Permalänk
Medlem

ASUS ProArt PA279CV - Måndagsexemplar?

Hej,

Jag köpte en ny relativt dyr skärm igår och blev tyvärr besviken när jag såg kvaliteten på panelen, framför allt betraktningsvinklarna. Sittandes centrerad mot skärmen har kanterna markant mindre kontrast/svärta, så pass att det är distraherande att använda skärmen. Jag förväntade mig inte absolut svärta men jämfört med skärmen på min MacBook Pro 16'' från 2019 ser nya skärmens kanter nästan vita ut även när man sitter centrerad framför skärmen. Vid minsta rörelse av huvudet känns det som att kontrasten/svärtan ändras då betraktningsvinkeln är som den är. Mycket jobbigt.

Här kan du se vad jag menar: https://imgur.com/a/1KcpZ4L

Är detta beteende normalt för en IPS-panel eller har jag troligen fått ett måndagsexemplar?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Bildexpert 📺

Ser ut som IPS:er gör vid de klassiska överexponerade skräckbilderna. Med tanke på att rummet inte är överexponerat skulle jag säga att du köra skärmen väldigt ljusstarkt och därför har lyft svart till en luminansnivå som blir galet högt i det rum du använder. Står Brightness på max eller nästan max?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ser ut som IPS:er gör vid de klassiska överexponerade skräckbilderna. Med tanke på att rummet inte är överexponerat skulle jag säga att du köra skärmen väldigt ljusstarkt och därför har lyft svart till en luminansnivå som blir galet högt i det rum du använder. Står Brightness på max eller nästan max?

Ja tyvärr, däremot är skärmen inställd på 50% av max ljusstyrka. Provat att justera inställningarna men problemet med betraktningsvinklarna hjälper inte tillräckligt även när jag minskar ljusstyrkan till lägsta nivån på skärmen eller kontrasten.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tobbe134:

Ja tyvärr, däremot är skärmen inställd på 50% av max ljusstyrka. Provat att justera inställningarna men problemet med betraktningsvinklarna hjälper inte tillräckligt även när jag minskar ljusstyrkan till lägsta nivån på skärmen eller kontrasten.

Det ser verkligen inte bra ut med tanke på att dina bilder inte är överexponerad i övrigt vilket annars brukar vara det vanliga när det ser ut sådär. Någon "fix" finns inte utan vad du ser i vinkel är vad du får i vinkel. Du behöver söka dig till en annan skärm för att få bättre kontrast i vinkel.