Permalänk
Medlem

Vad gör man med gamla laptops?

Har två st Lenovo x60 (den man kan vrida skärmen på) från gymnasie tiden för kanske 12 år sedan. En del av mig säger kasta skiten och en annan säger sälj för någon krona som reservdelar. Ena datorn går igång utan problem (svårt hitta fungerade OS, från XP tiden). Men har problemet att inte kunna vrida skärmen. Andra jaa den har sett bättre dagar, men går säkert igång. Vad gör ni med så passa gamla datorer?

Nu ligger dom i en påse o skräpar.

Permalänk
Rekordmedlem

De kan ju vara kandidater för nått "retro" sjölv har jag en äldre laptop för att kunna använda en optiskt bra äldre scanner som helt saknar stöd för 64 bit, jag använder den sällan och laptopen som inte orkar med dagens normala liv passar bra just för det.

Jag har också en ännu äldre laptop som jag ibland använder för saker som har med nätverk att göra, perfekt när man behöver en pryl att mäta eller konfigurera med och vill plugga in den i "ena änden" för att ha nått inkopplad där som man kan ha kontroll över.

När man ska felsöka och konfigurera saker kan man ha nytta av flera datorer och en äldre laptop är ibland ett bra verktyg för det även när den inte längre är lämplig för normalt dagligt bruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noyart:

Har två st Lenovo x60 (den man kan vrida skärmen på) från gymnasie tiden för kanske 12 år sedan.
...
datorn går igång utan problem (svårt hitta fungerade OS, från XP tiden).

Hatar att behöva säga det, men Windows 7 släpptes 2009. 12 år sedan är bara ett år bort från Windows 8.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hatar att behöva säga det, men Windows 7 släpptes 2009. 12 år sedan är bara ett år bort från Windows 8.

Hmm kanske var Windows 7 då. För jag slutade gymnasiet 2010. Så 2007 fick vi dom. Hahah tiden går fort, 16 år sedan jäklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De kan ju vara kandidater för nått "retro" sjölv har jag en äldre laptop för att kunna använda en optiskt bra äldre scanner som helt saknar stöd för 64 bit, jag använder den sällan och laptopen som inte orkar med dagens normala liv passar bra just för det.

Jag har också en ännu äldre laptop som jag ibland använder för saker som har med nätverk att göra, perfekt när man behöver en pryl att mäta eller konfigurera med och vill plugga in den i "ena änden" för att ha nått inkopplad där som man kan ha kontroll över.

När man ska felsöka och konfigurera saker kan man ha nytta av flera datorer och en äldre laptop är ibland ett bra verktyg för det även när den inte längre är lämplig för normalt dagligt bruk.

Hm ja det är väldigt smart 🤔
Har så mycket prylar så det räcker, kommer nog bara göra mig av med dom haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noyart:

Vad gör ni med så passa gamla datorer?

Just min gamla IBM Thinkpad T43p har jag kvar som nostalgimaskin, även om Windows 7 är lite i nyaste laget. Även enda maskinen i hushållet med äkta RS-232 och DB-25.

För felsökning använde jag främst en 10 år nyare Lenovo X240, men den har jag numera gjort smått oanvändbar med Windows 11.