Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av VassVass:

Tack!

Japp, den ska stå upp i frigoliten medan man monterar foten. Finns tydliga instruktioner i kartongen längst upp. Väldigt smidig process, blev imponerad av hur genomtänkt det är.

Video: https://youtu.be/N5CiS5S43As

Foten ser lite annorlunda ut i videon så där rekommenderar jag att följa instruktionerna i medföljande instruktion. Men smidigt att kolla på videon innan man sätter igång då den visar hur man hanterar frigolitbitarna på ett bra sätt.

Tror du det kommer gå att montera med lådan stående på möbeln TVn ska stå på? Jag har beställt med inbärning men kommer inte kunna få hjälp att lyfta upp den från golvet förrän framåt semestern, tror inte jag klarar lyfta en 55 kg tv själv. Men tänkte att jag kan be transpörten att ställa lådan direkt på möbeln den ska stå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Tror du det kommer gå att montera med lådan stående på möbeln TVn ska stå på? Jag har beställt med inbärning men kommer inte kunna få hjälp att lyfta upp den från golvet förrän framåt semestern, tror inte jag klarar lyfta en 55 kg tv själv. Men tänkte att jag kan be transpörten att ställa lådan direkt på möbeln den ska stå på.

Det går om den är tillräckligt lång och bred. Men kommer du åt tvn på baksidan eller har du inte vägg där? Är det en 75 eller 85 tum kommer du troligen få problem att lyfta av katongen om du inte har extra högt i tak. Du får skära/klippa sönder kartongen isåfall. Se till att få tv på rätt också!
Jag skulle rekommendera att du monterar den på en matta framför tvbänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Tror du det kommer gå att montera med lådan stående på möbeln TVn ska stå på? Jag har beställt med inbärning men kommer inte kunna få hjälp att lyfta upp den från golvet förrän framåt semestern, tror inte jag klarar lyfta en 55 kg tv själv. Men tänkte att jag kan be transpörten att ställa lådan direkt på möbeln den ska stå på.

Som föregående skrev så måste tv-bänken vara tillräckligt bred och lång(längre än TV:n) samt högt i tak såvida du inte klipper sönder kartongen. Jag skulle inte riskera det. Du skulle kanske kunna ha den stående på golvet där tv-bänken ska stå tills vidare? Den är såpass stor så det borde funka så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Tror du det kommer gå att montera med lådan stående på möbeln TVn ska stå på? Jag har beställt med inbärning men kommer inte kunna få hjälp att lyfta upp den från golvet förrän framåt semestern, tror inte jag klarar lyfta en 55 kg tv själv. Men tänkte att jag kan be transpörten att ställa lådan direkt på möbeln den ska stå på.

Någon sweclockare kan säkert hjälpa dig.
Bor du i Stockholm hade jag kunnat hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Tror du det kommer gå att montera med lådan stående på möbeln TVn ska stå på? Jag har beställt med inbärning men kommer inte kunna få hjälp att lyfta upp den från golvet förrän framåt semestern, tror inte jag klarar lyfta en 55 kg tv själv. Men tänkte att jag kan be transpörten att ställa lådan direkt på möbeln den ska stå på.

Vart bor du?
Skriv vart du bor så kanske någon i närheten vill hjälpa dig 👍

Permalänk

Deras rabatter är ju lite hitte-på också, exempel (från min Benify):
https://imgur.com/a/G1Q5fIX

Ordinarie pris på samsung.com egentligen 29900:- så 70% not so much.... snarare 40% men det ser ju bra ut....

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

Beställde den 22 klockan 2200 och fick idag ett mail att en 75" qn95b är på väg.

Fick besked från Bring att den har ankommit lagret idag i Jönköping.
Trodde jag beställde försent ( kanske sist av alla som verkar få?) Nu kan man i alla fall släppa det här med att kolla status hela tiden 🙂

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem
Skrivet av YEAHYEAH:

Det går om den är tillräckligt lång och bred. Men kommer du åt tvn på baksidan eller har du inte vägg där? Är det en 75 eller 85 tum kommer du troligen få problem att lyfta av katongen om du inte har extra högt i tak. Du får skära/klippa sönder kartongen isåfall. Se till att få tv på rätt också!
Jag skulle rekommendera att du monterar den på en matta framför tvbänken.

Det är 85", gick det montera om frigoliten som på Samsungs installationsvideo typ som stativ/stöd?

Så här:

Och måste man verkligen lyfta av kartongen? På den här unboxingvideon https://www.youtube.com/watch?v=MUoaSTVn1YM av exakt samma tv (dock såld i USA antar jag) så kan man ta isär fronten och baksidan av lådan genom att ta bort två clips på varje sida. Eller kommer lådan i en större låda?

Skrivet av pelof:

Någon sweclockare kan säkert hjälpa dig.
Bor du i Stockholm hade jag kunnat hjälpa dig.

Skrivet av mstoltz:

Vart bor du?
Skriv vart du bor så kanske någon i närheten vill hjälpa dig 👍

Tack för erbjudande av hjälp! Jag är allmänt paranoid så vill inte skriva vilken stad men det är i Skaraborgs län. Flyttade hit för jobb i vintras så känner ingen i stan mer än kollegor som jag inte känner tillräckligt väl för att be om hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

Till mig sa supporten att det är denna modell till 75” QN95B:
https://www.samsung.com/se/tv-accessories/slim-fit-wall-mount...

Vad är skillnaden?

Permalänk
Skrivet av jockebq:

Till mig sa supporten att det är denna modell till 75” QN95B:
https://www.samsung.com/se/tv-accessories/slim-fit-wall-mount...

Vad är skillnaden?

De har ju exakt samma produktnamn på sidorna, WMN-B50EB/XC. Skumt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Deras rabatter är ju lite hitte-på också, exempel (från min Benify):
https://imgur.com/a/G1Q5fIX

Ordinarie pris på samsung.com egentligen 29900:- så 70% not so much.... snarare 40% men det ser ju bra ut....

Allt är ju inte 70% fattar du väl.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk

Har ni som utnyttjade det extra erbjudandet för QN90B 75 och 85 + QN95B 65 som inte har fått spårning? Hos mig står det "förbereder leverans" också. Då kan jag inte riskera att de raderar den igen? hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

Har ni som utnyttjade det extra erbjudandet för QN90B 75 och 85 + QN95B 65 som inte har fått spårning? Hos mig står det "förbereder leverans" också. Då kan jag inte riskera att de raderar den igen? hehe

Japp, produkt på väg.

Permalänk
Skrivet av improwise:

… Inte främst då pga upplösningen eller storleken på skärmen (de bättre 8K verkar bara finnas i 65" och uppåt) utan att panelen i sig helt enkelt inte funkade på så nära avstånd och med så rätt extrema tittvinklar även i sweet spot. FALD-griden syntes mot enfärgade bakgrunder som ett hönsnät och det blev uppenbart hur hårt "bildprocessningen" (local dimming, AI etc) behövde jobba bara man flyttade muspekaren.

… som datorskärm för arbete osv. på ett tittavstånd av max en meter.

Tack för info! Även om det kanske inte märks så tror jag att vi är några st. som dras till detta upplägg.

Jag testade QN700T (2020) i 55”-storlek. Där upplevde jag inte FALD-griden på ca. 1 meters avstånd. Däremot blev betraktingsvinklarna lidande — de yttersta 5-10cm på vardera sida fick färgskiftningar.
Hur var vinklarna för dig på denna nyare QN900B-modell (och högre serie givetvis)?

Och vilken ”sweetspot” menar du?

Citat:

… har gjort liknande försökt tidigare men ung samma utfall, men tänkte att med Mini LED osv kanske problemen hade minskat.

Vad för modell/märke testade du innan?

Apropå mitt test. Texten var å andra sidan… helt ljuvlig! Butter smooth.
Tyckte även den var det när jag körde TV’n i 4K-läge. Jag har bra syn, men kunde faktiskt inte urskilja pixlarna på texten ens i det läget.
Nånting var annorlunda med pixlarna/subpixlarna. Kanske AI’n eller något grejade i bakgrunden. Eller|och strukturen på pixlar&subpixlar var så pass annorlunda. (Annorlunda var den. Tog bild på den, behöver bara hitta bilden…) Om du har din QN900B kvar så får du gärna ta en närbild på subpixlarna.

Jag har nog sällan sett så ”mjuk” text. Var underbart att läsa. Dock åkte den tillbaka pga. två skäl:

  • betraktningsvinklarna utåt kanterna

  • 8K 60Hz envisades med att inte fungera. Enbart 30Hz

Permalänk
Skrivet av Henrico:

Ska du använda den som skärm till pc eller xbox/ps5 med väldigt kort avstånd? Annars skulle jag inte oroa mig speciellt mycket.

Jag är också extremt känslig men har inte märkt något av modern pwm förutom just som bildskärm när man verkligen fokuserar på bilden, har intrycket också att local dimming gör det mycket bättre än bara en gigantisk "blinkande" yta.

Vi får leverans av vår 15-19 imorgon och kan sen testa i verkligheten... 😁

Hur gick/går testet, märker du av någon PWM? Nyfiken.

Permalänk

Rtings

Tänk på att deras tester och resultat är för modeller som inte nödvändigtvis är samma som säljs i Sverige. Tyvärr.

Permalänk
Skrivet av AndersB:

Allt är ju inte 70% fattar du väl.

Har du ens tittat på bilden? Näe...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Tack för info! Även om det kanske inte märks så tror jag att vi är några st. som dras till detta upplägg.

Jag testade QN700T (2020) i 55”-storlek. Där upplevde jag inte FALD-griden på ca. 1 meters avstånd. Däremot blev betraktingsvinklarna lidande — de yttersta 5-10cm på vardera sida fick färgskiftningar.
Hur var vinklarna för dig på denna nyare QN900B-modell (och högre serie givetvis)?

Och vilken ”sweetspot” menar du?

Vad för modell/märke testade du innan?

Apropå mitt test. Texten var å andra sidan… helt ljuvlig! Butter smooth.
Tyckte även den var det när jag körde TV’n i 4K-läge. Jag har bra syn, men kunde faktiskt inte urskilja pixlarna på texten ens i det läget.
Nånting var annorlunda med pixlarna/subpixlarna. Kanske AI’n eller något grejade i bakgrunden. Eller|och strukturen på pixlar&subpixlar var så pass annorlunda. (Annorlunda var den. Tog bild på den, behöver bara hitta bilden…) Om du har din QN900B kvar så får du gärna ta en närbild på subpixlarna.

Jag har nog sällan sett så ”mjuk” text. Var underbart att läsa. Dock åkte den tillbaka pga. två skäl:

  • betraktningsvinklarna utåt kanterna

  • 8K 60Hz envisades med att inte fungera. Enbart 30Hz

Lyckades få 4:4:4 att fungera ihop med 8K@60hz till slut. Eller rättare sagt, jag lyckades få mig själv att fatta att det hade fungerat hela tiden, men den förbannade nya default photo viewern i Windows 11 skalar tydligen om bilden om man inte har nog stort fönster, vilket gör att det ser ut EXAKT som när man inte har fungerande 4:4:4. Förklarar även varför jag tyckte det såg oväntat bra ut i övriga progarm trots att 4:4:4 inte fungerade

Synlig grid...har undersökt det hela lite mer och det verkar främst vara vid vissa färger som det syns, t.ex. mörkblått verkar göra det rätt synligt. Därmot inte typ helvitt.

Det problem jag dock inte hittat någon lösning på ännu är skalningen, eller snarare att få det att inte skala så att man t.ex. kan köra 4K "native" utan att det skalas upp till hela skärmen. Det kan lösas genom att köra GPU skalning, problemet är bara att då får man nöja sig med 60 hz iom att skärmen tror sig köra 8K. Samsung har ju lite inbyggda upplösningar i sitt game mode som man kan ändra till, men tyvärr verkar inte just 4K ingå där vad jag sett.

Sweetspot, alltså, jag har ju skärmen på skrivbordet, och även om man sitter så bra man kan så är det lite svårt att inte får en rätt hyfsat betraktningsvinkel mot kanterna när man har en 65" skärm en armlängd bort Betraktningsvinklarna är dock inte så pjåkiga faktiskt, inte OLED nivå så klart men faktiskt inte så pjåkiga.

Vill slå ett slag för @Laxpuddings utmärkta genomgång av Samsungskärmar och hur dessa kan användas för dator, och föreslår att vi tar vidare diskussioner på det ämnet där snarare än här så kommentera gärna där istället

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1675043-guide-samsungs...

Tänkte ta och kopiera in detta inlägg där också.

Permalänk
Medlem

Beställde min 75qn95 22/5 13:XX
Trodde jag va en av de som skulle gå ordern avbruten.
Men igår vid 20 kom notering från Samsung att den befinner sig i Jönköping!

Permalänk
Medlem

Fått problem med min 75” QN95B redan första dagen. I avstängt läge så surrar det inifrån TV:n, ungefär som en gigantisk mygga. Det kommer och går men är väldigt störande. Verkar vara ett vanligt problem och ljudet kommer antagligen ifrån One Connect-uttaget(dit man kopplar den externa boxen med alla anslutningar). Enligt mig låter det som spoltjut.

Tråd hos Samsung om det: https://eu.community.samsung.com/t5/tv/qn95b-high-pitch-mosqu...

Lyckades hitta en work-around som är att avaktivera Wifi och funktionen som tillåter andra styrenheter att starta TV:n trådlöst.

Misstänker att strömmen vid stand-by-läge
till dessa funktioner går över kretsar(?) som inte riktigt pallar med den strömmen och därför genereras detta ljud (nobelprisvarning på den förklaringen va?).

Jag använder inte wifi så jag är nöjd med work-around:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VassVass:

Fått problem med min 75” QN95B redan första dagen. I avstängt läge så surrar det inifrån TV:n, ungefär som en gigantisk mygga. Det kommer och går men är väldigt störande. Verkar vara ett vanligt problem och ljudet kommer antagligen ifrån One Connect-uttaget(dit man kopplar den externa boxen med alla anslutningar). Enligt mig låter det som spoltjut.

Tråd hos Samsung om det: https://eu.community.samsung.com/t5/tv/qn95b-high-pitch-mosqu...

Lyckades hitta en work-around som är att avaktivera Wifi och funktionen som tillåter andra styrenheter att starta TV:n trådlöst.

Misstänker att strömmen vid stand-by-läge
till dessa funktioner går över kretsar(?) som inte riktigt pallar med den strömmen och därför genereras detta ljud (nobelprisvarning på den förklaringen va?).

Jag använder inte wifi så jag är nöjd med work-around:en.

Jobbigt läge, men kanon att du hittade en lösning!

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberto99:

Bra jobbat där Henrico :). Ser onekligen mysigt ut med Tv'n flush mot väggen och One Connect boxen gömd . Är det 75" eller 85" som stoltseras?

Det är 75". Ja måste säga att jag verkligen uppskattar one connect och hur nära den sitter väggen. Det gjorde det bra mycket enklare med frun också för hon var sjukt skeptisk när den stod i lådan.

Skrivet av AlexCooper:

Hur gick/går testet, märker du av någon PWM? Nyfiken.

Märker inget alls skulle jag säga men det riktiga testet kommer nog under längre tid i helt mörkt rum.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Ni som har fått er 95B 75"

Har ni märkt av något av dom negativa saker vissa skriver om eller något annat?

Eller funkar allt som det ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VassVass:

Fått problem med min 75” QN95B redan första dagen. I avstängt läge så surrar det inifrån TV:n, ungefär som en gigantisk mygga. Det kommer och går men är väldigt störande. Verkar vara ett vanligt problem och ljudet kommer antagligen ifrån One Connect-uttaget(dit man kopplar den externa boxen med alla anslutningar). Enligt mig låter det som spoltjut.

Tråd hos Samsung om det: https://eu.community.samsung.com/t5/tv/qn95b-high-pitch-mosqu...

Lyckades hitta en work-around som är att avaktivera Wifi och funktionen som tillåter andra styrenheter att starta TV:n trådlöst.

Misstänker att strömmen vid stand-by-läge
till dessa funktioner går över kretsar(?) som inte riktigt pallar med den strömmen och därför genereras detta ljud (nobelprisvarning på den förklaringen va?).

Jag använder inte wifi så jag är nöjd med work-around:en.

Bra info, jag kommer köra kabel till tvn så ifall det är wifi så behöver jag inte det ifall jag stöter på samma problem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Är det bara om man har wifi till tv det låter så?

Rätt roligt då jag just ni denna stund håller på att installera en nätverks switch bakom tv så jag kan ha allt trådbunden istället för wifi

Är det fler som har fått samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Är det bara om man har wifi till tv det låter så?

Ja, låter inget när wifi är avstängt på min TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Har du ens tittat på bilden? Näe...

Jepp, bilden du hänvisar till visar en produkt som inte är 70%. Men jag menar att det fanns andra produkter, du förstår inte det eller?

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av VassVass:

Ja, låter inget när wifi är avstängt på min TV.

Grymt.. Har precis installerat en nätverks switch bakom tv så nu är inget wifi igång på nått.
Allt är trådbunden.

Min 95B kommer på måndag, så får se då 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av VassVass:

Fått problem med min 75” QN95B redan första dagen. I avstängt läge så surrar det inifrån TV:n, ungefär som en gigantisk mygga. Det kommer och går men är väldigt störande. Verkar vara ett vanligt problem och ljudet kommer antagligen ifrån One Connect-uttaget(dit man kopplar den externa boxen med alla anslutningar). Enligt mig låter det som spoltjut.

Jag hade en tjutande Q70R. Har för mig att den lät i vissa bildlägen. Bytte till slut och ångrade mig inte. Bytte totalt två gånger (ena var fraktskadad) och var ganska omständligt att göra med en 82 tum, men värt att ha en helt fungerande TV. Samsungs support var tillmötesgående båda gångerna.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Då får vi se om det var värt att lämna tillbaka sin TCL 935 75" och ta QN95B 75" istället

Vad tror ni?