Test: Asus ROG Ally – lika bra som irriterande

Permalänk
Melding Plague

Test: Asus ROG Ally – lika bra som irriterande

Imponerande hårdvara kantas av ojämn prestanda när Calle och Noelia tar en titt på Asus handhållna speldator ROG Ally.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Svenska priser, steam deck klart mer plånboksvänlig. Och den klenare varianten - om man kan lägga 8 lök på en gameboy kan man väl lägga till en tusing för en hel del mer prestanda?

Permalänk
Medlem

Tror på en W11 mer än Linux/Steam OS. Den behöver bara lite tid för att utvecklas.

Alldeles för dyr dock. Men det är mer pga kronan är prislappen.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Funket:

Svenska priser, steam deck klart mer plånboksvänlig. Och den klenare varianten - om man kan lägga 8 lök på en gameboy kan man väl lägga till en tusing för en hel del mer prestanda?

Den hamnar väldigt udda prismässigt känner jag, men svårt att svara på helt eftersom vi endast haft tillgång till Extreme-varianten. Därtill bör tilläggas att den lite klenare inte blir tillgänglig förrän under Q3.

Permalänk
Medlem

Denna recensionen gjorde mig ännu mer nöjd med min steamdeck. Halvdan mjukvara var precis vad jag befarade när det var från asus. SteamOS känns å andra sidan riktigt finslipat, och allt går att navigera smidigt. Prestandatesterna var inte så imponerande som jag väntat, och lägsta-fps var rent usel i flera titlar - där steamdeck låg betydligt högre. Var också förvånad över att den inte verkade vara nämnvärt mer energieffektiv. Dessutom saknar den trackpads som är guld värt när man kan spela godtyckligt PC-spel. Jag kan spela Civ utan problem på min steamdeck!

Kul med en riktigt bra skärm dock, det kan jag sakna lite på steamdecken!

Det hade varit intressant att se om SteamOS gav lika bra upplevelse på ally som på steamdeck. Spontant känner jag att det var ett misstag av asus att inte hoppa på det tåget.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra test. Den tackar vi för! Det är intressant att enheten inte körs i native resolution i testerna ;).
Men det tycker ju jag är en fördel. Jag vill veta precis det ni valt att testa!

Själv känner jag inte någon avsaknad av högre upplösning på min steam deck. Snarare är det väl prestandan som saknas i en del tyngre titlar.

Men hur är det när man kör båda enheterna med sin respektive maxupplösning? Ger de mer likvärdig FPS då?
Ger den högre upplösningen mycket mervärde - så att det är värt att gå ner i uppdateringsfrekvens kanske?
När man 1280*800 - blir resultatet suddigare än på steam deck?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Tror på en W11 mer än Linux/Steam OS. Den behöver bara lite tid för att utvecklas.

Alldeles för dyr dock. Men det är mer pga kronan är prislappen.

Hur?
Jag tänker spontant att du aldrig kommer ifrån problemen med Windows 11 (nämnligen just det) jämfört med dedikerade OS utan någon som helst krafs.

Jag köper helt en dualboot med ex. Steam OS och W11 men personligen ser jag mer fördelar för en bärbar spelkonsol att köra enbart just det som krävs...W11 har för mycket overhead oavsett hur litet man gör det (något som Atlas OS bevisat med de massiva säkerhetshål det innebär)

Övertygad att Valve är på rätt väg, frågan är väl snarare om de vill att man ska kunna köra Steam OS på denna?

Edit*
Ett antagande är således att man köper denna för att spela, och inte för att man vill ha en laptop som man kan spela med ibland.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Inväntar nästa generation då. För 10 papp går den inte riktigt att motivera ännu, med tanke på skönhetsfläckarna.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Söderbäck:

Bra test. Den tackar vi för! Det är intressant att enheten inte körs i native resolution i testerna ;).
Men det tycker ju jag är en fördel. Jag vill veta precis det ni valt att testa!

Själv känner jag inte någon avsaknad av högre upplösning på min steam deck. Snarare är det väl prestandan som saknas i en del tyngre titlar.

Men hur är det när man kör båda enheterna med sin respektive maxupplösning? Ger de mer likvärdig FPS då?
Ger den högre upplösningen mycket mervärde - så att det är värt att gå ner i uppdateringsfrekvens kanske?
När man 1280*800 - blir resultatet suddigare än på steam deck?

Jag har inte benchat, men främst spelat i 1080p. Jag tycker det ser betydligt bättre ut än 720p uppskalat (åtminstone på specifikt ROG Ally). Det kräver dock någon typ av uppskalningsteknik också, åtminstone för moderna spel och om man vill ligga över 30 FPS.

Hogwarts Legacy som jag hade som exempel körde jag i princip bara i 1080p Det känns skarpare, särskilt för menyer och UI. Däremot tror jag inte jag hade stört mig på 720p om det var skärmens upplösning till att börja med.

Permalänk
Medlem

En timmes batteritid känns lite menlös för att få ut mer prestanda. Den känns ganska liknande som deck, men med en högre toppnivå. Dubbel teoretisk prestanda känns ganska ointressant, det gör ju inte riktigt fler spel spelbara

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En timmes batteritid känns lite menlös för att få ut mer prestanda. Den känns ganska liknande som deck, men med en högre toppnivå. Dubbel teoretisk prestanda känns ganska ointressant, det gör ju inte riktigt fler spel spelbara

Den gången jag kan tänka mig att detta ger något är när man sitter på ett tåg och kan ladda kontinuerligt. 😅

Permalänk
Medlem

ok då känns det inte som man behöver uppgradera från Steam Deck. Det kändes jag väll iofs innan också.
Känns flera tveksamheter med Rog Ally jämfört med Steam Deck.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ska inte ljuga, är rätt sugen på att sälja av min Deck och införskaffa denna istället. Men lutar lite till att avvakta en stund i alla fall för att se vad hur Ally utvecklas över lite tid med tanke på Windows miljön.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Intressant men tyvärr väntat resultat. Mer en sidegrade än upgrade från Steam Deck. Faller som väntat främst på batteritiden för mig. Trevligt med Windows då det ökar kompatibilitet en enormt. Priset var väntat, min SD 512GB kostade runt 7000kr i april 2022 så tycker ändå den billigare SKUn känns okej, synd den inte är tillgänglig nu bara.

Ser fram emot vad mer som händer på området framöver.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Snälla Sweclockers, byt tillbaka till den gamla strukturen för artiklar. Det känns så konstigt att läsa slutsatserna på förstasidan. Den gamla strukturen var logisk och trevlig att läsa. Laga inte något som inte är trasigt.

Permalänk
Medlem

Kommer inte byta ut SD:en men kul när fler ger sig in i leken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Snälla Sweclockers, byt tillbaka till den gamla strukturen för artiklar. Det känns så konstigt att läsa slutsatserna på förstasidan. Den gamla strukturen var logisk och trevlig att läsa. Laga inte något som inte är trasigt.

Håller med till 100%.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Batteritiden kommer alltid vara där skon klämmer för mig men jag vet inte ens om det är en möjlighet att få det bättre?Batterierna måste väl bli mer effektiva än vad de är idag innan man kan få bra batteritid i ett så litet men kraftfullt format

Permalänk
Medlem

Kändes nästan väntat...så just nu är min Steam Deck en fortsatt keeper!

Permalänk
Medlem

En för mig helt ointressant produkt.

Permalänk
Medlem

Som nästan daglig steamdeck användare känner jag inte precis något stort sug, vist bättre men också inte? De spel jag spelar är inte precis de spel ni benchade och har oftast inga problem matt få ut 4-8 timmar speltid med fps låst till 40 eller 60.

Hur mätte ni batteritid? Vart det hela systemet eller bara cpu&gpu, skulle vara intressant att se tester på batteritid på spel som drar max 1W cpu&gpu, väldigt många indie och äldre har så got som obefintlig kostnad där, utan där kostar helheten dvs hela steamdeck drar oftast runt ~5W + cpu&gpu. Så skulle vara intressant att veta batteritid samt power drain på hela systemet i typ idle.

Edit: Tja fick mitt svar från Linuxtechtips video, Steamdeck sopar mattan totalt av ally när det gäller spel både i fps och batteritid när vi snackar 10W eller lägre.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

All skryt om dubbla prestandan mot Steam Deck och ändå är det ungefär 30% bättre i snitt under samma kraftuttag. Inte tillräckligt bättre än Steam Deck för att man ska punga ut nästan dubbla mängden pengar. Speciellt när största flaskhalsen till SD (batteritiden) är samma här.

Permalänk
Medlem

Har länge övervägt steam deck, men när den här först visades så vart denna ett solklart köp. Vill ha Windows, vill ha den mindre formfaktorn och vill ha prestanda nog att köra Warzone oaktat om batteriet tar slut direkt. Det här bli kanon. Väntar med spänning på min från Inet!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

En timmes batteritid känns lite menlös för att få ut mer prestanda. Den känns ganska liknande som deck, men med en högre toppnivå. Dubbel teoretisk prestanda känns ganska ointressant, det gör ju inte riktigt fler spel spelbara

Håller med. Visst mer prestanda är ju nice, men i handhållet läge är ju batteritiden betydligt mer värd. Så länge spelen är spelbara och man får ut ett par timmar, är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Intressant hur lite trackpad pratades om i recensionen. En av de stora sakerna steamdeck försökte med var att tillåta spel av musspel utan att behöva koppla in musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sosseres:

Intressant hur lite trackpad pratades om i recensionen. En av de stora sakerna steamdeck försökte med var att tillåta spel av musspel utan att behöva koppla in musen.

Trackpadsen på Steam deck är riktigt bra, känns som ett klart handikapp på en handhållen pc att sakna den funktionen.
Men det klart, har aldrig varit med om liknande trackpads förutom på steam kontrollern. Det är inte som basic laptop trackpad

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

LTT "strongly recommends" Ally. Främst pga att priset är såpass lågt. Trevligt att det blir lite riktig konkurrens i segmentet

Permalänk
Medlem

Bra och intressant test och en bra torsdagspanel!

Permalänk
Medlem

Mitt största problem med ROG Ally är hur djäkla illa den presterar i låg TDP. vid 5W så springer Steam Deck cirklar kring den prestandamässigt (Steam Deck har då dubbla prestandan), och den fortsätter att prestera bättre hela vägen till 13W. Det är först efter man passerar 13W och gärna upp till 20-25W som ROG Ally skiner prestandamässigt. Problemet är ju att man knappt får någon batteritid då.

Exempel

  • Spelar man Paper Mario på ROG Ally (emulerat från gamecube) klarar den enbart 3h. Med samma inställningar klarar Steam Deck 6h.

  • Spelar man 2D spel som huntdown, Sonic Mania eller 2D emulering som GBA så får man 6-8.5h på Steam Deck. Men vad man kan få ut av ROG Ally är max 4h. bas-TDPn på APUn är helt enkelt för hög.

  • Denna trend följer även med äldre 3D- och AAA- spel där Steam Decken gärna får ut mer batteritid och högre prestanda, fram tills man skruvar upp ROG Allyn till 15W eller mer.

Så jag vet inte... Maskinen är ju bra för dem som primärt vill vara kopplade till ett el-uttag eller skärm eller tycker att det är okej med en batteritid på 1-2h. Annars tycker jag fortfarande att Steam Decken verkar vara ett bättre alternativ. Det är helt enkelt en mer väl avvägd handhållen enhet.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Sötast

Fattar inget av hur artikeln är utformad.

1 Inledning
4 Sammanfattning
4 Sammanfattning utökad / omdöme bakom klick?
4 sammanfattning utökad / omdöme bakom klick?
5 Slutsats
2 Specifikationer
3 Testresultat
?!

Tik-tok-text?
Jag kollar LTT's istället

Tror aldrig jag gnällt om/på en artikel förut. Guess everything is a first!