Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Är det någon som haft problem med att grafiken är suddig när karaktären rör på sig? Exv. har jag svårt att läsa namn tags och man blir lite "åksjuk" av att titta på bakgrunden, svårt att fokusera. UI är knivskarpt dock

Har sett något DLL-fix (ladda ned och skriva över en fil varje gång innan man startar spelet), men det kanske har hjälpt marginellt.

Har ett 2080 och en C2 Oled som skräm.

Några settings eller annan fix ni kan rekommendera isf?

Det är spelets TAA som gör det. Ända sättet att fixa är att köra 150-200% resolution scale

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Är det någon som haft problem med att grafiken är suddig när karaktären rör på sig? Exv. har jag svårt att läsa namn tags och man blir lite "åksjuk" av att titta på bakgrunden, svårt att fokusera. UI är knivskarpt dock

Har sett något DLL-fix (ladda ned och skriva över en fil varje gång innan man startar spelet), men det kanske har hjälpt marginellt.

Har ett 2080 och en C2 Oled som skräm.

Några settings eller annan fix ni kan rekommendera isf?

Märkligt... inte ett dugg suddigt på min 42" C2. Sitter ~60cm från så tycker jag borde märkt det om jag hade något problem. Kör med DLSS Quality i 4K och 10 i sharpness.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Levan:

Är det någon som haft problem med att grafiken är suddig när karaktären rör på sig? Exv. har jag svårt att läsa namn tags och man blir lite "åksjuk" av att titta på bakgrunden, svårt att fokusera. UI är knivskarpt dock

Har sett något DLL-fix (ladda ned och skriva över en fil varje gång innan man startar spelet), men det kanske har hjälpt marginellt.

Har ett 2080 och en C2 Oled som skräm.

Några settings eller annan fix ni kan rekommendera isf?

Har för mig andra haft problem längre bak i tråden .

Jag kör 77" Sony oled 120hz 4k och inte märkt av något. 30+ och opererade ögon för närsynthet.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som lider av enorm bungy jumping effect? Ibland springer jag halvägs igenom en skärm vy och slits tillbaka till början, ibland hinner jag ännu längre. Värst i hubbarna med andra, men förekommer alltid när man kommer till ny plats/region. Endast små dungeons som inte har det just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mishy:

Verkar vara stora problem med nya patchen att spelet krashar till skrivbordet. Jag har försökt spela i 20 min nu, 4 kraschar totalt. Ospelbart.

Japp, något har hänt med nya patchen!

Kraschade 2 gånger ut till windows inom loppet av 5 minuer.
Går bra att spela dungeons, men så fort det är helltide så blir det krasch ut till windows, med "fenris-portal" som kommer upp där man kan skicka in felrapport etc.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Är det någon mer än jag som lider av enorm bungy jumping effect? Ibland springer jag halvägs igenom en skärm vy och slits tillbaka till början, ibland hinner jag ännu längre. Värst i hubbarna med andra, men förekommer alltid när man kommer till ny plats/region. Endast små dungeons som inte har det just nu.

Fick ge upp wifi trots att det är skapligt och dra en kabel över huset, hur är du kopplad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Fick ge upp wifi trots att det är skapligt och dra en kabel över huset, hur är du kopplad?

Kör WiFi och ligger bra på nätverket, bra upp och ner samt inga package loss när jag pingar mot US/Swe sidor. Inga problem i andra spel än Diablo IV. Ser ju ogärna att behöva dra en kabel över stock och sten (så att säga) för ett spels skull...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Kör WiFi och ligger bra på nätverket, bra upp och ner samt inga package loss när jag pingar mot US/Swe sidor. Inga problem i andra spel än Diablo IV. Ser ju ogärna att behöva dra en kabel över stock och sten (så att säga) för ett spels skull...

samma visa på PS5, den är kopplad med kabel. 100% spelproblem. min polare som sitter på PC hade mycket rubber banding för 2 dagar sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Är det någon som haft problem med att grafiken är suddig när karaktären rör på sig? Exv. har jag svårt att läsa namn tags och man blir lite "åksjuk" av att titta på bakgrunden, svårt att fokusera. UI är knivskarpt dock

Har sett något DLL-fix (ladda ned och skriva över en fil varje gång innan man startar spelet), men det kanske har hjälpt marginellt.

Har ett 2080 och en C2 Oled som skräm.

Några settings eller annan fix ni kan rekommendera isf?

Kör likadan skärm. Håller med. När man rör på gubben en del och samtidigt försöker läsa texten på saker som droppats är det något som blir fel. Texten rör sig på något annat vis än gubben, typ. Kör i 4k med preset high. FPS är stabil.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jajemen! Läste om hur sällsynt den är efter att den droppade 😄 Behöver bara en bra Staff of the Old Crone sen är det golden.
Har ett par st. sen innan men de är på tok för låg level.

Yay, nu fick jag äntligen en också. Dags att skrota pulverize och kötta storm Druid

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Yay, nu fick jag äntligen en också. Dags att skrota pulverize och kötta storm Druid

Välkommen! Omöjligt att bli missnöjd, man städar dungeons som ingenting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Är det någon som haft problem med att grafiken är suddig när karaktären rör på sig? Exv. har jag svårt att läsa namn tags och man blir lite "åksjuk" av att titta på bakgrunden, svårt att fokusera. UI är knivskarpt dock

Har sett något DLL-fix (ladda ned och skriva över en fil varje gång innan man startar spelet), men det kanske har hjälpt marginellt.

Har ett 2080 och en C2 Oled som skräm.

Några settings eller annan fix ni kan rekommendera isf?

har försökt titta noga men allt ser skarpt ut i rörelse. OLED, 175 Hz/fps, HDR. 6 i sharpness och med ultrasettings.

Gissar du kollat att din FPS når upp till 120 fps? använder du uppskalning DLSS eller FSR kanske det gör det suddigt?

Permalänk
Skrivet av Mishy:

Verkar vara stora problem med nya patchen att spelet krashar till skrivbordet. Jag har försökt spela i 20 min nu, 4 kraschar totalt. Ospelbart.

Samma problem. Helt ospelbart. Inga krascher alls innan patchen, på väääldigt många timmar.

Nu går det inte att spela mer än 5-10 min på sin höjd. Hundratals inlägg på deras forum, samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VitSnickersGlass:

Samma problem. Helt ospelbart. Inga krascher alls innan patchen, på väääldigt många timmar.

Nu går det inte att spela mer än 5-10 min på sin höjd. Hundratals inlägg på deras forum, samma problem.

Vad sitter ni för GPU? Om det her med det att göra?
Har inte haft några bekymmer med spelet sedan patch.
Spelet hell tides, Dungeons och side quest utan bekymmer.
Igår 2h idag 4h inga som helst bekymmer.
Inga krasher eller liknande, lite mer lagg än vanligt däremot.

Spelet har inte krashat en enda gång sedan installationen:)

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

På PS5 kan jag spela utan problem

Permalänk
Medlem

Blizzard utreder krasherna nu iaf.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

På PS5 kan jag spela utan problem

Samma, äntligen fryser inte spelet längre

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Vad sitter ni för GPU? Om det her med det att göra?
Har inte haft några bekymmer med spelet sedan patch.
Spelet hell tides, Dungeons och side quest utan bekymmer.
Igår 2h idag 4h inga som helst bekymmer.
Inga krasher eller liknande, lite mer lagg än vanligt däremot.

Spelet har inte krashat en enda gång sedan installationen:)

3080 Ti.

Verkar vara blandat kompott av GPUs som kraschar av alla de som skriver.

Den här patchen förstörde verkligen spelet, men inte för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Du ska direkt till T3 på level 50, T2 ger dig ingenting efter 50.

tack för tipset

Permalänk
Medlem

Har också haft krascher efter patchen och varje gång det har hänt har jag varit hos en vendor i en stad och sålt loot.
När man är i menyn hos en vendor stiger min gpu temp har jag märkt och när jag lämnar, då sjunker den igen.
Tror inte det var så före patchen med gpu tempen.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

3080Ti, inga problem alls.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Vad sitter ni för GPU? Om det her med det att göra?
Har inte haft några bekymmer med spelet sedan patch.
Spelet hell tides, Dungeons och side quest utan bekymmer.
Igår 2h idag 4h inga som helst bekymmer.
Inga krasher eller liknande, lite mer lagg än vanligt däremot.

Spelet har inte krashat en enda gång sedan installationen:)

Kör 3080 evga, fungerande klockrent under betan och launch. Var nu efter patchen det började.

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med crasher i D4 för ca 2v sedan, blev less och började felsöka... Nedan är dom åtgärder jag vidtagit, osäker vad som fixade saken tyvärr. Det är uppenbart att det är D4 som har något bekymmer med andra applikationer eller annat då felet inte uppenbarar sig någon annanstans

Diablo låst till 117fps via Nvidia kontrollpanel (Gsync) @ 1440p, typ allt på high-ultra (textures = high) CPU:n ligger på 1-5% belastning vid spelande, GPU = 60-70%

13600K
Asus Z690 Prime
2x16GB Corsair 3200 ddr4
Samsung 970 Evo 1TB
MSI Suprim X 4070 Ti
Corsair SF600
Noctua U12A

Innan jag gjorde några åtgärder körde jag följande stresstester för att se om nätagget pallade med (SF600 Platinum) eller om datorn crashade vid maximal belastning i övrigt:

OCCT Large / Extreme / AVX2 @ 1h
OCCT power stresstest @ 1h

Trots att sistnämnda testet drog ~550W konstant under 1h och CPU:n thermalthrottlade = tempen låg pinnad på 100C i en timma så gick datorn stabilt, 0 crasher

Åtgärder (något av detta löste mitt problem, dock kom det en D4-patch kort därefter som kanske löste det, vem vet)

  • Inaktivera Nvidia Reflex

  • Inaktivera Geforce Overlay

  • Avinstallera Nvidia Broadcast (känt problem att Broadcast crashar efter en tids spelande)

  • Inaktivera Hardware assisted gpu scheduling i Win11

  • Inaktivera XMP i BIOS

  • Inaktivera PCIE NPM

  • Inaktivera Hardware acc i Discord

  • D4 startas med -novoice

  • Inaktiverat Chroma effects i D4

  • Ställa ned Texture resolution till "high"

  • Uppgradera till senaste Z690-bios (Asus)

  • Uppgradera firmware för Intel Management Engine

  • Uppgradera Intel Management Engine

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Farmen går vidare efter patchen och xp trillar in i glad-takt.

Däremot är det värre med mina uniques jag skulle vilja ha på rågen, dels Condemnation daggern som ger ökad effekt av combo-points och Pentinent Greaves som ger frost-effekt bakom en, är uppe på nightmare T30-35 nu men ingen vidare tur ändå.
Känns som jag får samma Uniques om och om igen, någon som känner samma?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Har precis blivit lvl 70 och börjar att få någon enstaka Ancestral pryl. Har kört WT4 sedan 65, men nu börjar det att flyta på rätt så bra
Och ang. gear, är det någon som vet när vendorn som säljer gear för Obol´s börjar att lotta ut Ancestrals?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Har precis blivit lvl 70 och börjar att få någon enstaka Ancestral pryl. Har kört WT4 sedan 65, men nu börjar det att flyta på rätt så bra
Och ang. gear, är det någon som vet när vendorn som säljer gear för Obol´s börjar att lotta ut Ancestrals?

De kommer på lvl 73. Det behöver inte stå ancestral på vendorn när du köper itemet. Det är din lvl som avgör om ancestral kan lottas ut eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jajemen! Läste om hur sällsynt den är efter att den droppade 😄 Behöver bara en bra Staff of the Old Crone sen är det golden.
Har ett par st. sen innan men de är på tok för låg level.

Fick mad glee, tempest och old crone I en och samma helltide, spelet tyckte väl jag gjort mig förtjänt av det då jag bara fått barbaruniques innan patchen.

Livet som druidr så mycket bättre nu 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

De kommer på lvl 73. Det behöver inte stå ancestral på vendorn när du köper itemet. Det är din lvl som avgör om ancestral kan lottas ut eller inte.

Precis vad jag ville veta. Tackar

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmojao:

Fick mad glee, tempest och old crone I en och samma helltide, spelet tyckte väl jag gjort mig förtjänt av det då jag bara fått barbaruniques innan patchen.

Livet som druidr så mycket bättre nu 😂

Amen du milde, maxad grattis. Letar fortfarande efter en bra Old Crone stav. De jag har är på tok för låg level.

Permalänk
Medlem

Sjukt vilken skillnad det är nu med xp buffen i NM dungeons, det var riktigt segt att dra upp första gubben till 100. Men nu går det undan

har dock inte haft en enda crash innan patchen, nu har jag haft 2-3 stycken, sen att det stuttrar så in i helsike. Ser att spelat maxar mitt VRAM på 16GB, så antagligen någon bugg med "ultra" texture, kör jag high ligger det runt 10GB i 3440x1440p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED