Permalänk

Förbättra Wi-Fi 1planshus

Hej
Har en Asus router (RT AC68U) som jag tycker leverera lite dåligt Wi-Fi i 1planshuset jag bor i. Huset är ca 17-18 m långt vilket gör att i ena änden när inte det trådlösa helt tillfredställande. Routern är placerad i tvättstugan vid ingående fiberswitch.
Tips på om jag ska göra några inställningar i routern eller är det AP, extender jag ska komplettera med? Finns trådade uttag i hela huset, gjordes när all el i huset gjordes om. Men vill få Wi-Fi till trädgård och hela huset att funka bra.
Hjälp en okunnig! 😉😃

Permalänk
Medlem

Viktigaste frågan, vad har du för budget?

Permalänk
Medlem

Hej
Jag hade lite av samma problem som du , lösningen blev att köpa några AC68U extra och skapa ett mesh system. Väldigt smidigt att konfa med Asus router appen till mobilen

Permalänk
Medlem

1 AC-Pro mitt i huset, inte en nano eller nya wifi6 eller tjosan.
Klart.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

1 AC-Pro mitt i huset, inte en nano eller nya wifi6 eller tjosan.
Klart.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...

Är det denna du syftar på?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Spiffman:

1 AC-Pro mitt i huset, inte en nano eller nya wifi6 eller tjosan.
Klart.

Varför W5?
Wifi6 är bättre optimerat för "trängre miljöer" som hus och lägenheter och mer folktäta miljöer, ökad hastighet och mer, bla WPA3

Permalänk
Medlem

Kan bara tala för mig själv.
Den gamla AC pron var sjukt mycket stabilare, käftade mindre med allt, bättre räckvidd, passthrough på lan och säkert 1000 andra saker jag förträngt jämfört med mina finare Nano och den U6 Pro jag kör nu.
Har mycket Aruba på jobbet av finaste kvalitet, fortinet och meraki ap etc men det blir faktiskt mest bara strul och bråk om man jämför med denna klassiker som man petar igång och skiter i de kommande 4 åren.

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan har en Asus-router med stöd för AiMesh så får du absolut bäst resultat om du köper en till Asus-router med stöd för AiMesh.

Ställ den i andra änden av huset och anslut den med nätverkskabel. Konfigurera den sedan som Accesspunkt med AiMesh.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Eftersom du redan har en Asus-router med stöd för AiMesh så får du absolut bäst resultat om du köper en till Asus-router med stöd för AiMesh.

Ställ den i andra änden av huset och anslut den med nätverkskabel. Konfigurera den sedan som Accesspunkt med AiMesh.

Tips på router som inte ser ut som ett rymdskepp? Ser gärna något diskret med interna antenner (sämre täckning?) man kan ha lite diskret i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79b:

Tips på router som inte ser ut som ett rymdskepp? Ser gärna något diskret med interna antenner (sämre täckning?) man kan ha lite diskret i vardagsrummet.

Jag har Asus CD6. Två enheter där jag har ställt dom i varsin ände av mitt avlånga hus. WiFi 5 men jag får ut över 400Mbit/s trådlöst, vilket alltid är mer än nödvändigt. Täcker 120kvm på denna våning och når ut en bit på trädgården och gräsklipparen nås överallt.

Täcker även 120kvm garage på våningen under men då i låg hastighet och på 2,4GHz-bandet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Sen återkoppling 🙈
Svärföräldrarna hade inte behov av sin Asus RTAC-66 så kopplade in den som AP så var det klart. Kanon räckvidd hela huset och tomten 👍🏻😃