Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Kära FarbrorB - du har lyckats lura dig själv tror jag, när spelet släpps nån gång första halvåret 2023 så kommer du att ha så låga förväntningar att du kommer gilla det så in i bänken!

Själv är jag optimistisk, tycker animationerna (förflyttningar, ansikten vid tal mm) har förbättrats jämfört mot F76. Gillar också att karaktärsbyggandet inledningsvis har bakgrund och 'traits' i sann rpg-anda. Gillar också att man kan modda sina vapen, bygga sina egna rymdskepp och rymdbaser. Gissar dock att det kräver en del grind för att kunna skapa de bästa varianterna med hjälp av sällsynta material och råvaror.
Min initiala konklusion är att det är som ett Fallout i rymden, med drag av No Mans Sky och en gnutta Mass Effect.

Blir spännande att se vad rekommenderade komponenter blir till pc för max ögongodis och fps.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Kära FarbrorB - du har lyckats lura dig själv tror jag, när spelet släpps nån gång första halvåret 2023 så kommer du att ha så låga förväntningar att du kommer gilla det så in i bänken!

Du har garanterat rätt i det. Mina förväntningar sprang oundvikligen iväg. Det fanns delar och system som föll mig i smaken också, men av det Bethesda gör bäst - levande världar som belönar utforskning - fick vi se precis ingenting, och den avsaknaden gör mig orolig för att man fokuserat på (vad jag tycker) är fel saker.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Du har garanterat rätt i det. Mina förväntningar sprang oundvikligen iväg. Det fanns delar och system som föll mig i smaken också, men av det Bethesda gör bäst - levande världar som belönar utforskning - fick vi se precis ingenting, och den avsaknaden gör mig orolig för att man fokuserat på (vad jag tycker) är fel saker.

Förhoppningsvis är det kanske för att dom inte vill visa överraskningarna innan? Svagt argument det medger jag men kanske.
Håller i övrigt med om att deras pang pang system ser måttligt bättre ut nu än vad det gjorde i Fallout 4. Hade hoppats på mer

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Medlem

Det här kommer bli bra. Frågan är bara om det blir Skyrimbra (för Morrowind bra vågar jag inte ens hoppas på) eller bara Fallout 4 bra. Jag nöjer mig med det senare, men jag hoppas på det förra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Antar att Starfield kommer att vara tillgängligt för en del spelare i Player Test Server (PTS) precis som F76. Är det något som de lärt sig av 76 är det att låta spelare testa dlc för F76 där de ofta skruvat fram hur saker skall funka efter att intitiala inställningar varit ganska off.

I F76 är legendarisk utrusnting en stor grej, hoppas det kommer en del sånt även i detta spel.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Angry Turtle (polacken i UK och förmodligen den gubbe som har störst koll på F76) analyserar det som visades i söndags kväll.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Antar att Starfield kommer att vara tillgängligt för en del spelare i Player Test Server (PTS) precis som F76. Är det något som de lärt sig av 76 är det att låta spelare testa dlc för F76 där de ofta skruvat fram hur saker skall funka efter att intitiala inställningar varit ganska off.

I F76 är legendarisk utrusnting en stor grej, hoppas det kommer en del sånt även i detta spel.

Starfield ska väl enbart vara solo, inget multiplayer med andra ord.

Permalänk
Medlem

En video där man pratar lite om vad som inspirerat spelet, lite om traits, och lite om dialogval. Det finns ett par nya korta klipp i videon, framförallt dialogvalen närmare slutet.

Constellation Questions: Talking Starfield with Todd Howard

Några bilder från videon (inte mina)

Trait - Hero Worshipped, man har ett fan som dyker upp ibland och pladdrar väldigt mycket men också ger en gåvor.

Dialogval

Persuasion

Dialogantal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

En video där man pratar lite om vad som inspirerat spelet, lite om traits, och lite om dialogval. Det finns ett par nya korta klipp i videon, framförallt dialogvalen närmare slutet.

Jag tycker att det där dialogträdet ser oändligt mycket bättre ut än i Fallout 4. Känns mer Outer Worlds, med utskrivna meningar, och det känns helt rätt. Jag är inte helt med på hur det här poängsystemet ska fungera, men jag försiktigt positiv. Det här känns som ett oerhört viktigt steg i att backa upp påståendena om att Starfield, på sätt och vis, är en återgång till mer hardcore RPG:s.

I övrigt har det viskats om att Starfield eventuellt skulle komma att försenas ytterligare ett halvår, och ramla in i slutet av december nästa år istället. Tydligen ska datumet ha ändrats på någon intern Steam-sida, i samband med att man ändrat information om expansioner eller säsongspass. Det verkar inte det minsta officiellt, och jag vet inte om ändringarna kvarstår. Det verkar inte ligga särskilt mycket bakom de ryktena, men i och med att det snarare är regel än undantag att spel försenas minst en gång, så vågar man ju inte hoppas på någonting längre.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Nytt releasedatum satt: 6 september.
https://twitter.com/StarfieldGame/status/1633483088834510848

Tack till PFC Hudson på FZ som postade det.

Announcement video. Den 11 juni kommer en längre video Starfield Direct med mer från spelet och studion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Nytt releasedatum satt: 6 september.
https://twitter.com/StarfieldGame/status/1633483088834510848

Tack till PFC Hudson på FZ som postade det.

Announcement video

https://www.youtube.com/watch?v=raWbElTCea8

Men oj vad jag har väntat på detta spel. Skönt att det äntligen kommit ett datum, och att det är i början av min sommarsemester!

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Men oj vad jag har väntat på detta spel. Skönt att det äntligen kommit ett datum, och att det är i början av min sommarsemester!

Sommarsemester i september? Du bor inte i sverige va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Sommarsemester i september? Du bor inte i sverige va?

Haha, jo det gör jag. Men jag föredrar att resa när de flesta andra inte gör det. Nu råkade resan jag ska göra fungera bäst under september men ofta har jag tagit semester under perioden oktober-december. Förra året bröt jag traditionen och tog semester i Juni mot bättre vetande och reste till Dubrovnik, och så kom jag ihåg varför jag alltid semestrar sent

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

En liten påminnelse, två dagar kvar till Starfield Direct eventet.
https://twitter.com/StarfieldGame/status/1666807357756825600

Permalänk
Medlem

Ny gameplay trailer

Starfield Direct - 45 minuter lång genomgång av olika system och massa gameplay

Permalänk
Medlem

Ta mina pengar liksom! Denna kommer nog att hålla tills Skyrim 6 släpps om några år.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Fulci:

Ny gameplay trailer
https://www.youtube.com/watch?v=kfYEiTdsyas

Starfield Direct - 45 minuter lång genomgång av olika system och massa gameplay
https://www.youtube.com/watch?v=uMOPoAq5vIA

Oj, det ser ju verkligen imponerande ut! Ska verkligen bli spännande att se vad det har att erbjuda när det släpps.

Har tidigare varit skeptisk till pangandet, men det ser ju faktiskt rätt lovande ut!

Permalänk
Medlem

Ser så sjukt mycket bättre ut än allt annat som är på gång att det nästan är svårt att förstå.

Längtan efter September är extrem, det är så att man borde lägga om semestern.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Lite analyser angående strid och vapen.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser intressant ut! Jag brukar inte spela Bethesdas spel så som Elder Scrolls eller Fallout-spelen, men detta verkar kul. Så min hype har gått upp men jag tänker ändå vänta på recensioner och kolla in när andra spelar innan jag bestämmer mig om jag ska köpa det eller ej så det blir nog inte någon day 1 köp för min del om inte mer information om spelet dyker upp som kan få mig ändra åsikt.

Undrar dock hur bra spelet kommer snurra på en XBox Series S för jag tycker det ser snyggt ut med deras global illumination och liknande...

Permalänk
Medlem

Konstigt att de inte sa något om Ray Tracing eller DLSS support under showcasen.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Har tidigare varit skeptisk till pangandet, men det ser ju faktiskt rätt lovande ut!

Jag tycker att det ser bättre ut än förut, men känns inte vapnen lite...mesiga? Det kan ju vara så att mitt Youtube-ljud inte var nåt vidare, eller att de skruvat ner alla ljudnivåer på sitt showcase, men jag tyckte att puffrorna lät lite väl tafatt. Gillar att gubbjävlarna flyger åt alla håll och kanter när man skjuter på dem, men jag hoppas att det låter i linje med det också.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag tycker att det ser bättre ut än förut, men känns inte vapnen lite...mesiga? Det kan ju vara så att mitt Youtube-ljud inte var nåt vidare, eller att de skruvat ner alla ljudnivåer på sitt showcase, men jag tyckte att puffrorna lät lite väl tafatt. Gillar att gubbjävlarna flyger åt alla håll och kanter när man skjuter på dem, men jag hoppas att det låter i linje med det också.

Hmm, jag blev glatt överraskad över hur maffiga vissa av vapnen lät, tyckte i stort de förmedlade den oompf man förväntade sig utifrån det visuella resultatet. Jag lyssnade med samma gamingprylar som jag kommer spela med. Sen är det svårt att bedöma fullt ut av en sån video eftersom ljudet, som du säger, garanterat är nedskruvat för att passa ihop med voiceover.

Permalänk
Medlem

Det här är inga nyheter direkt, utan kommer från en IGN show där Ryan McCaffrey fick både intervjua Todd Howard och spela spelet själv i en timme. Videon är från tre dagar sen. Tweeten sammanställer info från Ryan från en kort spelsession. Han fick spela lite från början på spelet och en save lite längre fram i spelet. Vissa saker är lite hype, svårt bedöma hur djupt spelet är på en timme plus intervju (sista punkten).

IGN Xbox Showcase reactions
https://youtu.be/JP_oNdBYm3s?t=1138

Sammanställning gjord av HazzadorGamin (spelare/fan)
https://twitter.com/HazzadorGamin/status/1669637445024112641

IGN 1hr hands on with Starfield

  • Starfield gameplay was shown on Series X

  • Scale & Scope is insane and from what they showed at Direct and they played that absolutely comes across.

  • People are gonna be playing Starfield for Yrs...yeah no joke.

  • Tons background choices that can be changed

  • Didn't get chance to experience story was running around doing other stuff

  • No Multiplayer, Single player expansion pack yes.

  • on ships gravity takes effects making combat fun

  • Melee axe combat fun

  • It feels like No man Sky 2 with BGS Role-playing story game on top it ( like Fallout & Skyrim combined)

  • Not sure non human races in Game

  • Space combat is good

  • City feels like Mix of Oblivion & Mass effect with tons of NPC and districts with subway

  • Hand crafted missions & locations Districts will take a lot of time for players

  • Feels incredible deep and game doesn't feel shallow

Permalänk

Satan vad jag längtar!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Fulci:

IGN 1hr hands on with Starfield

  • People are gonna be playing Starfield for Yrs...yeah no joke.

Hela listan är ju rätt trevlig och hoppas att detta verkligen stämmer. Både Skyrim och Fallout 4 gick ju tekniskt sett att köra "oändligt länge" med slumpmässiga uppdrag, men förhoppningsvis är "år av innehåll" faktiskt varierat innehåll den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Hela listan är ju rätt trevlig och hoppas att detta verkligen stämmer. Både Skyrim och Fallout 4 gick ju tekniskt sett att köra "oändligt länge" med slumpmässiga uppdrag, men förhoppningsvis är "år av innehåll" faktiskt varierat innehåll den här gången.

Jag kollade IGN videon och han var väldigt positiv om det han såg. Får hoppas att det håller hela vägen. Det lär säkert komma fler hands-on längre fram. Det är inte så långt kvar till release heller, två månader och två veckor cirka.

Permalänk
Medlem

Det finns en trait i Starfield "Hero Worshipped" där man har en adoring fan som ger en gåvor ibland men också kan vara lite störande. Det är en vink till Elder Scrolls Oblivion, där det fanns samma adoring fan. Nu är det bekräftat att det är samma person som spelar denna roll.

"Craig Sechler is reprising his role as the adoring fan in Starfield. This is so awesome."
https://twitter.com/JezCorden/status/1670335964613431296

Permalänk
Medlem

Och där fick 3 av 4 PC-spelare ett spel som knappt kommer vara spelbart vid lanseringen?

https://videocardz.com/newz/amd-to-be-bethesdas-exclusive-pc-...

Hoppas detaljerna klarnar kring detta före release, annars blir det garanterad avbokning här.