Digitalt ID-kort i mobilen lanseras på måndag

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hur har du lyckats med det? Jag har kört massor av bil, bland annat som budförare, och har haft körkort i över tjugo år och jag kan nästan räkna tillfällena jag blivit stoppad på ena handens fingrar, inklusive typ blåskontroller och liknande.

Kör mycket, tung högerfot och en hyfsat snabb bil som sticker ut en aning = #18371162
dock har jag klarat mig ifrån att bli av med kortet eller fått böter för fortkörning i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Så blir du av med mobilen så bjuder du också tjuven på en identitet att t.ex. skriva abonnemang på.

Hur tänker du då?

ID kortet kräver ju dels att du identifierar dig, antingen via fingeravtryck eller kod. Och har din bild.

På vilket sätt skulle det här ID kortet hjälpa tjuven att kapa din identitet?

Den här ID-korts funktionen öppnar ju inte upp för någonting nytt kring det du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Måste man ha NFC läsare i mobilen för att det ska fungera?

Skrivet av Rickosaurus:

Tack för info!

Ringde och lyssnade med min bank och det var osäkert om jag kan legitimera sig på ett bankkontor då BankID endast tillåter nationellt id och pass via NFC men de bad mig gå in på ett bankkontor och kontrollera om det fungerar då de inte visste säkert.
Om du testar före mig så återkoppla gärna då jag måste förnya mitt nationella id först då det inte längre är giltigt.

https://support.bankid.com/sv/ditt-digitala-id-kort/
https://support.bankid.com/sv/digitalt-id-kort/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Och om de brukar gå mot röd gubbe. Man kunde ha ett poängsystem 😉

Är det dömda för "rödgubbe" .. Men det är pratisk selektera bort dömda brottslingar, man t.ex skall hyra ut en lägenhet eller anställa folk.

Permalänk
Medlem

Svinbra! Detta ska testas

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Det är (tyvärr) Bankerna som är sveriges regering. Var det inte nån fd swedbank VD som fifflade med pengar å delvis orsakade/skapade "Pengatvättlagen"?

Penningtvättslagen utgår från ett EU-direktiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hur har du lyckats med det? Jag har kört massor av bil, bland annat som budförare, och har haft körkort i över tjugo år och jag kan nästan räkna tillfällena jag blivit stoppad på ena handens fingrar, inklusive typ blåskontroller och liknande.

Jag har blivit stoppad en gång på 20 år. Då en blåskontroll lördag förmiddag e dyl. De kollade inte ens om jag hade körkort så jag såg väl trovärdig ut. Fast jag har visat körkortet en gång när jag blev påkörd bakifrån av en typ som troligen hade intagit något ej tillåtet och polis kallades till platsen. Dock var det främst för att de skulle ha rätt person i rapporten.

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Ringde och lyssnade med min bank och det var osäkert om jag kan legitimera sig på ett bankkontor då BankID endast tillåter nationellt id och pass via NFC men de bad mig gå in på ett bankkontor och kontrollera om det fungerar då de inte visste säkert.
Om du testar före mig så återkoppla gärna då jag måste förnya mitt nationella id först då det inte längre är giltigt.

https://support.bankid.com/sv/ditt-digitala-id-kort/
https://support.bankid.com/sv/digitalt-id-kort/

Beror väl på bank till bank. Tyvärr så har jag ingen NFC läsare i min mobil så jag fick nyligen besöka min bank fysiskt för att kunna förnya mitt BankID. Mitt nationella ID går ut nästa år så det lär dröja innan jag bestämmer mig för om jag ska ordna ett nytt fysiskt ID eller försöka skaffa genom BankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Beror väl på bank till bank. Tyvärr så har jag ingen NFC läsare i min mobil så jag fick nyligen besöka min bank fysiskt för att kunna förnya mitt BankID. Mitt nationella ID går ut nästa år så det lär dröja innan jag bestämmer mig för om jag ska ordna ett nytt fysiskt ID eller försöka skaffa genom BankID.

Vadå? Det ID-kort som man kan lägga in i BankID är ju endast en digital kopia av ett giltigt Nationellt ID-kort eller pass. Du kan inte låta ditt nuvarande ID-kort bli ogiltigt och sedan tro att du kan köra på ett digitalt ID via Bank-ID istället...

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Vadå? Det ID-kort som man kan lägga in i BankID är ju endast en digital kopia av ett giltigt Nationellt ID-kort eller pass. Du kan inte låta ditt nuvarande ID-kort bli ogiltigt och sedan tro att du kan köra på ett digitalt ID via Bank-ID istället...

Ojdå, då har jag verkligen missförstått, trodde att man äntligen skulle få slippa den jobbiga processen med att skaffa ett fysiskt Nationellt ID-kort. Tack för förtydligandet!

Permalänk
Medlem

Värd att återigen förtydliga att id-kort i BankID inte fungerar som resehandling, du behöver fortfarande fysiskt nationellt ID-kort eller pass om du ska ut och resa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Penningtvättslagen utgår från ett EU-direktiv.

Tack. Brysselkålen som vanligt.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Jag har blivit stoppad en gång på 20 år. Då en blåskontroll lördag förmiddag e dyl. De kollade inte ens om jag hade körkort så jag såg väl trovärdig ut. Fast jag har visat körkortet en gång när jag blev påkörd bakifrån av en typ som troligen hade intagit något ej tillåtet och polis kallades till platsen. Dock var det främst för att de skulle ha rätt person i rapporten.

Två gånger har det hänt mig, att jag fått blåsa mitt på dagen i en vanlig kontroll.

De övriga tillfällena är när jag faktiskt gjort något olagligt, men inte så farligt. En gång körde jag hem två polare efter vårt kvällsskiftesarbete, så klockan var väl typ ett på natten en vardag, och jag körde i en bussfil för den vägen man normalt kör var avstängd på grund av bygge. Jag visste att det inte gick några bussar på natten så jag kände inte att det var någon större risk för något, men självklart kommer det en polisbil från andra hållet som vänder och följer efter mig och det blir en väldig massa gnäll. En annan gång körde jag utan bälte, med rutan nere trots att det inte var så varmt (min första bil var inte riktigt "i nyskick", just då hade den problem med överhettning som jag "löste" genom att köra kupévärmen på full styrka, så jag behövde vädra). Att jag inte hade bälte på var väl dumt, men det var en annan tid, men polisen trodde förstås att jag hade stulit bilen på grund av att rutan var nere och följde mig en lång bit ner i ett parkeringsgarage vid en affär, blockerade in mig och sprang ut med pistolen dragen och gapade om att jag skulle veva upp rutan. Lite nervöst där när han krävde att jag skulle hålla händerna synliga och jag fick förklara att jag behövde starta bilen för att fönsterhissarna skulle funka, men det gick bra. Sen gick han runt och skällde på mig för diverse saker på bilen, spoilern som "inte kunde" vara laglig (original från Volvo) exempelvis, sen hoppade han in i sin bil och stack utan ett ord.

Permalänk
Medlem

Om man för tillfället saknar Internetanslutning fungerar det Digitala ID-kortet ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus54:

Om man för tillfället saknar Internetanslutning fungerar det Digitala ID-kortet ändå?

Enligt ett inlägg på SweDroid forumet är svaret nej. Iallafall för den personen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Pontus54:

Om man för tillfället saknar Internetanslutning fungerar det Digitala ID-kortet ändå?

Om du öppnar BankID-appen utan internetåtkomst kommer det fram ett meddelande om att du måste vara ansluten till internet. Testa t ex att aktivera flygplansläge för ett exempel på hur det kan se ut - det går inte att göra något i appen utan någon typ av nätåtkomst. Dessutom när man klickar på ID-kort i appen så måste man autentisera sig precis som när man loggar in på någon internetbank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Enligt ett inlägg på SweDroid forumet är svaret nej. Iallafall för den personen

Skrivet av backspaze:

Om du öppnar BankID-appen utan internetåtkomst kommer det fram ett meddelande om att du måste vara ansluten till internet. Testa t ex att aktivera flygplansläge för ett exempel på hur det kan se ut - det går inte att göra något i appen utan någon typ av nätåtkomst. Dessutom när man klickar på ID-kort i appen så måste man autentisera sig precis som när man loggar in på någon internetbank.

Va synd, för mig är vitsen med digitalt ID-kort att kunna lämna det fysiska hemma. Jag har ful-anslutning, Halebop kontantkort utan surf. Visst finns det Wi-Fi, men inte alltid.