Krönika: Teknikutvecklingen avstannar – men det gör också uppgraderingsbehovet

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Teknikutvecklingen avstannar – men det gör också uppgraderingsbehovet

Jonas känner en sorg över att teknikutvecklingen bromsar in, men också en glädje kring att prylarna håller längre än någonsin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Själv börjades detta redan med i5 2500x, första datorn som jag hade i sex år innan nästa uppgradering. Tidigare byggdes en ny dator varannat till var tredje år.
Nuvarande dator byggdes ihop igen efter sex år, dock kändes det inte lika nödvändigt utan hade kunnat använda den i många år men ville uppgradera Plexservern så valet blev en ny dator till mig och den nu sju år gamla datorn får agera server.

Skönt för plånboken men jäkligt tråkigt för hobbyn.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att det är väldigt skönt att utvecklingen saktat ned. Istället för att konstant jaga senaste mobilen eller datorn finns det tid och ekonomi till mycket annat.

Permalänk
Medlem

Medhåll. Sitter själv med en i7 2600k, funkar bra för mig. Däremot börjar ju mjukvaran (Windows 11, MacOS Ventura och uppåt) bli krångligare att köra. Behöver man inte ha det värsta kan man komma relativt billigt undan och använda grejorna länge.

Är lite sur på "curse of good enough" dock, att full HD så länge var normen på datorer eller att blu-ray inte fullt ersatte DVD är ju bara trist.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Känner mest sorg. Fotot på Jonas påminner om en svunnen tid när det var roligare förr. Men visst, det finns positiva aspekter också givetvis. Är nog mest nostalgisk. Så mycket som förändrats de senaste åren.

Permalänk
Medlem

Innan krypto och komponentbrist fick jag intrycket av att många var på väg till 4K. Sen dess har det talats rätt mycket om 1080p och 1440p. Ser inte att skärmar kommer att få mindre upplösning..men eftersom 4K normalt skalas om skärmyta mindre än 40" så är jag något osäker på nyttan (med mer än 4K). Inga pixlar på normalt betraktningsavstånd == victory, seems as if. Seems eftersom det antagligen redan finns ett eller ett par användningsområden för oändlig upplösning.

Hursomhelst var det 1440-> 4K som ställde störst krav på hv nyligen för mig.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Körde hårt på uppgraderingen i våras och förväntar mig att den ska hålla i många år.

Permalänk
Medlem

Ett exempel som jag själv tänkt på nyligen är att jag köpte en Macbook Air M1 nov 2020 samma dag som den släpptes till försäljning i Sverige. Noterade att den än idag enligt prisjakt är den populäraste laptopen man kan köpa.
Nu var ju detta den första datorn i en helt ny generation som dessutom har väldigt bra prestanda så den kommer antagligen hålla väldigt länge.
Installerade nyligen Ubuntu Linux Arm på den och kände att den fick helt nya användningsområden

Permalänk
Medlem

Om spelutvecklarna fått tid att maxa dagens prestandadatorer på saker som faktiskt gör skillnad så skulle försäljningen fortsätta att vara hög. Men idag tror jag inte ett spel får vara mycket bättre visuellt på PC än mot konsol. För var skillnaden så stor så man kunde tro att det var två olika spel. Idag är det endast vinst som varje spel kan leverera som är intressant för stora spelutvecklare. Arbetet med att flytta fram gränserna kommer komma från någon liten spelstudio som inte är låst till något avtal. RT är bara något som skulle öka försäljningen av hårdvara men som inte gav någon större nytta till spelupplevelsen.

Branchen skulle sätta krav för prestanda nivå för att få kallas spelhårdvara krav med år efter ex

GPU 16GB minst nivå med 3070 2024
CPU 24trådar var av minst 16 snabba 2024
Lagring med X prestanda 2023
Skärm min 120Hz med krav på färgkvallite 2024
Mus och tangent bord ergonomi och prestanda. 2024

Kraven ska ses över med 2års intervall.

Då slipper kunder bli lurade när de ska köpa speldator till barnen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakro807:

Tycker personligen att det är väldigt skönt att utvecklingen saktat ned. Istället för att konstant jaga senaste mobilen eller datorn finns det tid och ekonomi till mycket annat.

Frågan är ju om man verkligen spenderar mycket mindre i slutändan?
Jag köpte massor med CPUer och GPUer kring 2001-2005, men de kostade ju inte 10 000 kr styck heller.

Kollade Wayback Machine, min Duron 700 MHz kostade omkring 1150 kr. Samma datum kostade ett Geforce 2 MX omkring 1700 kr. Prestandaskillnaden mellan det och det värsta datorbutiken.com hade (Geforce 2 GTS för 2900-4000 kr) verkar variera rejält, typ 0-90% i olika speltester, så det var inte lätt att göra någon slags prestanda per krona-jämförelse där tyvärr.

Med inflation blir 1150 kr omkring 1750 kr idag, och 1700 kr blir omkring 2600 kr.
Ska man köpa hårdvara med motsvarande prestanda idag (dvs samma procentandel av värstingprylarna) blir det ju långt dyrare. Kanske så pass mycket att det fortfarande är dyrare om man gör det varannat år, om inte rent av var tredje också, istället för varje år.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Folk uppdaterade ett tag som att det fortfarande var 2006, då varje uppgradering gav stora fördelar. Nu verkar det som att de flesta har insett att de flestas användningsområden och de krav dessa medför, inte ökar i samma takt som hårdvaran utvecklas. Du behöver inte M2 nuclear bionic för att skicka sms och härja på instagram. Du behöver troligen inte ens M2 nuclear bionic för typiska användningsområden 2030. Däremot batterier är ett gissel, och troligen (tsm med fysisk slitning) de främsta anledningarna till att folk byter telefoner idag. Jag tycker av det skälet att det är bra att de tog fram lagen om att dessa måste kunna bytas.

Min plan för nästa inköp, inom 6 mån, är att bygga på AM5-plattformen med en av deras billigare processorer. Sedan köra på det, och när jag behöver mer kraft, köpa den sista generationens prollar som släpps för AM5, då kanske en rätt bra (kanske vid 2026, enligt AMDs tidsplan för AM5). Det blir en dator jag som helhet kan köra från i höst och tio år framåt, med CPU-uppgraderingen och kanske en GPU-uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ska man köpa hårdvara med motsvarande prestanda idag (dvs samma procentandel av värstingprylarna) blir det ju långt dyrare. Kanske så pass mycket att det fortfarande är dyrare om man gör det varannat år, om inte rent av var tredje också, istället för varje år.

Detta är väl det som är mest typiskt i en stagnerad marknad, priserna ökar för att motverka den minskade omsättningen. Jämför mobilernas galopperade pristillväxt (även beroende på en kollapsad valuta).

Permalänk
Medlem

Tror bara det är nyttigt att det lugnat ner sig, på många sätt.

Jag hoppas det jag sitter med nu håller åtminstone några år till. Min förra dator höll i nio år vilket är helt otroligt ur ett historiskt perspektiv. Den snurrar på fortfarande som andradator, nu tretton år gammal och gör rätt bra ifrån sig. Kan den nya hålla lika länge är det fantastiskt, även om jag inte riktigt tror det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Känner samma sak gällande min processor som är en i9-9900K.
Som det känns nu så räcker den flera år till då GPU är den komponent som jobbar hårdast i moderna spel i upplösning 1440p och uppåt. Kör man med tex DLSS3 så avlastar funktionen CPU ytterligare vilket även stärker ståndpunkten än mer.

Permalänk
Medlem

Jag tycker bara att det är skönt att det lugnat ner sig. Skulle jag göra en uppgradering så är det en fin skärm som står överst på listan. Min gamla burk i signaturen är fortfarande "good enough" för mig.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

Jag tänker på spelkonsolerna som jag tror kommer hålla fint i framtiden, både PS5 och Xbox Series X

Permalänk

Jonas känn inte sorg! Jag känner med dig men jag är hoppfull att vi nu har kommit till ett skede att nya innovationer kommer göra att tekniken kommer ta ett skutt trots att vi inte kan minska kiseln så mycket mer.

Vi kommer aldrig tillbaka till 90-talet. Jag vet hur det var, det var spännande och allt nytt var riktigt intressant i många aspekter, 3d-grafikkort, svga, cd-rom men allt dessa föråldrades oerhört snabbt. Min 486:a gick knappt att använda till att spela nyaste spelen efter bara två år.

Även tio år sedan kändes det som att något nytt kom efter varje år iallafall på grafikkortsfronten men vi vet ju att Bulldozer fick Intel att stagnera först med Ivy Bridge upp till Rocket Lake.

Priserna på SSD's blir allt mindre, processorgenerationerna får större än 5% prestandalyft mellan varje generation. Allt är inte förlorat. På grafikkortssidan tror jag anledningen stagneringen stavas konsoller. De är fortfarande för svaga och håller tillbaka tekniken i de mest grafikintensiva spelen. Det finns knappt några UE5 spel där ute fortfarande och de lanserades för tre år sedan!

Skrivet av Kolsvart Katt:

Innan krypto och komponentbrist fick jag intrycket av att många var på väg till 4K. Sen dess har det talats rätt mycket om 1080p och 1440p. Ser inte att skärmar kommer att få mindre upplösning..men eftersom 4K normalt skalas om skärmyta mindre än 40" så är jag något osäker på nyttan (med mer än 4K). Inga pixlar på normalt betraktningsavstånd == victory, seems as if. Seems eftersom det antagligen redan finns ett eller ett par användningsområden för oändlig upplösning.

Hursomhelst var det 1440-> 4K som ställde störst krav på hv nyligen för mig.

Detta har jag reagerat på också. 4k användingen går alldeles för långsamt men som jag skrev ovan det är konsollerna som håller tillbaka utvecklingen. De klarar helt inte av att köra många lite mer grafikintensiva titlar i 4k. När Crysis kom ut stod pc-spelande fortfarande för en stor del av kakan. Konsollerna tar en allt större kaka av spelmarknaden och samtidigt har också spelen slutat sätta grafiken i fokus och det blir stagnation även där.

Spel ska först och främst vara roliga att spela men den grafiska utvecklingen är också viktig!

Skrivet av Pirum:

Medhåll. Sitter själv med en i7 2600k, funkar bra för mig. Däremot börjar ju mjukvaran (Windows 11, MacOS Ventura och uppåt) bli krångligare att köra. Behöver man inte ha det värsta kan man komma relativt billigt undan och använda grejorna länge.

Är lite sur på "curse of good enough" dock, att full HD så länge var normen på datorer eller att blu-ray inte fullt ersatte DVD är ju bara trist.

En 13600K är fem gånger snabbare än din 2600K i singeltrådat och fyra gånger snabbare i multitrådat. Men jag antar att du knappast spelar på din dator.

Permalänk
Medlem

Sitter just nu och spelar Final Fantasy 16 på PS5, och där finns det fortfarande en väg att gå. I performance mode går FPS regelbundet under 20, och upplösningen är knappast över 1080p när det går som tyngst.

På datorn är det lite bättre med mitt 3080, men tyvärr släpps en del spel fortfarande exklusivt till PS5 (Switch ska vi inte ens prata om).

1440@120 är 99% av vägen och redan nåbart på datorn. 4k@120 på konsoler är nog flera generationer bort.

Permalänk

Att teknikutvecklingen stagnerar innebär att priserna skenar iväg om ens behov fortfarande ökar. Tidigare så kunde man ligga på samma budget och bara byta efter något år och man fick då berydligt bättre saker.

Ett exempel. Säg att ens lagringsbehov fördubblas var tredje år. Med en snabb teknikutveckling så köp en ny hdd var tredje år. Men en trög utveckling så efter 3år köp 2st hdd, efter 6år köp 4st hdd osv. Och om en stor hdd kostar 5000kr, så blir det väldigt dyrt.

Exakt samma sak är det med ram, cpu, grafikkort etc. Om ens behov fortfarande ökar så blir det jättedyrt.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att med ny AI-teknik så tar utvecklingen fart igen? Spelen blir mer avancerade med högre krav på prestanda osv
Jag vet inte jag bara killgissar

Permalänk
Medlem

Jag gillade aldrig att man förväntades uppgradera så snart förr, att en speldator idag kan hålla en hel konsolgeneration är något jag faktiskt tycker om.

Men det som stör mig med nya spel är att de ökat kraven på ett onödigt sätt, nämligen genom hårda krav på SSE 4.2 och AVX. FX 6300 klarar dessa spel, men t.ex. i7 980 kan inte ens starta dem. I de spel som ändå har patchats av utvecklarna, eller fått inofficiella fixar från användare, presterar de på samma nivå som de alltid gjort jämfört med de nyare processorerna.

I de spel som ändå stöds klarar även Phenom II X4 ofta stabila 30 FPS, en jämn kamp med PS4-versionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Kan det vara så att med ny AI-teknik så tar utvecklingen fart igen? Spelen blir mer avancerade med högre krav på prestanda osv
Jag vet inte jag bara killgissar

Det är mer att AI hjälper att man inte behöver lika kraftulla delar. T ex dlss 2 och frame gen
Nvidia håller också ta fram så raytracing inte behöver samma kraft med hjälp av AI

Permalänk
Medlem

Dels långa konsolgenerationer
Sen att alla spel släpps till gamla generationen också
Det gör att en långsam sak som Steam Deck som egentligen motsvarar 15 år gammal hårdvara ändå kan spela moderna spel

Sen att kretstillverkningen numer inte kan producera transistorer billigare än för 5 år sedan gör ju att priserna skenar om man vill ha mer prestanda

Alla nya kretsar kommer med skumma begränsningar i minnesbussar och cache som för med sig konstiga sidoeffekter och försämrad prestanda i högre upplösningar…

Hade hellre köpt en PS5 med Steam OS än en ny PC just nu. Men tyvärr ser ju inte framtiden direkt ljusare ut, inte så att 3nm eller andra nyheter kommer ändra kostnaden för tillverkning

Försämrad försäljning kommer ju driva upp priserna ännu mer, för att tillverkningen minskar. Höjdpunkten av PCMR är nog på sluttampen om inte någon ny revolution händer inom kretsdesign snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Sitter just nu och spelar Final Fantasy 16 på PS5, och där finns det fortfarande en väg att gå. I performance mode går FPS regelbundet under 20, och upplösningen är knappast över 1080p när det går som tyngst.

På datorn är det lite bättre med mitt 3080, men tyvärr släpps en del spel fortfarande exklusivt till PS5 (Switch ska vi inte ens prata om).

1440@120 är 99% av vägen och redan nåbart på datorn. 4k@120 på konsoler är nog flera generationer bort.

Under 20 med Performance mode? Digital Foundry hade lång video om FFXVI och de visade att det höll väldigt bra fast i 30fps i quality mode med bara enstaka dipp till 28-29fps någon gång. Men låst på 30 för det mesta.

I Performance så håller det sig på 40-60.

De rekommenderade quality mode eftersom det var mer stabilt och såg också mycket bättre ut.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Inte minst konsumentlaptops har tagit ett stort kliv på senare år. Då tänker jag inte främst för spel men allmän prestanda med låg energiförbrukning. Synd bara att det blivit såpass vanligt med fastllödda minnen samt allt sämre konstruktioner sett till service och uppgradering, det sätter i sig en annan gräns på hur länge ett prisvärt system kommer att vara gångbart.

Permalänk
Medlem

Ja det måste väll komma något nytt helt enkelt. nuvarande teknik kommer man inte så mycket längre på.
Tråkigt, enda fördelen är väll att man kan ha grejorna längre.

Kvantdatorn är nog en bit bort fortfarande.

Får se om 1-2 nm ens är försvarbart att göra? om inte så krävs det något nytt, annars står vi verkligen och stampar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog ändå vi kommer få se krav på bättre hårdvara framöver.
Xbone och PS4 höll tillbaks prestandakraven på PC i många år men den flaskhalsen är borta.
När det nu inte kommer att släppas massa spel till föregående generationen så hoppas jag det tar ett kliv.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Perosnligen välkomnar jag denna avmattning på alla dätt utom just spänningen över vad som ska släppas. Nu spelar jag marginellt men plockar med PS och Lightroom desto mer så jag är inte speciellt bekymrad över bäst single core eller fps.
Uppgraderingar har imo blivit näst intill parodiska där GPU och Mobos blivit så pass dyra att det blir svårt att motivera både gpu-uppgradering och plattformsbyte.
För min del blir det samma väg som någon ovan skrev att om ett par år byta till en beggad highend cpu på AM4 och i princip rulla på det till dess att det inte längre lirar..

Minns med nostalgi där flaggskepps gpuer låg på 6k och ett helt system gick loss på typ 10k...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Avstängd

Välkommet ur ett klimatperspektiv.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

...
Spel ska först och främst vara roliga att spela men den grafiska utvecklingen är också viktig!

En 13600K är fem gånger snabbare än din 2600K i singeltrådat och fyra gånger snabbare i multitrådat. Men jag antar att du knappast spelar på din dator.

Nog för att 13600k är mycket snabbare än 2600k men den är knappast fem ggr snabbare i singeltrådat. Hade den varit det så hade skillnaden varit mycket större i multitrådat då den har fler kärnor och trådar.

13600k är ca 2,3 ggr snabbare i singeltrådat och 5,7 ggr snabbare i multitrådat.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-2600K-vs-Intel-Core-i5-13600K/621vs4134

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB