar vi om åtgärd för att undvika att produkten permanent slås ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Ja man läser illa om AMD’s drivare till grafikkort som smäller. Nu detta. Jag bytte bort mitt 6800xt precis då jag inte kunde köra VR, flera skärmar ibland, Citrix etc utan att det small så gav upp och gick tillbaka till gröna.

Alla är så snabba att uppa AMD och downa NVIDIA men det finns tyvärr lite substans i det. Sen att NVIDIA är hutlöst dyra är ju en annan femma.

ligger faktiskt inget i det, både AMD och Nvidia har problem, statistiskt har AMDs drivare varit stabilare än Nvidias så allt annat är bara bluff och båg

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elixx:

Asus ute med en ny uppdatering (beta) men samtidigt gäller inte garantin om man använder den enligt insuktionerna. Pest eller kolera.

Frågade Webhallen hur det är med garantin och fick det luddiga svaret att om det brinner är det självförvållat och då gäller den inte.

Svårt att se att det inte skulle gå att reklamera dock, den kan de inte så lätt ta sig ifrån

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av thadriem:

Hehe. Som jag tidigare påpekat så har du med "Except as provided in the Product warranty" i mitten där, så de friskriver sig inte från din produktgaranti bara för att du använder betan. Skrivelsen handlar mest om att alla funktioner i en beta bios kanske inte funkar som de ska.

Rätt ordentlig gråzon i detta dock. Om ett ex ASUS/Gigabyte moderkort eldar upp en AMD CPU till följd av specifikationer som AMD ansvarar för (AGESA), vem ska stå för kakan? Och kan de verkligen kräva av konsumenter att dessa uppdaterar mjukvaran till en viss version för att undvika att produkten katastrofalt fallerar? Det känns som skäl för en "recall" och från fabrik/leverantör göra en uppgradering av produkter som sålts undermåliga för sin standardfunktion.

Jag liknar inte detta vid "uppdatera BIOS för att stödja 13:th gen" på en Z690, det är bara en funktionsförbättring med ingen egentlig risk för skada på endera produkt. Utan här pratar vi om åtgärd för att undvika att produkten permanent slås ut.

Ja det är minst sagt knepigt. Nu när jag läser det igen låter din tolkning rimligare.

Jag såg att Asus skulle ha erbjudit ersättning för både moderkort och processor till några av de tidiga drabbade, men beroende på hur utbrett problemet är har du en poäng i att det skulle kunna vara skäl för att återkalla produkter. Användare som sitter på produkterna nu har förhållandevis god chans att se och uppdatera, eftersom det ändå uppmärksammats rejält genom flera medier, men säg att du köper om sex månader?

Har moderkortet då legat på en lagerhylla så länge, med en äldre version, är det första man tänker då verkligen "vänta, jag ska kolla så det finns en ny version, för tänk om nuvarande har ihjäl processorn?". Jag hade helt klart inte undersökt något sådant det första jag gjorde, särskilt inte om jag var nybörjare eller bara någon som kanske inte håller järnkoll på varenda detalj som hänt i hårdvarubranschen senaste månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag hade helt klart inte undersökt något sådant det första jag gjorde, särskilt inte om jag var nybörjare eller bara någon som kanske inte håller järnkoll på varenda detalj som hänt i hårdvarubranschen senaste månaderna.

Nej men precis. Och även om första instinkten för mig - som van användare - när jag köper ett moderkort är att uppdatera BIOS till senaste stabila releasen, så är det för att förbättra prestanda/kvalitén i mitt bygge, inte för att undvika att grejerna smälter.

Jag skulle personligen inte vara rädd för att köpa ett AMD-system och tycker ändå de hanterat detta snabbt änsålänge, men vet inte om jag tycker återförsäljare ska få sälja moderkort med en äldre bios än den som kommer nu dock. Med det sagt - logistiken kring att hantera något sådant är ett sånt enormt åtagande (läs: kostnad) att min gubbgissning är att de kommer hoppas det ordnar sig och lösa ärenden som dyker upp bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Nej men precis. Och även om första instinkten för mig - som van användare - när jag köper ett moderkort är att uppdatera BIOS till senaste stabila releasen, så är det för att förbättra prestanda/kvalitén i mitt bygge, inte för att undvika att grejerna smälter.

Jag skulle personligen inte vara rädd för att köpa ett AMD-system och tycker ändå de hanterat detta snabbt änsålänge, men vet inte om jag tycker återförsäljare ska få sälja moderkort med en äldre bios än den som kommer nu dock. Med det sagt - logistiken kring att hantera något sådant är ett sånt enormt åtagande (läs: kostnad) att min gubbgissning är att de kommer hoppas det ordnar sig och lösa ärenden som dyker upp bara.

Intel och Asus har gjort exakt samma sak, de smälte min Intel Core i5 2500K, tog lite mer än 1år (ca 2012) efter inköp att den packa ihop. Där volt var för högt inställd på automatiska funktioner.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Det smarta är att bara köra utan EXPO och stock settings och vänta på en säkert firmware till BIOS som inte voidar garantin.

Detta är dåligt rent allmänt. Hade haft fjångest ifall jag hade haft ett sådant system just nu. Tur att det är så dyrt att uppgradera, annars hade jag redan gjort det :),.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det ser ut som ASUS lagt upp ny version av bios igår, version 1303, som inte är beta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Intel och Asus har gjort exakt samma sak, de smälte min Intel Core i5 2500K, tog lite mer än 1år (ca 2012) efter inköp att den packa ihop.

Oj, jag måste helt missat det. Var det ett utbrett problem att 2500k gick sönder pga mjukvaru-/specifikationsfel? Hade en 2600k då, men jag har kört med fast vcore på både 2600k, 6700k och sen 9900k. Aldrig gillat idén att det är standard för moderkortet att bestämma hur mycket volt min CPU ska få dynamiskt.

För 15 år sedan körde jag Intel (hade dock en 1090t i några år) för att jag ogillade att AMD tillät deras CPUer att överhetta så till den grad att de dog, jag bytte till AMD nu (7000-serien) i tron om att vi var förbi det...

Permalänk
Medlem

Jag med timing. Har bygge på gång på Webhallen. Verkar som den monteras nu. Självklart kommer inte det finnas någon "fix" innan den skeppas och jag är såpass datoranalfabet att jag inte vet hur eller ens kommer fixa att få in uppdateringen själv sen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag kollade på der8auer video och han misstänkte just soc volt kunde ha varit för högt satt.

När han testade expo I, så sattes den dock till 1.35v vet inte om Expo II sätter den högre. Han gjorde 30 minuters test med 1.5 v på soc utan problem. Kanske det behövs mer tid eller om moderkortet ökar volt under belastning när den är satt auto?

Jag undrar om det kanske kan vara lite toleransproblem. De är alltid lika roliga att hitta innan release till kunder. Du kan testa hur mycket du vill, men det är först vid bred release som system längs ut på fördelningskurvan dyker upp. Med uppdateringen så sätter AMD mer marginal för extremfallen

Så, kombination med en processor som är lite, lite mindre tålig än genomsnittet + en strömregulator som är lite sämre än genomsnittet + lite mindre kapacitans nära CPUn. Tillsammans gör det att du kan få en spänningsspik som orkar över gränsen ibland (kanske behöver du en spik på 12V med). En högpresterande DCDC är väldigt svår att designa, den kan fungera jättebra, tills du drar en varierande ström med exakt rätt amplitud och frekvens och sätter den i svängning under ett par millisekunder.