Försökte uppgradera bios ROG STRIX B550-I GAMING - nu helt svart.

Permalänk
Medlem

Försökte uppgradera bios ROG STRIX B550-I GAMING - nu helt svart.

Köpte en dator här på sweclockers för några veckor. sedan, inte haft tid att prova den förrän nu.

Först klagade den på att datorn ej mötte requirements för windows 11. Bestämde mig då för att prova flasha bios.

Osäker på om jag gjorde rätt första gången. Körde iaf genom bios, EZ flash. Kan hände att jag glömde BIOSRenamer, minns inte. Den började uppgradera iaf 20% > 80% osv. När det nådde 100% blev allt svart. Och svart har det varit sen dess.

Provat säkert 5st olika bios versioner med hjälp av ASUS flashback button.
Kör FAT32. Provat 64GB minne, 8gb och nu senast hittade jag ett USB 2.0 4GB usb minne.

Blinkar grönt under hela tiden jag flashar enl hur det ska göra. Som jag förstått enl manualer iaf.

PSU fläkt går igång när jag startar men stannar strax därefter
GPU fläkt går igång men slås av. Startar sporadiskt om jag låter datorn vara gång

Blinkar orange > rött > sen fastnar den på vitt ljus
The Q-LEDs check key components (CPU, DRAM, VGA, and booting devices) during
the motherboard booting process. If an error is found, the critical component’s LED
stays lit up until the problem is solved

Några tips?

Provat resetta CMOS på detta viset, efter att ha googlat.

Specs:
(Inköpt 2022-05-11)
Lian Li A4-H2O X3 PCIE 3. 0 Svart
Corsair SF750 750W 80+ Platinum
ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance
(Inköpt 2022-05-28)
NZXT Kraken X53 RGB 240mm Svart
(Inköpt 2021-09-01)
EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB XC GAMING LHR

Permalänk
Medlem

Har du läst BIOS manualen?
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550-i-...

Finns tydligen något som heter "ASUS CrashFree BIOS 3", "The ASUS CrashFree BIOS 3 utility is an auto recovery tool that allows you to restore the BIOS file when it fails or gets corrupted during the updating process..."

Testa följa anvisningarna.
Men det kanske är det du har testat.

Ladda ner senaste BIOS på en tom USB (jag skulle formatera som FAT32).
Starta datorn med USB i, står inget om vilken USB port så du får testa.

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort?

moderkortet är säkert inställt på PCIe express 3.0 som standard, det var mitt. Det gav mig svart skärm när jag körde ett amd-kort först som inte ville köra 3.0 med den förlängningskabeln jag hade i mitt mini-itx chassi. När jag kom in med annat grafikkort kunde jag ändra till 4.0 i BIOS och allt funkade prima.

Har du en iGPU på processorn eller ett annat grafikkort att testa med?

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Först klagade den på att datorn ej mötte requirements för windows 11. Bestämde mig då för att prova flasha bios.

Detta beror mest sannolikt på att du inte hade AMD fTPM aktiverat.

Finns i BIOS under Advanced/AMD fTPM Configuration, och där ska det vara "Firmware TPM" valt. Kan även vara bra att kolla Boot/Secure Boot och se till att Secure Boot står som "Enabled" samt OS Type "Windows UEFI".

Du måste även se till att installera på en GPT-partition.

Skrivet av daizoe:

Provat resetta CMOS på detta viset, efter att ha googlat.

Lite oklart var du varit och fipplat med skruvmejsel, men det är de två pinnarna märkta CLRTC som måste vara kortslutna i minst 30 sekunder:

Mejsel är en jättedålig metod, du vill använda en bygel:

Om du inte har en lös så går det i nödfall att låna en från någon annan position på moderkortet, glöm bara inte att sätta tillbaka den på rätt ställe innan du startar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Har du läst BIOS manualen?
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550-i-...

Finns tydligen något som heter "ASUS CrashFree BIOS 3", "The ASUS CrashFree BIOS 3 utility is an auto recovery tool that allows you to restore the BIOS file when it fails or gets corrupted during the updating process..."

Testa följa anvisningarna.
Men det kanske är det du har testat.

Ladda ner senaste BIOS på en tom USB (jag skulle formatera som FAT32).
Starta datorn med USB i, står inget om vilken USB port så du får testa.

Skrivet av Squish:

Vad har du för grafikkort?

moderkortet är säkert inställt på PCIe express 3.0 som standard, det var mitt. Det gav mig svart skärm när jag körde ett amd-kort först som inte ville köra 3.0 med den förlängningskabeln jag hade i mitt mini-itx chassi. När jag kom in med annat grafikkort kunde jag ändra till 4.0 i BIOS och allt funkade prima.

Har du en iGPU på processorn eller ett annat grafikkort att testa med?

Skrivet av Sveklockarn:

Detta beror mest sannolikt på att du inte hade AMD fTPM aktiverat.

Finns i BIOS under Advanced/AMD fTPM Configuration, och där ska det vara "Firmware TPM" valt. Kan även vara bra att kolla Boot/Secure Boot och se till att Secure Boot står som "Enabled" samt OS Type "Windows UEFI".

Du måste även se till att installera på en GPT-partition.
Lite oklart var du varit och fipplat med skruvmejsel, men det är de två pinnarna märkta CLRTC som måste vara kortslutna i minst 30 sekunder:
<Uppladdad bildlänk>
Mejsel är en jättedålig metod, du vill använda en bygel:
<Uppladdad bildlänk>
Om du inte har en lös så går det i nödfall att låna en från någon annan position på moderkortet, glöm bara inte att sätta tillbaka den på rätt ställe innan du startar!

Provade mitt 2060 rtx i nya burken och fick bild och kom till bios. Så antagligen inget problem med bios.

Satt tillbaka 3060ti igen men helt svart.

Provade även 3060ti kortet i min gamla burk (10400f, ASRock 410m) fick bild direkt. Så bör inte vara trasigt 3060ti?

Såg att pcie 16 var inställd på Auto. Vågar man prova sätta den på gen 4? (då försvinner väl dock min möjlighet att komma in i bios med 2060rtx kortet)

Eller gen 3 eftersom det är max vad gamla datorn med ASRock 410m har och där fungerade 3060ti grafikkortet

Datorn köptes komplett och fick bild innan jag påbörjade bios uppdateringen. Så måste vara någon inställning?

PS. Använder hdmi när jag provar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Såg att pcie 16 var inställd på Auto. Vågar man prova sätta den på gen 4? (då försvinner väl dock min möjlighet att komma in i bios med 2060rtx kortet)

Eller gen 3 eftersom det är max vad gamla datorn med ASRock 410m har och där fungerade 3060ti grafikkortet

Du måste ställa den på Gen 3 eftersom risern inte stödjer något högre än så enligt din speclista i första inlägget.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Får prova det! Då bör stödet för gen 4 på moderkortet blivit till genom att jag uppgradera bios?

Finns det någon nackdel att köra gen 3 på ett 3060ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Får prova det! Då bör stödet för gen 4 på moderkortet blivit till genom att jag uppgradera bios?

Finns det någon nackdel att köra gen 3 på ett 3060ti?

Du kanske förlorar ett par procent prestanda i värsta fall. I vissa spel tror jag inte det blir någon prestandaförlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Provade mitt 2060 rtx i nya burken och fick bild och kom till bios. Så antagligen inget problem med bios.

Satt tillbaka 3060ti igen men helt svart.

Provade även 3060ti kortet i min gamla burk (10400f, ASRock 410m) fick bild direkt. Så bör inte vara trasigt 3060ti?

Såg att pcie 16 var inställd på Auto. Vågar man prova sätta den på gen 4? (då försvinner väl dock min möjlighet att komma in i bios med 2060rtx kortet)

Eller gen 3 eftersom det är max vad gamla datorn med ASRock 410m har och där fungerade 3060ti grafikkortet

Datorn köptes komplett och fick bild innan jag påbörjade bios uppdateringen. Så måste vara någon inställning?

PS. Använder hdmi när jag provar.

Har du lyckats nollställa CMOS än, enligt tidigare instruktion?