Operatörer måste sluta erbjuda begränsad fri surf

Permalänk
Melding Plague

Operatörer måste sluta erbjuda begränsad fri surf

Kampanjer med fri surf i utvalda tjänster eller applikationer bedöms strida mot EU:s regler om att internettrafik ska behandlas lika.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klokt! Även om det vid första anblick kan verka najs att få ”gratis” surf till vissa tjänster så är det en slippery slope man gärna undviker.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Kanske dags för operatörerna att ge oss fri surf på riktigt istället!

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt!

Permalänk
Medlem

Försöker förstå varför zero rating-tjänster är dåligt, någon som kan förklara?
Vem är det som "förlorar" på dessa tjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Försöker förstå varför zero rating-tjänster är dåligt, någon som kan förklara?
Vem är det som "förlorar" på dessa tjänster?

Alla tjänstgivare som inte tillhandahåller dessa tjänster? Det är väl solklart att det bör vara otillåtna konkurrensfördelar för redan sketstora aktörer som inte förtjänar mer fördelar än de redan har genom att vara störst?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Vem är det som "förlorar" på dessa tjänster?

Antagligen konkurrenterna, samt att det innebär att exempelvis Telia måste "spionera" på all trafik. Har alltid varit lite fundersam över hur "zero-rating"-tjänsterna funkar över VPN och extern krypterad DNS.

En barnfamilj kan för övrigt lätt förbruka 20GB på en helg i ett sommarhus Lägg även på en påtvingad Windows-uppdatering på tre datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Försöker förstå varför zero rating-tjänster är dåligt, någon som kan förklara?
Vem är det som "förlorar" på dessa tjänster?

Jag tror att mindre konkurrenter får svårt att konkurrera. Om du ska välja mellan 2 musiktjänster och den ena har fri surf så…

Permalänk
Medlem

Lika för alla. Bra

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qwertylol1:

Försöker förstå varför zero rating-tjänster är dåligt, någon som kan förklara?
Vem är det som "förlorar" på dessa tjänster?

Det är en konkurrenshämmande utveckling så det är väl konkurrenterna. Och med sämre konkurrensförutsättningar kan det bli vi kunder i förlängningen.

Får man obegränsad uppkoppling till apple music men inte spotify eller youtube music så är det såklart en fördel för kund att välja apple music som musiktjäsnt för den kommer man ha obegränsad tillgång till.
Inte för att apple music har en bättre produkt eller bättre priser - utan för att internetleverantören ger olika bra tillgång till internet för de olika tjänsterna.
Här blir det alltså mindre fokus på produktvalité och mer fokus på avtal om nätåtkomst vilket ger inlåsning av kunderna och mindre möjlighet för nya/mindre aktörer att kunna konkurrera.
Man ska ha klart för sig att de här tjänsterna som får fri lejd till nätet hos operatörerna - tjänsterna bakom betalar till ISPn för att få den fördelen.

Internettjänster bör konkurrera med faktiskt innehåll och priser - snarare än vad mobilopreratörerna väljer för tjänster åt en.

Och ja, den stora rädslan längre fram handlar väl om att vi inte vill se ett uppdelat internet där man får betala extra per onlinetjänst man vill komma åt. Vi är verkligen inte i närheten av det - men det finns en ganska aktiv vilja att mota olle i grind på den fronten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Försöker förstå varför zero rating-tjänster är dåligt, någon som kan förklara?
Vem är det som "förlorar" på dessa tjänster?

Företag kan betala operatörer att deras trafik ska vara gratis
Operatörerna behöver analysera och behandla trafik olika
Tjänster som inte är gratis straffas

Permalänk

Jag tycker att switch, bankid, diverse bankers Appar, busskort, nummerupplysnings etc appar skulle ha undantag eller något för de som ej har mobilsurf.

Problemet är att en stor del av befolkningen har behov av dessa appar på deras mobil. Det är typ det enda de har behov av, inga vettiga kontokort med internettrafik med bra täckning ser jag för dessa. Facebook, youtube etc kvittar, visst hade google maps varit bra. Men den slukar ju datatrafik.

Även om det skulle erbjudas ett abonnemang med typ 100MB surf i månaden, så är dessa personer ofta väldigt otekniska och de hade gjort slut på denna surf saker som de ej behöver till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Försöker förstå varför zero rating-tjänster är dåligt, någon som kan förklara?
Vem är det som "förlorar" på dessa tjänster?

EU's förordningar som förbjuder zero rating syftar till att upprätthålla nätneutralitet åt båda håll. Det har varit mycket debatt i t ex USA där stora ISP:er vill kräva pengar av de stora streaming-tjänsterna för att få strömma till deras kunder. Vissa ISP:er har gått så långt som att strypa bandbredd mot vissa tjänster. Det snedvrider konkurrensen på internet och de som förlorar på det är alltid vi konsumenter.

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt att dom även blir förbjudna att ljuga om oändlig surf också vilket är helt sinnessjukt att dom helt fritt kan ljuga om idag i deras marknadsföring...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker att switch, bankid, diverse bankers Appar, busskort etc appar skulle ha undantag eller något.

Problemet är att en stor del av befolkningen har behov av dessa appar på deras mobil. Det är typ det enda de har behov av, inga vettiga kontokort med internettrafik med bra täckning ser jag för dessa.

Även om det skulle erbjudas ett abonnemang med typ 100MB surf i månaden, så är dessa personer ofta väldigt otekniska och de hade gjort slut på denna surf saker som de ej behöver till.

Kan dessa tjänster verkligen dra några reella datamängder? Spotify lär väl dra mer på en timme än de gör på en månad eller är jag naiv?

Sen kanske busskortappen har en karttjänst i sig, ska den också vara undantagen dataanvändning? Slippery slope och så vidare.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk

Telenor har ju slutat med detta redan i augusti förra året samt plockat bort då informationen som finns avseende t.ex Telenor streama fritt.

Permalänk
Skrivet av DeadMeat1234:

Kan dessa tjänster verkligen dra några reella datamängder? Spotify lär väl dra mer på en timme än de gör på en månad eller är jag naiv?

Sen kanske busskortappen har en karttjänst i sig, ska den också vara undantagen dataanvändning? Slippery slope och så vidare.

Många har kontokort med 0 byte surf. De tvingas då skaffa något för dem väldigt dyrt för endast dessa tjänster som knappt drar någon datatrafik.
Jag påstår nästan att ha dessa tjänster jag pratade om ovanför borde mer eller mindre hela befolkningen borde ha.

Jag själv känner hur många som helst som har switch och bankid på deras mobil som de endast kan använda hemma hos sig när deras mobil är ansluten till Wifi. Ja, jag pratar om pensionärer på landsbygden som inte har mobiltäckning utanför sitt hus heller men när de är i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Försöker förstå varför zero rating-tjänster är dåligt, någon som kan förklara?
Vem är det som "förlorar" på dessa tjänster?

Snedvrider konkurrensen. De som förlorar på det är tjänsterna som operatörerna inte ger fördelar till, och i förlängningen konsumenten. Nätneutraliteten är lika viktig som neutraliteten på el-, vatten- och vägnäten.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är skit. Om nu tele2 erbjuder ”fri surf” på Facebook t ex så debiteras ju fortfarande någon för surfen som används i ett annat land. Vi betalar ju redan ”extra” för att få denna fria surf varje månad oavsett om vi reser i EU eller inte. Om det så ska vara 10kr per abonnemang eller nåt.

Varför stämplar man inte en lag som gör att hela EU ska erbjudas fri surf istället? Tillbaka till 80 talet hej 👋

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Loyd:

Tycker detta är skit. Om nu tele2 erbjuder ”fri surf” på Facebook t ex så debiteras ju fortfarande någon för surfen som används i ett annat land. Vi betalar ju redan ”extra” för att få denna fria surf varje månad oavsett om vi reser i EU eller inte. Om det så ska vara 10kr per abonnemang eller nåt.

Ja men problemet ligger inte i att ingen skulle betala för internetanvändningen. Det finns ingen finansieringsproblematik här.
Problemet ligger i att det hämmar konkurrensen för de andra tjänsteleverantörerna som inte får tillgång till samma internetmängd mot kund.
Finns flertalet svar i tråden som går igenom problemet tydligare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kanske dags för operatörerna att ge oss fri surf på riktigt istället!

Det var bättre förr! Vill minnas att fri surf nästan var normen vid 3Gs storhetstid.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Testpilot

Eller så förbjuder man begränsning av datamängd på mobila abonnemang oavsett vilket tjänst som används, och istället öppnar upp för abonnemang med olika hastigheter – precis som vanligt bredband.

Det är för mig helt sinnessjukt att det fortfarande är en grej med begränsad mängd surf på det mobila nätverket år 2023. Det kanske inte är gångbart på EU-nivå, men i Sverige vore det fullt rimligt då vårt nätverk är såpass utbyggt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Men att operatörerna (Telia, Tele2, Telenor, Tre. Ej Bahnhof) förhindrar folk att få en mångfacetterad bild av omvärlden genom att läsa nyheter från länder man inte tycker om går tydligen bra.

Borde man inte stoppa alla nyhetssidor från alla länder som bedriver, eller har bedrivit, krig? Om man vill vara konsekvent tänker jag.

https://www.nyteknik.se/nyheter/svenska-operatorer-blockerar-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Alla tjänstgivare som inte tillhandahåller dessa tjänster? Det är väl solklart att det bör vara otillåtna konkurrensfördelar för redan sketstora aktörer som inte förtjänar mer fördelar än de redan har genom att vara störst?

Men den ”fria surfen” ökade ju våra abonnemangs kostnader så jag betalar ju för denna tjänsten? Även om jag inte åker till Spanien så betalar jag fortfarande för tjänsten. Menar du att andra företag som inte erbjuder samma tjänst för pengar inbakade i abonnemanget är orättvist behandlade på något sätt?

Har jag 1 miljon kunder där 30% reser och den andra halvan stannar hemma i Sverige blir det ganska lätt att räkna ut hur mycket surf som går åt i snitt per månad på sociala medier. Dela ut kostanden på alla kunder och erbjud alla ”fri surf” med nya abonnemang alla kommer vara nöjda att betala 20-30kr extra även om dom aldrig sätter sin fot utanför Sverige, bara känslan om man skulle åka utomlands slippa fippla med kontantkort och skit betalar de allra flesta gärna extra för.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Loyd:

Men den ”fria surfen” ökade ju våra abonnemangs kostnader så jag betalar ju för denna tjänsten? Även om jag inte åker till Spanien så betalar jag fortfarande för tjänsten. Menar du att andra företag som inte erbjuder samma tjänst för pengar inbakade i abonnemanget är orättvist behandlade på något sätt?

Har jag 1 miljon kunder där 30% reser och den andra halvan stannar hemma i Sverige blir det ganska lätt att räkna ut hur mycket surf som går åt i snitt per månad på sociala medier. Dela ut kostanden på alla kunder och erbjud alla ”fri surf” med nya abonnemang alla kommer vara nöjda att betala 20-30kr extra även om dom aldrig sätter sin fot utanför Sverige, bara känslan om man skulle åka utomlands slippa fippla med kontantkort och skit betalar de allra flesta gärna extra för.

Det här förslaget handlar inte om roamingavgifter.
Så huruvida man byter land eller inte är inte så relevant i sammanhanget.

Det som regleras här är huruvida en internettjänst får ha fri datamängd på ett abonnemang när en annan konkurrerande internettjänst är mer strypt av internetleverantören på samma abonnemang.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker att switch, bankid, diverse bankers Appar, busskort, nummerupplysnings etc appar skulle ha undantag eller något.

Problemet är att en stor del av befolkningen har behov av dessa appar på deras mobil. Det är typ det enda de har behov av, inga vettiga kontokort med internettrafik med bra täckning ser jag för dessa. Facebook, youtube etc kvittar, visst hade google maps varit bra. Men den slukar ju datatrafik.

Även om det skulle erbjudas ett abonnemang med typ 100MB surf i månaden, så är dessa personer ofta väldigt otekniska och de hade gjort slut på denna surf saker som de ej behöver till.

Problemet är flerbottnst. Dels ger det dessa tjänster konkurrensfördelar och hämmar innovation. Dels skulle vi bygga grunderna för ett övervaknings-, propaganda- och kontrollsystem. Ytterligheten av ett icke-nätneutral Internet på jorden är ju situationen i Kina eller Nordkorea. Förslag som låter bra vid första anblick har också allvarliga baksidor.

Permalänk
Medlem

EU hycklar som vanligt, när man nyligen tvingade dessa operatörer att blockera sajter med associationer till piratkopiering.

Sedan tycker jag det är bra i sak att man förbjuder olika taxa på olika sidor, men om man istället tvingade ISP'er att erbjuda fastpris på fri surf så vore det här ett icke-problem, att internet ska betalas via taxameter är ju ett EU-konstruerat problem.

Gör det rimliga istället, taxera piratsidor.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det var bättre förr! Vill minnas att fri surf nästan var normen vid 3Gs storhetstid.

Precis! Hade ett 3G-abonnemang från Telia med tillhörande PCMCIA-kort från Huawei.

Kom väl upp i 1Mbps en bra dag, så inte speciellt snabb. Men surfen var oändlig och hade inget annat Internet på den tiden.

Numera kan surfpotten försvinna på en dag genom att uppdatera ett par appar via mobilnätet.

Att använda mobilen som GPS (Apple Maps) är också ett effektivt sätt att slösa bort ett par gigabyte i datatrafik (resa Stockholm - Arjeplog).

Har inget emot att operatörerna sänker hastigheten till 1Mbps vid förbrukad surf, men att strypa all trafik är ren ondska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här förslaget handlar inte om roamingavgifter.
Så huruvida man byter land eller inte är inte så relevant i sammanhanget.

Det som regleras här är huruvida en internettjänst får ha fri datamängd på ett abonnemang när en annan konkurrerande internettjänst är mer strypt av internetleverantören på samma abonnemang.

Så varför skulle det vara konkurrerande? Bara att den operatören installerar egna master eller servrar och erbjuder samma eller bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Men att operatörerna (Telia, Tele2, Telenor, Tre. Ej Bahnhof) förhindrar folk att få en mångfacetterad bild av omvärlden genom att läsa nyheter från länder man inte tycker om går tydligen bra.

Det finns väl ingen vettig människa som kör med operatörernas egna DNS:er?

Valfri DNS (AdGuard och NextDNS i mitt fall) samt VPN hjälper mig att få en neutral världsbild utan Sveriges politiska agenda.