The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom (Breath of the Wild 2)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phanto:

Jag gillar Zelda i allmänt Inte BOTW

Aha...

... intressant hur olika man kan vara.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Aha...

... intressant hur olika man kan vara.

Vissa som tyckte att BOTW saknade dungeons..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Bra sugen testa igen men får nog bli switch 2 som jag hoppas släpps nästa år. Har man väntat sedan ocarina på wii så är ett år inget. Fastnade inte för det Zeldat som var mitt första direkt.

Hur är det med bossar etc i Zelda? Det är inte metroid prime där man riskerar fastna och måsta lägga ner spelet då man möter en omöjlig boss trots youtube genomgång i metroid prime 3 corruption. Då man råkat köra en genomspelning på hard och går inte sänka svårighetsgrad...

Gud, nej! Inget sånt alls. Jag var värdelös på att slåss (hyfsad med båge), och enda bossen jag egentligen slogs mot var Calamity Ganon. Och honom slogs jag med för att jag råkade ramla ner på honom när jag letade scener till mitt in-game foto album. 🤣 Nitade honom tack vare mitt solida förråd av helande mat, och bra aim sedan mina Quake3 dagar. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Gud, nej! Inget sånt alls. Jag var värdelös på att slåss (hyfsad med båge), och enda bossen jag egentligen slogs mot var Calamity Ganon. Och honom slogs jag med för att jag råkade ramla ner på honom när jag letade scener till mitt in-game foto album. 🤣 Nitade honom tack vare mitt solida förråd av helande mat, och bra aim sedan mina Quake3 dagar. 😉

"Och honom slogs jag med för att jag råkade ramla ner på honom"
Hahahahahaha bästa jag läst 😅😅

Låter som en James Bond film där Jack Black är Bond 😂

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av MinscS2:

Känns väldigt mycket som BotW +1 med ny spelmekanik inlagt för att det inte ska kännas repetivt, vilket var ungefär vad jag hoppades på. Ser fram emot vad mer spelet har att bjuda på.

Håller med. Har tillbringat större delen av helgen i spelet och det känns verkligen riktigt bra. Var beredd på mer Breath of the Wild och skulle vara helt ok med det, men jösses vad allt känns fräscht och kul. Nya förmågorna är riktigt roliga att leka runt med och möjligheten att skapa lite vad som helst höjer upplevelsen rejält. Väldigt mycket Mulle Meck-känsla i problemlösningen, vilket alltid är härligt.

Fram till Diablo IV lär Tears of the Kingdom vara det enda som rullar på spelfronten för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Håller med. Har tillbringat större delen av helgen i spelet och det känns verkligen riktigt bra. Var beredd på mer Breath of the Wild och skulle vara helt ok med det, men jösses vad allt känns fräscht och kul. Nya förmågorna är riktigt roliga att leka runt med och möjligheten att skapa lite vad som helst höjer upplevelsen rejält. Väldigt mycket Mulle Meck-känsla i problemlösningen, vilket alltid är härligt.

Fram till Diablo IV lär Tears of the Kingdom vara det enda som rullar på spelfronten för mig.

Detta! Har inte hunnit köra så mycket efter startarean, men förmågorna i det här spelet är så mycket roligare än de man hade i botw

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Ostbullen:

Detta! Har inte hunnit köra så mycket efter startarean, men förmågorna i det här spelet är så mycket roligare än de man hade i botw

Finns inget bättre att fusea en pinne med en pinne och veva! More is more!

Permalänk
Medlem

Fusea en pinne med en pinne och ett hjul, ett svärd, en sten och och och... precis allt

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har låst upp tre delar av kartan nu och än så länge känns det väldigt mycket som BotW med dess dåliga sidor vridit upp till 11, vilket var väldigt väntat. Tänker då särskilt på vapensystemet och resurs-hanterandet. Fuse är en så otroligt tråkig mekanism, men jag förstår att jag är rätt ensam med den åsikten.

Var landskapet alltid så öde i BotW? Känns som jag går runt i en öken ibland, knappt så det finns ens stenar eller träd omkring.

Gillar ändå spelet, men än så länge rankar jag det väldigt lågt på Zelda-skalan. Hoppas efter detta att de återbesöker den klassiska formeln till nästa spel.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av gibbon_:

Har låst upp tre delar av kartan nu och än så länge känns det väldigt mycket som BotW med dess dåliga sidor vridit upp till 11, vilket var väldigt väntat. Tänker då särskilt på vapensystemet och resurs-hanterandet. Fuse är en så otroligt tråkig mekanism, men jag förstår att jag är rätt ensam med den åsikten.

Var landskapet alltid så öde i BotW? Känns som jag går runt i en öken ibland, knappt så det finns ens stenar eller träd omkring.

Gillar ändå spelet, men än så länge rankar jag det väldigt lågt på Zelda-skalan. Hoppas efter detta att de återbesöker den klassiska formeln till nästa spel.

Fördelen är att du bara kan sluts spela och lira något av de andra gaziljonerna av spel som finns därute.

Själv så avvaktar jag lite, var så sjukt dyrt att köpa i Nintendo Store. 689:- och det går att få tag på fysiskt för 599:-. Den där prissättningen retar gallfeber på mig.

Fördelen där är att jag kan skita i att köpa spelet online.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Fördelen är att du bara kan sluts spela och lira något av de andra gaziljonerna av spel som finns därute.

Kul attityd. Trodde moderatorer skulle bidra till en bättre stämning för diskussionen på forumet.

Ber om ursäkt för mina kritiska kommentarer. 10/10, årets spel.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Ändrade planer och började spela spelet redan i helgen. Tutorialdelen var lite för lik BotW för min smak men den behövs för att komma in i spelet. En lite mer komprimerad lösning för oss som spelat föregångaren hade jag gärna sett. Det roliga och intressantare börjar ju efter det.

Kul att återvända till spelvärlden. En hel del trevliga förbättringar mot föregångaren. Enda jag inte gillar är att Link som troligen enda varelse världen råkar ut för att vapnen förstörs för minsta lilla. Ogillade det mer i föregångaren, upplever de hålla bättre här, Fuse systemet är underbart.
Ultrahand som system gillas mycket med förstås. Gör shrines mer intressanta att ta sig an också.

Lätt årets spel för mig så här långt, RE4R hade den platsen innan. Ser redan nu att mycket tid kommer läggas på detta spel.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Själv så avvaktar jag lite, var så sjukt dyrt att köpa i Nintendo Store. 689:- och det går att få tag på fysiskt för 599:-. Den där prissättningen retar gallfeber på mig.

Du kommer få vänta väldigt väldigt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Största felet är rösterna. Zelda låter som om hon druckit för mycket hallonsaft och glömt att gå på toaletten. (Engelska)

Så himla konstigt val av röstskådespelare.
Zelda är väl typ, 16 år? eller 17.
Låter som en 30 år gammal brittisk dam.

Permalänk
Medlem

Är ju samma engelska VA för Zelda i ToTK som i BotW (Patricia Summerset, 40.)

Kan förstå kritiken (är ingen fan rösten hon gett Zelda, är alldeles för "gnällig" imo - bytte till japansk VA nästan direkt) men inte att folk är förvånade.

Skrivet av anders190:

Enda jag inte gillar är att Link som troligen enda varelse världen råkar ut för att vapnen förstörs för minsta lilla.

Fun fact, flera NPC:erna i spelet (f.a. första gången man kommer till slottet och pratar med "search team") nämner att alla vapnena runt om i Hyrule har blivit dåliga och att dom har problem att få dom att hålla. Går inte att laga, bara förstärka, i.e. fuse.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av xSean145:

Du kommer få vänta väldigt väldigt länge.

Jag har tålamod, samt en sinnessjuk backlog sen vet jag att Nintendo inte direkt är kända för sin historia att rabattera deras starka IP:n.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Chromatic:

Så himla konstigt val av röstskådespelare.
Zelda är väl typ, 16 år? eller 17.
Låter som en 30 år gammal brittisk dam.

Är BOTW och TOK ens officiellt i kronologisk ordning med någon av de andra titlarna? Åldern är nog högst svårbedömd eller har jag missat någon officiell info i sammanhanget?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Fun fact, flera NPC:erna i spelet (f.a. första gången man kommer till slottet och pratar med "search team") nämner att alla vapnena runt om i Hyrule har blivit dåliga och att dom har problem att få dom att hålla. Går inte att laga, bara förstärka, i.e. fuse.

Sant, funderade lite på det med. Men kan inte påstå att jag sett någon NPC eller fiende använda sitt vapen så pass att det förstörs. Men inte ett lika störande problem denna gång för mig. I BotW minns jag flera gånger där jag kom med en rejäl arsenal men slutade med att jag hade använt slut på allt och fick avbryta. Att sourca vapen var inte jättekul, men här tar man ju vilket rostigt föremål man hittar och fuse'ar. Underbart.

Nu väntar jag bara på att arbetsdagen tar slut så jag kan fortsätta. Borde nog inväntat långhelgen med att spela istället kanske...

Skrivet av Dinoman:

Jag har tålamod, samt en sinnessjuk backlog sen vet jag att Nintendo inte direkt är kända för sin historia att rabattera deras starka IP:n.

Om du inte gör det av någon form av princip så slå till bara. Jag förmodar att det bör vara småpengar i vilket fall sett till vad det är. Elgigantens pris verkar ha höjts nu så om något matchar pris i butik bättre med online-priset. Men personligen är jag ändå av åsikten att fysiskt är bättre i detta fallet.

Sen vet vi ju inte hur nästa generation Nintendokonsol gör sett till bakåtkompatibilitet. Risken finns ju att fysiska Switch-spel inte går att använda men historiskt har ju Nintendo möjliggjort bakåtkompatibilitet officiellt en generation bakåt en ganska lång tid. Är väl egentligen Wii U/3DS som bröts i och med Switch.

Be om spelet för den tjänst du gör för forumet annars. Skulle nog räkna dig som en av forumets synligare och bättre moderatorer trots allt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Är BOTW och TOK ens officiellt i kronologisk ordning med någon av de andra titlarna? Åldern är nog högst svårbedömd eller har jag missat någon officiell info i sammanhanget?

Zelda och Link är båda 17 (eller ja, tekniskt sett 117) i BotW, kanske något år äldre i TotK.

Gällande kronologisk följ med dom andra titlarna så är Zelda-tidslinjen lite av en röra med diverse "om och men", och f.n. är det inte helt säkert i vilken "branch" som BotW och TotK följer:

Skrivet av ZeldaWiki:

[...]"Breath of the Wild takes place at the end of a timeline branch, but which timeline branch the events regarding Calamity Ganon take place in is up to the player's interpretation."

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Fördelen är att du bara kan sluts spela och lira något av de andra gaziljonerna av spel som finns därute.

Själv så avvaktar jag lite, var så sjukt dyrt att köpa i Nintendo Store. 689:- och det går att få tag på fysiskt för 599:-. Den där prissättningen retar gallfeber på mig.

Fördelen där är att jag kan skita i att köpa spelet online.

För sent! De sista butikerna har också höjt priset fysiskt nu, nu ligger det på 649:- överallt

Och håller inte med @gibbon_ gällande hans åsikter som spelet, men håller med om att ovanstående är lite tråkigt svar på rätt valid(om än subjektiv) kritik.

Tycker personligen att fuse-delen är rätt underhållande tillägg i det här spelet, och jag hoppas att det kommer en del lite roligare kombinationer när man kommit in lite längre in Hade dock aldrig någon större gripe gällande hur snabbt vapnen pajade i botw,

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Var landskapet alltid så öde i BotW? Känns som jag går runt i en öken ibland, knappt så det finns ens stenar eller träd omkring.

Antagligen pga att hårdvaran inte pallar mer. Det känns som ett rent mirakel att de fick spelet att rulla i 30fps (ja förutom när den där kraften används).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Efter att ha spelat hela helgen så känns det som att TotK har potential att överta BotW som mitt favoritspel, men jag har inte gjort så mycket annat än mest bara springa runt och utforska än så länge.

En del har kritiserat TotK för att de använder "samma spelvärld", men det är något jag gillar väldigt mycket. Jag vet inte hur många gånger jag gått någonstans baserat på min kunskap från BotW, bara för att hitta något helt annat än vad jag förväntade mig. Jag hade varit helt ok med om TotK bara var mer BotW, men de nya förmågorna och alla förändringar som skett i spelvärlden gör att det känns väldigt fräscht.

Skrivet av Dinoman:

Jag har tålamod, samt en sinnessjuk backlog sen vet jag att Nintendo inte direkt är kända för sin historia att rabattera deras starka IP:n.

De brukar ofta ha 33% rea på sina spel när de kör stora reor, även på BotW. Ingen jätterea direkt, men ändå rea. Om man är Switch Online-medlem så kan man även köpa två vouchers för 1029 kr och lösa in en för TotK, vilket då blir 514,50 kr per spel istället för 689 kr som TotK annars kostar. Jämförelsevis så skulle TotK kosta ca 460 kr med 33% rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är ju samma engelska VA för Zelda i ToTK som i BotW (Patricia Summerset, 40.)

Kan förstå kritiken (är ingen fan rösten hon gett Zelda, är alldeles för "gnällig" imo - bytte till japansk VA nästan direkt) men inte att folk är förvånade.

Tycker även den japanska låter halvkass, men föredrar nog engelska då jag helst vill titta på karaktärerna och inte undertexten i filmerna som spelas upp då och då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Vissa som tyckte att BOTW saknade dungeons..

Jag är en av dem. Tyckte även att "templen" och bossarna var alldeles för lika utseendemässigt för att skapa något bestående intryck. Men tycker fortfarande spelet är väldigt bra då jag gillar designen generellt och älskar att utforska!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Vissa som tyckte att BOTW saknade dungeons..

Rent innehållsmässigt gällande bossar/fiendevariationer så är ju botw/totk under Ocarina of Time.
Twilight Princess hade mest innehåll av alla spelen hittills.

Permalänk
Medlem

Jag måste vara för gammal. 30 timmar får räcka, finns ju inget i spelet som Elder Scrolls-serien inte gjorde bättre för 15 år sedan.

Permalänk
Medlem

Spelet sitter i Switchen, men jag ska bara köra klart Xenoblade 3 + DLC först.. hm.

Permalänk
Skrivet av doomas:

Spelet sitter i Switchen, men jag ska bara köra klart Xenoblade 3 + DLC först.. hm.

bra prioritering, xenoblade 3 dlcn är goty, även om zelda är bra!, Hoppas du spelat alla andra Xenoblade bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

bra prioritering, xenoblade 3 dlcn är goty, även om zelda är bra!, Hoppas du spelat alla andra Xenoblade bara!

Jadå, har spelat ettan, future connected, tvåan och torna vad jag förstått från internet (reddit) så är XC3: Future Redeemed det man vill åt..

... får vi en port av Xenoblade X tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jadå, har spelat ettan, future connected, tvåan och torna vad jag förstått från internet (reddit) så är XC3: Future Redeemed det man vill åt..

... får vi en port av Xenoblade X tro?

Hade gjort mycket för att få en remaster eller återlansering av Xenogears. Fortfarande mitt favorit JRPG 25 år efter släppet. Har amerikansk och japansk utgåva i spelhyllan.

Xenoblade X vore välkommet med. Inte så mycket för Xenosaga personligen men iallafall episode 1 fick rätt bra kritik med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...