Permalänk
Medlem

Ferrarin har en väldigt stark (men oberäknelig!?!) bakända och en framända som inte vill svänga in vad jag förstår av de senaste uppdateringarna. Sainz tycker om en stark bakända och Leclerc vill ha en bil som kan slängas runt lättare. Så möjligtvis har Leclercs dåliga form att göra med det... Eller så har han gått och blivit långsam.
Tycker faktiskt Sainz har gjort ett bra jobb en hel del race i rad och Leclerc har underpresterat rejält. Senaste racet han presterade som väntat var i Azerbaijan och det har körts 4 race efter det så rejäl formsvacka.

Permalänk
Medlem

De bästa två racen på hela säsongen och den här tråden går och dör

Förarna kan inte hålla sig nästa år blir det grusgrop t9 eller åtminstone t10 vilket nog kan hjälpa en del. Det är inte svårt alls hålla sig innanför de vita linjerna men det var nog fler än sainz som kände sig intimidated av snabba bilar bakom sig

Jag höll att falla av stolen i skratt när han försökte få Perez bestraffad för intimidation! Att de håller på och påtalar track limits etc är ju standard strategi för att försöka ge sig själva fördelar men intimidation finns väl banne mig inte i regelboken så vitt jag vet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

De bästa två racen på hela säsongen och den här tråden går och dör

Förarna kan inte hålla sig nästa år blir det grusgrop t9 eller åtminstone t10 vilket nog kan hjälpa en del. Det är inte svårt alls hålla sig innanför de vita linjerna men det var nog fler än sainz som kände sig intimidated av snabba bilar bakom sig

Jag höll att falla av stolen i skratt när han försökte få Perez bestraffad för intimidation! Att de håller på och påtalar track limits etc är ju standard strategi för att försöka ge sig själva fördelar men intimidation finns väl banne mig inte i regelboken så vitt jag vet

Vet inte om detta var så spännande. Kampen mellan Sainz och Perez var bra. Kyligt av Verstappen att gå in för softs med två varv kvar. 😛

Aston och Mercedes hade ingen bra dag så nu börjar Ferrari knappa in.

Lite orolig om det bara är tillfälligt men tycker att Aston Martin har tappat lite de senaste loppen. Har de nya uppgraderingar på gång?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De bästa två racen på hela säsongen och den här tråden går och dör

Förarna kan inte hålla sig nästa år blir det grusgrop t9 eller åtminstone t10 vilket nog kan hjälpa en del. Det är inte svårt alls hålla sig innanför de vita linjerna men det var nog fler än sainz som kände sig intimidated av snabba bilar bakom sig

Jag höll att falla av stolen i skratt när han försökte få Perez bestraffad för intimidation! Att de håller på och påtalar track limits etc är ju standard strategi för att försöka ge sig själva fördelar men intimidation finns väl banne mig inte i regelboken så vitt jag vet

Roligast var dock att Toto till slut fick nog av Sir Lewis gnäll. Måste ha varit något slags världsrekord i att gnälla idag

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vet inte om detta var så spännande. Kampen mellan Sainz och Perez var bra. Kyligt av Verstappen att gå in för softs med två varv kvar. 😛

Aston och Mercedes hade ingen bra dag så nu börjar Ferrari knappa in.

Lite orolig om det bara är tillfälligt men tycker att Aston Martin har tappat lite de senaste loppen. Har de nya uppgraderingar på gång?

Var mer omkörningar och battaljer i detta race än alla tidigare gp kombinerat. Men sprinten var helt makalöst bra

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Aston och Mercedes hade ingen bra dag så nu börjar Ferrari knappa in.

Hmm, förstår inte alls varför Aston skickade in en protest om att fler förare skulle få straff. Sainz nerflyttad två platser, Alonso och Stroll upp var sin plats 🙄 Här gäller det att säkra varje liten poäng till varje pris 😁

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av oqvist:

De bästa två racen på hela säsongen och den här tråden går och dör

Förarna kan inte hålla sig nästa år blir det grusgrop t9 eller åtminstone t10 vilket nog kan hjälpa en del. Det är inte svårt alls hålla sig innanför de vita linjerna men det var nog fler än sainz som kände sig intimidated av snabba bilar bakom sig

Jag höll att falla av stolen i skratt när han försökte få Perez bestraffad för intimidation! Att de håller på och påtalar track limits etc är ju standard strategi för att försöka ge sig själva fördelar men intimidation finns väl banne mig inte i regelboken så vitt jag vet

Det var både ett bra sprint och ett kul race också. Fortfarande irriterad på att Williams plockade in Albon för att byta till softs när sprinten nästan var klar. Det hade varit så mycket bättre om de hade chansat på att han skulle kunna klara av att hålla 7:e eller 8:e plats och få nån poäng iallafall.

För både sprinten och racet tyckte jag nog att det var mest action och spänning på mittfältet. Det glimmade väl till där framme ett par gånger också men inte alls som på mitten. Hur som helst var detta och förra racet en välsignelse jämfört med föregående racen 😴

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

A1 Ring brukar bjuda på riktigt bra racing. Synd bara att RB är så pass överlägsna att det inte blir någon kamp om P1. Men längre ner var det roliga fighter

Men det spårade ur med track limits. Totalt kaos. Och att sedan börja ändra på resultat flera timmar efter målgång är illa. Skyller till viss del på förarna att de inte kan hålla bilen innanför den vita linjen.
Men om man ska vara stenhård måste man ha personal som följer upp överträdelser omgående. Eller anlägg en sandfålla utanför kerbsen i kurva 10 och 11 och track limits blir självjusterande.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

A1 Ring brukar bjuda på riktigt bra racing. Synd bara att RB är så pass överlägsna att det inte blir någon kamp om P1. Men längre ner var det roliga fighter

Men det spårade ur med track limits. Totalt kaos. Och att sedan börja ändra på resultat flera timmar efter målgång är illa. Skyller till viss del på förarna att de inte kan hålla bilen innanför den vita linjen.
Men om man ska vara stenhård måste man ha personal som följer upp överträdelser omgående. Eller anlägg en sandfålla utanför kerbsen i kurva 10 och 11 och track limits blir självjusterande.

FIA hade över 1200 anmälningar för överträdelser av den heliga vita linjen, så totalt ohållbart.

Förare är som förare blev så detta problem måste byggas bort eller så måste regeln ändras. En smal sand- eller gräsremsa på andra på andra sidan linjen och vips så kommer förarna hålla sig på rätt sida.

Jag tycker dock att spikar är en bra idé! Sen lava istället för sand.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Off topic: Per Gessle är en så kallad Ferrari VIP. En av två svenska sådana tillsammans med Zlatan. Här visar han sin samling: https://www.di.se/ditv/motor/per-gessle-visar-upp-sin-ferrari...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

A1 Ring brukar bjuda på riktigt bra racing. Synd bara att RB är så pass överlägsna att det inte blir någon kamp om P1. Men längre ner var det roliga fighter

Men det spårade ur med track limits. Totalt kaos. Och att sedan börja ändra på resultat flera timmar efter målgång är illa. Skyller till viss del på förarna att de inte kan hålla bilen innanför den vita linjen.
Men om man ska vara stenhård måste man ha personal som följer upp överträdelser omgående. Eller anlägg en sandfålla utanför kerbsen i kurva 10 och 11 och track limits blir självjusterande.

Det är ju 100 % förarna fel. De visste alla vad som gällde. Ingen katastrof att de fixas i efterhand men sjukt mycket öt för domarna lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det är inte konstig att dom delar ut en massa straff för genande bilar.
Det konstiga är att dom sett (och ser) mellan fingrarna så länge innan eller när dom anser att förarna inte "tjänat" på det.
Regeln skall IMO gälla på varje millimeter av banan.
Och det borde vara HELA bilen innanför, inte bara 1 CM av innersta hjulet, vilket ju betyder att 99.5% av bilen kan vara utanför banan.....
I ett svep så skulle dom då även lösa problemet med alla udda cerbs dom måste använda enbart för F1 bilarna och som gör banorna oanvändbara för annan racing (t.ex. MC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är inte konstig att dom delar ut en massa straff för genande bilar.
Det konstiga är att dom sett (och ser) mellan fingrarna så länge innan eller när dom anser att förarna inte "tjänat" på det.
Regeln skall IMO gälla på varje millimeter av banan.
Och det borde vara HELA bilen innanför, inte bara 1 CM av innersta hjulet, vilket ju betyder att 99.5% av bilen kan vara utanför banan.....
I ett svep så skulle dom då även lösa problemet med alla udda cerbs dom måste använda enbart för F1 bilarna och som gör banorna oanvändbara för annan racing (t.ex. MC).

Om du vill se 40% långsammare F1 på dagens banor så visst, då kan vi köra med vad du säger. Men än så länge räcker det att vita linjen är slutet av banan och bilen skall finnas på insidan av banan, är bilen utanför det vita sträcket så blir det varning och till slut straff.

Banorna är inte breda nog för dagens F1 bilar i den fart de kör (vilket är en del av F1) för att bilarna skall kunna hålla sig inne hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

A1 Ring brukar bjuda på riktigt bra racing. Synd bara att RB är så pass överlägsna att det inte blir någon kamp om P1. Men längre ner var det roliga fighter

Men det spårade ur med track limits. Totalt kaos. Och att sedan börja ändra på resultat flera timmar efter målgång är illa. Skyller till viss del på förarna att de inte kan hålla bilen innanför den vita linjen.
Men om man ska vara stenhård måste man ha personal som följer upp överträdelser omgående. Eller anlägg en sandfålla utanför kerbsen i kurva 10 och 11 och track limits blir självjusterande.

Det sistnämnda vore optimalt för F1 men sämre och dyrare för övrig racing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Om du vill se 40% långsammare F1 på dagens banor så visst, då kan vi köra med vad du säger. Men än så länge räcker det att vita linjen är slutet av banan och bilen skall finnas på insidan av banan, är bilen utanför det vita sträcket så blir det varning och till slut straff.

Banorna är inte breda nog för dagens F1 bilar i den fart de kör (vilket är en del av F1) för att bilarna skall kunna hålla sig inne hela tiden.

Bilarna är inte bredare nu än vad dom varit tidigare.
Längre och tyngre, men inte bredare:

Och 40% långsammare?
Knappast, inte ens en sekund skulle jag tro.
Kanske 0.5s.
Och se på stadsbanorna, där går det ju bra att hålla sig på banan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är inte konstig att dom delar ut en massa straff för genande bilar.
Det konstiga är att dom sett (och ser) mellan fingrarna så länge innan eller när dom anser att förarna inte "tjänat" på det.
Regeln skall IMO gälla på varje millimeter av banan.
Och det borde vara HELA bilen innanför, inte bara 1 CM av innersta hjulet, vilket ju betyder att 99.5% av bilen kan vara utanför banan.....
I ett svep så skulle dom då även lösa problemet med alla udda cerbs dom måste använda enbart för F1 bilarna och som gör banorna oanvändbara för annan racing (t.ex. MC).

Smalare banor -> färre omkörningar -> tråkigare race.

Sen ser jag inte hur detta löser några problem med track limits ? Förarna skulle väl pusha linjen minst lika mycket som dom gör nu fast på insidan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och 40% långsammare?
Knappast, inte ens en sekund skulle jag tro.
Kanske 0.5s.
Och se på stadsbanorna, där går det ju bra att hålla sig på banan.

Ha! Inte en chans i världen!
Så du menar att om man flyttar in bilen 2 meter vid ingång, apex och utgång, så skulle man på ett varv inte förlora mer än en halv sekund?
Om så är fallet, varför skulle folk pusha så förbannat att de råkar gå en halv centimeter utanför i en kurva, för det borde då endast röra sig om en knapp tusendel i skillnad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Det sistnämnda vore optimalt för F1 men sämre och dyrare för övrig racing.

Det är ju dilemmat, banan används såklart till annan racing också. Men som det är nu så hjälper tidsstraffen uppenbarligen inte, så någon annan lösning bör hittas. Det var ju samma problematik förra året. Kanske DSQ är lösningen? 😆

Sedan tycker jag att det är ett systemfel när straff appliceras flera timmar efter målgång, ännu märkligare om det initierades av ett protesterande team för att en granskning skulle startas. Då har arrangören inte koll på läget. Som jag förstod det fick teamen inga eller få varningar att förarna varit utanför banmarkeringarna vilket ställer till det ännu mer.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

när nästan alla förare får varningar så är det fel på banan, antingen så sätter dom en sandtrap vid turn 9-10 (?) eller ökar/minskar radien på dom 2 kurvorna så dom antingen kan köra plattan i mattan eller tvungna att bromsa in. Dom kan inte komma flera timmar efter loppen är klara med varningar och straff, det måste ändras!.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

när nästan alla förare får varningar så är det fel på banan, antingen så sätter dom en sandtrap vid turn 9-10 (?) eller ökar/minskar radien på dom 2 kurvorna så dom antingen kan köra plattan i mattan eller tvungna att bromsa in. Dom kan inte komma flera timmar efter loppen är klara med varningar och straff, det måste ändras!.

Märkligt att vissa förare klarar det utan att köra utanför linjerna. Inget fel på banan, den skiljer agnarna från vetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ha! Inte en chans i världen!
Så du menar att om man flyttar in bilen 2 meter vid ingång, apex och utgång, så skulle man på ett varv inte förlora mer än en halv sekund?
Om så är fallet, varför skulle folk pusha så förbannat att de råkar gå en halv centimeter utanför i en kurva, för det borde då endast röra sig om en knapp tusendel i skillnad...

Fast det är ju inte varje kurva dom ligger så långt ut, bara ett fåtal på ett varv och väldigt beroende på vilken bana det är.
Plus att dom ju definitivt inte ligger utanför vid ingången då dom inte kan bromsa ordentligt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast det är ju inte varje kurva dom ligger så långt ut, bara ett fåtal på ett varv och väldigt beroende på vilken bana det är.
Plus att dom ju definitivt inte ligger utanför vid ingången då dom inte kan bromsa ordentligt då.

De tar risker där det finns mycket att vinna. T9-10 på RBR är svår för du måste först sätta ingången till T9, halvt i blindo, för att svepa ut och öppna upp T10 så mycket som möjligt. Små missar vid T9 innebär stor tidsförlust. Och det är bara genom svängarna. Därefter kommer en lång raka, så varje uns av hastighet har stor inverkan på tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast det är ju inte varje kurva dom ligger så långt ut, bara ett fåtal på ett varv och väldigt beroende på vilken bana det är.
Plus att dom ju definitivt inte ligger utanför vid ingången då dom inte kan bromsa ordentligt då.

Fast du pratar om att inget av bilen får vara utanför den vita linjen...
Om du kollar Verstappens Pole-varv från i fredags, så är någon del av bilen utanför den vita linjen i varenda kurva. I de flesta kurvorna så är någon del av bilen utanför i såväl ingång, som apex samt utgång. Så titta på Max ombordkamera från kvalet och säg att han kan flytta in bilen 1-2 meter från varje kant i varje kurva och att det skulle kosta honom max en halvsekund...

Och jo, han ligger utanför vid ingången i kurva 1, 3, 4, 5, 9 och 10 typ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

De tar risker där det finns mycket att vinna. T9-10 på RBR är svår för du måste först sätta ingången till T9, halvt i blindo, för att svepa ut och öppna upp T10 så mycket som möjligt. Små missar vid T9 innebär stor tidsförlust. Och det är bara genom svängarna. Därefter kommer en lång raka, så varje uns av hastighet har stor inverkan på tiden.

Kurvorna är jättelätta. Otroligt lätta att ta med F1 bil tom Men ju mer plats du tar ju mer fart kan du ta med dig som sagt

Ser fortfarande argument här i trådenför att dagens f1 förare saknar bilkontroll och kan inte ställas till svars för sin körning. Banan måste göras om!

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kurvorna är jättelätta. Otroligt lätta att ta med F1 bil tom Men ju mer plats du tar ju mer fart kan du ta med dig som sagt

Ser fortfarande argument här i trådenför att dagens f1 förare saknar bilkontroll och kan inte ställas till svars för sin körning. Banan måste göras om!

Nä, det enda som är lätt är att förlora tid. En aning fel på ingången till T9 och du förlorar lätt 2-3 tiondelar bara där. Förstör det sen ingången till T10, vilket det lätt gör, har man effektivt sabbat två varv.

Självklart har förarna bilkontroll men de pressar gränserna så långt det bara går. Ibland går de över gränsen. Det är racing och något man för leva med.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nä, det enda som är lätt är att förlora tid. En aning fel på ingången till T9 och du förlorar lätt 2-3 tiondelar bara där. Förstör det sen ingången till T10, vilket det lätt gör, har man effektivt sabbat två varv.

Självklart har förarna bilkontroll men de pressar gränserna så långt det bara går. Ibland går de över gränsen. Det är racing och något man för leva med.

Det är lätt ta t9 och t10 lagligt och inte förlora en massa tid. Jätteenkelt faktiskt i alla simulationer jag kört. Max, alonso och många fler hade inga större problem hålla fart. Men som du säger så försöker de vinna tid så det är en medveten handling att de går brett och de är inte offer för bandesign eller något.

Så bara hoppas de fortsätter va konsekventa med banmarkeringar så kommer det bli bättre framöver det är ju inga dumbommar som kör trots allt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är lätt ta t9 och t10 lagligt och inte förlora en massa tid. Jätteenkelt faktiskt i alla simulationer jag kört. Max, alonso och många fler hade inga större problem hålla fart. Men som du säger så försöker de vinna tid så det är en medveten handling att de går brett och de är inte offer för bandesign eller något.

Så bara hoppas de fortsätter va konsekventa med banmarkeringar så kommer det bli bättre framöver det är ju inga dumbommar som kör trots allt.

Så Nico Rosberg yrar i nattmössan?

Permalänk
Medlem

Ja ifall han påstår det är svårt hålla sig inom de vita linjerna i t9 och t10

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Bäst att du kontaktar Nico för lite coachning. Han är säkert sugen på en comeback och vinna ett till mästerskap.