Helgsnack: Vilken uppgradering har varit viktigast för dig?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilken uppgradering har varit viktigast för dig?

Hårdvaruuppgradering kan medföra mer ögongodis i spel och rappare upplevelse, men vissa uppgraderingar är mer slående än andra. Vilken har varit din största?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nintendo 8-bitars istället för Game & Watch.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Att gå från Nvidia GT220 till AMD/ATI HD5850.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hmm det är nog köpet av en M1 Mac Mini.

Permalänk
Medlem

SSD

Permalänk
Medlem

Absolut stört utan tvekan 3Dfx kort Voodoo tillsammas med Quake 2.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Första LCD skämen. så platt och smidig.
3dfx voodoo 1
SSD diskar

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Entusiast

Självklart har man märkt skillnad när man hoppat en generation grafikkort för att sen byta, eller hoppa från 70 av en generation för att sen gå på 80 på nästa... 680 SLI till 970 SLI och sen till 1080 SLI var finfint.

Men tror inget slår när man gick från HDD till SSD i märkbar skillnad.

Permalänk
99:e percentilen

Hur ska man kunna välja mellan SSD och hög uppdateringsfrekvens (tack @Ceogar)?!

SSD var ju en mer uppenbar uppgradering från dag ett. Hög uppdateringsfrekvens är inte på samma sätt natt-och-dag-skillnad första gången man provar, utan det är framförallt när man vant sig som man inte kan fatta hur man kunde sitta och harva i 60 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Från gtx 780 till rtx 4070

Permalänk
Medlem

När man var van att spela Half-Life med software graphics och satte i ett Voodoo Banshee 16Mb och kunde slå på OpenGL.
Oh. My. God.

Permalänk
Medlem

SSD över hela brädet

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Den jag kan komma på på rak arm är nog uppgraderingen från GTX970 till RTX3060ti, den skillnaden i rendering i Blender som raytracing-kärnorna gav var helt sinnessjuk, BMW benchmarken var nästan 10 gånger så snabb, o nån annan egen scen jag hade var 22 gånger snabbare.
Har sen dess uppgraderat till ett 3090 där skillnaden såklart fanns men inte alls kändes lika mycket, dock gjordes ju uppgraderingen enbart för VRAMets skull så den lite snabbare renderingen var ju bara en bonus.

Fast sen såklart att gå från en 42" bakbelyst TV till att få den där OLEDen på 55" som jag har drömt om ända sen dom introducerade OLED för om det var 15-20 år sen var ju helt sinnessjukt najs. Att ÄNTLIGEN få svärta som faktiskt är svart var nästan som en sten som lyftes från ens hjärta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Första LCD skämen. så platt och smidig.
3dfx voodoo 1
SSD diskar

Fast LCD är sämre än CRT. Inte ens dagens skärmar med 360hz slår CRT. Enligt John på Digital Foundry skulle man behöva ungefär 1000hz innan man är på samma nivå som CRT i image blur eller vad det heter. Även på de snabbaste LCD idag kan man se hur suddigt det är med UFO testet och de tidiga LCD var helt värdelösa när det gällde det. Men vi alla lurades att byta till LCD för det var det nya moderna.

SSD är nog ett av de största uppgraderingarna jag gjort. Men att gå från dial up till bredband är nog ändå det största. Att plötsligt gå från att man fick vara på internet en timme i veckan och det var otroligt segt till att man kunde vara konstant uppkopplad med hissnande hastigheter som 0,5mbit som var 10x snabbare och sedan snabbt gå till 2mbit, 8 och 24 och sen 100 som jag hållt mig till i 16 år för det räcker. Men just det där att konstant ha internet var enorm skillnad. Smartphones fanns inte ännu så man satt hela tonåren hemma på datorn och hade kontakt med alla via MSN, ICQ, Skype och liknande. Man i stort sett bodde vid datorn. Idag använder jag telefonen mycket mer än datorn.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan SSD:n av de interna komponenterna, men än viktigare är kringutrustning såsom skrivbord, stol, skärm, tangentbord och mus. Spelar ingen roll hur bra datorn är ifall tangentbordet känns mossigt. Datorn blir på gränsen till oanvändbar.

Permalänk
Medlem

Ssd
Annars så var det nog gtx 580 - > 1070

Permalänk
Medlem

3Dfx Orchid (klick!) Righteous Voodoo 1 i Quake och Tombraider!

Sound Blaster Live!
Äkta surroundljud i Thief och Thief II, magiskt!!

SSD

Permalänk
Medlem

Helt klart SSD. Jag köpte en Intel X25-M G2 80GB våren 2010 för nästan 2000 kr, svindyrt men värt varenda krona. På andra plats hamnar nog en skärm med hög PPI, svårt att gå tillbaka när man är van vid 4K@24-27".

Permalänk
Medlem

Utan tvekan när jag bytte från en 19" CRT till 24" widescreen LCD. Året var 2005 och den skärmen använde jag dagligen fram till 2017. Pensionerades den? Nej då! Den fick leva vidare som sambons skärm i 4 år till.

Jag minns fortfarande när jag öppnade lådan. Känslan var "vad har jag gjort? Den här är ju vansinnigt stor!!?!".

Permalänk
Medlem

SSD utan tvekan.
Vilken känsla när man bootade första gången när man installerat OS. Snabbheten var något alldeles extra

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Digital fyndjägare

Den senaste wow känslan var nog med Asus ROG Swift PG278Q med GSYNC o 144Hz... flöt på som smör med gtx 680.
https://rog.asus.com/monitors/27-to-31-5-inches/rog-swift-pg2...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Joinar SSD kören, har fortfarande en samsung 830 ssd från 2011, min första var en corsair force gt men den funkade inte så bra med amd på den tiden då man fick blåskärmar konstant. Skulle aldrig tänka mig använda en hdd idag.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Rekordmedlem

Det var nog när Athlon 64x2 kom och det blev enkelt att få in 2 kärnor i en normal pc.
Intel hade ju egentligen aldrig släppt konsumentmoderkort för dubbla cpuer eller tagit steget vidare från hypertreading utan försökte som vanligt bromsa utvecklingen mot multikärnigt som det normala.

Största besvikelsen är nog däremot ssd, kan fortfarande inte förstå hur folk kan hylla dem så mycket jämfört med hdd för de påverkar ju i princip bara boottiiden om man inte har för lite ram och startar om datorn gör man ju max en gång i månaden när man tvingas av win update.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min första flerkärniga processor, Core 2 Quad Q6600. Jag var väldigt tidig med att spela in speedruns med FRAPS, långt innan program som OBS ens var påtänkta. Att gå från att köra både spelet och FRAPS på en processorkärna till att ha fyra kärnor var magiskt. För att inte tala om hur mycket snabbare det gick att komprimera källmaterialet till en filstorlek som exempelvis Youtube tillät, har för mig det var maxgräns på 1GiB på den tiden.

Att gå från mekaniska diskar till SSD var också en stor grej, hela systemet kändes så mycket rappare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Nog från när man gick från en trött core 2 duo till en 2600k eller när man gick från 60 Hz skärm till nuvarande 165 Hz.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Min första dator med 3d-grafik.
Matrox Mystique, det var magiskt

Permalänk
Medlem

coppermine (3 serien av intel cpu om jag minns rätt) var nog det största en cpu som höll ställningarna länge(överlvede både min fx2 & p4 som jag hade efter), efter det alla grafikkorts-uppdateringar. självklart ska man inte glömma ssd fast det går att rada upp massa första datorn spectrum. soundblaster, 3dfx korten,1a crt skärmen sen allt därefter

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Efter många år utan uppgraderingar så blev uppgraderingen från en c2q6600, radeon hd 7950 till r5 5600 med ett rx6600 och 32GB en sanslös uppgradering.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Avstängd

Den mest avgörande uppgraderingen var att köpa en 1541a till min C64. Då kunde man lämna datorspelarträsket bakom sig och lite mer strukturerat hänge sig åt programmering i olika former.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av perost:

Helt klart SSD. Jag köpte en Intel X25-M G2 80GB våren 2010 för nästan 2000 kr, svindyrt men värt varenda krona. På andra plats hamnar nog en skärm med hög PPI, svårt att gå tillbaka när man är van vid 4K@24-27".

Säger också SSD, köpte en X25-M G2 160 GB ungefär samtidigt, den kostade norr om 4000 kr och framförallt för bärbara datorer vad det en revolution då deras snurrdiskar var rätt ordentligt mycket långsammare än stationära. Med SSD raderades den skillnaden mellan plattformarna. (BTW: disken lever än idag, sitter i svärfarsans Linux-dator).

Håller också med om andraplatsen. Platta skärmar med högupplöst panel har gjort underverk för upplevelsen när man stirrar på text/kod minst 8 timmar per dag. För egen del är >60 Hz en trevlig bonus, men har inget problem att köra med 60 Hz på icke-speldator (huvudskärmen är för närvarande 27" 3840x2160@60Hz).

Som nummer tre kommer lansering av M1. Det har funnits fläktlösa CPUer långt tidigare, men de har haft prestanda heltalsfaktorer lägre än desktop-datorer. Vid lanseringen var M1 inte bara i samma nivå, den hade högst prestanda per kärna av alla då existerande CPUer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer