Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Skrivet av seville57:

Har du fortfarande kvar din philips TV? Där du själv/en av Hifiklubbens personal konstaterade att Denon å philips inte funkar ihop via eARC, så hjälper det inte att köpa en Nvidia Shield, problemet kvarstår mellan Denon recviern å philips TV:n via eARC.

Japp 🫣 har kvar Philips tv
Men jag har ju kopplat Nvidia Shield direkt in i förstärkaren har ju då inget med tv att göra eller ?
Bara bilden som går till tv ju !
Trodde man skulle komma runt problemet och få atmos ljud genom Nvidia Shielden 🦧

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Volume control:
CEC - ON
HDMI fixed volume - ON
allt annat OFF

Systemljud: OFF (slipp klickljud)

Avancerade ljudinställningar:
Audio output: HDMI
Dolby audio processing - ON
Välj format: Välj allt manuellt
allt annat normalt sett OFF

HDMI-CEC Enable: ON

Kör du Shielden direkt in i förstärkaren ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Ni som kör Nvidia Shield direkt in i förstärkare
Är det någon inställning man ska tänkar på då ?
Får inte något ljud bara bild ?
Titta på inställningar för ljud och det står ju på auto vilka ljud forma den ska ta.
Kopplat Nvidia Shield till port"media player" och sen går det en hdmi till tv från port hdmi "out"
Blir fan inte klok på detta .

Förutom det som redan skrivits för Shieldens inställningar så bör du okså ändra dessa i Kodi.

I inställnings menyn så fins det nere i vänstra hörnet ett ställe som det står "Användare" troligen.
Genom att trycka där så ska du byta till "Adimistratör" (för då får du fler inställnings alternativ)

Sedan gå till system inställningar. Ljud. Tillåt genomströmning och tillåt alla ljudformat som förstärkaren kan läsa av de som fins.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Förutom det som redan skrivits för Shieldens inställningar så bör du okså ändra dessa i Kodi.

I inställnings menyn så fins det nere i vänstra hörnet ett ställe som det står "Användare" troligen.
Genom att trycka där så ska du byta till "Adimistratör" (för då får du fler inställnings alternativ)

Sedan gå till system inställningar. Ljud. Tillåt genomströmning och tillåt alla ljudformat som förstärkaren kan läsa av de som fins.

Okej men jag trodde "Kodi" var ett program/app en mediaspelare ?
Det är väl inget man använder om man kör typ Netflix och Amazon Prime tex ?

Permalänk

Taget ur Nvidia Shield manualen den jag hittade på nätet tyvärr mycket knapphändig när det gäller inställningar mm
det ska funka att stoppa den direkt i förstärkaren .

For Dolby & DTS 5.1, SHIELD TV supports Dolby Digital (AC3), Dolby Digital Plus (E-AC3), Dolby ATMOS, Dolby TrueHD, DTS:X, and DTS Core Audio Streams in pass-through mode. So, in order to use Surround Sound, use an AV receiver or HDMI TV that's capable of decoding these audio streams. NOTE If your receiver or HDMI TV does not have the capability to decode the streams, then there may not be any audio. NOTE Make sure your receiver has been updated with the latest firmware. In some cases, this can resolve compatibility or audio/video issues. (I)
1. Connect your SHIELD TV to a receiver with an HDMI cable. 2. Plug another HDMI cable from your receiver's HDMI OUT port to the TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Okej men jag trodde "Kodi" var ett program/app en mediaspelare ?
Det är väl inget man använder om man kör typ Netflix och Amazon Prime tex ?

Det har du rätt i.
Fick för mig att det var skrivit i Kodi tråden 😅

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Kör du Shielden direkt in i förstärkaren ?

Ja, om du inte får något ljud så har du något annat inställningsproblem.
Pröva byt HDMI-port.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Ja, om du inte får något ljud så har du något annat inställningsproblem.
Pröva byt HDMI-port.

🦧 får kolla det där med inställningar
(Jobbar nu ) men tyckte jag kollade lite snabbt på det och testade lite innan jag åkte till jobbet men har kanske missat något troligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

🦧 får kolla det där med inställningar
(Jobbar nu ) men tyckte jag kollade lite snabbt på det och testade lite innan jag åkte till jobbet men har kanske missat något troligtvis.

Jag tror att din recvier Denon 2700H å min Marantz NR 1711 är rätt så jämförbara. Jag har en 4K Apple TV:n (kör Dolby Vision) inkopplad i första HDMI porten (höger räknat, dom 2 "Subwoofer" utgångarna en bit ifrån), i andra HDMI porten - en Sony 4K UBP - X700 Blu ray, kör ljud/bild på samma HDMI port, finns 2 HDMI portar. I TV:ns HDMI port 1 - en 4K Chromecast Google TV (Dolby Vision). Har ljud via recviern (bl.a Atmos ljud (5.1.2) , Netflix premium vissa filmer/serier, Disney + Atmos ljud (5.1.2) - Star wars, Apple TV:n). "Hemmabio" är inställd på TV:n.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Jag tror att din recvier Denon 2700H å min Marantz NR 1711 är rätt så jämförbara. Jag har en 4K Apple TV:n (kör Dolby Vision) inkopplad i första HDMI porten (höger räknat, dom 2 "Subwoofer" utgångarna en bit ifrån), i andra HDMI porten - en Sony 4K UBP - X700 Blu ray, kör ljud/bild på samma HDMI port, finns 2 HDMI portar. I TV:ns HDMI port 1 - en 4K Chromecast Google TV (Dolby Vision). Har ljud via recviern (bl.a Atmos ljud (5.1.2) , Netflix premium vissa filmer/serier, Disney + Atmos ljud (5.1.2) - Star wars, Apple TV:n). "Hemmabio" är inställd på TV:n.

Ja dom verkar snarlika !
Hdmi Port bilden på din och min ser lika ut och jag satte Nvidia Shield i port 4 "media player"
Hur ser inställningen ut i din förstärkare ?
typ : HDMI pass-through, Arc , hdmi styrning mm.
https://manuals.denon.com/AVRX2700H/EU/SV/GFNFSYkabkahie.php#...

Hemmabio" är inställd på TV:n. Hur menar du där ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Ja dom verkar snarlika !
Hdmi Port bilden på din och min ser lika ut och jag satte Nvidia Shield i port 4 "media player"
Hur ser inställningen ut i din förstärkare ?
typ : HDMI pass-through, Arc , hdmi styrning mm.
https://manuals.denon.com/AVRX2700H/EU/SV/GFNFSYkabkahie.php#...

Hemmabio" är inställd på TV:n. Hur menar du där ?

Är på jobb, får kolla senare efter jobb.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Är på jobb, får kolla senare efter jobb.

👍Tack !

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

👍Tack !

Ok, "Hemmabio" enligt min TV:s Ljud meny - Val av högtalare - Hemmabio - Om du väljer (Hemmabio) kan du kontrollera hemmabio - högtalarna med fjärrkontrollen till TV:n samt aktivera eARC/ARC - funktionen (om den är tillgänglig) . Har Dolby Atmos på, bitström. Min TV:n är en Panasonic TX - 58HX810E. Nu till Marantz:n - inställningar - Ingångar - Ingångstilldelning - TV Audio - HDMI - X, Digital -, Input Mode - ARC. Är nu inne på Video/HDMI - inställning - HDMI - ljud ut - AVR, HDMI pass through - på, båda gråskuggade. - Pass - through - källa - senaste, HDMI - styrning - På. - Byt till TV Audio - På, - Avstämning - Alla, - Energi besparing - Av, - Smartmeny - Av. Har senaste firmwaren.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Ok, "Hemmabio" enligt min TV:s Ljud meny - Val av högtalare - Hemmabio - Om du väljer (Hemmabio) kan du kontrollera hemmabio - högtalarna med fjärrkontrollen till TV:n samt aktivera eARC/ARC - funktionen (om den är tillgänglig) . Har Dolby Atmos på, bitström. Min TV:n är en Panasonic TX - 58HX810E. Nu till Marantz:n - inställningar - Ingångar - Ingångstilldelning - TV Audio - HDMI - X, Digital -, Input Mode - ARC. Är nu inne på Video/HDMI - inställning - HDMI - ljud ut - AVR, HDMI pass through - på, båda gråskuggade. - Pass - through - källa - senaste, HDMI - styrning - På. - Byt till TV Audio - På, - Avstämning - Alla, - Energi besparing - Av, - Smartmeny - Av. Har senaste firmwaren.

Tack för du tog dig tid 👍
Jag är ledig imorgon och ska testa lite mer då med inställningarna .
Ska även plugga in Nvidia Shield i en äldre denon 1100w och se hur det blir .

Permalänk

Testade nyss att koppla in Nvidia Shield i min gamla denon 1100w funkar klockrent 🦧.
Tittade på inställningar på den jämfört med min denon2700h och inställningarna är i stort sett lika . Lika på tv. Tv som 1100w sitter i är en Philips oled tv 9002 och har i stort sett samma ljud inställning. ( När jag skriver i stortsett så menar jag att i grunden ä inställningar lika men menyerna ser olika ut )
Måste det inte vara 2700 som spökar ändå

För jag ska tillägga att jag kan inte köra Telia tv box direkt in i 2700 förstärkaren fr då tappar förstärkaren signal till tv box ca 20gånget per dag .den har aldrig fungerat så länge jag haft 2700 i 2år att koppla den till förstärkaren
Och tv boxen funkar att köra direkt in i på 1100

Ska pilla lite till imorgon får jag det inte att funka så skickar jag iväg 2700 på garantin service
.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Testade nyss att koppla in Nvidia Shield i min gamla denon 1100w funkar klockrent 🦧.
Tittade på inställningar på den jämfört med min denon2700h och inställningarna är i stort sett lika . Lika på tv. Tv som 1100w sitter i är en Philips oled tv 9002 och har i stort sett samma ljud inställning. ( När jag skriver i stortsett så menar jag att i grunden ä inställningar lika men menyerna ser olika ut )
Måste det inte vara 2700 som spökar ändå

För jag ska tillägga att jag kan inte köra Telia tv box direkt in i 2700 förstärkaren fr då tappar förstärkaren signal till tv box ca 20gånget per dag .den har aldrig fungerat så länge jag haft 2700 i 2år att koppla den till förstärkaren
Och tv boxen funkar att köra direkt in i på 1100

Ska pilla lite till imorgon får jag det inte att funka så skickar jag iväg 2700 på garantin service
.

Det börjar låta rätt så mycket som att din Denon är trasig på ett eller annat vis... för nu har du ju värkligen tästa allt. Och kan den inte ge ljud från en enhet som är kopplad i någon av portarna som in så är det ju fel på hdmi kortet eller något liknande.

Märkligt dock att den fungera när du tästade den hos Hifi klubben skrev du väll 🤔. Men kan de bevisa att den fungerar så kan du ju be de komma hem och visa/setta upp den också då så att den fungerar hemma hos dig okså

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Det börjar låta rätt så mycket som att din Denon är trasig på ett eller annat vis... för nu har du ju värkligen tästa allt.
Märkligt dock att de fungera när du tästade den hos Hifi klubben 🤔. Men kan de bevisa att den fungerar så kan du ju be de komma hem och visa/setta upp den också då så att den fungerar.

Ja det är lite klurigt med det funkade inte först utan det tappade signal till tv osv men efter 1tim så fick vi igång eArc. Och vi testade bara hdmi från tv till förstärkaren och Android tv
Som sagt alltid fått bild det är ljudet som r frånvarande
Från Hi-fi klubben är det lugnt ifrån jag får skicka in den
Killen som testade den vill skicka iväg den men när vi fick eArc hoppade igång på slutet tog jag beslutet att inte göra det
Men det lutar åt att den åker iväg . Så den gamla 1100 funkar klockrent

Ska titta lite imorgon på inställningarn på 2700

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Ja det är lite klurigt med det funkade inte först utan det tappade signal till tv osv men efter 1tim så fick vi igång eArc. Och vi testade bara hdmi från tv till förstärkaren och Android tv
Som sagt alltid fått bild det är ljudet som r frånvarande
Från Hi-fi klubben är det lugnt ifrån jag får skicka in den
Killen som testade den vill skicka iväg den men när vi fick eArc hoppade igång på slutet tog jag beslutet att inte göra det
Men det lutar åt att den åker iväg . Så den gamla 1100 funkar klockrent

Ska titta lite imorgon på inställningarn på 2700

Jag hadde lämnat in den!
Och för läsning sedan då som du sa att tv-boxen aldrig har fungerat heller på den riktigt.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Tack för du tog dig tid 👍
Jag är ledig imorgon och ska testa lite mer då med inställningarna .
Ska även plugga in Nvidia Shield i en äldre denon 1100w och se hur det blir .

Det är lugnt, hoppas att det löser sig.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Hallå !
Liten uppdatering hur det gått med Nvidia Shield mm.
För 3dagar sen så avaktiverade både på tv och förstärkaren allt som hade med hdmistyrning . Arc. Cec . mm.
Och då hoppade Nvidia Shield igång och funkar kanon 🥳 och stabilt 🥳 dolby Atmos ljud och Dolby Vision genom förstärkaren (Shield sitter direkt in i förstärkaren)

Vet i fan men förstärkaren vart nog rädd att han kanske skulle få åka till doktorn och tyckte det var dax att fungera lite bättre 😂😂

eArc orkar jag inte att testa igen om den har hoppat igång har nu Shield och kommer att köra med den .
Ang Telia tv boxen den får sitta in i tv och ljudet får gå via optisk kabel till förstärkaren .
(Vid senare tillfälle när jag orkar ska jag testa den i förstärkare igen )
Tack för all support ang mitt problem !
Och sry att det vart lite annat än Nvidia Shield ämne i tråden
Mvh peter

Permalänk
Musikälskare

Kör ni trådat till era? Ska dra lite TP-kabel snart då jag har problem att spela upp högupplöst över wifi

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Kör ni trådat till era? Ska dra lite TP-kabel snart då jag har problem att spela upp högupplöst över wifi

Nätverkskabel är förstås alltid att föredra när det är möjligt, men om du inte har väldigt dåligt WiFi hemma så bör det inte vara några problem.

Enstaka filmer kan förstås ha galet onormalt hög bitrate, men dom flesta filmer ligger ju inte över 100Mbit/s. Får du inte 100Mbit/s via WiFi så kan det vara dags att kika på en förbättring där.

Streaming via streamingtjänster som Netflix, Disney+ osv. kommer inte upp i närheten av samma bitrate.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Hallå !
Liten uppdatering hur det gått med Nvidia Shield mm.
För 3dagar sen så avaktiverade både på tv och förstärkaren allt som hade med hdmistyrning . Arc. Cec . mm.
Och då hoppade Nvidia Shield igång och funkar kanon 🥳 och stabilt 🥳 dolby Atmos ljud och Dolby Vision genom förstärkaren (Shield sitter direkt in i förstärkaren)

Vet i fan men förstärkaren vart nog rädd att han kanske skulle få åka till doktorn och tyckte det var dax att fungera lite bättre 😂😂

eArc orkar jag inte att testa igen om den har hoppat igång har nu Shield och kommer att köra med den .
Ang Telia tv boxen den får sitta in i tv och ljudet får gå via optisk kabel till förstärkaren .
(Vid senare tillfälle när jag orkar ska jag testa den i förstärkare igen )
Tack för all support ang mitt problem !
Och sry att det vart lite annat än Nvidia Shield ämne i tråden
Mvh peter

Jag har exakt samma problem med Telia box kopplad till min Sony förstärkare, tappar signalen så fort man byter kanal men verkar vara mer vanligt på vissa kanaler än andra tex TV 6 blir även knas om man ska spela upp ett program igen och försöker spola.

Låter nästan som att Telia boxarna inte riktigt lirar med hemmabio revievers. Har tänkt köpa ny förstärkare då jag trott att det är fel på den men det är endast med Telia boxen det strular så.

Permalänk
Skrivet av Kelzzor:

Jag har exakt samma problem med Telia box kopplad till min Sony förstärkare, tappar signalen så fort man byter kanal men verkar vara mer vanligt på vissa kanaler än andra tex TV 6 blir även knas om man ska spela upp ett program igen och försöker spola.

Låter nästan som att Telia boxarna inte riktigt lirar med hemmabio revievers. Har tänkt köpa ny förstärkare då jag trott att det är fel på den men det är endast med Telia boxen det strular så.

Ja Telia boxen är inte att lita !🤬 orkar inte bry mig något mer där av de optiska kabeln på den.

Permalänk
Medlem

Visste inte att Nvidia hade lagt in refresh rate-funktion i fw, men det kan aktiveras under Enhetsinställningar->Tillgänglighet.
Verkar vara lite buggig betafunktion, men får det att funka om jag binder "customize menu button" under fjärrkontroller till Hold - Match frame rate (beta) efter att funktionen aktiverats.
Lyckas t.ex. få SVTs livekanal att byta till 50hz precis som i kodi.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Visste inte att Nvidia hade lagt in refresh rate-funktion i fw, men det kan aktiveras under Enhetsinställningar->Tillgänglighet.
Verkar vara lite buggig betafunktion, men får det att funka om jag binder "customize menu button" under fjärrkontroller till Hold - Match frame rate (beta) efter att funktionen aktiverats.
Lyckas t.ex. få SVTs livekanal att byta till 50hz precis som i kodi.

Hallå!
Kan du inte förklara vad detta betyder för en rookie.
Vad menas med :Lyckas t.ex. få SVTs livekanal att byta till 50hz precis som i kodi.
Fattar Nada. Men nyfiken 🙂

Mvh Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Hallå!
Kan du inte förklara vad detta betyder för en rookie.
Vad menas med :Lyckas t.ex. få SVTs livekanal att byta till 50hz precis som i kodi.
Fattar Nada. Men nyfiken 🙂

Mvh Peter

50hz innebär att bilden som spelas upp uppdateras 50 gånger per sekund. Detta är en högre uppdateringsfrekvens än vad som användes förr, 25 gånger per sekund. Uppdateringsfrekvensen kallas även ibland för hz, hertz eller fps, frames-per-second

Kodi är en app man kan installera på sin NVidia Shield. Innuti appen finns live-tv strömmar och möjligheter att organisera lagrat video-innehåll.
Innuti Kodi hade användaren du citerar SVTs livekanal i 50hz.
Vilket han justerar sina inställningar för att få även utanför Kodi. Så tolkade jag det

Permalänk
Medlem

Av en slump hittade jag bugg nu för att ställa om Netflixknappen på fjärrkontrollen till att öppna valfri app.
Man gör detta genom att utnyttja refresh rate-inställningarna.
Enhetsinställningar->Tillgänglighet->Refresh Rate->Konfiguration-Välj en annan app->App shortcut->Set->tryck på Netflix-knappen.

Observera att detta är en bugg, trycker ni på någon annan knapp kan ni paja allt rejält.
För att ställa tillbaka till Netflix så välj Netflix-appen.

Permalänk
Medlem

Har både Shield och Apple-boxar, jag föredrar faktiskt Apple-TV framför Shield.
Styr TV, Sonos och Box med Apples kontroll.

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

50hz innebär att bilden som spelas upp uppdateras 50 gånger per sekund. Detta är en högre uppdateringsfrekvens än vad som användes förr, 25 gånger per sekund. Uppdateringsfrekvensen kallas även ibland för hz, hertz eller fps, frames-per-second

Kodi är en app man kan installera på sin NVidia Shield. Innuti appen finns live-tv strömmar och möjligheter att organisera lagrat video-innehåll.
Innuti Kodi hade användaren du citerar SVTs livekanal i 50hz.
Vilket han justerar sina inställningar för att få även utanför Kodi. Så tolkade jag det

Okej tack för förklaringen 👍.
Inget för mig att pilla med då jag bara använder shielden när jag streamar typ
Netflix mm.