Snabbkoll: Delbetalar du hårdvaruköp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Som man frågar får man svar, jag är lite lätt skeptisk till denna typ av undersökningar. Det finns en uppenbar risk att det folk tänker på är "har jag 5000kr på kontot som inte är öronmärkt till annat just nu?" Ja/Nej. Att faktiskt klara en oväntad utgift på 5000kr är helt annat, det tror jag att betydligt fler än 73% av vuxna befolkningen klarar av. Man drar ner på något, man säljer lite prylar o.s.v. Med all respekt för de som faktiskt har det ekonomiskt tufft, jag vet, jag växte upp under sådana förhållanden.

Det finns ju t.o.m. folk som säger att de har slut på pengar mot slutet av månaden trots att de sparar x antal tusen per månad. Det de menar är att lönekontot är tomt för att de har en automatisk överföring till någon form av sparande, inte att de har slut på pengar...

Behöver man dra ner på något eller sälja saker så klarar man inte av en oväntad utgift, svårare än så är det inte.

Man har en livstil där innan lön, bidrag, eller pension kommer så har man inte den summan kvar.

Permalänk
Medlem

13% tänker fel.

Grunden i vanlig ekonomi spara minst 10% av lönen så du kan göra större investering. (Hus/lägenhet) sedan spara du för semester efter det så kan du spara för att köpa prylar. Låna aldrig för köp av prylar. Kan du inte köpa idag då får du snällt vänta som många andra.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Pöbeln delbetalar...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Behöver man dra ner på något eller sälja saker så klarar man inte av en oväntad utgift, svårare än så är det inte.

Har man löst uppgiften så har man klarat det, men det var exakt det jag menade med vad folk svarar i denna typ av undersökningar, det handlar sannolikt inte om att var fjärde vuxen INTE skulle klara av en oväntad utgift på 5.000kr.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Du kan sälja telefonen dag ett om du vill det.

Sen är det just för att det är billigare som jag brukar köpa mobil med abbonemang. Annars hade jag aldrig gjort det. Men då är det på rea och inte ordinarie pris, men ändå billigare än rea på att köpa bara telefonen.

När jag gjort det på två år så har en telefon kostat ungefär 5000kr mindre än i butik och abbonemanget kostar ca 2400kr mer än billigaste motsvarande så det blir ändå ett par tusen billigare.

Tänker abonnemangen som var förr i tiden där totala kostnaden faktiskt översteg vad mobilen var värd menar då totalkostnaden för mobilen ej abonnemanget. Nya abonnemang har jag inte koll på. Kör bara comviq abonnemang men mobiler köper jag separat och betalar direkt allt

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Avstängd

Varierar.. just nu betalar jag bort sista klarna.
7900xt köptes med direktbetalning samt RAM, plus hörlurar för 5.5k

Ibland snabbare att köpa på betala om 14 / 30 dagar

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Betalar av direkt på det jag har möjlighet att göra just då. Men är det ett större inköp som behöver göras på ca 20-30k och jag kan lägga upp det på 6 månader så gott som räntefritt så anser jag att det är fine. Men då håller jag mig till max ett sånt köp åt gången också. Vill inte ha flertalet 12-24 månaders avbetalningar med höga räntor så man betalar onödigt mycket för något som man kanske bara skulle behöva spara i någon månad eller två för att köpa.

Har haft en massa större utgifter efter en flytt, så möjligheten att dela upp något av de större köpen har varit skönt. Nu kan jag dock äntligen börja spara större delen av min lön då jag köpt det som behövs, så kan bygga upp sparkontot igen.

Permalänk
SpelClockers

Jag blir förvånad att det är så många som har svarat att de inte använder sig av delbetalning. Jag använder mig utav delbetalning. Datorn som jag sitter på nu är delbetalning, för jag behövde verkligen en helt ny dator. Sängen som köptes var på delbetalning, för det behövdes verkligen en ny säng då den typ var sönder.

Tvn gick sönder och behövde en ny, tog den på avbetalning också. Jag har det inte så bra ekonomiskt ställt för att lägga ut pengar för sånnahär saker jag nämnde ovan. Jag tycker att alternativet för att kunna välja delbetalning är bra att det finns.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har man löst uppgiften så har man klarat det, men det var exakt det jag menade med vad folk svarar i denna typ av undersökningar, det handlar sannolikt inte om att var fjärde vuxen INTE skulle klara av en oväntad utgift på 5.000kr.

Så bara man har egna tillgångar/bohag som går att sälja för 5000kr så klarar man då av en oväntat utgift på 5000kr?
Inom vilken tidsram skulle det då vara ok att få detta sålt för att man skall klara av det? Innan inkasso knackar på?

Och det kommer ju inte oftast handla om att sälja en sak, utan flera. För fundera på vilka fysiska tillgångar som folk har som man kan få minst 5000kr för om man skulle få för sig att sälja dem på blocket eller tradera.

Det som säljs kanske måste återskaffas sen? Kanske löser det genom att sälja något annat? Det är ju inga problem.

Permalänk
Medlem

Inte ofta jag köper hårdvara, men de gångerna jag gör det så brukar det bli på avbetalning.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Använder aldrig delbetalning.
Har jag inte råd nu så får det vänta.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Älskar när en tråd fylls med plattityder av den stora massan där varje individ tror att den kommit på något nytt.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Eller så vill man inte ha likvida medel upplåsta i en bil. Historiskt så har man helt klart tjänat på att ta billån (2-3% ränta), under förutsättningen att man placerar pengarna vettigt.

Om du med ”historiskt” menar perioden ca 2010-20 med abnormt låga räntor och bra börsutveckling, absolut.

Nu får du nog (tre)dubbla dina 2-3%, plus att börsen går sidledes och pengar på banken tappar 10% om året realt - då känns ett kontant bilköp som en ganska bra investering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Hårdvara kostar för tillfället en arm och ett ben. Kör du på delbetalning, eller betalar du allt direkt? 

Läs hela artikeln här

Skrivet av fetakniven:

Älskar när en tråd fylls med plattityder av den stora massan där varje individ tror att den kommit på något nytt.

Ganska enkel frågeställning, vad för svar är det du förväntar dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

En fråga, bil cashar ni dom också?

Köpte en begagnad golf 7, 2017. 140K. Cashade av direkt. Eller, jag köpte med kreditkortet för att få bonus, men sen blev det en insättning direkt på 140K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Jag blir förvånad att det är så många som har svarat att de inte använder sig av delbetalning. Jag använder mig utav delbetalning. Datorn som jag sitter på nu är delbetalning, för jag behövde verkligen en helt ny dator. Sängen som köptes var på delbetalning, för det behövdes verkligen en ny säng då den typ var sönder.

Tvn gick sönder och behövde en ny, tog den på avbetalning också. Jag har det inte så bra ekonomiskt ställt för att lägga ut pengar för sånnahär saker jag nämnde ovan. Jag tycker att alternativet för att kunna välja delbetalning är bra att det finns.

Problemet med avbetalning är att du intecknar framtida inkomster. Dessutom så är det lätt att förköpa sig. Vad är det du gör som medförde att du var tvungen att ha en helt ny? Begagnade sängar finns i överflöd. Varför behövde du en ny? Samma sak med TV. Det går ofta att köpa en lätt begagnad modell för halva priset för det finns folk som måste ha det nyaste. Egentligen har du inte råd med allting nytt. Tiotusenkronors frågan är, har du råd med en oväntad tandläkarräkning på 20K? Det är det farliga med att ha mycket på avbetalning.

Permalänk
Medlem

Känner en som köper kallingar på kredit.

PS Det är inte jag. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Sen när kostade det pengar att ta ut från sitt sparkonto? Har aldrig hört talas om faktiskt. Visst, fastränta etc. Men då har man nog fel sparform skulle jag säga. Själv har jag en årslön på ett Fasträntekonto och sedan resterande på ett öppet sparkonto.

Har man 5000 till övers för oförutsedda utgifter, totalt sett, inte per månad alltså, så har man jävligt trång ekonomi med ett stort feltänk skulle jag säga.

Nej, jag är inte speciellt rik skulle jag säga, har ersättning från FK. Men jag lyckas ändå krydda tillvaron en del. Till skillnad från dom som köper badkar med Coca-Cola i lyxfällan.

Det där med en årslön på ett fasträntekonto har man ju varit med om, men skillnaden i ränta är försvinnande liten. Jag har hellre en årslön på ett öppet sparkonto. Alla borde testa på att ha en årslön på banken. Den friheten är värd mycket. Men största utmaningen är att man kan hamna i ett "villhöver" scenario, när man köper hela tiden så fort det rycker i köptarmen. Jag ska inte säga att jag är immun mot det själv. Har ett 5800X,80GB RAM och 3090 som ligger i en malpåse. Använder bara youtube, surf osv. Spelar ytterst lite. Så visst är det 30K som bara ligger där, helt i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Om du med ”historiskt” menar perioden ca 2010-20 med abnormt låga räntor och bra börsutveckling, absolut.

Nu får du nog (tre)dubbla dina 2-3%, plus att börsen går sidledes och pengar på banken tappar 10% om året realt - då känns ett kontant bilköp som en ganska bra investering!

Det är precis vad jag menar med historiskt Ville bara förtydliga att lån kan vara en bra idé, naturligtvis under rätt omständigheter. Idag, med höga räntor och ostabil börs, så håller jag med om att kontantköp med största sannolikhet är bäst ekonomiskt.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av slipbit:

Problemet med avbetalning är att du intecknar framtida inkomster. Dessutom så är det lätt att förköpa sig. Vad är det du gör som medförde att du var tvungen att ha en helt ny? Begagnade sängar finns i överflöd. Varför behövde du en ny? Samma sak med TV. Det går ofta att köpa en lätt begagnad modell för halva priset för det finns folk som måste ha det nyaste. Egentligen har du inte råd med allting nytt. Tiotusenkronors frågan är, har du råd med en oväntad tandläkarräkning på 20K? Det är det farliga med att ha mycket på avbetalning.

Behövde en ny dator då jag pluggar och använder datorn under mina studier. Nej, jag har inte råd att köpa en begagnad dator för kontanter. En helt ny säng för av ren princip inte vill köpa begagnande sängar. Ny tv för jag har inte råd att köpa en begagnad tv för kontanter.

Jag har inte råd med en oväntad tandläkarräkning på 20 tusen kr. Jag har inte en stor inkomst där jag kan betala oväntade kostnader. Som någon skrev i tråden, en oväntad kostnad på 5000 kr har jag inte råd att betala.

När jag har betalat räkningar varje månad är det pengar kvar till mat - finns inget kvar till sparande. Därför kan jag inte köpa saker kontant när jag verkligen behöver saker direkt, de saker jag nämnde ovan varför de blev på avbetalning.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Delbetalar mobil pga kombierbjudanden från operatörerna med abonnemang. Alla andra konsumentköp görs kontant. Annrs är det bara boende och bil jag kan tänka mig "delbetala" för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Behövde en ny dator då jag pluggar och använder datorn under mina studier. Nej, jag har inte råd att köpa en begagnad dator för kontanter. En helt ny säng för av ren princip inte vill köpa begagnande sängar. Ny tv för jag har inte råd att köpa en begagnad tv för kontanter.

Jag har inte råd med en oväntad tandläkarräkning på 20 tusen kr. Jag har inte en stor inkomst där jag kan betala oväntade kostnader. Som någon skrev i tråden, en oväntad kostnad på 5000 kr har jag inte råd att betala.

När jag har betalat räkningar varje månad är det pengar kvar till mat - finns inget kvar till sparande. Därför kan jag inte köpa saker kontant när jag verkligen behöver saker direkt, de saker jag nämnde ovan varför de blev på avbetalning.

Det går att få tag på begagnade företagslaptops för 2000-3000kr, men var TVn absolut nödvändig för att överleva vardagen? Jag kommer från en familj där vi hade inga pengar alls. Alla andra drog till västkusten. Själv var man hemma.

Det är ett feltänk att man ska leva som alla andra, fast man har lägre intäkter. Jag säger inte det här för att sitta på några höga hästar och komma med pekpinnar. Vad man vill och vad som är nödvändigt är två skilda saker. Du utsätter dig för risk när du inte kan spara någonting alls när räkningar, avbetalningar är utförda.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Köper via kreditkort och betalar allt på en gång. Slipper avgifter, slipper ränta och får en liten men ändå en bonus.

Detta är det bästa sättet. Köper alltid resor med kort för att också få den extra försäkringen som finns.

Tyvärr är det dock inte alla som klarar av att ha ett kreditkort.

Permalänk
Medlem

Köper alltid via faktura så att jag får hem produkten innan jag betalar, vilket jag alltid gör fullt ut vid månadsskiftet. Om man måste avbetala så har man enligt mig inte råd.

Permalänk
Medlem

Generellt sätt så undviker jag att köpa på delbetalning/kredit.

Däremot om jag köper något dyrare exempelvis ett grafikkort så kan jag ibland välja att betala det senare via faktura eller kreditkort även om jag har pengarna för att undvika lågt saldo på kontot eller behöva nalla på sparandet förutsatt att det inte blir någon större extrakostnad.

En gång köpte jag medvetet en TV på kredit och betalade av den under en längre tid. Men den var på rea så då var det värt att betala 500kr extra i ränta då den var nedsatt 7000kr samt så fick jag en bättre tv direkt.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Jag avstår bara från köp.

Datorhårdvara är inte så viktigt att jag vill betala ränta för att använda grejerna.

Använder nästan uteslutande 30 dagars faktura när jag beställer över nätet annars p.g.a. att det är mycket lättare att reglera skulden när man t.ex. fått fel/trasig artikel. Är säljaren osmidig så går man bara till Klarna och häver köpet, sen kan man direkt köpa den av någon annan som är intresserad av kunder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A1200:

Känner en som köper kallingar på kredit.

PS Det är inte jag. 🙂

😂😂

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett köper jag typ allt på kredit och äger egentligen inte ens maten jag äter, använder kreditkort till i princip allt , MEN jag betalar alltid fakturorna fullt och på en gång och handlar aldrig mer än vad jag kan täcka , räntekostnader blir då såklart 0kr

, får lite cashback åter vilket är trevligt på så sätt , samt lite annat tex 1800 kr per person när sas ställde in flyg nyligen tex med 8 hr försening , och bätte skydd vid ev bedrägerier eller konkursade bolag

Men visst blir det så jag köper saker utan att ha pengarna på kontot vid tillfället.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Snubb1:

Jag köpte en tv på "räntefri" avbetalning utan dolda avgifter tidigt 2000-tal där beloppet i stort sett aldrig minskade oavsett antal betalningar.
Jag upptäckte flera dolda avgifter och ringde till slut upp och löste ut tv:n, en icke dyr tv blev den dyraste tv:n jag köpt, då sa jag aldrig mer.
Köptes i en av de största butikskedjorna i hemelektronikbranschen.

Anmälde du inte till nån konsument organisation? Att de skriver ”utan dolda avgifter” när så inte är fallet är ju bluff.

Skrivet av THB:

Japp.
Varför vänta med köp om det är något jag vill ha nu?

Den minimala extra kostnaden delbetalning medför om man delar upp det på 6 eller 12 månader är försumbar och jag får det jag vill ha direkt istället för att vänta.

Håller med dig.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Köper i regel "kontant" men använder mig ibland av delbetalning. för egen del är det lättare att betala en extra räkning än att spara liknande summa. Samtidigt får man väga vad man värderar mest av spara dom kronorna det handlar om med delbetalning kontra värdet man får av att ha produkten tidigare/längre. pengar är inte oändliga. men tiden vi har som friska i livet är också väldigt begränsat. det väger tyngre för egen del.