Microsoft Office får nytt standardtypsnitt

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Office får nytt standardtypsnitt

Hela 16 år efter övergången till Calibri får Microsoft Office nu ett nytt förvalt typsnitt. Det hette tidigare Bierstadt och får nu det nya namnet Aptos.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

RIP Calibri

Jag har alltid tyckt att det ser så cleant ut. Har dock inte testat Aptos

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

RIP Calibri

Jag har alltid tyckt att det ser så cleant ut. Har dock inte testat Aptos

Det kommer ju finnas kvar. Bara inte förvalt. De dokument som skrivits med Calibri kommer ju fortfarande öppnas upp med det. Och så är det ju inte svårt att själv ändra tillbaka till Calibri som förvalt typsnitt

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd

Det står visserligen i det länkade blogginlägget, men artikeln kunde ha med varför man tyckte sig behöva ett nytt typsnitt.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Joppis:

Det kommer ju finnas kvar. Bara inte förvalt. De dokument som skrivits med Calibri kommer ju fortfarande öppnas upp med det. Och så är det ju inte svårt att själv ändra tillbaka till Calibri som förvalt typsnitt

Jo sant, men när ett så stort företag som Microsoft byter, kommer det effektivt betyda döden för calibri. Apple dödade ju floppyn, kan man säga

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Printscreen:

RIP Calibri

Jag har alltid tyckt att det ser så cleant ut. Har dock inte testat Aptos

Haha, jag avskyr Calibri Det är för...runt typ? Det första jag gör är alltid att byta till Times New Roman, som den bakåtsträvare man är.

Permalänk
Medlem

Varför har man ett typsnitt utan seriffer som standard? Det känns som en kompromiss för lågupplösta datorskärmar, men det känns som att man idag borde blicka framåt mot 4k och motsvarande och återgå till Times eller något liknande.

Permalänk
Medlem

Calibri ftw.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

FreeSerif och Times New Roman får räcka för min del i Microsoft Word.

Annars så är Wingdings kanske ett av världens viktigaste typsnitt genom tiderna!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Snusfri

Man kör självklart med Comic Sans.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

RIP Calibri

Jag har alltid tyckt att det ser så cleant ut. Har dock inte testat Aptos

Calibri kommer inte försvinna helt, och du kan göra Calibri till default om du så vill.
https://support.microsoft.com/en-au/office/change-the-default...

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Rekordmedlem

Aptos ? Det låter som nått man skriver i linuxterminalen och så har man ett nytt operativsystem i burken efter någon minut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag behöver bara Myriad Pro och Garamond!

Allt annat är bara bleka kopior!

Permalänk
Hedersmedlem

Arial och Times New Roman ska det vara...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Aldrig riktigt brytt mig om typsnitt, inte en viktig del av mitt liv helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Aldrig riktigt brytt mig om typsnitt, inte en viktig del av mitt liv helt enkelt

Trådens mest jordnära kommentar.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Var era lärare också besatta av Times New Roman?

Permalänk
Medlem

Bierstadt = Aptos

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag ser typ ingen avgörande skillnad

Varje tecken är ju identiskt i princip
Någon procent bredare eller smalare
Någon procent mer avstånd mellan tecken
Kanske någon procent på höjden också

Vem bryr sig och varför?

Permalänk
Medlem

Ingen jättestor skillnad mot Calibri. Så länge man ger fasen i Times New Roman, som väl är designat för tidningspressar och maximering av tecken per kvadratcentimeter och inte för läsbarhet på skärmar, så är jag nöjd.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt att det är rätt stor skillnad på fonterna. Bierstadt ser lite mindre "förvrängd" i kursiv stil än vad calibri gör. Ser typ lite mindre buggig ut om du frågar mig.
Sedan var dom andra förslagen rätt så knasiga på olika sätt, typ seafords överdrivna fetstil och k:n. Tenorites T var också lite väl separerad.

Jag är positiv till förändringen

Permalänk
Medlem

Tycker det är mycket bättre. Inte lika komprimerat och avhugget som Calibri, och inte lika utdraget som Arial. Lagom mitt emellan. Precis som Arial så klarar den kursiv stil och små teckensnitt bra.
Klart bästa alternativet av de de valde mellan också.
Tycker inte man ska blanda maskinstils A med skrivstils G och vice versa som de gör på en del.

Skrivet av Iskra:

Varför har man ett typsnitt utan seriffer som standard? Det känns som en kompromiss för lågupplösta datorskärmar, men det känns som att man idag borde blicka framåt mot 4k och motsvarande och återgå till Times eller något liknande.

Seriffer fyller en funktion, men behovet är obefintligt på datorskärmar. De saknas inte idag på grund av att man fått kompromissa bort dem, utan för att behovet försvunnit helt enkelt.
Vill man ha seriffer så kan man självklart välja det. Med sämre läsbarhet på skärm som följd.

Permalänk
Medlem

Hmmmm. Jag gillar att lilla L blir en tydlig skillnad från stora i, men svansen på L:et sticker ut från konsekvens-känslan i typsnittet.

Nåja. Jag antar att det här är spännande, då det ger mig ytterligare en möjlighet att lägga en halvtimme på att ställa om alla Office-program till Times New Roman igen. Igen. Igen. University Life et c.

(alla uppdateringar hittills har återställt mina användarval tillbaks till Calibri, så jag förutsätter att det är dags igen)

Permalänk
Avstängd

Det känns som det kanske bara är dags för dem att betala för Helvetica snarare än att försöka kopiera det om och om igen, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Arial och Times New Roman ska det vara...

Och Tahoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Aptos ? Det låter som nått man skriver i linuxterminalen och så har man ett nytt operativsystem i burken efter någon minut.

Aptos - Apoptosis=Programmerad celldöd. Hoppas att det inte går härleda...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Haha, jag avskyr Calibri Det är för...runt typ? Det första jag gör är alltid att byta till Times New Roman, som den bakåtsträvare man är.

Du kanske kan ansöka om K-märkning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du kanske kan ansöka om K-märkning?

Då kör man väl Courier New?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Aptos - Apoptosis=Programmerad celldöd. Hoppas att det inte går härleda...

Celldöd låter som något som kan drabba Excel...

Permalänk

Lato

Visa signatur

EVGA GeForce GTX970 SSC 4GB ACX2.0+ Fractal Design Define S Black Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz Noctua NH-D15 GA-Z97X-GAMING 3 EVGA SuperNOVA 750 G2 Intel Core i7 4790K 4,0GHz