Över 3 000 Subreddit blir privat idag som protest mot Reddit

Permalänk
Medlem

Över 3 000 Subreddit blir privat idag som protest mot Reddit

Jag fick reda på det idag att många Sub-Reddit protestera mot Reddit's API ändringar. Genom att göra forumet privat så att ingen kan läsa eller posta inlägg. Det kommer att bli så i 48 timmar eller längre.

Why The Blackout is Happening

Från BBC - Reddit blackout: Subreddits to go private on Monday

Permalänk
Medlem

Segt om Reddit inte ändrar sitt beslut, jag har använt RIF sedan ty 10 år tillbaka. Jag avskyr reddits egna app, så kommer nog sluta om RIF inte kan "räddas".

Dock väldigt synd när det fortfarande finns subreddits som är riktigt bra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Det hela är så sjukt konstigt och användarfientligt. Det ska bli intressant att se var Reddit landar om detta i slutändan. Använder endast RIF och som det ser ut nu lär inte Reddit besökas lika frekvent om appen försvinner. Riktigt tråkigt ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

Har gått över till lemmy nu, flera av de subreddit jag använda har även gått över. Kräver lite omtänk men verkar fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Det hela är så sjukt konstigt och användarfientligt. Det ska bli intressant att se var Reddit landar om detta i slutändan. Använder endast RIF och som det ser ut nu lär inte Reddit besökas lika frekvent om appen försvinner. Riktigt tråkigt ändå.

Helt klart användarfientligt.
Men misstänker att Sweclockers och andra aktörer gjort likadant om man såg att annonseringen på egna siten blir lidande pga att så många använder 3e parts appar leder till minskande intäkter för Reddit.

De vill väl casha in nu när det kan även om det är tråkigt för oss användare.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Over 6500 nu. Det gar att foljas har:

https://reddark.untone.uk/

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Helt klart användarfientligt.
Men misstänker att Sweclockers och andra aktörer gjort likadant om man såg att annonseringen på egna siten blir lidande pga att så många använder 3e parts appar leder till minskande intäkter för Reddit.

De vill väl casha in nu när det kan även om det är tråkigt för oss användare.

Jag tror inte någon tycker det är konstigt att Reddit vill kompensera för intäktsbortfallet där tredjepartsappar praktiskt sett fått en gräddfil med reklamfri tillgång till innehåll, när andra användare behövt betala för Premium för att bl.a. slippa reklam.

Det konstiga är hur tidsplanen varit helt omöjlig att anpassa sig till, den vansinniga prissättningen (flera storleksordningar högre än Imgur, som dessutom levererar bilder och inte text), och att Reddit varit såpass ovilliga att kommunicera och till och med börjat förtala tredjepartsutvecklare. Det ser verkligen ut som att Reddit vill eliminera alla tredjepartsappar snarare än att försöka ta igen förlorade intäkter från dem.

Permalänk
Medlem

Problemet är, reddit (företaget) vill tjäna pengar på vad användarna "inputar" gratis. Dom betalar inte "upphovsmännen" ett öre för allt material som finns där. Communityt är vad som gör reddit, inte programvaror eller hemsidor. Det läggs tusentals - kanske miljontals, timmar varje år på moderering som inte betalas ut ett öre av.

Driften av reddit är ju en femma, men det borde dom kunna finansieras av reklam.

Problemet är nu dock att reddit är "to big to fail" om inte användarna gör aktivt motstånd som detta. Digg, slashdot och fler är bra exempel på sidor som dött efter att dom få % motiverade människorna övergav platformarna.

Permalänk
Medlem

Hur många spelar som helst ingen roll, bara hur stora de forumen är.

Reddit är skit ändå, win win situation

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Hur många spelar som helst ingen roll, bara hur stora de forumen är.

Reddit är skit ändå, win win situation

Vad exakt är skit med reddit?
tycker det är en enorm källa till information och diskution och det finns så mycket info där som inte finns nån annan stans vad jag vet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Vad exakt är skit med reddit?
tycker det är en enorm källa till information och diskution och det finns så mycket info där som inte finns nån annan stans vad jag vet..

Det är faktiskt en bra fråga! Jag har också gillat Reddit för men på senare åren, not so much. Miljön kan bli ganska otrevlig om man är nybörjare och praktiskt taget inte redan vet svaret på frågan man ställer. Och nu när jag tänker på det så tror jag faktiskt att mycket har med hur Reddit är utformat. Det finns bara ett flöde, där sitter alla typer av folk från nybörjare till eliten. När de som inte kan så mycket ställer frågor eller öppnar diskussioner så blir kommentarsfältet inte helt sällan ganska syrliga och drygt. Ett traditionellt forum som ex Sweclockers kan man välja vilka områden man är intresserad av, de som inte kan med nybörjar frågor\diskussioner kan oftast slippa dem.

En annan sak är att subbar sköts individuellt, regler samt vätt och etikett kan skilja sig stort.

Slutligen gillar jag inte alls diskussioner som sker i trädstruktur, det blir väldigt ofokuserat och det finns inget lätt vis att "avsluta" konversationen med ett resultat.

För att plocka 2 random events jag var med om :

Joinar X subben, ställer en fråga om en funktion som är beskriven men som jag inte får att fungera. Blir rejält nedröstad och får höra att den funktionen borde aldrig ens finnas i spelet och att den bara är för en specifik klass. Jahapp?

Joinar Y och ställer en fråga om det finns en liknande funktion som i Y. Återigen nedröstad och får höra att den funktionen är största anledningen till varför man lämnat Y till förmån för X och att den har inget i Y att göra. Jahapp? Det intressanta är att funktionen går att stänga av i Y

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Håller tummarna att det mynnar ut i något positivt för er som är berörda!

Själv använder jag bara webben - oavsett om jag är på telefonen eller datorn. Så jag hade inte märkt något faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Problemet är, reddit (företaget) vill tjäna pengar på vad användarna "inputar" gratis. Dom betalar inte "upphovsmännen" ett öre för allt material som finns där. Communityt är vad som gör reddit, inte programvaror eller hemsidor. Det läggs tusentals - kanske miljontals, timmar varje år på moderering som inte betalas ut ett öre av.

Driften av reddit är ju en femma, men det borde dom kunna finansieras av reklam.

Problemet är nu dock att reddit är "to big to fail" om inte användarna gör aktivt motstånd som detta. Digg, slashdot och fler är bra exempel på sidor som dött efter att dom få % motiverade människorna övergav platformarna.

Samma sak gäller ju forum generellt. Skall Sweclockers (Geeks AB) börja betala oss för våra inlägg?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av filbunke:

Samma sak gäller ju forum generellt. Skall Sweclockers (Geeks AB) börja betala oss för våra inlägg?

Sweclockers har betalda anställda som producerar sidans innehåll, Reddit har ingen motsvarande del så det blir en väldigt haltande jämförelse.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu verkar reddit själva delta i protesterna, ingenting på sidan fungerar längre och reddit Status säger "Major Outage" på både webben och appar. Kanske helt orelaterat, men ändå lite intressant att det händer just nu.

Permalänk
Skrivet av lumberjack:

Segt om Reddit inte ändrar sitt beslut, jag har använt RIF sedan ty 10 år tillbaka. Jag avskyr reddits egna app, så kommer nog sluta om RIF inte kan "räddas".

Dock väldigt synd när det fortfarande finns subreddits som är riktigt bra.

Skrivet av Enviro:

Det hela är så sjukt konstigt och användarfientligt. Det ska bli intressant att se var Reddit landar om detta i slutändan. Använder endast RIF och som det ser ut nu lär inte Reddit besökas lika frekvent om appen försvinner. Riktigt tråkigt ändå.

RIF?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BodyElectric:

Reddit is Fun, en av tredjepartsklienterna.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

Reddit is Fun, en av tredjepartsklienterna.

Ah, tackar. Satt och försökte få ihop Reddit i...F? Haha

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Sweclockers har betalda anställda som producerar sidans innehåll, Reddit har ingen motsvarande del så det blir en väldigt haltande jämförelse.

Reddit möjligör skapande av subforum och trådar i dessa för besökare som då inte behöver betala något för det. Reddit tjänar sedan pengar på reklam och på olika saker som besökarna spenderar pengar på (guld, avatarer, etc), då indirekt på vad då deras besökare producerar (mig veterligen så säljer det inte direkt materialet som produceras).

Sweclockers besökare kommer hit för det redaktionella materialet och för forumet, vars innehåll skapas av obetalda medlemmar, som då kan skapa trådar in forumets olika delar utan att behöva betala något för det.

Så det som skiljer sig är det redaktionella materialet, att man inte kan skapa sina egna subforum på sweclockers och att sweclockers forum är mer styrt gällande vad som får skapas. Hur viktigt är forumet respektive det material som de anställda producerar för sweclockers för antalet besökare och hur ofta de besöker sweclockers? Skulle folk komma hit om det bara fanns det redaktionella materialet? I samma utsträckning? Troligtvis skulle det inte dras in tillräckligt med pengar från reklam och sponsring och sweclockers skulle läggas ner. Kanske man skall betala 30%-70% till forumets medlemmar och redaktionen? 25%-75%? 40%-60%?

Det sagt, jag är av åsikten att varken de som producerar materialet på reddit eller i sweclockers forum skall betalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nu verkar reddit själva delta i protesterna, ingenting på sidan fungerar längre och reddit Status säger "Major Outage" på både webben och appar. Kanske helt orelaterat, men ändå lite intressant att det händer just nu.

Musk har köpt det och sparkat all personal. En AI skall sköta den i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Jaha därför inte länkarna funka. Stäng ner hela cesspoolen reddit medan de ändå håller på!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Det konstiga är hur tidsplanen varit helt omöjlig att anpassa sig till, den vansinniga prissättningen (flera storleksordningar högre än Imgur, som dessutom levererar bilder och inte text), och att Reddit varit såpass ovilliga att kommunicera och till och med börjat förtala tredjepartsutvecklare. Det ser verkligen ut som att Reddit vill eliminera alla tredjepartsappar snarare än att försöka ta igen förlorade intäkter från dem.

Jo, målet är faktiskt att ta död på tredjeparts-appar och inte att ta igen förlorade inkomster. Apparna gör det ju svårare att monetärisera Reddit ännu mer eftersom företaget inte har kontroll över dem. Jag är helt övertygad om att de är fullt beredda på en backlash. Två dagars blackout är ju typ bara reklam och positivt för dem när den är över, en vecka återhämtar de sig snabbt från. Personligen hoppas jag de flesta reddits håller ut tills Reddit backar om API-priserna, så får vi se vad de försöker med härnäst.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av BodyElectric:

Reddit Is Fun är den största 3e parts appen för Android, motsvarande Apollo för IOS 😊

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av BodyElectric:

Tredjeparts-app för reddit. Reddit is fun, eller RIF is Fun som den heter nu pga fick inte ha Reddit i titeln.