Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Logitech lovar kristallklart ljud med grafen

Permalänk
Melding Plague

Logitech lovar kristallklart ljud med grafen

Med nya G Pro X2 introducerar Logitech membran i grafen för en prislapp om 3 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är supernöjd med modellen innan, som jag har nu. Dock hoppas jag på sladd till denna modell.
Dock så har plastbiten nedanför huvudbygeln gått sönder och släppt. Men ljudet är kanon!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Frågan är hur bra ljudet är. Tyckte modellen innan var OK men inte bäst bland gamingheadset. De var även inte så sköna. Hårda på något vis.
Ser fram emot recensioner åtminstone. Mitt nuvarande headset börjar bli lite slitet efter 2,5 år och batteriet klarar bara en dags användning nu.

Kanske blir det denna eller nya BlackShark V2 Pro (2023). Som har (världens?) bästa mikrofon för ett gamingheadset samt lång batteritid.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Grafen tycks va det nästa nya coola inom högtalarmembran för hörlurar som pga dess styva karaktär ska "teoretiskt" ge mindre förvrängningar i ljudet. Själv hade jag tidigare skaffat det som jag tror var först ut på marknaden med detta, var ett kickstarter projekt https://www.oragraphene.com/gq-headphones

Svårt att dra slutsatser på basen av en hörlur men visst låter det helt okej men inte så att du kan säga jo detta låter bättre jämfört med mera traditionellt material.

Kul att även gaming headset har börjat hänga med i svängarna med nyare lösningar, t.ex. Audeze som har sina planar magnetiska hörlurar och nu grafen och annat. Finns helt bra gaming headset alternativ numera ljudkvalité mässigt, förut var det lite sådär kvalité på de flesta headset.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Frågan är hur bra ljudet är. Tyckte modellen innan var OK men inte bäst bland gamingheadset. De var även inte så sköna. Hårda på något vis.
Ser fram emot recensioner åtminstone. Mitt nuvarande headset börjar bli lite slitet efter 2,5 år och batteriet klarar bara en dags användning nu.

Kanske blir det denna eller nya BlackShark V2 Pro (2023). Som har (världens?) bästa mikrofon för ett gamingheadset samt lång batteritid.

Intressant.
Jag tyckte de var supersköna! Jag bytte dock från läderimitationen till de andra, mjuka, velour-liknande kuddarna.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Intressant.
Jag tyckte de var supersköna! Jag bytte dock från läderimitationen till de andra, mjuka, velour-liknande kuddarna.

Beror väl på hur ens huvud är format - Hade jättesvårt att hitta ett headset som inte gjorde ont

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Beror väl på hur ens huvud är format - Hade jättesvårt att hitta ett headset som inte gjorde ont

Så är det såklart. Hade ont ovanpå huvudet av tidigare logitech-headset. Men det jag har nu är toppen för mig.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Menar inte att rätta någon, mest ställa en genuin fråga:

Jag fick alltid lära mig att det hette grafén, alltså med ett långt e. Såg ut på wikipedia som att detta var alternativ uttal, så min fråga är: Hur uttalas grafen/grafén?

Låter nästan lite fel att säga grafen (som en graf över datapunkter, i bestämd form).

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av s1lvertunga:

Menar inte att rätta någon, mest ställa en genuin fråga:

Jag fick alltid lära mig att det hette grafén, alltså med ett långt e. Såg ut på wikipedia som att detta var alternativ uttal, så min fråga är: Hur uttalas grafen/grafén?

Låter nästan lite fel att säga grafen (som en graf över datapunkter, i bestämd form).

Jag har fått lära mig att det uttalas med betoning på e, typ som kafé

Edit: Varför det trots det stavas grafen, och inte grafén vet jag däremot inte. På engelska kallas det graphene.

Permalänk
Medlem

Jag sällar mig också till kören som tycker nuvarande Pro X Wireless är suveräna. Aldrig var så nöjd med ett headset/gaming headset. Kan ha på mig dem en hel dag utan att det skaver eller blir varmt. Ljudet är utmärkt och likaså batteritiden.
Blir definitivt ett köp för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Menar inte att rätta någon, mest ställa en genuin fråga:

Jag fick alltid lära mig att det hette grafén, alltså med ett långt e. Såg ut på wikipedia som att detta var alternativ uttal, så min fråga är: Hur uttalas grafen/grafén?

Låter nästan lite fel att säga grafen (som en graf över datapunkter, i bestämd form).

Grafén är det korrekta uttalet.

Permalänk
Medlem

Är inte grafen superstyvt dvs motsatsen mot böjligt och just det man vill ha i membran? Det är ju inte gummiringen runt vi pratar om liksom.

Hur som hälst om dom inte löser laddningen på smidigt sätt som t.ex. Steelseries så är det helt ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Grafen tycks va det nästa nya coola inom högtalarmembran för hörlurar som pga dess styva karaktär ska "teoretiskt" ge mindre förvrängningar i ljudet. Själv hade jag tidigare skaffat det som jag tror var först ut på marknaden med detta, var ett kickstarter projekt https://www.oragraphene.com/gq-headphones

Svårt att dra slutsatser på basen av en hörlur men visst låter det helt okej men inte så att du kan säga jo detta låter bättre jämfört med mera traditionellt material.

Kul att även gaming headset har börjat hänga med i svängarna med nyare lösningar, t.ex. Audeze som har sina planar magnetiska hörlurar och nu grafen och annat. Finns helt bra gaming headset alternativ numera ljudkvalité mässigt, förut var det lite sådär kvalité på de flesta headset.

Får mina Audeze Maxwell imorgon... Hoppas fan recensioner dyker upp inom 30 dagar på de här..

Edit:
Redan recensioner ute?
https://www.xda-developers.com/logitech-g-pro-x-2-lightspeed-...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Är inte grafen superstyvt dvs motsatsen mot böjligt och just det man vill ha i membran? Det är ju inte gummiringen runt vi pratar om liksom.

Hur som hälst om dom inte löser laddningen på smidigt sätt som t.ex. Steelseries så är det helt ointressant.

Jo, det är bara lite tvetydigt formulerat i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Är inte grafen superstyvt dvs motsatsen mot böjligt och just det man vill ha i membran? Det är ju inte gummiringen runt vi pratar om liksom.

Hur som hälst om dom inte löser laddningen på smidigt sätt som t.ex. Steelseries så är det helt ointressant.

Det beror såklart på hur tjockt man gör det, men det är absolut styvhet man vill ha i ett högtalarmembran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Är inte grafen superstyvt dvs motsatsen mot böjligt och just det man vill ha i membran? Det är ju inte gummiringen runt vi pratar om liksom.

Hur som hälst om dom inte löser laddningen på smidigt sätt som t.ex. Steelseries så är det helt ointressant.

50h är ju nästan motsvarande vad Steelseries har med båda batterier så rimligtvis borde ju det här vara mer smidigt?
Blir spännande att se tester på dom hur som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Är supernöjd med modellen innan, som jag har nu. Dock hoppas jag på sladd till denna modell.
Dock så har plastbiten nedanför huvudbygeln gått sönder och släppt. Men ljudet är kanon!

Verkar som att det är ett vanligt fel hos Logitech. Plast bitarna borde vara av metall. Undra om dom har fixat det på nya modellen

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Ja man tävlar ju inte mot dåliga lurar så gäller att de är riktigt bra för det priset

Permalänk
Medlem

Logitech är bra på mycket i datorvärlden, men när det kommer till ljudkvalitet så litar jag inte ett dugg på dem, har själv bestället ett par Audeze Maxwell

Permalänk
Medlem

Hittade en ny recension precis nu, gillar denna snubben när han recenserar.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Materialet spelar ingen roll om designen är dålig. Jag är så trött på buzz-words. De lurar ovetande människor.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

De fungerar verkligen till allt.

PlayStation, Xbox, Windows, macOS, Android, Linux, iOS, ChromeOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Är inte grafen superstyvt dvs motsatsen mot böjligt och just det man vill ha i membran? Det är ju inte gummiringen runt vi pratar om liksom.

Hur som hälst om dom inte löser laddningen på smidigt sätt som t.ex. Steelseries så är det helt ointressant.

Grafen är per definition ett atomskikt tjockt. Jag kan garantera att det inte har god böjhållfasthet vinkelrätt mot ytans plan.
Detta är marketing-speak, med sedvanlig teknisk relevans. Nota bene - det betyder inte att högtalarmembranet inte är förbättrat, för det kan naturligtvis mycket väl vara fallet.

Lite slumpmässig inkastning av tekniska buzzwords är sällan ett gott tecken, men vi får se vad tester utvisar.

Permalänk
Medlem

Med ANC hade det blivit ett givet köp. Med portabel AC eller stark fläkt börjar tyvärr ANC bli en nödvändighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Logitech är bra på mycket i datorvärlden, men när det kommer till ljudkvalitet så litar jag inte ett dugg på dem, har själv bestället ett par Audeze Maxwell

Ja just ljud är ju en produkt Logitech historiskt har skeppat mest skit inom i årtionden.

Deras headsets är ju ökända för hur dåliga de varit (problem med byggkvalitet, mikrofon och ljudet).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen G Pro X Wireless. Kanske dags för en uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Grafen är per definition ett atomskikt tjockt. Jag kan garantera att det inte har god böjhållfasthet vinkelrätt mot ytans plan.
Detta är marketing-speak, med sedvanlig teknisk relevans. Nota bene - det betyder inte att högtalarmembranet inte är förbättrat, för det kan naturligtvis mycket väl vara fallet.

Lite slumpmässig inkastning av tekniska buzzwords är sällan ett gott tecken, men vi får se vad tester utvisar.

Det mest troliga är att de använder ett polymerkomposit med en viss andel grafen som förstärkningsmedel (Säg, 1 wt% t.ex) för att kunna göra membranet tunnare. Grafens användning på detta vis har visat mycket lovande resultat i labb-miljö där ett tillägg i betong på så liten andel som 0.5 viktprocent kan ge en ökning i kompressiv styrka på upp till 20%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag har fått lära mig att det uttalas med betoning på e, typ som kafé

Edit: Varför det trots det stavas grafen, och inte grafén vet jag däremot inte. På engelska kallas det graphene.

Skrivet av DasIch:

Grafén är det korrekta uttalet.

Ja precis, konstigt att det skrivs utan apostrof men ska ändå utallas som om det är apostrof. Menar inte att Noelia har stavat fel utan det verkar vara vedertaget när jag söker runt. Nåväl, skönt att få det bekräftat iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

50h är ju nästan motsvarande vad Steelseries har med båda batterier så rimligtvis borde ju det här vara mer smidigt?
Blir spännande att se tester på dom hur som helst

Det kan vara 10h om det vill bara det är lika smidigt att byta batteri som tar typ 10s på Steelseries. Man vill ju inte koppla in en USB sladd där kontakten är glapp efter ett halvår liksom.

Permalänk
Medlem

Grafen... Vad är det för larv? Tacka vet jag guldplätterade optiska kablar! Det om något ger en otrolig boost för ljudet!

100% ironi såklart 🙂