Permalänk
Medlem

Enkel mobil med 4G

Förs lite information. Pappa har blivit sämre och bor nu på äldreboende. Har problem med att använda sin mobil så han vill ha en helt vanlig telefon, men går inte för där finns inte telefonjack. Skaffade dock en sådan:
https://www.doro.com/sv-se/shop/home-devices/cordless-telepho...
Var dålig teckning så den fungerade inte så bra, men gick att använda den. Han är lite förvirrad så lyckades fördärvade antennen. Ringde till Doro och tydligen gick det inte att laga det! En bekant kollade på den och han tyckte inte heller han kunde fixa den och nu är den dessutom försvunnen.

När vi söker efter någon lämplig så hittar vi ingen bra eftersom enkla mobiler har 2G. Kollat och om vi förstår rätt så kommer mobilnäten 2G och 3G att stängas ner helt innan utgången av 2025.

Någon som har tips på någon lämplig?.

Permalänk

Doro säljer ju en hel del enkla mobiltelefoner också.

Alternativet är att ringa valfri operatör om du kan få telefon via bredband/mobilnätet istället och koppla in en vanlig telefon i deras modemrouter/SIP-box. Man kanske inte ens behöver surf utan enbart kan få telefoni där. Men det är högst oklart.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brille:

Förs lite information. Pappa har blivit sämre och bor nu på äldreboende. Har problem med att använda sin mobil så han vill ha en helt vanlig telefon, men går inte för där finns inte telefonjack. Skaffade dock en sådan:
https://www.doro.com/sv-se/shop/home-devices/cordless-telepho...
Var dålig teckning så den fungerade inte så bra, men gick att använda den. Han är lite förvirrad så lyckades fördärvade antennen. Ringde till Doro och tydligen gick det inte att laga det! En bekant kollade på den och han tyckte inte heller han kunde fixa den och nu är den dessutom försvunnen.

När vi söker efter någon lämplig så hittar vi ingen bra eftersom enkla mobiler har 2G. Kollat och om vi förstår rätt så kommer mobilnäten 2G och 3G att stängas ner helt innan utgången av 2025.

Någon som har tips på någon lämplig?.

På bilden ser det ut som en SMA kontakt till antennen är denna inte trasig kan man ju bara skaffa en ny antenn, tex på Kjell ..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brille:

Förs lite information. Pappa har blivit sämre och bor nu på äldreboende. Har problem med att använda sin mobil så han vill ha en helt vanlig telefon, men går inte för där finns inte telefonjack. Skaffade dock en sådan:
https://www.doro.com/sv-se/shop/home-devices/cordless-telepho...
Var dålig teckning så den fungerade inte så bra, men gick att använda den. Han är lite förvirrad så lyckades fördärvade antennen. Ringde till Doro och tydligen gick det inte att laga det! En bekant kollade på den och han tyckte inte heller han kunde fixa den och nu är den dessutom försvunnen.

När vi söker efter någon lämplig så hittar vi ingen bra eftersom enkla mobiler har 2G. Kollat och om vi förstår rätt så kommer mobilnäten 2G och 3G att stängas ner helt innan utgången av 2025.

Någon som har tips på någon lämplig?.

3G har redan börjat stängas ner. 2G kommer vara stängt senast årsskiftet 2025/2026

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa en lika dan och koppla till en extern antenn. Då blir det lite mindre känsligt mot att den pajas av misstag och täckningen bättre.

Permalänk

Jag förstår dig och din pappas situation då jag själv tillhör den extremt lilla grupp som valt bort allt som heter smartphones. Oavsett om smartphonen heter Apple eller kör Android. Tycker fortfarande att gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiler är klart överlägsna FÖRUTSATT att man just BARA vill ha en telefon att ringa och bli nådd på samt kunna ta emot SMS på ex ankomna paket via PostNord, Schenker och DHL.

Problemet i framtiden är att det påstås att 3G nätet ska vara nedsläckt innan utgången av 2023 och 2G nätet ska vara nedsläckt innan utgången av 2025. 3G nätet håller väl redan idag på att släckas men hur det går med 2G nätet vet vi väl inte riktigt än. Men uppgifter tyder väl på att det är vid utgången av 2025 som kommer att gälla.

Vad beträffar 4G telefoner har jag faktiskt väldigt liten koll trots att jag köpt på mig några stycken att ha den dagen när inte mina 2G/3G mobiler har slutat att fungera. Men efter vad jag förstått så är det också ett krav att 4G mobilen verkligen stödjer VoLTE (Voice over Long Term Evolution).
Om det sedan innebär att en mobil som idag påstås vara en 4G mobil verkligen klarar av mobilsamtal via 4G mobilnätet vet jag faktiskt inte? En mobil som däremot är en 4G VoLTE klarar ju både av mobilsamtal OCH surf SAMTIDIGT samt att köras via WiFi om man har en router. Men som sagt, det är i princip BARA telefonsamtal och SMS jag är intresserad av som jag redan angett.

De telefoner jag köpt är:

DORO 7011
DORO 7030
NOKIA 800 TOUGH
NOKIA 6300 4G

Har "fyndat" dom på Tradera av säljare som påstås ha "köpt fel" och "ångrat sig" men jag förutsätter att det varit ärliga telefoner då samtliga skickat med originalkvitton. Och i helt oöppnade förpackningar.

Men som svar på din fråga. Om din pappa vill ha en vanlig gammal "tryckknappstelefon" som telefonerna såg ut på 1980- och 1990-talet - kolla upp så de verkligen stödjer 4G OCH ev VoLTE. Kollar man på Telias sida så är det inte många telefon som stödjer VoLTE. Frågan är väl om 4G telefoner som just säljs som 4G "bordstelefoner" verkligen fungerar till ENBART telefoni och SMS när 2G och 3G näten är nedsläckta?

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

Jag och min syster har gott igenom svaren vi fick som var suveräna med bra information, fakta och förslag. Kan vi använda i andra händelser.

Brossan är bortrest och vi bestämde oss för att inte kontakta han fören kommer hem. Är mitten av nästa vecka och då kommer vi med mer info.

Skickar med lite info.

Problem med mobilen. Satte den på laddning, men inget hände. Startade dock efter en tid och jag loggade in. Efter stund ringde jag med den till min mobil, men stängdes och vill inte ladda längre.

Åker ner till och kollar efter om går o fixa antennen.

När det gäller mobilen han skall ha skall den vara så enkel som möjligt. Ringer själv inte så mycket och skickar aldrig sms. Ska tejpar fast en plastbit så det enda han skall göra är att trycka på uppringninsknapp och avsluta samtal. Namn och telefonnummer har vi klistrar upp.

Får se var brossan säger om G2/G3

Vi hör av oss nästa vecka, men gärna mer information

Permalänk
Rekordmedlem

Måste det vara en mobil?
Skulle det inte kunna fungera med en stationär telefon för mobilnätet i det här fallet, tex en Doro 4100 ?
Den är väl så lik en kablad telefon man kan komma men den har även möjlighet till batteridrift men det är mer som backup vid strömavbrott än att den kan kallas mobil.

Ok det var en sådan du länkade men täckningen går ju att fixa med annat abb, bättre position eller ansluta en bättre antenn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo, där har du rätt. Vad skall man kalla att en sådan heter?

Skall undersöka efter en bättre antenn.

Som jag skrev går det inte att ladda mobilen. Man håller "avsluta samtal" nedtryckt. Den startar, loggar in och efter några sekunder stängst den.

Permalänk
Medlem

Där man ser hur mycket den är laddad står "1".

Permalänk
Skrivet av Brille:

Jo, där har du rätt. Vad skall man kalla att en sådan heter?

Skall undersöka efter en bättre antenn.

Som jag skrev går det inte att ladda mobilen. Man håller "avsluta samtal" nedtryckt. Den startar, loggar in och efter några sekunder stängst den.

Vad är det för mobiltelefon han har nu? Är den gammal så kan det ändå vara läge att byta.
Doro har som sagt enklast mobiltelefoner.

Det andra är en bordstelefon som går via mobiltelefonnätet.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

@Brille Doro telefonerna är bra under förutsättning att personen ha relativt bra hörsel samt syn. En annan lösning om man har kommit så långt att man hör dåligt och inte har bra syn är att skaffa en 4G router. Huawei 4G routers är ganska bra och billiga, dessa man får från operatörerna. En del har även VoIP inbyggd i sitt interface när man loggar in och ska konfigurerar routern.

Det är inte ofta man får inloggningsuppgifter numera för IP-Telefoni utan oftast är det ytterligare en telefonidosa. Genom att skaffa en 4G router samt ett 99kr abonnemang samt en dosa för IP-Telefoni löser man problemet. Det man gör är att konfigurera 4G routern om det behövs, plugga telefonidosan med RJ45 kabel direkt in i en av ingångarna på routern. Den analoga telefonen pluggar man sedan in i telefonidosan och det är klart. Nu kan man ringa som vanligt med en analog telefon och allt konverteras till IP-Telefoni som tar sig ut på Internet via 4G routern och samtalet skickas över 4G nätet som datatrafik.

Räkningar får man ofta själv betala då det blir svårt för någon som bor på äldreboende där man kanske saknar postadress eller inte ens har möjlighet att betala. Utlandssamtal och annat kan spärras för att förhindra missbruk, medvetet eller omedvetet. Samtal inom Sverige som de festa vet nästan alltid gratis oavsett vem eller vart du ringer.

Fixade denna lösning till en person vi har lite kontakt med här i närområdet, hon är över 90år och hör mycket dåligt samt har problem med gula fläcken så hon ser inte så bra längre vilket gör att hon bara kan använda telefon med stora knappar på. Någon mobiltelefonivariant kan hon inte använda eftersom hon ser inte vad hon gör med dessa prylar. Stora knappar kan hon fortfarande trycka på och stora siffror ser hon fortfarande så hon kan ringa och ta emot samtal. Jag fick även fixa en analog ringdosa som ringer vid inkommande samtal, jag blir typ döv när det ringer men hon tycker det är bra.

Det optimala är en bordstelefon med stora knappar men jag har inte hittat någon som stödjer 4G och VoLTE, det som krävs för att det ska fungera framöver när nätet för 2G, 3G osv stängs av. Det fanns några varianter förut men det tycks vara så att populariteten minskat och då slutade men sälja dessa enheter. Telia har en variant för äldre som är en Doro telefon och abonnemang till den men du har samma problem där, om enheten är för liten med små knappar och display så duger det inte för en del personer precis som jag skrev ovan i texten.