Kvalitetsproblem på ny bil, vad göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske var en rattmuff på den men då är den nog ännu värre under.

Även om så är fallet, och det inte är varianten att någon kört med dylik för att ratten inte ska slitas, så har bilen ifråga gått nästan 28 000 mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Fejkläder har bättre hållbarhet än äkta läder idag. Det som verkligen inte håller är den där vinylen som skall se ”udda” ut, speciellt om de har en tydlig struktur.

Möjligen än lackläder men har svårt att tänka mig bättre hållbarhet än t ex ekgarvat läder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En annan snygg Kiaratt jag just såg.
https://youtu.be/LKnDFs13YnE?t=216

Det där är ett rattskydd.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Vi hade en Kia Picanto cirka 4000 mil och runt 5 år gammal vid inköp som såg liknande ut när jag köpte den men efter en djuprengöring försvann det, har du överhuvudtaget testat att skrubba bort det?

Körde varmt vatten och diskmedel och en vanlig disksvamp.

Jag har haft problem med interiören i en Mexico monterad Mazda 3 där jag fick ny klädsel till förarstolen efter 1500 mil då den började bli sliten... snustorrt läder! Passa er för Mexico bilarna när ni köper Mazda då kvaliteten är som natt och dag jämfört med Japan byggt.

Hur kan det komma sig att det är så stor skillnad på lädret? Mexikanska kossor undernärda jämfört med japanska kossor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan det komma sig att det är så stor skillnad på lädret? Mexikanska kossor undernärda jämfört med japanska kossor?

Hantering av läder är en hel vetenskap, jag har skor som det är milvis skillnad på i kvalitén.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan det komma sig att det är så stor skillnad på lädret? Mexikanska kossor undernärda jämfört med japanska kossor?

Garanterat hanteringen då jag fick samma läder ur en nyare batch efteråt som inte var torr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tips är att rengöra skinnet på ratten, känns den bra då? Om den känns bra går det bra färga och behandla lädret så kommer det se mycket bättre ut, men framförallt känns mycket bättre än en smutsig yta.

För trådens skull får TS gärna svara på vad Kia vill ha för en ny ratt, jag vet bara vad de kostar på skroten och de är finare än bilden vi fått även när de har många tusentals fler mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Möjligen än lackläder men har svårt att tänka mig bättre hållbarhet än t ex ekgarvat läder.

Specifikt: vi gjorde (~2017 eller så) slitagetester på en klädsel av helläder och en klädsel av fejkläder. Läderklädsel hade resultat som lädeklädslar har haft sen alltid, mer eller mindre. Fejklädret var bättre. Det går säkert att göra bättre läder än den vi hade, men det var standard vad Volvo har kört med i många år utan att ha problem på marknaden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Boffa:

Har en Optima GT 2019 gått ca 6000, ratten ser fortfarande ut som ny.

Väldigt intressant, eftersom vi båda har samma bilmodell med samma årsmodell.
Min ÅF försökte förklara detta med att jag skulle haft hand sprit på händerna.
Men med detta argumentet så kan man alltså inte köra bilen om man haft handsprit på händerna.
Sedan borde ju växelknoppen också ha samma skada, eftersom det är ju samma material.

Kan du tänka dig att hjälpa mig om jag behöver uppbackning och referens i min eventuella kamp mot ÅF?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Tips är att rengöra skinnet på ratten, känns den bra då? Om den känns bra går det bra färga och behandla lädret så kommer det se mycket bättre ut, men framförallt känns mycket bättre än en smutsig yta.

För trådens skull får TS gärna svara på vad Kia vill ha för en ny ratt, jag vet bara vad de kostar på skroten och de är finare än bilden vi fått även när de har många tusentals fler mil.

Vet ej, ÅF skulle kolla upp detta och återkomma. Har dock inte hört något på en dryg vecka.

Hur lång tid skall man ge ÅF?

Hur hade du gjort i mitt läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Vet ej, ÅF skulle kolla upp detta och återkomma. Har dock inte hört något på en dryg vecka.

Hur lång tid skall man ge ÅF?

Hur hade du gjort i mitt läge?

Prisuppgifter brukar man kunna få på en gång från reservdelsavdelningen hos bilfirman.

Ring till en annan Kia-verkstad och fråga om pris på ny ratt. Ger dig underlag, sen är ju ibland nya originaldelar inte dyra alls och ibland orimligt dyra. Bra att få veta om det ens är tillgängligt också.

Permalänk

min ratt i både min gamla 2012 hyundai i30 och min 2016 i30 har börjat få liknande avskavningar men inte äns nära ditt slitage.

det som hänt är att den blanka ytan släppt släpper typ som små lövtunna bitar lite i taget när det väl börjat.

verkar vara extra känsligt om man kör med rattvärmaren eller har bilen i solsken så ratten blir varm då kan man nästan känna hur den blanka ytan inte riktigt sitter fast på det under utan kan flyta runt några tiondelar när man vrider ratten.

tror min iaf är något fejkläder troligen typ nått halvplast material som blir mjukt av värme men inte säker ser väldigt likt ut det på bilden iaf.

och iom att i30 är mer eller mindre en kia med annan kaross så ganska troligt rattarna tillverkas i samma fabrik med samma material.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Prisuppgifter brukar man kunna få på en gång från reservdelsavdelningen hos bilfirman.

Ring till en annan Kia-verkstad och fråga om pris på ny ratt. Ger dig underlag, sen är ju ibland nya originaldelar inte dyra alls och ibland orimligt dyra. Bra att få veta om det ens är tillgängligt också.

Ja, men jag skall ju inte betala något utan vill att det skall gå på nybilsgarantin.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

min ratt i både min gamla 2012 hyundai i30 och min 2016 i30 har börjat få liknande avskavningar men inte äns nära ditt slitage.

det som hänt är att den blanka ytan släppt släpper typ som små lövtunna bitar lite i taget när det väl börjat.

verkar vara extra känsligt om man kör med rattvärmaren eller har bilen i solsken så ratten blir varm då kan man nästan känna hur den blanka ytan inte riktigt sitter fast på det under utan kan flyta runt några tiondelar när man vrider ratten.

tror min iaf är något fejkläder troligen typ nått halvplast material som blir mjukt av värme men inte säker ser väldigt likt ut det på bilden iaf.

och iom att i30 är mer eller mindre en kia med annan kaross så ganska troligt rattarna tillverkas i samma fabrik med samma material.

Ok, detta känns som ett solklart kvalitetsproblem. Tycker det är självklart att ratten skall klara sommarvärme utan att flagna.
som jag skrev innan så vill både ÅF och Kia Sverige få detta till att det beror på användning av handsprit som var vanligt under Corona.

Låter som du är på god väg att få ett liknande problem som jag; vad sägs om att samarbeta mot ÅF eller Kia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, detta känns som ett solklart kvalitetsproblem. Tycker det är självklart att ratten skall klara sommarvärme utan att flagna.
som jag skrev innan så vill både ÅF och Kia Sverige få detta till att det beror på användning av handsprit som var vanligt under Corona.

Låter som du är på god väg att få ett liknande problem som jag; vad sägs om att samarbeta mot ÅF eller Kia?

Känns ju illa att handsprit skulle åstadkomma detta.. Gned du in händerna, eller ratten när du spritade?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Att döma utifrån bilderna var slitaget uppstått så tycker jag att det verkar vara något med solen som påverkat.

Slitaget finns enbart på ovan-/baksidan av ratten mot framrutan.

Skulle det vara handsprit så skulle alla greppytor vara förstörda, men så är det inte på bilderna!

Oavsett så är bilen ny och du ska inte behöva betala för skiten. Helt sjukt dåligt.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Hade en Optima 2017 9000 mil, andra ägaren , inga problem med ratten trots användande av handsprit. Troligen kvalitetsproblem på en batch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Otroligt dålig kvalitet på deras grejer verkar det som. Vår V70 från 2009 med 32000 mil på mätaren ser bättre ut och den är rätt sliten. Får du inte ut ny ratt borde du åka till typ Colorglo eller liknande och be dom klä om ratten med bättre material.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Lite halv off topic men pratet om handsprit är ju ganska brett.
Bara för att det är en ratt så betyder det ju inte att biltillverkarna uppfunnit något magiskt läder som tål allt.

Spritar man händerna och låtet det torka och sedan sätter händerna på ratten och brummar runt så är det ju lugnt.

Om man slaskar på så hela ratten blir blöt och sen parkerar i solen så är det ju givet att lädret kommer ta stryk.

Precis som att bilklädseln kan bli blekta om man dräller med tex handsprit.

Men tillbaka till ämnet.
Är det läder eller syntet? Verkar vara lite osäkert.
Läder rengör man med lädertvål och behandlar.
Syntet rengör man med valfritt passande rengöringsmedel.
Så steg ett är att ta reda på exakt vad det är och rengöra.
Därefter behandla med lämplig efterbehandling för läder resp syntet.

Är man osäker borde en vettig recondfirma kunna hjälpa dig. Du kanske kan fråga återförsäljaren om deras recondfirma kan ge det ett försök?

Om man går bet här så klär man om ratten.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen inte en läderratt då den har sömmar?
Gummirattar brukar bli helt blanka.
Ser ut som slitslador.
Det går att fixa men knappast värt lägga tid på.

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Känns ju illa att handsprit skulle åstadkomma detta.. Gned du in händerna, eller ratten när du spritade?

Vem har sagt att jag har använt handsprit?
Det är ju ÅF och Kia Sverige som hävdar detta.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Är det verkligen inte en läderratt då den har sömmar?
Gummirattar brukar bli helt blanka.
Ser ut som slitslador.
Det går att fixa men knappast värt lägga tid på.

Det är bara sömmar på halva ratten eftersom det är en sportratt. Halva ratten är ett annat material med ventilerade hål.
Jag tänker inte lägga någon tid, utan det skall bilfirman där jag köpte bilen göra .

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, detta känns som ett solklart kvalitetsproblem. Tycker det är självklart att ratten skall klara sommarvärme utan att flagna.
som jag skrev innan så vill både ÅF och Kia Sverige få detta till att det beror på användning av handsprit som var vanligt under Corona.

Låter som du är på god väg att få ett liknande problem som jag; vad sägs om att samarbeta mot ÅF eller Kia?

iom att ingen av mina bilar är servade hos legit kia/hyundai verkstad sen jag köpte dem servar bilen själv har jag nog inget att inflika mot kia/hyundai om det och kör dem tills de är redo för skroten och inte lönt att laga på längre.

samt att min fläck är kanske 5mm diameter mitt upp på ratten på 7 år.

varav 2012an är på skroten dessutom oim att jag tog en närbild på en älg med den.

och min peugeot 2008 hade samma fenomen samt min saab 9-5 -03 bägge låångt utanför garantitid så tror inte det är något specifikt för just dessa bilar heller utan helt enkelt något riktigt pissmaterial som om man inte nöter på ratten extremt typ håller iaf till garantin gått ut.

hur du fått din så extrem på typ 4 år vet jag inte men att det släpper lite med tiden känns som att man får acceptera dock i ditt fall ser det ju verkligen onormalt ut.

vet inte hur du gör när du rattar din bil men ser ju ut att va en jämnt slitage runt hela ratten på de svårtittade bilderna hade det varit specifikt pga solen borde det vara mest koncentrerat på toppen av ratten

känns som att du typ släpat din ratt mot dina byxor eller något när du kör så att du typ "slipat" av ytan med byxmaterialet.

sätet för högt uppskruvat?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ja, men jag skall ju inte betala något utan vill att det skall gå på nybilsgarantin.

Ovidkommande svar, du gör liksom vad du vill med prisuppgift och uppgift om de ens finns tillgängliga.

Är leveranstid sex månader för de inte tänker tillverka några just nu kan du däremot skrika dig grå mot säljaren.

Permalänk
Medlem

Hur ofta torkar du rent och lägger på läderkräm på ratten?

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

iom att ingen av mina bilar är servade hos legit kia/hyundai verkstad sen jag köpte dem servar bilen själv har jag nog inget att inflika mot kia/hyundai om det och kör dem tills de är redo för skroten och inte lönt att laga på längre.

samt att min fläck är kanske 5mm diameter mitt upp på ratten på 7 år.

varav 2012an är på skroten dessutom oim att jag tog en närbild på en älg med den.

och min peugeot 2008 hade samma fenomen samt min saab 9-5 -03 bägge låångt utanför garantitid så tror inte det är något specifikt för just dessa bilar heller utan helt enkelt något riktigt pissmaterial som om man inte nöter på ratten extremt typ håller iaf till garantin gått ut.

hur du fått din så extrem på typ 4 år vet jag inte men att det släpper lite med tiden känns som att man får acceptera dock i ditt fall ser det ju verkligen onormalt ut.

vet inte hur du gör när du rattar din bil men ser ju ut att va en jämnt slitage runt hela ratten på de svårtittade bilderna hade det varit specifikt pga solen borde det vara mest koncentrerat på toppen av ratten

känns som att du typ släpat din ratt mot dina byxor eller något när du kör så att du typ "slipat" av ytan med byxmaterialet.

sätet för högt uppskruvat?

Nej, har inte sätet för högt ställt.
Sedan är det ju inte samma material uppe på ratten som det är nere. Det är ju den sportratten som sitter i GT Line modellen.

Varför du sällar sig till skaran med personer som har konstiga och orealistiska teorier är dock oklart.

Det kan väl inte vara så att Kia har dålig kvalite på sina rattar.....? Hhmmm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ostbullen:

Lite svårt att avgöra från bilden, men ser nästan ut som mögel?

Det var min tanke också.

Men har också svårt att se att ratten skulle vara en slit-del. Min Audi är 13 år och har gått 36000 mil. Ratten är nära nyskick. Det är mycket som slitits på bilen över åren, men inte ratten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det var min tanke också.

Men har också svårt att se att ratten skulle vara en slit-del. Min Audi är 13 år och har gått 36000 mil. Ratten är nära nyskick. Det är mycket som slitits på bilen över åren, men inte ratten.

Läder brukar hålla bra om man tar hand om det, men slits givetvis.

Konsumenträttsligt kan jag inte se vad du har att komma med efter fyra år däremot. Garantivillkoren sätter de själva och säger väl nästan sig självt att den inte är tänkt för kosmetiska problem.

Permalänk
Skrivet av Pontooz:

Att döma utifrån bilderna var slitaget uppstått så tycker jag att det verkar vara något med solen som påverkat.

Slitaget finns enbart på ovan-/baksidan av ratten mot framrutan.

Skulle det vara handsprit så skulle alla greppytor vara förstörda, men så är det inte på bilderna!

Oavsett så är bilen ny och du ska inte behöva betala för skiten. Helt sjukt dåligt.

Håller med, även om det inte är samma yta upptill som nedtill på ratten.
Om det nu skulle bero på handspriten; varför är det ingen slitage på växelskapsknoppen?

Pratade med ÅF i veckan men han hade inte fått något svar på vad en ny ratt skulle kosta.
Har jag tur nu, så kommer de att byta ut ratten mot en helt ny. Det vore ett skäl till att välja Kia igen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Läder brukar hålla bra om man tar hand om det, men slits givetvis.

Konsumenträttsligt kan jag inte se vad du har att komma med efter fyra år däremot. Garantivillkoren sätter de själva och säger väl nästan sig självt att den inte är tänkt för kosmetiska problem.

Håller inte med dig där, tror jag har en bra chans med ett ARN ärende.
Speciellt om ÅF hävdar att det beror på handsprit, då gör dom ju bort sig.
Sedan finns det ju media, poddar, tidningar för att belysa detta för blivande Kia ägare.
Finns ju inget seriöst företag som vill ha en dom i ARN mot sig.