Buds-hypen (Airpods etc) - revolution i passform eller kollektiv psykos?

Permalänk
Medlem

Buds-hypen (Airpods etc) - revolution i passform eller kollektiv psykos?

Sedan Airpods kom ut har dessa helt trådlösa in-ear lurar blivit extremt populära. Känns som ungefär varannan person använder de.
Innan Airpods fanns det också in-ear bluetooth-lurar, bara det att de hade en kabel mellan sig som hängde om nacken.

Personligen är de sistnämnda 100 gånger bättre eftersom de är mycket svårare att tappa bort. Ett fysisk skydd helt enkelt.
Vilket också är orsaken att jag inte köpt några pods/buds - för jag har alltid slitit med att in-ears ska stanna kvar just in ear, både helt kablade och bluetooth med kabel mellan höger och vänster. Här är det dessutom tyngre apparater som ska hållas upp med batteri och mottagare och teknologi på varje sida.

Så min fråga är. Är det genialiska med Airpods och Airbuds att det kommit någon revolution i passform för in-ear? Eller är enda orsaken Apples otroliga förmåga att skapa hype och kollektiv psykos?

Vill väldigt gärna ha ett par nu när det är varmt och over ear blir svettigt, men vill inte spotta ut 1500-2000 spänn på något som ramlar ut hela tiden och bara blir en sprinttävling i om jag kommer tappa bort dom eller kasta bort dom först.

Permalänk
Medlem

Köp inte lurar för 2000kr. Räcker gott och väl med några för under 1000-lappen, speciellt eftersom du är rädd för att tappa bort dom.
Jag har Nothing Ear (1) och är relativt nöjd. När jag inte använder dom förvaras dom i skalet. Passformen är helt okej i mina öron, men dom rör lite på sig när jag blir svettig. Det är mina första lurar med ANC, så jag vet inte hur bra den är jämfört med andra, men den är också "okej". Höga ljug bråkar den med tex.

Permalänk
Medlem

@m4gnify
1000kr är egentligen också för mycket för något jag inte vet om de kommer passa. Man kan ju inte testa de.
Innan jag skaffade fina over-ear köpte jag aldrig in-ear för över 300kr typ, då det var en sådan hit and miss med passformen (mest miss). Men då får man ju skräpljud och kommer köra på mina svettiga over-ear ändå.

Märker du någon skillnad i passform vs. gamla in-ear med kabel etc? Eller har du aldrig haft problem med in-ears?

Permalänk
Avstängd

Personligen kommer jag aldrig ens prova, har lite för mycket normal öronvax produktion så in-ear sitter inte på plats så jäkla bra

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har köpt airpods, mest för att ha när jag är ute och går...
tyvärr är de ju rätt lätta att trilla ut om jag ska va ärlig..
Har aldrig gillat det men ser så dumt ut med hela lurar när man är ute

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Skrattade gott när de visade AirPods första gången, men ända sedan dagen jag stoppade i ett par i mina öron så har jag varit såld. Sen när de lyckades med ANC i samma format med AirPods Pro kan jag aldrig gå tillbaka till något annat. Ljudet är tillräckligt bra för mig som en vanlig "svensson".

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Master of Overkill

Bästa som finns
Täcker allt utom bra ljudkvalité men det har man riktiga in-ear med tråd till om man bryr sig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

För mig är de underbara. För jag använder ofta bara en. Så när de hade kabel hängde en alltid med. Det händer att jag köpte öronsnäckor och klippte bort en. Varför? Jag har då jag ska sova. Eller då jag cyklar och vill höra omgivningen. Nu då jag sitter på kontoret och vill höra omgivningen. Och fler tillfällen
Men det är för jag plöjer ljudböcker eller podar. Ska jag lyssna på musik har jag alltid vanliga hörlurar.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att motivera 2000+ men det verkar där man måste lägga sig för bra buds med bra ANC.
Får de ner priset så kommer jag testa.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem

Jag behöver byta öron innan jag kan köra in-ear lurar vettigt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

De som går in i örat är inga problem och sitter fast men jag tycker de är otroligt obekväma. Den andra sorten som hänger passar inte min öronform alls och ploppar ut vilken än sorts modell det är.

Så jag har aldrig kunnat använda dessa

Permalänk

För mig är de "revolutionerande" prylarna släppta i nutid Google Chromecast och Airpods. Båda gör livet lättare och är inte jättekrångliga att använda, de billigare airpodsen är inte jättedyra heller.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Har alltid haft inears och inte haft problem med passform. Bara out ears (tänk gamla apple lurarna?),de var horribla.

Permalänk
Medlem

Problem med öronvax trots klassiska trådlösa hörlurar som inte sitter i örat, 2 mån sen senaste spolning och redan tillbaka igen(små hörselgångar lät det som kan vara anledningen). Vågar inte spekulera hur illa det skulle bli med in ear!

Permalänk

Rent idiotisk med true wirless tyker jag. Jag var en av de första som skaffade dessa för jag ville pröva.
Idga så är det nästan hopplöst att hitta något annat.

problemet är att den stora skaran vill enligt mig ha "dåliga saker", men detta är generellt.

Orsaken till varför jag gillar wireless med sladd bättre, är att de är lättare att ha ordning på när man lägger dem precis var som helst när man grejar. Jag äör tveksam till att true wireless är skönare, jag gillar att man kan låta hörlurarna hänga som senilglasögon.

Permalänk
Medlem

Körde JBL Tune 230 i ett par år och många gånger glömde jag av att jag hade dom på mig. På jobbet använder jag bara en för ha koll på omgivningen.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag älskar det Det dåliga är väl att jag har en tendens att bara ta av mig dem när jag kommer hem och typ lägga ifrån mig på soffbordet eller liknande. Kan bli en del letande på morgonen igen, men är man ordentlig och stoppar tillbaka i fodralet är ju det ett ickeproblem. Älskar att kunna ha en åt gången också, särskilt bra när man vill eller behöver vara lite uppmärksam på omgivningen.

Jag tycker nästan passformen är bättre utan kabel, mindre risk att fastna i något som sedan drar ut hörluren ur örat. Men mycket beror även på hörluren i sig, det finns klumpiga varianter som inte alls sitter särskilt bekvämt.

Permalänk
Medlem

Jag kanske missförstår, men jag tycker inte det är just passformen som är nice med TW-in ear lurar. Jag har ett par Sennheiser Momentum TW-3, vilka är svindyra egentligen. Dock är jag jättenöjd med mitt köp.

Jag har länge haft sådana lurar du beskriver, jag hade ett par Jabra (kommer inte ihåg modell) som var bra. Men jag tycker True Wireless är mycket mycket bekvämare att använda. När man väl har ett par lurar som sitter bra så märker man knappt av att de sitter där. Jag tycker också de är enklare att hålla ordning på pga. att man alltid har de i sitt case. Det är även enklare att se till att de är laddade, då man inte behöver ladda case:t lika ofta.

Jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till BT-lurar som inte är TW. Dock kan jag givetvis se fördelen med klassiska trådburna lurar, men det är ju en helt annan diskussion.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa in ear utan sladd eftersom dom aldrig sitter ordentligt.

Synd bara att det ska vara så svårt att hitta over/around ear som också har mikrofon

Permalänk
Medlem

Jag körde mänger med ”wireless” in-ear förut men hade aldrig någon som satt riktigt bra, de åkte ofta ur och jag var alltid där och petade in dem.
Jag gick sedan till over-ear och hade sådana i flera år.
När de sedan gick sönder så testade jag mina första true wireless, AirPods pro (gen 1). Jag var väldigt skeptisk till dem i början men de sitter fan helt okej, de har åkt ur örat någon enstaka på gymmet eller när man krälar runt av någon anledning, däremot så åker de ur några millimeter så jag ganska ofta får peta in dem igen, men de är definitivt bättre än mina gamla in-ear.
Däremot, när jag gick från over-ear till AirPods, vilket jävla skräp när det kommer till NC, sitter just nu i ett kontor med en kollega en liten bit bort som för normal samtalston i ett möte, fast jag har NC och lite white noice hör jag varje ord han säger.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Har Apple Airpods (tredje generationen) och dom sitter riktigt bra på mig, springer med dom och har aldrig tappat dem.
Sjukt smidiga att prata i telefon med, och klart godkänt ljud för musik och ljudbok.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Aldrig hittat in ear lurar som passat bra, och jag ogillar att få vaxproppar i öronen. Därför bara blivit over ear lurar

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag vill inte ha "true" wireless så länge det finns sånna här lurar att köpa:

Hur skönt som helst att ha de runt nacken, sen tar de inte massa extra plats i örat när man har de på sig. Så att ha mössa på sig samtidigt som lurarna sitter i är inga problem.

Sen ska vi inte ens prata om batteritiden, den är ju ljusår bättre!

Permalänk

Jag har ändå ett par custom IEM lurar hemma, men även ett par galaxy buds pro, custom iem lurarna sitter bättre alla dagar på veckan, och ljudet är självfallet bättre i ciem lurarna. Men den trådlösa aspekten av budsen är ändå jävligt skönt att ha, vilket gör att jag använd dom mer och mer på senare tid. (tittar dock på trådlös "dongel" till ciem lurarna).

Sett till det stora hela , det är väldigt mycket pengar man lägger på ett par TWS där hållbarheten på den är begränsad och lurarna är per dess natur har en väldigt finit livslängd, så är ju lite galet ändå.

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk

Köpte ett par Airpods till sambon förra året och jag använder dem själv lika mycket som hon.

Ska sägas att jag aldrig kunnat ha in-ear utan att dem ramlat ut titt som tätt.
Av någon anledning så sitter vänstra hörluren bättre så oftast har jag bara den i när jag är ute och går.

Hade dock inte sprungig med dem utan att ha en mössa eller dylikt som täcker öronen och håller dem på plats

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk

Jag var starkt emot TWS från början. Har inte kört airpods men oneplus buds samt nu sennheiser cx något och har fått omvärdera mitt tidigare ställningstagande. Skönt att inte ha en sladd att hålla reda på, inte bara att sladden är ivägen, låter oftast när man går eller snor ihop sig i fickan. Ljudet är klart godkänt för min del men så är jag ingen audiofil heller. Och jag har alttid haft in-ear lurar även när jag kört trådat så bytet var inte så dramatiskt för mig.

Att TWS laddas när de inte sitter i örat gör mycket för att de rent praktiskt fungerar så bra som de gör, hade nog inte tyckt att det var lika smidigt att behöva ladda lurarna varje eller varannan dag. ANC är också väldigt trevligt.

Permalänk
Medlem

Gillar inte in ear. Apples gamla earpods som inte är in ear sitter dock bra så AirPods 1 och 2 borde fungera. Men hört att batteriet dör ut fort.

Kör med AirPod Max och gillar dem. Köpte dem på rea innan inflationen så betalade hälften mot vad de kostar nu. Var dyrt ändå men skulle aldrig ha råd att betala dagens priser så är väldigt rädd att de går sönder.

Hade Samsung som följde med någon Galaxy för många år sedan men tappade bort ena luren för de är så små och ramlade ur fickan för hade inte tid att lägga dem i fodralet just då. Är därför rädd att tappa bort dem.

Köpte några till frun för 200kr på rea och verkar fungera. Kanske inte världens bästa men hon har inte klagat.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av pistage:

@m4gnify
1000kr är egentligen också för mycket för något jag inte vet om de kommer passa. Man kan ju inte testa de.
Innan jag skaffade fina over-ear köpte jag aldrig in-ear för över 300kr typ, då det var en sådan hit and miss med passformen (mest miss). Men då får man ju skräpljud och kommer köra på mina svettiga over-ear ändå.

Märker du någon skillnad i passform vs. gamla in-ear med kabel etc? Eller har du aldrig haft problem med in-ears?

Finns ett enkelt svar
Har man problem med in ears så är det enbart over ear som gäller. Skall du ha in ears så gör så att själva tips blir gjuten för dina egna öron.
I slutändan kostar det mer för att få komforten. De billiga är rent skit. Det är det tråkiga svaret.
Det som gör att airpods och liknande billiga modeller säljer är för att många inte vill betala för bättre.

Kör själv Yamaha YH-E700A

Permalänk
Medlem

Tyckte in ear var helt okej tills jag testade sony wh-1000xm5. Köpte ett par dagen efter och har aldrig kollat bakåt, så fruktansvärt bra ANC

Visa signatur
Permalänk
Viking

Det är det bästa som släppts sedan smartphones. Förstår mig inte på folk som inte redan har ett par.

Förr kunde jag dock aldrig ha in-ears då de inte passade mina öron. Men AirPods Pro sitter helt perfekt och lossnar inte ens när jag skakar hårt med huvudet.

Sen är ANC ett måste för alla som reser, pendlar etc.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz