Endast en av fem svenskar använder VPN-tjänst

Permalänk
Medlem

Kör VPN ibland för att låtsas vara uppkopplad från Sverige, t.ex. är viaplay för sport mycket billigare i Sverige så det får rulla vidare så länge det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nog räknas i dessa 21% in alla som har en jobbdator som kör VPN mot jobbet.

Fast hur många kan säga om de har vpn på jobbet eller inte?

Jobbat med intern IP support, flesta har noll koll på att deras jobbdatorer kör VPN hela tiden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Låter endå bra högt. Kan inte tänka mig att majoriteten av dem som har det faktiskt behöver det? Om inte nu alla sitter och faktiskt kör för att nå streaming content från andra länder vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Låter endå bra högt. Kan inte tänka mig att majoriteten av dem som har det faktiskt behöver det? Om inte nu alla sitter och faktiskt kör för att nå streaming content från andra länder vill säga.

Ändå var det rätt lågt jämfört med omvärlden även om snittet låg rätt nära. Men vet en del som kör det för nettflix mm.

Permalänk
Medlem

Vem använder VPN om inte för brottslig verksamhet, skumraskaffärer och övriga oegentligheter?

Jag har sett ett par vettiga argument: nå arbetsrelaterade data ’relativt’ säkert när man jobbar hemifrån, allmänt nörderi och användning av VPN i publikt nätverk - sen då?

Håller man inte på med något olagligt så behöver man inte dölja det heller tänker jag.

Är det många utan brottslig anledning som handlar med maskeraddräkt på ICA också? Kör falskreggade bilar av ingen anledning alls, bara för att? Bor i Smygehuk men åker till Gotland för att posta ett brev?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

99% av alla svenskar vet vad bajs är, endast 2% äter det, varför är det så?

Jag vet exakt vad en VPN är, men vad skulle jag få ut av att använda det? Jag ser ingen poäng alls, utom möjligen regionlåsning på Netflix (som jag inte ens har)

Bara onödig kostnad och att blint lita på en annan aktör, bara varför?

Permalänk
Medlem

Det kan betyda att 1/10har något att dölja eller försöker kringgå något? ^^

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Fast hur många kan säga om de har vpn på jobbet eller inte?

Jobbat med intern IP support, flesta har noll koll på att deras jobbdatorer kör VPN hela tiden.

Uppenbarligen så finns där en siffra för hur många som använder det i jobbet enligt artikeln.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Vem använder VPN om inte för brottslig verksamhet, skumraskaffärer och övriga oegentligheter?

Jag har sett ett par vettiga argument: nå arbetsrelaterade data ’relativt’ säkert när man jobbar hemifrån, allmänt nörderi och användning av VPN i publikt nätverk - sen då?

Håller man inte på med något olagligt så behöver man inte dölja det heller tänker jag.

Är det många utan brottslig anledning som handlar med maskeraddräkt på ICA också? Kör falskreggade bilar av ingen anledning alls, bara för att? Bor i Smygehuk men åker till Gotland för att posta ett brev?

Det var många moralkakor på en gång. Du uppträder inte under ditt eget namn, vad har du att dölja?

Permalänk
Medlem

Mullvad på alla enheter som går dygnet runt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Livsnjutare 😎

PIA / Private Internet Access i perioder eller beroende lite på vad jag gör.

Inte system-wide for hela nätet utan enstaka enheter med egen klient.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag kör VPN via Bahnhof som jag har internet hos. 40kr/månad för en OpenVPN.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Vem använder VPN om inte för brottslig verksamhet, skumraskaffärer och övriga oegentligheter?

Jag har sett ett par vettiga argument: nå arbetsrelaterade data ’relativt’ säkert när man jobbar hemifrån, allmänt nörderi och användning av VPN i publikt nätverk - sen då?

Håller man inte på med något olagligt så behöver man inte dölja det heller tänker jag.

Är det många utan brottslig anledning som handlar med maskeraddräkt på ICA också? Kör falskreggade bilar av ingen anledning alls, bara för att? Bor i Smygehuk men åker till Gotland för att posta ett brev?

Man kanske vill dölja sin information för mellanhänder bland annat, såsom artikeln beskrev? Men du som inte har något att "dölja", dra upp en livestream i ditt hem och visa världen vad du gör dygnet runt. Lite som big brother, du gör väl ändå inget olagligt? Eller du kanske inte vill dela med dig av allt du gör hela tiden förstås? ahh

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Elakekocken:

Vem använder VPN om inte för brottslig verksamhet, skumraskaffärer och övriga oegentligheter?

Jag har sett ett par vettiga argument: nå arbetsrelaterade data ’relativt’ säkert när man jobbar hemifrån, allmänt nörderi och användning av VPN i publikt nätverk - sen då?

Håller man inte på med något olagligt så behöver man inte dölja det heller tänker jag.

Är det många utan brottslig anledning som handlar med maskeraddräkt på ICA också? Kör falskreggade bilar av ingen anledning alls, bara för att? Bor i Smygehuk men åker till Gotland för att posta ett brev?

Bara en sådan sak som att ändra mönstret i hur din trafik loggas och ”vem du” är på nätet får helt nya innebörder med andra externa fotavtryck (ip-adresser)

Kan vara att komma åt geo-låsta saker eller att inte bli bombad med all jäkla reklam och ditt å datt.
Gör man de svårare för ”Big data” grejen är det bara positivt för ditt digitala fingeravtryck som annars lämnas tommefan överallt.

Så nej, det är inte bara illegala saker man använder en VPN för, det finns många fördelar utanför gråzonen.

Men du är rätt snabb på att dömma, och ändå inte använda en.. och därmed inte veta vad de kan ge för fördelar ?

Jaja, alla får tycka som de vill ❤️
Älska landet-lagom Sverige 🇸🇪

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Det kan betyda att 1/10har något att dölja eller försöker kringgå något? ^^

Ja, det är liksom hela poängen

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Har kört Mullvad länge nu, men fler och fler hemsidor slutar fungera tyvärr... En tråkig utveckling, helt klart.

Vilka hemsidor? Jag brukar använda VPN när jag ska streama blockerade sidor. Brukar koppla mig till frankrike eller england som fortfarande inte blockar de sidor jag använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag förväntade mig att artikeln skulle vara sponsrad av ett vpnföretag

Du är nog inte helt fel ute, undersökningen kom ju ifrån NordVPN (som också taggas i artikeln). Vinklingen är också mer VPN-positiv än neutral: "Endast en av fem svenskar använder VPN". Som diskussionen varit inne på, är detta verkligen så lite, som rubriken antyder? Som att det är konstigt att inte fler använder VPN, trots att man känner till det. Det kan man ju förstå att NordVPN vill få en att tro. En neutral rubrik hade varit "En av fem svenskar använder VPN".

Anledningen till att använda VPN kan ju skilja sig mycket mellan länder och det är ju inte konstigt att användningen ligger extra högt i Hong Kong med sin kinesiska brandvägg. Iran och Ryssland ligger säkert också högt, även om det nog är knepigt att få tillgång till bra statistik där. Sen är det förstås skillnad på om man är på resande fot och kopplar upp sig från tveksamma caféer och dyl eller är hemma med sin pålitliga ISP.

Skrivet av medbor:

99% av alla svenskar vet vad bajs är, endast 2% äter det, varför är det så?

Låter högt... källa på det?

Permalänk
Medlem

Även om jag har rent mjöl i påsen, så kanske jag inte vill att andra rotar i den med sina smutsiga fingrar?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Sötast

Jag ser inte vinsten för mig personligen.

Jag kör en privat vpn server till min egna miljö och mobilen kör via den om den går på ett wlan jag inte kontrollerar själv.
Även min laptop går via VPN om jag behöver komma åt mitt eget nätverk.

Detta för att skydda min egna data, samt ha åtkomst till mina egna enheter 24/7.

Om jag använder en skrämselvpn 24/7 så lär väl bara mina surfmönster flyttas från min publika IP till en annan publik IP hos en annan operatör i guess.

Om någon spårar mitt surfmönster så lär de bli linux experter på kort tid. Det är nog fan 80% av mina sökningar. Skulle de tröttna på alla guider och skit så hoppas jag att de kan ta en fully deserved break genom att titta på nån av de porrsnuttar jag ser nån gång i månaden. Hoppas de inte är alldeles för blyga.

Permalänk
Medlem

Har på iCloud Private Relay i alla fall. Gött o ha igång bara för att jävlas med telecom.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Kör VPN mot jobbet hemifrån till vardags, men det är allt.

Privat ser jag ingen poäng för min del, då det enda min ISP kan se är ip-adresserna jag går mot, inga url:er och ingen data (då jag alltid kör https eller annat krypterat protokoll).

Annars finns ju alltid Tor.

Bodde jag i en diktatur med extrem övervakning, censur och bestraffning så vore det en annan sak. Den enda anledningen att siffran för Hong Kong inte är 100% är väl för att resterande är statligt anställda.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Vobbo:

Vilka hemsidor? Jag brukar använda VPN när jag ska streama blockerade sidor. Brukar koppla mig till frankrike eller england som fortfarande inte blockar de sidor jag använder.

Prime/HBO/Netflix (och säkert andra streamingtjänster), Filmstaden och nu senast Ticketmaster. Bara några exempel...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Trodde det skulle vara fler med tanke på företagens oerhört aggressiva marknadsföring. Ser själv ingen mening att använda det utanför arbetet

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Min gamle far med begränsade datorkunskaper frågade mig om VPN och sa att han ville ha det.
Började med att förklara vad VPN är och hur det fungerar samt vad det kan skydda emot men insåg snabbt att det var lättare att bara sätta upp ett VPN.

Skrivet av Trihxeem:

Jag förväntade mig att artikeln skulle vara sponsrad av ett vpnföretag

Jag läste flera gånger om det var reklam/annons/samarbete.
Antar att nordvpn lyckats lura till sig gratis exponering av något som låter som en del av deras marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Vem använder VPN om inte för brottslig verksamhet, skumraskaffärer och övriga oegentligheter?

Jag har sett ett par vettiga argument: nå arbetsrelaterade data ’relativt’ säkert när man jobbar hemifrån, allmänt nörderi och användning av VPN i publikt nätverk - sen då?

Håller man inte på med något olagligt så behöver man inte dölja det heller tänker jag.

Är det många utan brottslig anledning som handlar med maskeraddräkt på ICA också? Kör falskreggade bilar av ingen anledning alls, bara för att? Bor i Smygehuk men åker till Gotland för att posta ett brev?

Som sagts, för att komma runt all form av konstlad geoblockering. Är ej olagligt.
Dessutom, om du är i utlandet och vill se svenska SVT-play eller dylika saker så är VPN ett måste.
Är du i vissa länder med tveksam demokrati så behövs VPN för att komma åt saker som filtreras bort.
Och publika nätverk och jobbrelaterade tunnlar som du sa.
Är en hel del användningasområden som inte är "skumrask".
Men, visst, självklart så använder många också VPN för torrenting eller annan fildelning/nedladdning i det fördolda.

Permalänk
Medlem

Då företaget jag jobbar på har som förmån att man får gratis internet via dom/stadsnätet så ja. Så beror på vad jag gör. Spelar jag så nej. Annat, ja.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Vem använder VPN om inte för brottslig verksamhet, skumraskaffärer och övriga oegentligheter?

Jag har sett ett par vettiga argument: nå arbetsrelaterade data ’relativt’ säkert när man jobbar hemifrån, allmänt nörderi och användning av VPN i publikt nätverk - sen då?

Håller man inte på med något olagligt så behöver man inte dölja det heller tänker jag.

Är det många utan brottslig anledning som handlar med maskeraddräkt på ICA också? Kör falskreggade bilar av ingen anledning alls, bara för att? Bor i Smygehuk men åker till Gotland för att posta ett brev?

Det allra flesta använder vpn till annat än brottslig verksamhet, skumraskaffärer och övriga oegentligheter.
Inget att dölja är ett argument politiker använder när det ska införa integritetskränkande åtgärder, bara för att man inte har något att dölja betyder inte att man inte vill dölja något ändå.
Jag använder vpn för att ansluta till mitt hemnätverk ibland när jag inte är hemma för att komma åt bl.a. mitt smarta hem som inte tillåts ansluta externt och surfar alltid via vpn vare sig jag är hemma eller använder publika nätverk.
VPN kan även användas för att kringgå filtreringar där adresser spärrats vilket kan ske i diverse nätverk eller av regeringar. Det kan vara t.ex nyhetssidor, sociala medier osv som är spärrade.
Jag är även lite intresserad av vad du tror att maskeraddräkter är avsedda för och hur du tror de flesta använder dom.
Att framföra falskregistrerade bilar är olagligt till skillnad från att använda VPN.

Permalänk

Jobbet bara som de flesta andra här. Orkar inte fixa hemma privat.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Nej. Jag har inte tyckt att det behövs när jag har Bahnhof. Och det har funkat hittills.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ser noll mening med VPN för allmänt bruk. Finns 0 anledning att använda VPN även som pirat i detta land också.

VPN är väl för komma åt geo låsta tjänster typ enbart.
Sist jag använde VPN var för köpa Youtube premium typ.