Permalänk

industri/synth/metal

Hej!

Tänkte kolla om det finns folk här som gillar synth/industri/metal dvs cross-over eller bara renodlat från en av dessa genrer.

Har ni några sjyssta cross-over band förslag, så dela gärna dem.

Skriver och "sjunger" i ett band som heter Against I som blandar rätt friskt mellan dessa tre genrer.

Om något är intresserad så släpptes precis en splitter ny lyricsvideo till en av låtarna från debutskivan "Carnival of Excess".

slänger upp en länk nedan

Fleshride

Permalänk
Medlem

Lyssnar mycket på alla tre men mest industri, helst renodlad tidig industri från början av 80-talet och storfavoriten är Einstürzende Neubauten. Crossover lyssnar jag inte så mycket på, men lite blir det mellan varven. När det kommer till synth så blir det en del EBM Aggrotech/Power Noise.

Permalänk
Medlem

Trots stor och bred konsumtion av musik har jag ganska dålig koll på genres men jag skulle räkna band som Combichrist, Agonoize och Hocico som industri synth och det lyssnar jag gärna på.
Fear Factory, Subway to Sally och även Pain i vissa låtar kan väl också få räknas in kanske.
Jag tycker det mesta går bra att blanda, gillar även rap med metal och pop med metal men dit räknas väl all metal med en hook

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gillar tex Rage of light, de har inte bara syntar men det är väldigt elektroniskt för att vara... ja nått är det Trance Metal / Melodic Death Metal kallar de själva sin stil.
Är det möjligen intressant ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan rekommendera Front 242 och The Young Gods.

Permalänk
Medlem

Är absolut inget fan av varken industri eller synth... men det finns EN låt jag faktiskt gillar med Aesthetic Perfection. Tror andra låtar även innehåller instrument, men kan inte säga något säkert då jag inte lyssnat på mer än enstaka låtar.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Kan rekommendera Front 242 och The Young Gods.

The young gods är riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Anser mig vara en ren synthare även om en och annan låt av The Cure, Sisters of Mercy och IAMX slinker ned.

Lyssnar gärna på VNV Nation, Covenant, Rotersand i det lite lättare Futurepop facket. När det gäller lite mer tyngre misik så blir det Spark!, Nitzer Ebb, Cryo, Massive Ego och Orange Sector.
Mer "vanlig" synth: Electro Spectre, Scala, Kite, Johan Bäckström, Patenbrigade Wulf och Black Nail Cabaret bara för att nämna några...

Permalänk
Medlem

Några av mina favoriter från synth-genren

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Är inte särskilt bevandrad i genren, men tyckte att trådstarten påminner en smula om gamla svenska 90-talsklassikern Cat Rapes Dog, minus CRDs humor (som kanske inte längre är riktigt kosher). Upptäckte nu att det fanns en del röjiga live-framträdanden av CRD från relativ närtid - hade varit kul att se någon gång.

Permalänk
Medlem

Intressant genre… brukar ha antingen metal eller house och trance när jag jobbar, men det här kan ju också funka som variation! Tack för inspirationen!

Permalänk
Rekordmedlem

Ingen klagade på Rage of light så här är lite 80-talspop eller kanske inte riktigt utan blandat med metall för idag vågar man blanda klassiska trummaskiner och syntar med gitarrsolon och en Yannis.

Och så trailern till Bladrunner 2030.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Thyrane släppte en platta 2003 som jag minns att jag gillade. Damn, det är 20 år sen.

Hypnotic was released in 2003. The band took a different turn with this album. Instead of playing the speedy, aggressive black metal packed full of double-kick drumming, they moved briefly into the industrial metal circle. With their last CD, Travesty of Heavenly Essence, they returned to their previous style with just a slight industrial metal influence.

Permalänk
Medlem

Någon nämnde Nitzer Ebb, frontmannen McCarthy släppte en skiva tillsammans med Terence Fixmer runt 2004 som är ganska bra. Vet inte om det räknas som riktig industri, men tungt är det i alla fall

https://www.youtube.com/watch?v=HZ6KnXYI7eg

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Hittade två till som brukar dyka upp i listan.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Någon nämnde Nitzer Ebb, frontmannen McCarthy släppte en skiva tillsammans med Terence Fixmer runt 2004 som är ganska bra. Vet inte om det räknas som riktig industri, men tungt är det i alla fall

https://www.youtube.com/watch?v=HZ6KnXYI7eg

Härligt minimalistisk

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Inte helt hundra på om Sybreed klassar in här men lägger in en låt iaf.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Här kan man säga att det hände grejer! Var roligt!

Har hört det mesta av det ni postar. Lyssnat en hel del på synth sedan 05. Sen gick jag över mer och mer till metal.

Finner att det är roligare med att blanda "synth" och metal än att bara skriva t.ex synth eller bara renodlad metal.

Kul att ni delar med er!

hoppas ni diggade det jag delade med från mitt egna projekt.

Permalänk
Medlem

Mina tips. Obs, parental advisory på texterna

:wumpscut:

Suicide Commando

Funker Vogt

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Skinny Puppy - Remisson

https://youtu.be/utOf7jSHwZs

Tidigt, bra, svängigt, lite skräckinjagande dock inte läskigt som vissa av deras senare grejer. Kan rekommendera.