Asus föreslår grafikkort med SSD-platser

Permalänk
Melding Plague

Asus föreslår grafikkort med SSD-platser

Oanvända PCI Express-banor är standard hos moderna instegs- och mellanklasskort, något som Asus föreslår kan användas till extra M.2-lagring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Något svårt att se att de som köper insteg/mellanklasskort skulle betala för detta. De flesta moderkort har väl i alla fall en eller två M.2. Det känns som att de som behöver fler M.2 ofta har biffigare kort. Jag hade använt det om det satt ett på mitt 6900 xt.

Permalänk
Hedersmedlem

Anime was a mistake
- Hayao Miyazaki

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Kreativt av Asus!

Permalänk
Medlem

Smart, men gör en adapter som man kan ha imellan pci-e porten och gpun där man kan trycka i en m2 vid sidan av med typ såndär riser kabel som är flexibel

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Jättebra initiativ tycker jag
Mer sådant här.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

"jag har inte råd med ett riktigt grafikkort men har slut på m.2-platser".. Eh... Va?

Sen känns läs lösningen ganska knasig oavsett. Lär ju bli svettigt för enheten menar jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

"jag har inte råd med ett riktigt grafikkort men har slut på m.2-platser".. Eh... Va?

Sen känns läs lösningen ganska knasig oavsett. Lär ju bli svettigt för enheten menar jag.

Vadå riktigt grafikkort?

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Smart! Jag gillar nya och kreativa lösningar.

I framtiden kanske man skulle kunna separera grafik data som enbart lagrades på detta sätt, så kanske det går snabbare att skyffla in texturer och annat direkt in i grafikkortet!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Vad alla gnäller då.. Bra initiativ Asus!!

Kanske i ett iTX-byggen eller vad som. Kan väl koppla på vilken pcie-pryl som helst där (via adapter om inte annat).

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Är 99% säker på att jag har skrivit ett sådant förslag någonstans på internet.

Har moderkortet stöd för bifurication så är nog extra-kostnaden kring eller under $1

Minns inte vad 4.0 switchar eller ”plx” chip kostar men gissar på mer i stil med $10-$20,
Misstänker att marginalerna på grafikkort är bra mycket lägre än på moderkort.

Själv skulle det vara trevligt med extra m.2 platser, kör själv 3 nvme på b450 matx(det är snålt med banor)

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Detta låter väldigt bra! Är ju perfekt för en hemma-server/labb-dator, skadar ju aldrig med fler pci-e platser. Och i de grafikkort som inte använder alla lanes så varför inte? Kan väl inte kosta mycket mer om det blir någon sorts standard och alla framtida (budget)gpu-er kommer med detta.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Om detta kan kombineras med Direct Storage så skulle det väl bli skitbra?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Bra idé, ta bort änimäjjset dock

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

Smart, men gör en adapter som man kan ha imellan pci-e porten och gpun där man kan trycka i en m2 vid sidan av med typ såndär riser kabel som är flexibel

Hur ska då grafikkortet få plats? skulle bara funka om man redan har en pci-e riser och grafikkortet är monterat vertikalt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hur ska då grafikkortet få plats? skulle bara funka om man redan har en pci-e riser och grafikkortet är monterat vertikalt.

på adaptern såklart, har du en pci-e adapter, alltså en grej med hane och hona med en flexibel riser kontakt för m2.

om du tänker att du stackar gren uttag på varandra och sen har du riser kabeln som sticker ut imellan bara.
givetvis så får dem ju göra adaptern slim så att gpun inte sticker ut för mycket

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Om detta kan kombineras med Direct Storage så skulle det väl bli skitbra?

Detta är aktuellt för grafikkort som inte nyttjar alla 16 banor till första slotten. Så det kommer funka som vilken annan NVMe disk som är kopplad direkt till banorna som går till CPU. SSD:n kommer inte gå via GPU:n.

Permalänk
Medlem

Betydligt bättre än att betala extra för RGB LED bling bling skit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sen känns läs lösningen ganska knasig oavsett. Lär ju bli svettigt för enheten menar jag.

Får ju hoppas de tar till kylningen om detta blir något. Grafikkort har ju generellt sett mycket fläskigare kylning än moderkortet någonsin får.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Alltså nog för att jag tackat ja till att ha det på mitt 3090 nu när jag behövde mer diskutrymme för nån månad sen men enbart hade en redan använd m.2 på mitt ITX-mobo, så för det blev en 2.5" SSD istället in i en av alla mina SATA-portar jag hade lediga vilket fungerade fint det med. O som jag förstått har väl dom flesta ITX-mobon flera m.2-platser än en ändå så det här känns som en ganska nichad idé som i dom flesta fall enbart skulle göra att grafikkortet kostar mer helt i onödan. Lägg istället pengar på lite bättre o tystare fläktar eller nåt imo.

Permalänk
Medlem

Problemet här är att du smäcker på en komponent som behöver bra kylning på en annan komponent som redan har problem med kylning, blir för mycket värme. Och m.2-diskar har redan problem med värme som det är pga dess värdelösa design.

Sedan är hela m.2-formatet totalt värdelöst för stationära datorer och vi borde istället haft u.2-portar, då hade det varit kanon att haft ett par sådana extra på grafikkortet, men det är en annan diskussion...

Speciallösningar i all ära, men känns som att det bara driver upp priset.

Permalänk
Medlem

Känns väldigt bakvänt, men bristen på PCIe-banor är ju ett stort problem så som en nödlösning kan det ju vara vettigt kortsiktigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Rätt bra idé för de som inte i första hand använder datorn till spel. Skulle vara skönt att slippa icyboxen 🙂 men såg nog hellre att korten fick en bättre formfaktor då många kort idag även klenare kort tar mer än 2 platser i höjd och då täcker ytterligare kort fläktarna

Permalänk
Medlem

Jävligt gnälligt här inne måste jag säga. Förstår inte alls argumentationen att om man inte har ett biffigt grafikkort så behöver man inte några fler m2-platser?
Tycker det är ett utmärkt sätt att nyttja lanes som inte används av grafikkortet.
Jag är en av dom som inte spelar något och klarar mig alldeles utmärkt på ett low-end-grafikkort. Men tydligen behöver inte jag någon extra lagring då heller enligt många här inne. Jisses.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Inget nytt direkt, gamla Creative soundblaster ljudkort hade en IDE port.

Permalänk
Avstängd

detta är en fantastiskt ide. önska dom hade en röstnings funktion så man kunde uppdoota det, skulle dock vilja ha en konstruktion så den är i kontakt med kylfläns

Permalänk
Medlem

Jag vill nog ha alla 16 banorna till grafikkortet, går ju stoppa in en SATA SSD om det klämmer.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Inget nytt direkt, gamla Creative soundblaster ljudkort hade en IDE port.

Det var väl iofs vanligt med egna hittepågränssnitt snarare än IDE, för ljudkort som såldes i paket med en CDROM-enhet?
Så vi får hoppas att vi inte landar där...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur skulle detta fungera på ett äldre moderkort som saknar M.2-platser? PCIe är ju PCIe, men hur är det med NVMe? Är det ett gränssnitt som behöver nativt stöd i CPU eller chipset?

Permalänk

Det var en spännande lösning måste sägas.
Frågan är väl bara vilka scenarion den löser..
Är rätt nöjd med 2 st nvme på moderkortet. Skulle nog snarare byta ut ena disken från 1 till 2 Terabyte än göra något sånt här..

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..