Transportföretagen: "Paketleveranser kommer att bli dyrare"

Permalänk
Avstängd

Gött med returer.

Permalänk
Medlem

På 90-talet skickade jag tillbaka ett moderkort som det visade sig att jag kortslutit. Och nu senast för ett par veckor sedan när jag fick ett par fitbit-klockor istället för de Noctuafläktar jag beställt från Power.
Har köpt skräp från Kina ett par gånger, men det var inte värt besväret att skicka tillbaka dem. Läropengar ser jag det mer som (att inte beställa något från Kina direkt)

Det största problemet är nog alla som beställer kläder i flera storlekar för att se vilka som passar. Förstår inte hur vissas kroppar ser ut om de inte kan räkna ut med de tabeller som oftast finns hos försäljarna, man mäter själv hur många cm och beställer storleken därefter. Har alltid fungerat för mig.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Ännu en meningslös utgift.

För vadå, ”klimatet”?

Prognosen för klimatet är helt hopplös. Det vi har vunnit på klimatsatsningar har vi överskuggat med mer utsläpp. Det är inte en fråga om ”alla bäckar små” och mef anledning av tröskeleffekter är inte heller lite bättre än ingenting alls. 80% reduktion inom 7-17 år? Kina ensamt har 40% av utsläppen och enligt egen prognos och trots satsningar på förnybar energi kommer att öka utsläppen til 2030, därefter förväntas Indien börja bomba ut koldioxid. Ingen demokrati i världen kommer stödja de förslag på åtgärder som krävs för att uppnå målen.

Har forskarna rätt är klimatet kört. Gröna skatter kommer bara göra oss panka när katastrofen är ett faktum. Istället borde vi forska på värmetåliga grödor, spara och planera för katastrofområden, bygga dammar osv.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Att serva, göra löpande reparationer och hålla en bil i gott fungerande skick handlar om så otroligt mycket mer än att byta motorolja lite då o då, vilket är den enda stora skillnaden.

Knappast, dom vanligaste felen är unikt till traditionellt driftsystem.
T.o.m bromsar nöts mindre pga regenerative braking.

Sedan kan det ju vara en kasst byggd elbil / folk kör dyrare med det är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Ännu en meningslös utgift.

För vadå, ”klimatet”?

Prognosen för klimatet är helt hopplös. Det vi har vunnit på klimatsatsningar har vi överskuggat med mer utsläpp. Det är inte en fråga om ”alla bäckar små” och mef anledning av tröskeleffekter är inte heller lite bättre än ingenting alls. 80% reduktion inom 7-17 år? Kina ensamt har 40% av utsläppen och enligt egen prognos och trots satsningar på förnybar energi kommer att öka utsläppen til 2030, därefter förväntas Indien börja bomba ut koldioxid. Ingen demokrati i världen kommer stödja de förslag på åtgärder som krävs för att uppnå målen.

Har forskarna rätt är klimatet kört. Gröna skatter kommer bara göra oss panka när katastrofen är ett faktum. Istället borde vi forska på värmetåliga grödor, spara och planera för katastrofområden, bygga dammar osv.

Håller helt med där, att man skulle satsa mer på att utveckla samhället så vi kan lära oss att leva med det vi skapat (eller naturen skapat, för den som ligger åt det hållet, men det kvittar eftersom slutresultatet för oss är densamma) Ingen demorkati, än mindre diktaturer och autokratier, kommer som sagt att göra det som krävs. För att man åtminstone skulle ha en teoretisk chans så skulle det behövas att alla nationer samarbetar fullt ut, men det kommer aldrig att hända. Ser vi inte minst med pratet om "rättvisa" där länder anser sig ha mer rätt än andra att släppa ut skiten.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag köper ibland två olika storlekar och behåller den som passar bäst, det finns inget oetiskt med det. Det är ju en tjänst de erbjuder, ingen blir lurad

Jo, om du inte är säker på storlek, då provar du i butik. Visst är det en tjänst som "erbjuds", men den missbrukas och används av allt för många, därav höjs priserna och du bidrar till inflation och dåligt för miljön och skapar massa extraarbete, inte arbetstillfällen, bara extra arbete.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Denna hysterin för klimatmåls trams kommer kasta oss alla i fördärv...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Knappast, dom vanligaste felen är unikt till traditionellt driftsystem.
T.o.m bromsar nöts mindre pga regenerative braking.

I viss mån har du rätt, senaste 10-15åren har olika system för avgasrening tillkommit som idag är tveklöst vanligaste orsaken till att en bil behöver in för reparation...
Även olika oerhört komplicerade och känsliga varianter av vanskapta växellådor ställer till det.
Det är ju inte liksom som att förbränningsmotorer slits och havererar rent mekaniskt som "förr i tiden", redan 70-80-tal så överlevde drivlinan resten av bilen utom i undantagsfall.

Bromsar har större problem med att de kärvar, med anliggning och ojämn verkan som följd än att de slits ut på en vanlig personbil vid normal körning.
Detta problem lär bara öka i omfattning om bromsarna används ännu mindre.

Min 15år gamla bensinare med manuell låda och en bilintresserad ägare/förare som är utbildad bilmekaniker har lätt bättre totalekonomi jämfört med vilken el-bil som helst, även om vi helt bortser från värdeminskningen.

Om du lever i tron att din bil bara kommer rulla på och fungera helt problemfritt år ut och år in i 25-30år utan service eller reparationer bara för att du bytt ut förbränningsmotorn mot en elmotor så lär du ganska snart få ett rätt bryskt uppvaknande.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

I takt med att transporterna går över till fossilfria alternativ blir fordon och infrastruktur dyrare och följaktligen stiger kostnaderna för frakt, beskriver Thorsell.

– Ett eldrivet fordon är mycket dyrare än ett traditionellt fordon. Jag tycker att det är helt rimligt att både konsumenter och företag förbereder sig på att betala mer för gröna transporter, säger hon.

Borde inte detta vara en relativt tillfällig kostnadsökning, av flera skäl:

  • Fordonen är förvisso dyrare i inköp, men de är billigare i drift och bör hålla längre, så nya borde inte behöva inköpas lika ofta.

  • Infrastruktur för laddning är också i hög grad en engångskostnad, även om det naturligtvis tillkommer vissa underhållskostnader.

  • Batterier (som gör batterielektriska fordon dyra) borde kunna förväntas bli billigare med tiden. Tillverkningen av ICE-fordon har förfinats och optimerats i över hundra år; BEV har knappt funnits i ett decennium i någon nämnvärd skala.

Nu är jag inte samhällspolitisk chef på Transportföretagen, så rätta mig gärna.

Stor efterfrågan på batterier och sen när det är dags att byta så kommer efterfrågan igen öka. Nu innehåller batterierna en hel del sällsynta metaller som gör att priset kommer hållas högt.

För batterier har funnits rätt länge och det är ju inte så att batterier som är laddningsbara och har hög kapacietet har blivit billigare, ja högre kapacitet men det har ju inte varit några extrema ökningar heller.

Det enda som skulle göra batterier billiga är annan teknik där alla ingående ingridienser är vanliga och billiga att ta fram. Utvecklingen har dock gått i helt motsatt riktning.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Störtlöjligt. Skickar man tillbaka ska man tvingas att betala frakten till hundra procent själv. Och företag borde förbjudas att erbjuda gratis retur. Det är enda sunda lösningen, och jag bryr mig inte ett skit om fjantar som köper flera versioner av en produkt för att välja ut vad de vill ha och returnera resten. Ni är vad som är fel med dagens samhälle.

som konsument och kund ska man väl vara 100% nöjd med produkten man köper?
eller ska man sitta där med en vara man egentligen inte vill behålla och som inte fungerar som man vill?

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sinery:

Knappast, dom vanligaste felen är unikt till traditionellt driftsystem.
T.o.m bromsar nöts mindre pga regenerative braking.

Sedan kan det ju vara en kasst byggd elbil / folk kör dyrare med det är en annan fråga.

Det är sant (och fullt logiskt) att BEV har färre mekaniska problem givet att en borstlös elmotor är supertrivial jämfört med en modern ICE-motor.

Men givet att vi är på en webbplats för dator-intresserade borde det inte komma som någon överraskning vilken akilleshälen är för BEV... Programvara!

Sedan många år tillbaka görs en väldigt stor amerikansk årlig undersökning kring bl.a. tillförlitlighet av bilmodeller. Denna artikel nämner bl.a. den rapporten.

Märkligt nog har HEV (d.v.s. hybrider, inte plug-in hybrider) legat i topp vad det gäller tillförlitlighet medan BEV ligger i botten. Man tycker att HEV inte borde toppa givet att den, likt PHEV, har två drivlinor...

"EV reliability issues may also take one’s breath away. Reliability is “extremely important” to new-car buyers, according to a 2022 report from Consumer Reports (CR). Currently, EV reliability is nothing to brag about. CR’s report says that “On average, EVs have significantly higher problem rates than internal combustion engine (ICE) vehicles across model years 2019 and 2020.” BEVs dwell at the bottom of the rankings."

"Troubles with vehicle electronics, which has plagued ICE vehicles as well for some time, seems even worse in EVs according to Consumer Report’s data. This should not be surprising, since EVs are packed with the latest electronic and software features to make them attractive, like new biometric capability, but they often do not work."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Min sambo gör detta, och jag ser inget fel i det.
Det är inte värre än att köra 20km till affären och välja några plagg, och sedan köra 20km dit igen nästa vecka för att lämna tillbaka något. Hellre då en postbil som ska köra sin runda ändå.

Sist jag handlade kläder fanns det något som heter ”provrum” som är till för att prova kläder i butiken. Man får ta med sig egna kläder in om man vill veta vad som matchar.

Med lite ytterligare planering kan man handla kläder samtidigt som man har andra ärenden till köpcentret, vilket är ett sätt att minimera transporterna.

Men det kräver förstås att man använder de små grå litegrann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jo, om du inte är säker på storlek, då provar du i butik. Visst är det en tjänst som "erbjuds", men den missbrukas och används av allt för många, därav höjs priserna och du bidrar till inflation och dåligt för miljön och skapar massa extraarbete, inte arbetstillfällen, bara extra arbete.

Nejdå jag köper två eller tre stycken och skickar tillbaka det som inte passar. Det finns många saker som inte ens går att få tag på i en vanlig butik så din lösning löser ingenting.
Det är ingen som tvingar dig att handla från butiker som erbjuder tjänsten. Det finns en anledning till varför det inte är standard dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jo, om du inte är säker på storlek, då provar du i butik. Visst är det en tjänst som "erbjuds", men den missbrukas och används av allt för många, därav höjs priserna och du bidrar till inflation och dåligt för miljön och skapar massa extraarbete, inte arbetstillfällen, bara extra arbete.

Enda jag skickat tillbaka någon är skor. Det är inte så värst lätt då varje modell är unik i storlek och tyvärr ur utbudet för löparskor urusel om du inte bor i en top 10 stad befolkningsmässigt eller en stad där klubb eller evenemang drar till ett stort intresse.

Intersport / Team Sportia / Stadium har där jag besökt sällan haft ett bra utbud av annat än max-dämpade / proneringsskydd som du inte vill ha etc, så mer skor för folk utan något större intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fordonen är förvisso dyrare i inköp, men de är billigare i drift och bör hålla längre, så nya borde inte behöva inköpas lika ofta

Vad bygger du det på?

Permalänk
Medlem

Jag har nästan aldrig behövt returnera nånting, vad jag kommer ihåg iallafall. Det är i stort sett bara om man får trasiga varor eller felskickade varor som jag skickar tillbaka nåt. Jag gör i stort sett aldrig några spontaninköp på nätet. Sen så köper jag väldigt sällan kläder och skor på nätet, föredrar att gå in i butik för det, så att man kan prova. Så jag är definitivt inte en av dom som utnyttjar systemet.

Permalänk
Medlem

En indikation på slitage av en bev kontra ice är serviceavtalen där alla större tillverkare tar mer för avtalen på bev (på tunga fordon) vilket pekar på att även tillverkarna tror att beven kostar mer över tid. Den stora osäkerhetsfaktorn är hållbarheten på batterierna där det verkar som att dom inte håller mer än 5, tom ner mot 3 år vid tyngre användande. Man får idag inget pris eller indikation på vad ett batteribyte kommer kosta annat än att det blir dyrt.

Trots ovan finns det redan idag många uppdrag som går att lösa billigare med en bev så länge vi inte åker på 5+ sek för elen men man måste verkligen göra hemläxan innan köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

För det första så är fossilt bränsle inget problem.

Är det väl?
Även om någon nu skulle anse att att människans koldioxidutsläpp på (vad jag förstått) 2200 miljarder ton inte skulle påverka klimatet nämnvärt så är väl ändå avgaserna ett problem?

https://arstechnica.com/science/2021/12/fossil-fuel-combustio...

Skrivet av mrpijey:

Och ja, om man exkluderar tillverkningskedjan och bara fokuserar på transportkedjan så är det flera saker som ska matcha:

1: Alla fordon är eldrivna över hela fraktkedjan.
2: Det finns infrastruktur som kan ladda nämnda elfordon.
3: Inget av elen som används för laddning är tillverkat av kraftverk som använder fossilt bränsle.

Skrivet av mrpijey:

Och då räknar jag inte med tillverkningen av fordonen som är en minst sagt smutsig affär, och oerhört resurskrävande.

Finns väl rätt många studier som visar att även om ett elektriskt fordon kräver mer resurser att tillverkar så tar den igen det med tiden, så länge kanske inte 100% av elen det laddas med kommer från kolkraft.

FDet finns ingen infrastruktur som klara laddning av så många extra fordon. Vi har inte det i Sverige och vi är i framkanten. Vi kan inte klara elförsörjningen eller leveransen. Infrastrukturen ska finnas över ALLA länder också, med samma garanti att en droppe bränsle inte använts någonstans. Glöm då länder som Kina, Indien och även stora delar av Europa. Det finns heller inte tillräckligt med råvaror ens för att tillverka alla fordonen. Råvarorna är sällsynta, är oerhört smutsigt att ta fram och bryts primärt från en enda plats i världen - Kina. Men det är ju bekvämt att knorra om koldioxid (som är en livsviktig gas för hela naturen och oss) medans folk dör i drivor i gruvor i Kina där det inte finns någon kontroll, lagar eller översikt över mänskliga rättigheter osv. Och det dödar bra fler människor än den hårt reglerade oljeindustrin.

Men visst, dagen efter vi fått Fred På Jorden så kan vi ordna så att alla får gratis el utan en droppe olja och alla kör runt i gratis elbilar tillverkade endast av robotar av råvaror endast brutet av robotar och där naturen är helt återställd efter gruvdrift. Då kan vi säga att vårt paket vi beställt från Kina eller Italien eller USA har levererats hela vägen helt fossilfritt.

Som sagt, en utopi utan någon som helst förankring i verkligheten. Finns en anledning till att motorer som drivs av raffinerad olja fortfarande är det mest effektiva och vanliga i världen.... Sedan ska vi absolut jobba mot mer effektiv teknik, men vi kan inte ersätta en smutsig industri med en annan, förstöra naturen i en annan del av världen längre bort från oss bara så att vi kan klappa oss själva på ryggen och säga att VI i lilla Svea är minsann duktiga...

Men visst, korkade politiker kan ju alltid försöka tvinga igenom saker. Men då jäklar kommer du får se leveranspriser... då blir det inga 45 kronor för ett brev, utan flera tusen kronor för att skicka ditt julkort... hur bra blir det?

…knorra om koldioxid (som är en livsviktig gas för hela naturen och oss)…

Ha! Du är rolig du. Vatten är också livsviktigt, men dricks det för mycket så dör man.

Du menar alltså att människans koldioxidutsläpp inte påverkar klimatet på jorden utan att ställa till det för oss? Det som en stor majoritet klimatforskare verkar väldigt ense om.

Klart gruvdrift inte är oproblematisk. Inte bra om folk dör vid gruvdrift. Men exempelvis verkar kobolt vara något som inte krävs längre:

https://electrek.co/2022/04/22/tesla-using-cobalt-free-lfp-ba...

Denna kan också vara värd att kika på:
https://www.epa.gov/greenvehicles/electric-vehicle-myths

Oljeproduktion och produktion av bensin och dielsel är väl inte heller problemfritt. Krävs också en hel del resurser för att pumpa upp olja som ibland läcker ut i havet (tankbåtar). Sen att producera bränslet (diesel och bensin) som sen också ska transporteras ut till alla bensinstationer. Nej, jag är ytterst tveksam till att elfordon förkänar den kritik vissa ger dem.

Skrivet av subruz:

Ännu en meningslös utgift.

För vadå, ”klimatet”?

Prognosen för klimatet är helt hopplös. Det vi har vunnit på klimatsatsningar har vi överskuggat med mer utsläpp. Det är inte en fråga om ”alla bäckar små” och mef anledning av tröskeleffekter är inte heller lite bättre än ingenting alls. 80% reduktion inom 7-17 år? Kina ensamt har 40% av utsläppen och enligt egen prognos och trots satsningar på förnybar energi kommer att öka utsläppen til 2030, därefter förväntas Indien börja bomba ut koldioxid. Ingen demokrati i världen kommer stödja de förslag på åtgärder som krävs för att uppnå målen.

Har forskarna rätt är klimatet kört. Gröna skatter kommer bara göra oss panka när katastrofen är ett faktum. Istället borde vi forska på värmetåliga grödor, spara och planera för katastrofområden, bygga dammar osv.

Kanske du har rätt… För det verkar rätt illa. Om det ändå är kört är det kanske bättre att förberedda sig på det. Men samtidigt försöka minska påverkan så att det blir ”mindre kört”? Förstår inte varför en satsning på teknik som genererar mindre utsläpp tvunget måste göra oss panka.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Min 15år gamla bensinare med manuell låda och en bilintresserad ägare/förare som är utbildad bilmekaniker har lätt bättre totalekonomi jämfört med vilken el-bil som helst, även om vi helt bortser från värdeminskningen.

Om du lever i tron att din bil bara kommer rulla på och fungera helt problemfritt år ut och år in i 25-30år utan service eller reparationer bara för att du bytt ut förbränningsmotorn mot en elmotor så lär du ganska snart få ett rätt bryskt uppvaknande.

Sitter själv på en snart veteran V70 som jag hoppas ska hållas tills vi får Solid State Batteries.

Inte alls, förslog bara att EVs inte kan få det mest förekommande felen.

Skrivet av Yoshman:

Det är sant (och fullt logiskt) att BEV har färre mekaniska problem givet att en borstlös elmotor är supertrivial jämfört med en modern ICE-motor.

Men givet att vi är på en webbplats för dator-intresserade borde det inte komma som någon överraskning vilken akilleshälen är för BEV... Programvara!

Sedan många år tillbaka görs en väldigt stor amerikansk årlig undersökning kring bl.a. tillförlitlighet av bilmodeller. Denna artikel nämner bl.a. den rapporten.

Märkligt nog har HEV (d.v.s. hybrider, inte plug-in hybrider) legat i topp vad det gäller tillförlitlighet medan BEV ligger i botten. Man tycker att HEV inte borde toppa givet att den, likt PHEV, har två drivlinor...

Jag tror jag EVs är byggd sämre i med att alla rusar för att få ut dom snabbt och billigt och på nya plattformar.
Sedan om folk kör dom som sportbilar borde dom nog också jämföras med sportbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Är väl främst en kvinnligt beteende att e-köpa kläder och skicka tillbaka, ingen sexism utan bara fakta.

Ja, och delvis beror det på att det är svårare för kvinnor att köpa kläder i rätt storlek verkar det som.
Det är ju helt logiskt med tanke på att exempelvis sådana som jag köper en T-shirt i XL och så passar den i 95% av fallen, köper min fru en tröja i storlek M är det mer eller mindre slumpen som avgör om den passar tycks det. Är den lagom över bysten så är den fel i midjan, eller tvärtom, och passar den så är den för genomskinlig, etc.

Jag returnerar ganska lite av det jag köper. Men jag returnerar om beskrivningen är fel (inte helt ovanligt på exempelvis Amazon.se) och varan inte uppfyller det jag förväntade mig, eller om varan kommer oerhört sent. Nu senast returnerade jag skärmskydd som kom efter 4 veckor när det skulle tagit 4 dagar.

Om antalet paket ökar borde väl kostnaden per paket minska? Däremot kanske man inte kan räkna med fria returer lika ofta framöver.

F.ö hoppas jag på bränsleceller framöver; batterier känns lite opraktiskt speciellt för längre resor.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Korkade saker som sånt här behöver ni fixa först. Och PostMord, ni är sämst. Har paket som fastnat nu i tull som ska betalas, men jag får aldrig någon notis förrän en 1-2 veckor senare, och jag måste få en PAPPERSLAPP innan jag kan betala det? Vad har ni appen för era knallskallar? Suck....

Du behöver inte vänta på lappen, vet du att den ligger i tullen och har spårningsnummret så är det bara att gå in på moms.postnord.se och fylla i nummer och ditt postnummer så kan du betala direkt. Har gjort det flera gånger.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Du behöver inte vänta på lappen, vet du att den ligger i tullen och har spårningsnummret så är det bara att gå in på moms.postnord.se och fylla i nummer och ditt postnummer så kan du betala direkt. Har gjort det flera gånger.

Tyvärr funkar inte det heller, får bara upp att jag godkänt Postnord för hantering av tulldeklarationen, men jag har inget chans att betala nåt eller få någon mer info. 4 dagar väntan nu... Helt värdelöst system.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av pre-dator:

Vad bygger du det på?

Har fått uppfattningen att batterielektriska fordon kan gå betydligt fler mil än förbränningsmotordrivna, men jag har ingen data eller kompetens att backa upp det med, så jag lär inte framhärda i att det absolut är sant.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Ännu en meningslös utgift.

För vadå, ”klimatet”?

Prognosen för klimatet är helt hopplös. Det vi har vunnit på klimatsatsningar har vi överskuggat med mer utsläpp. Det är inte en fråga om ”alla bäckar små” och mef anledning av tröskeleffekter är inte heller lite bättre än ingenting alls. 80% reduktion inom 7-17 år? Kina ensamt har 40% av utsläppen och enligt egen prognos och trots satsningar på förnybar energi kommer att öka utsläppen til 2030, därefter förväntas Indien börja bomba ut koldioxid. Ingen demokrati i världen kommer stödja de förslag på åtgärder som krävs för att uppnå målen.

Har forskarna rätt är klimatet kört. Gröna skatter kommer bara göra oss panka när katastrofen är ett faktum. Istället borde vi forska på värmetåliga grödor, spara och planera för katastrofområden, bygga dammar osv.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Skrivet av Alling:

I takt med att transporterna går över till fossilfria alternativ blir fordon och infrastruktur dyrare och följaktligen stiger kostnaderna för frakt, beskriver Thorsell.

– Ett eldrivet fordon är mycket dyrare än ett traditionellt fordon. Jag tycker att det är helt rimligt att både konsumenter och företag förbereder sig på att betala mer för gröna transporter, säger hon.

Borde inte detta vara en relativt tillfällig kostnadsökning, av flera skäl:

  • Fordonen är förvisso dyrare i inköp, men de är billigare i drift och bör hålla längre, så nya borde inte behöva inköpas lika ofta.

  • Infrastruktur för laddning är också i hög grad en engångskostnad, även om det naturligtvis tillkommer vissa underhållskostnader.

  • Batterier (som gör batterielektriska fordon dyra) borde kunna förväntas bli billigare med tiden. Tillverkningen av ICE-fordon har förfinats och optimerats i över hundra år; BEV har knappt funnits i ett decennium i någon nämnvärd skala.

Nu är jag inte samhällspolitisk chef på Transportföretagen, så rätta mig gärna.

Ja, detta är allt bara en ursäkt för att höja priserna.

Permalänk
Medlem

Låter bra tycker jag. Kan man få ner antalet paket som skickas tillbaka så vinner ju alla förutom dom som satt i system att skicka saker fram å tillbaka samt transportföretagen. speciellt om man tänker på att kläderna som går i retur verkar förstöras och slängas/skickas till soptippar utomlands. Man kan hoppas att det i förlängningen blir så dyrt att skicka massa småpaket att butiker återvänder till småstäder! fan det finns ju bara pizzerior å frisörer här snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad jag kan hitta är räckvidden ca 25 mil för dagens BEV-lastbilar, det betyder gissningsvis minst en full ladd-cykel per dag (i alla fall för långtradare som rimligen kör lite längre sträckor).

Det går inte få ut den räckvidden annat än på plan landsväg i 70 km/h med minimal last tyvärr, och det gör dem helt värdelösa för fjärrtransporter. Stadstrafik så är vi nere på en tredjedel av räckvidden, och dagens godstransporter har inte de tidsmässiga marginaler som skulle behövas för att hinna ladda dem så ofta så att de skulle kunna ersätta fordon med förbränningsmotorer ens om vi antar att infrastrukturen för ett sådant nät existerade.

Det går att ersätta vissa lokala transporter, och det kommer sannolikt inte förändras under lång tid.

Permalänk
Medlem

Det här slutar med en ”fraktskatt” på 39kr för varje skickad paket. Mer pengar till staten. Gratis frakt och retur är ju inte gratis. Företaget som säljer betalar ju, så du betalar indirekt. Sen vill ju fraktbolagen tjäna mer pengar så det blir en partsinlaga.

Permalänk
Medlem

Elfordon är i teorin helt underhålls fria maskinellt...nästan.
Problemet är att resevdels industrin genererar enorma pengar och är inget tillverkarna kommer sluta med pga miljö.
Sverige om jag fattat rätt står för ungefär 0.2% av utsläppen idag. Vi tjänar mer på att hjälpa länder med problem att ställa om. Kanske med flera procent istället för 0.2% som max tak.
Får se hur det går med ellastbilar. Med dagensbatteri teknik känns det mest som de kan fungera i städer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Skickat så många returer till ett välkänd klädbutik som börjar på Z att man skäms något förskräckligt... haha!!