Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

Har någon fått QN90B och är nöjd med den?

Jag frågade precis Samsung om skillnaderna i bildkvalitet mellan QN90B och QN95B:

QN95B har "PQI" (Picture Quality Index), vilket innebär att bildkvaliteten är bättre.
Den har också bättre HDR (High Dynamic Range), vilket ger maximal prestanda på QN95B.
Snabbare Tizen-menysystem på grund av samma processor som 8K-modellen på 95B, jämfört med 4K-processorn på QN90B.
Bättre betraktningsvinkel på QN95B.

Jag köpte en QN95B 75 tum för 21 000 SEK innan Benify-erbjudandet kom. Nu har jag en QN90B 85 tum på väg i posten som kostade 13 400 SEK. Det är flera tusenlappar jag kan spara genom att returnera QN95B (inom 30 dagars perioden) och byta ut den mot QN90B 85 tum.

Men jag är orolig att jag kommer att bli besviken över att bildkvaliteten är sämre på QN90B. QN95B hade en fantastisk bild, jag uppgraderade från min Q95T (2020) modell.

Får min QN90B 75" imorgon eftermiddag så kan rapportera då. Men eftersom jag byter från en 10 år gammal TV så hoppas och tror jag att jag blir "blown away" oavsett. Nog mer relevant för dig med återkoppling från någon som jämför med något mer likvärdigt i kvalitet.

Permalänk
Medlem

På min LG TV när jag spelade upp HDR material så visades det en ikon i ena hörnet.
På QN95B får jag inte fram någon ikon när jag börjar spela upp en film. Självklart testat med material som är HDR10 t.ex. Allt via olika appar direkt i Samsung Tizen OS.
Är de inget som visas på denna TV eller är de något som är tokigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Haha sorry… Är relativt kräsen och var extremt tydligt för mig som är van med knivskarpa bilden på C1.
Ärligt talat så testade jag TVn i 30min med Interstellar och tappade hoppet så fort jag såg det så provade inte med så mycket annat. Är väldigt tydligt i helvita/ljus bakgrunder som molnen i screenshotten eller Apples hemma meny. Sen lär det nog bero på distans. Jag tror jag satt runt 3m ifrån men om du har den 6-7m bort så lär det inte vara lika tydligt.

Vet inte om jag själv skulle beskriva det som skarpheten på bilden utan mer att det blir uppenbart hur mycket lugnare bilden är på en OLED. OLED har på gott och ont typ bara ett enda läge och så blir det som det blir, medan det känns som "FALD LCD" ständigt kämpar på för att optimera bilden utifrån vad som just nu ska visas och ett ständigt analyserande av bilden. Samtidigt är jag, som jag sagt innan, imponerad över hur långt Samsung lyckats komma ändå med att få det att se någorlunda naturligt ut jämfört med för några år sedan.

Om det sen gör OLED bättre eller sämre får var och en avgöra själv, men det är helt klart en skillnad. Tycker det påminner mycket om skillnaden mellan att köra elbil vs ICE-bil.

Permalänk

Jag är oerhört osäker på om jag ska bemöda mig med att beställa en QN90B, frågade Samsungs kundtjänst och de sa att 55" var VA-panel. Så för mig med lägre krav bör det vara ett rejält hopp mot min nuvarande TV ändå.

Permalänk
Medlem

Fick nyss hem min 75" QN90B. Jag och polaren ska montera ihop den om en liten stund, kan tyvärr inte erbjuda bilder då lägenheten i övrigt ännu är helt tom

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: ASUS ROG Azoth NX Snow | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Artisan FX Hien XL Soft | TCL 34R83Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

Har någon fått QN90B och är nöjd med den?

Jag frågade precis Samsung om skillnaderna i bildkvalitet mellan QN90B och QN95B:

QN95B har "PQI" (Picture Quality Index), vilket innebär att bildkvaliteten är bättre.
Den har också bättre HDR (High Dynamic Range), vilket ger maximal prestanda på QN95B.
Snabbare Tizen-menysystem på grund av samma processor som 8K-modellen på 95B, jämfört med 4K-processorn på QN90B.
Bättre betraktningsvinkel på QN95B.

Jag köpte en QN95B 75 tum för 21 000 SEK innan Benify-erbjudandet kom. Nu har jag en QN90B 85 tum på väg i posten som kostade 13 400 SEK. Det är flera tusenlappar jag kan spara genom att returnera QN95B (inom 30 dagars perioden) och byta ut den mot QN90B 85 tum.

Men jag är orolig att jag kommer att bli besviken över att bildkvaliteten är sämre på QN90B. QN95B hade en fantastisk bild, jag uppgraderade från min Q95T (2020) modell.

Jag tror bildkvalitet är väldigt jämförbar mellan de modellerna, laxpudding skrev ett inlägg för några sidor sen:
#20059555

Permalänk
Medlem

Hmm varje gång jag startar tv så sätts mitt xbox serie x igång.

Först trodde jag att det var nån inställning, men idag märkte jag att jag kan styra min xbox menyer med fjärrkontrollen

Hur gör jag för att mitt xbox inte ska sättas igång med fjärren till tv varje gång?

För det verkar som att mitt xbox och fjärren är sammankopplad på nått sätt.... Jätteskumt

Permalänk
Skrivet av mstoltz:

Hmm varje gång jag startar tv så sätts mitt xbox serie x igång.

Först trodde jag att det var nån inställning, men idag märkte jag att jag kan styra min xbox menyer med fjärrkontrollen

Hur gör jag för att mitt xbox inte ska sättas igång med fjärren till tv varje gång?

För det verkar som att mitt xbox och fjärren är sammankopplad på nått sätt.... Jätteskumt

Slå av CEC både på tv och i konsolen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Slå av CEC både på tv och i konsolen.

Har jag gjort men hjälper inte.
Jag tror fjärren och xbox är ihop kopplat på nått sätt

Permalänk
Fyndjägare

Det ligger närmare 40st QN95B och QN900B på Blocket.
Sök på *qn9* så syns de flesta.
Bör finnas en del möjligheter att förhandla pris för de som missade Benify. Men ja tråkigt med scalpers.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Det ligger närmare 40st QN95B och QN900B på Blocket.
Sök på *qn9* så syns de flesta.
Bör finnas en del möjligheter att förhandla pris för de som missade Benify. Men ja tråkigt med scalpers.

Surt för Samsung som kommer få behandla en jäkla massa returer snart, samtidigt som de redan kämpar med att tillfredställa alla som beställt och inte fick sina.
De blir av med sina 90:or men fyller på sitt lager med 95:or igen ...

Tänk vad nice det hade varit att kunna registrera alla som försöker sälja sina på blocket nu, på något sätt, och sen på så sätt bli nekade 30 dagar retur.😈

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Har jag gjort men hjälper inte.
Jag tror fjärren och xbox är ihop kopplat på nått sätt

Samma här. Ska felsöka senare idag. Skriv gärna om du kommer på lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VassVass:

Samma här. Ska felsöka senare idag. Skriv gärna om du kommer på lösningen.

Ja, detsamma, dvs hittar du orsaken så säg gärna till 😉

Lite störigt då mina barn tex använder tv och då kommer xboxet stå på i onödan i flera timmar.

Trodde först att det kanske hade med en inställning eller nått.
Men igår kunde jag till och med styra menyerna på min xbox med fjärrkontrollen.

Så jag tror att på nått sätt använder fjärren samma signal som tex xbox handkontroll.
Så när man trycker igång tv med fjärren, skickar fjärren även signal till xbox.

Men bara vad jag tror

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Ja, detsamma, dvs hittar du orsaken så säg gärna till 😉

Lite störigt då mina barn tex använder tv och då kommer xboxet stå på i onödan i flera timmar.

Trodde först att det kanske hade med en inställning eller nått.
Men igår kunde jag till och med styra menyerna på min xbox med fjärrkontrollen.

Så jag tror att på nått sätt använder fjärren samma signal som tex xbox handkontroll.
Så när man trycker igång tv med fjärren, skickar fjärren även signal till xbox.

Men bara vad jag tror

Vet inte om det har nämnts eller är likadant, men på mitt PS5 finns det en inställning som heter HDMI Device Link (om jag inte minns fel) som möjligör att teven startas om man startar PS5.

Edit: Verkar vara något liknande på Xbox:
"This feature can be turned on and off via the TV & A/V power options settings screen. Press the Xbox button  to open the guide, then go to Profile & system > Settings > General > TV & display options > TV & A/V power options."

Permalänk
Skrivet av mstoltz:

Ja, detsamma, dvs hittar du orsaken så säg gärna till 😉

Lite störigt då mina barn tex använder tv och då kommer xboxet stå på i onödan i flera timmar.

Trodde först att det kanske hade med en inställning eller nått.
Men igår kunde jag till och med styra menyerna på min xbox med fjärrkontrollen.

Så jag tror att på nått sätt använder fjärren samma signal som tex xbox handkontroll.
Så när man trycker igång tv med fjärren, skickar fjärren även signal till xbox.

Men bara vad jag tror

Det är fortfarande CEC som är "boven". Jag kan styra min Apple TV med tvns fjärrkontroll och tvärt om, tack vare CEC. Mitt PS5 betedde dig på samma sätt som era Xbox. Har ni verkligen stängt av det i konsolen? Det kan heta något annat än CEC i konsolen.

Skrivet av Chrillthebill:

Vet inte om det har nämnts eller är likadant, men på mitt PS5 finns det en inställning som heter HDMI Device Link (om jag inte minns fel) som möjligör att teven startas om man startar PS5.

Edit: Verkar vara något liknande på Xbox:
"This feature can be turned on and off via the TV & A/V power options settings screen. Press the Xbox button  to open the guide, then go to Profile & system > Settings > General > TV & display options > TV & A/V power options."

Precis, det är en annan benämning för CEC bara. Har stängt av det på min PS5 av samma anledning som ovan.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

På min LG TV när jag spelade upp HDR material så visades det en ikon i ena hörnet.
På QN95B får jag inte fram någon ikon när jag börjar spela upp en film. Självklart testat med material som är HDR10 t.ex. Allt via olika appar direkt i Samsung Tizen OS.
Är de inget som visas på denna TV eller är de något som är tokigt?

Jo det fins. Men det är tyvärr inte lika uppenbart som hos LG.
När du spelar något i HDR så ska du klicka på "hem" knappen på kontrollen. Och där du ändrar snabb bild inställning så ska det synas.
Men de kan ju okså ha ändrat sedan kompisen köppte sin för typ 5år sedan.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Vet inte om det har nämnts eller är likadant, men på mitt PS5 finns det en inställning som heter HDMI Device Link (om jag inte minns fel) som möjligör att teven startas om man startar PS5.

Edit: Verkar vara något liknande på Xbox:
"This feature can be turned on and off via the TV & A/V power options settings screen. Press the Xbox button  to open the guide, then go to Profile & system > Settings > General > TV & display options > TV & A/V power options."

Skrivet av TobiasStockholm:

Det är fortfarande CEC som är "boven". Jag kan styra min Apple TV med tvns fjärrkontroll och tvärt om, tack vare CEC. Mitt PS5 betedde dig på samma sätt som era Xbox. Har ni verkligen stängt av det i konsolen? Det kan heta något annat än CEC i konsolen.

Precis, det är en annan benämning för CEC bara. Har stängt av det på min PS5 av samma anledning som ovan.

Jag har provat detta som ni beskriver

Dvs, jag har i både tv och xbox stängt av alla såna funktioner och CEC.

Så inget av detta är aktiverat på varken tv eller xbox.
Men ändå sätts xbox på när jag trycker igång tv.

Sen går det att styra xbox menyerna med tv fjärr.

Jätteskumt.

Permalänk
Skrivet av mstoltz:

Jag har provat detta som ni beskriver

Dvs, jag har i både tv och xbox stängt av alla såna funktioner och CEC.

Så inget av detta är aktiverat på varken tv eller xbox.
Men ändå sätts xbox på när jag trycker igång tv.

Sen går det att styra xbox menyerna med tv fjärr.

Jätteskumt.

Hmm okej, ja jag har ju ingen xbox så vet inte vad det kan vara isf. Provat detta? Första träffen när jag googlade på problemet.
https://www.windowscentral.com/how-stop-samsung-smart-tvs-tur...

Annars, sitter Xboxet kopplat på en ARC port? Prova koppla till en HDMI port som inte har ARC isf och se om det hjälper.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Hmm okej, ja jag har ju ingen xbox så vet inte vad det kan vara isf. Provat detta? Första träffen när jag googlade på problemet.
https://www.windowscentral.com/how-stop-samsung-smart-tvs-tur...

Annars, sitter Xboxet kopplat på en ARC port? Prova koppla till en HDMI port som inte har ARC isf och se om det hjälper.

Xboxet sitter i hdmi 2 och arc är på hdmi3.

Men kollade den guiden och mycket riktigt under universal fjärrkontroll låg xbox serie x, så tog bort den från listan 😉

Ska kolla sen om det funka, för måste åka iväg nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jo det fins. Men det är tyvärr inte lika uppenbart som hos LG.
När du spelar något i HDR så ska du klicka på "hem" knappen på kontrollen. Och där du ändrar snabb bild inställning så ska det synas.
Men de kan ju okså ha ändrat sedan kompisen köppte sin för typ 5år sedan.

Ah där gömde den sig! Tack, då var allt i ordning

Permalänk
Skrivet av thexps:

Ah där gömde den sig! Tack, då var allt i ordning

Skulle du kunna förklara vad du ser nu?
Klickar jag på knappen "settings 123 (med röd, blå, gul & grön prickar) och klickar på "info", ser jag endast att det står "hdr".

Men det låter som att du ser "hdr+" ?

I sånt fall, kan du förklara hur du navigerar till denna vy?

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Skulle du kunna förklara vad du ser nu?
Klickar jag på knappen "settings 123 (med röd, blå, gul & grön prickar) och klickar på "info", ser jag endast att det står "hdr".

Men det låter som att du ser "hdr+" ?

I sånt fall, kan du förklara hur du navigerar till denna vy?

Hmm nej de står bara HDR, även om jag spelar upp HDR10 material.

Permalänk
Skrivet av thexps:

Hmm nej de står bara HDR, även om jag spelar upp HDR10 material.

Ok 👍🏻
Samma för mig. Önskvärt vore det om TVn visade om det var hdr eller hdr+.
På så sätt kunde man ju diagnostisera hurvida allt är rätt inställt osv.

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Surt för Samsung som kommer få behandla en jäkla massa returer snart, samtidigt som de redan kämpar med att tillfredställa alla som beställt och inte fick sina.
De blir av med sina 90:or men fyller på sitt lager med 95:or igen ...

Tänk vad nice det hade varit att kunna registrera alla som försöker sälja sina på blocket nu, på något sätt, och sen på så sätt bli nekade 30 dagar retur.😈

Väldigt provocerande. Jag mottog en fraktskadad 55" QN95. Vid kontakt med Samsung erbjöd de först 300kr rabattkod i deras onlineshop, efter lite tjat 800kr rabattkod, alternativt återbetalning och retur. De hävdar att de inte har möjlighet alls att erbjuda ersättningsvara i detta fall. Extremt trist när folk köpt upp hela lagret för att sedan scalpa varorna, men även värdelös service av Samsung.

Efter lite efterforskning tolkar jag det som en möjlighet att påtala "täckningsköp" i detta fallet. Alltså att få möjlighet att köpa motsvarande vara och att Samsung står för mellanskillnaden. Någon som har koll/erfarenhet gällande detta, eller om jag är ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Nu har mitt paket varit fast på bring terminal i en vecka. Lyckas varken få Samsung eller Bring att lösa saken och är fast i ett limbo utan info, känns gött

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Nu har mitt paket varit fast på bring terminal i en vecka. Lyckas varken få Samsung eller Bring att lösa saken och är fast i ett limbo utan info, känns gött

Jag har samma problem, 2 beställningar, 1 är levererad idag och den andra är kvar på terminal och enligt bring har dom nog ”glömt att scanna” paketet och ska återkomma efter kontroll…

Vad fick du för svar av bring?

Felstavning
Permalänk
Medlem

Fan va surt för er 😪
Hoppas verkligen att det ordnar sig för er. 🙏

Ang mitt problem med rdr2 och när jag använde snipe/scope i spelet, så ljusades bilden upp ibland så mycket att man inte såg nått.

Har "löst" detta,...

Jag gick in i min xbox och till "kalibrera tv"
Där inne skulle man ändra kontrasten tills en sol försvann... Jag fick sänka kontrasten ända ner till 32.

Gick in och kollade i spelet och då blev bilden jättebra och inget som ljusades upp eller nått.

Tycker att jag fått till en grym bild nu faktiskt.
95b är riktigt bra Men jag har lite dse på den.

Speciellt stör jag mig lite på dom små rutorna man ser i ljusa scener som tex snö, himmel osv.
Rutorna syns mest på höger sida men och lite på vänster sida.

Jag har inte kollat någon film ännu på den.
Så detta med blooming osv har jag inte kollat riktigt.

Men jag försöker tänka som så...
Ja, det finns lite defekter som ofta förekommer på lcd... Men med tanke på priset, så kanske man kan leva med detta.
Hade jag betalt 35.000 för den hade jag aldrig accepterat det, låter kanske konstigt men så tänker jag 😁

Jag vågar heller inte byta ut den för man har ju hört en del som fått en annan med mycket värre dse osv, och inte får byta igen.

Som sagt har inte kollat film ännu, så vem vet, kanske är alldeles för mycket blooming eller nått annat, vi får se

Men hittills med tanke på priset är jag rätt nöjd 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Vad fick du för svar av bring?

Att dom ber terminalen leta efter paketet, har fått samma svar ett antal gånger nu. Och dom kan tydligen inte göra mer än att invänta svar från dom som arbetar på terminalen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Att dom ber terminalen leta efter paketet, har fått samma svar ett antal gånger nu. Och dom kan tydligen inte göra mer än att invänta svar från dom som arbetar på terminalen..

Ja då fick vi samma svar… Frågan är hur länge man ska låta det vara innan man ska bli orolig? 🤷‍♂️

Permalänk

Nu backades min status på ersättningstvn från fraktförberedelse till behandlas.. snark, blir en runda makulering till då antar jag..