Permalänk
Medlem

Lite tips om uppgradering

Har en burk som jag funderar att piffa upp lite . Mest för sporadisk spelande då och då .

Diskar , PSU mm tänkte återanvända så mycket som det går.

Övriga komponenter :

Intel Core i7-8700K
ASUS TUF Z370-Plus Gaming, S1151
Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 8GB 4 st
MSI GeForce GTX 1070nTi Armor 8g

Tacksam för lite tips .

Permalänk
Medlem

Hej. Man skulle behöva ha allt annat. Alltså chassi psu och sånt. Sen också vad du vill uppgradera. Samt budget

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Har chassi och psu dvs har en komplett dator . Misstänker att jag måste ha ny cpu , mbord och gpu .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timonski:

Har chassi och psu dvs har en komplett dator . Misstänker att jag måste ha ny cpu , mbord och gpu .

Beror mest på vad du spelar och vilken budget du har. Och vilken upplösning du använder. Hoppas du har bättre än 60hz skärm.
Jag hade fokuserat på GPU i första taget.

Om budgeten inte håller för högpresterande gpu+cpu+mb+ram så hade jag delat upp det i flera köp över en längre tid.
Tex:
1) GPU - 3080-4080
2) CPU/MB/RAM - 7800X3D

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Tack för responsen . Har 144 GHz skärm . Spelar allt möjligt , typ Assassin creed, division mm . Budget är inget problem . Grejen är att jag typ gubb spelar lite då och då så vill inte lägga enorma summor på komponenter med tanken på hur mycket eller bätre sagt lite tid jag spenderar . Burken som jag har nu fungerar utan problem men misstänker att det är dags att uppdatera lite .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timonski:

Har chassi och psu dvs har en komplett dator . Misstänker att jag måste ha ny cpu , mbord och gpu .

Ok. Men behöver ha typ dimensioner och wattage. Så vill gärna ha komplet lista på delar. Samt en budget eller iallafall något snarlikt

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timonski:

Tack för responsen . Har 144 GHz skärm . Spelar allt möjligt , typ Assassin creed, division mm . Budget är inget problem . Grejen är att jag typ gubb spelar lite då och då så vill inte lägga enorma summor på komponenter med tanken på hur mycket eller bätre sagt lite tid jag spenderar . Burken som jag har nu fungerar utan problem men misstänker att det är dags att uppdatera lite .

Om du spelar 1440p eller högre uppgradera enbart gpu, typ 6950xt/4070 så kommer du få ett enormt luft för 7k.
Vill du spara en tusenlapp eller två så finns 6800 xt också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du spelar 1440p eller högre uppgradera enbart gpu, typ 6950xt/4070 så kommer du få ett enormt luft för 7k.
Vill du spara en tusenlapp eller två så finns 6800 xt också

Det låter faktist som ett bra förslag att lägga pengarna på gpu. Måste bara klura ut vilken gpu passar med min mbord .

Permalänk
Medlem

Det där systemet skulle väl kunna delas upp i två delar tänker jag.

CPU-racet och DDR5 som just kom ut står väl ganska stilla ett tag framöver. Så delar du köpet över två år så kan du maxa GPU och nätagg (i och med ATX3.0 och nya GPU-kontakten) nu och nästa år smaska på med CPU + MK + RAM tänker jag.

Ordningsföljden kan du nog bara själv avgöra beroende på vilka spel som mår bäst av bättre CPU + RAM vs grafik.

CPU + MK + RAM skulle jag säga är dom delar som man gärna köper samtidigt.

Skrivet av Timonski:

Det låter faktist som ett bra förslag att lägga pengarna på gpu. Måste bara klura ut vilken gpu passar med min mbord .

Alla fungerar. Du får väl inte ut max prestanda. Men med ett byte av MK nästa år så.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timonski:

Det låter faktist som ett bra förslag att lägga pengarna på gpu. Måste bara klura ut vilken gpu passar med min mbord .

Alla gpuer fungerar, moderna iaf.
Vad spelar du?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Alla gpuer fungerar, moderna iaf.
Vad spelar du?

Lite olika men mest Assassin creed, division mm

Permalänk
Medlem

Ser nu att det finns 4070 kort med 6 till 8 pin strömanslutning, kanske värt att beställa ny gpu och testa skillnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timonski:

Lite olika men mest Assassin creed, division mm

Skrivet av Timonski:

Ser nu att det finns 4070 kort med 6 till 8 pin strömanslutning, kanske värt att beställa ny gpu och testa skillnaden

Kan absolut testa se till att köpa på distans för lite bättre retur vilkor.

Fördelen med Nvidia just nu är dlss3 som ger mer FPS vid tungdrivna spel, den har eventuellt lite artefakter som negativt men dem gångern jag själv använt den har jag inte haft det. Detta är perfekt vid lite långsammare spel typ AC

AMD har fördelen att den kan ge lite mer FPS bara ur rå prestanda, just 6950xt är ett riktigt potent kort, problemet är dess effektuttag och eventuellt storleken på dem som är nedsatta Prismässigt

Dubbelkolla längden på gpu!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan absolut testa se till att köpa på distans för lite bättre retur vilkor.

Fördelen med Nvidia just nu är dlss3 som ger mer FPS vid tungdrivna spel, den har eventuellt lite artefakter som negativt men dem gångern jag själv använt den har jag inte haft det. Detta är perfekt vid lite långsammare spel typ AC

AMD har fördelen att den kan ge lite mer FPS bara ur rå prestanda, just 6950xt är ett riktigt potent kort, problemet är dess effektuttag och eventuellt storleken på dem som är nedsatta Prismässigt

Dubbelkolla längden på gpu!

Ok . Beställer nytt 4070 kort . Spelar det ngn roll vilken tillverkare eller modell jag ska välja ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timonski:

Ok . Beställer nytt 4070 kort . Spelar det ngn roll vilken tillverkare eller modell jag ska välja ?

Om det får plats i ditt chassi så gå med msi ventus men annars asus dual

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timonski:

Ok . Beställer nytt 4070 kort . Spelar det ngn roll vilken tillverkare eller modell jag ska välja ?

Ta de billigaste, just nu verkar proshop ha en bra kampanj på inno 3d för 7200:- med diablo 4 (som du förmodligen kan sälja för ett par hundra om du inte vill ha det)
https://www.proshop.se/Grafikkort/Inno3D-GeForce-RTX-4070-X2-...

Annars är msi ventus ett bra kort och även asus dual.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25