Billig första dator till min son som fyller 9år

Permalänk
Medlem

Billig första dator till min son som fyller 9år

Hej,

Min son fyller 9år till hösten och jag tänker att det är dags att ge honom sin första dator. Han spelar mycket Minecraft och Roblox på sin surfplatta för tillfället så det lär han ju även göra på datorn. Tänker att han inom kort kanske får upp ögonen för Fortnite och liknande spel men inget för krävande än på några år. Jag är ensamstående med två så min budget är ganska tight, max runt 8000kr. Har själv tittat runt lite och hamnade här någonstans men har inte kunnat spela sen jag fick barn så är väldigt efter med vad som funkar med vad. Någon som kan hjälpa?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grushink:

Hej,

Min son fyller 9år till hösten och jag tänker att det är dags att ge honom sin första dator. Han spelar mycket Minecraft och Roblox på sin surfplatta för tillfället så det lär han ju även göra på datorn. Tänker att han inom kort kanske får upp ögonen för Fortnite och liknande spel men inget för krävande än på några år. Jag är ensamstående med två så min budget är ganska tight, max runt 8000kr. Har själv tittat runt lite och hamnade här någonstans men har inte kunnat spela sen jag fick barn så är väldigt efter med vad som funkar med vad. Någon som kan hjälpa?

https://komponentkoll.se/bild/tUBGX.png

Det går nog att spara lite genom att välja en 5600g och skippa grafikkortet just nu och stoppa i ett grafikort senare om han växer ur apun.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker spontant att det där ser ut som en ganska prisvärd konfiguration som du har plockat ihop.

32gb minne är overkill för de spel nu nämner. 16 räcker gott. Samtidigt är det iofs så billigt att varför inte.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går nog att spara lite genom att välja en 5600g och skippa grafikkortet just nu och stoppa i ett grafikort senare om han växer ur apun.

Lär det inte lagga en hel del om vi inte använder ett ordentligt grafikkort? Han har extremt dåligt tålamod så tänker det kanske blir lite tråkigt om det inte flyter som det ska, även om det är enklare spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tycker spontant att det där ser ut som en ganska prisvärd konfiguration som du har plockat ihop.

32gb minne är overkill för de spel nu nämner. 16 räcker gott. Samtidigt är det iofs så billigt att varför inte.

tack, ja jag tänkte det var lite mycket men skiljde inte så mycket i pris så tänkte som du säger, varför inte

Permalänk
Medlem

Är lite ”biast” (vad är svenska ordet?) då jag säljer begagnade datorer men äre inte mycket mer värt o kolla begagnat? Speciellt om budget är viktigt.

Du får ju en 11600k/rtx3060 dator för det priset

Du får ju lätt en lite äldre i7 och typ en 1080 dator för halva priset och de presterar fortfarande bättre

Visserligen behöver det kanske bytas ut snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Är lite ”biast” (vad är svenska ordet?) då jag säljer begagnade datorer men äre inte mycket mer värt o kolla begagnat? Speciellt om budget är viktigt.

"Partisk" är nog passande i sammanhanget (och "biased" på engelska, om man nu är petig med stavningen).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Är lite ”biast” (vad är svenska ordet?) då jag säljer begagnade datorer men äre inte mycket mer värt o kolla begagnat? Speciellt om budget är viktigt.

Du får ju en 11600k/rtx3060 dator för det priset

Du får ju lätt en lite äldre i7 och typ en 1080 dator för halva priset och de presterar fortfarande bättre

Visserligen behöver det kanske bytas ut snabbare

Jo det är det säkert. Har bara väldigt dålig koll på vad som krävs för att hans spel ska flyta smärtfritt så tänkte nytt kanske är säkrare. Om två tre år är han ju äldre och vill spela något lite mer krävande än roblox och då vill jag inte behöva byta ut allt. Har du tips på bra sidor att leta billigare begagnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grushink:

Jo det är det säkert. Har bara väldigt dålig koll på vad som krävs för att hans spel ska flyta smärtfritt så tänkte nytt kanske är säkrare. Om två tre år är han ju äldre och vill spela något lite mer krävande än roblox och då vill jag inte behöva byta ut allt. Har du tips på bra sidor att leta billigare begagnat?

Haha ja här SweClockers marknad så bör du ju inte bli lurad iallafall - kan va svårt o hitta hela datorer då det helt beror på vart du bor (oftast vill man inte skicka en hel dator) men de finns definitivt.

Om du kan bygga själv så är det definitivt möjligt o göra bra deals

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Haha ja här SweClockers marknad så bör du ju inte bli lurad iallafall - kan va svårt o hitta hela datorer då det helt beror på vart du bor (oftast vill man inte skicka en hel dator) men de finns definitivt.

Om du kan bygga själv så är det definitivt möjligt o göra bra deals

Oh då får jag leta runt här. Bygga tror jag jag ska reda ut, var nog 15 år sedan jag gjorde det sist men tänker instruktioner finns ju alltid att följa om inget annat Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Med din budget & med tanke på åldern på barnet så skulle jag nog kolla beg-marknaden och du kan nog få en vettig stationär som uppfyller hans behov för några tusenlappar.
Dom tusenlappar du sparar är nog mer värt att lägga på "rolig" gaming bord/stol & matta + rgb mus/musmatta mm

Denna som var till salu på marknaden här hade till och med varit "overkill" för honom.. Men skulle nog satsa på denna pris/prestanda nivå för med en sådan kan man spela även moderna spel utan bekymmer. Släng på en ok/bra 1080p skärm och your good to go
https://www.sweclockers.com/marknad/228942-komplett-dator-207...

länkade till marknaden
Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Med din budget & med tanke på åldern på barnet så skulle jag nog kolla beg-marknaden och du kan nog få en vettig stationär som uppfyller hans behov för några tusenlappar.
Dom tusenlappar du sparar är nog mer värt att lägga på "rolig" gaming bord/stol & matta + rgb mus/musmatta mm

Denna som var till salu på marknaden här hade till och med varit "overkill" för honom.. Men skulle nog satsa på denna pris/prestanda nivå för med en sådan kan man spela även moderna spel utan bekymmer. Släng på en ok/bra 1080p skärm och your good to go
https://www.sweclockers.com/marknad/228942-komplett-dator-207...

Verkar som att jag kanske får lägga lite tid på att kolla igenom och lära mig andrahandsmarknaden Skärm, mus mm har vi redan så behöver "bara" datorn. Tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grushink:

Verkar som att jag kanske får lägga lite tid på att kolla igenom och lära mig andrahandsmarknaden Skärm, mus mm har vi redan så behöver "bara" datorn. Tack för tips!

Du har PM.