Bahnhofs DHCP verkar inte vilja fungera med en PC

Permalänk
Medlem

Bahnhofs DHCP verkar inte vilja fungera med en PC

Vi använder just nu 2 routrar, båda är inkopplade från grunden med en switch från mediaomvandlaren. Min egna dator är inkopplad till våran privata Asus router som står på övervåningen, medans brorsans dator är kopplad till Bahnhofs ZyXel router. Båda routrarna är aktiverade via Bahnhofs DHCP aktivering, där endast 2 produkter kan ha "public IP". Problemet ligger efter Bahnhof routern. Min dator som ligger kopplad till Asus routern får en 176.xx.xx.xx ip och fungerar utan problem. Brorsans dator som är kopplad till Bahnhof routern får en 10.xx.xx.xx adress och verkar inte vara dhcp "aktiverad". Förstår inte varför hans dator inte har något nätverk när min har, när båda är uppkopplade på samma sätt fast med olika routrar, som båda är aktiverade via Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Hur är saker kopplade?

Får båda routerna ip på det externa interfacet?

Och vad är det för subnät?

Dom två du beskrivit är definitivt privata adresser.

Varför kan ni inte dela router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismose:

Vi använder just nu 2 routrar, båda är inkopplade från grunden med en switch från mediaomvandlaren. Min egna dator är inkopplad till våran privata Asus router som står på övervåningen, medans brorsans dator är kopplad till Bahnhofs ZyXel router. Båda routrarna är aktiverade via Bahnhofs DHCP aktivering, där endast 2 produkter kan ha "public IP". Problemet ligger efter Bahnhof routern. Min dator som ligger kopplad till Asus routern får en 176.xx.xx.xx ip och fungerar utan problem. Brorsans dator som är kopplad till Bahnhof routern får en 10.xx.xx.xx adress och verkar inte vara dhcp "aktiverad". Förstår inte varför hans dator inte har något nätverk när min har, när båda är uppkopplade på samma sätt fast med olika routrar, som båda är aktiverade via Bahnhof.

Bahnhof har väl max 1 publik IP per abonnemang om det inte har ändrats nyligen. Testa aktivera IPv6 istället i båda routerna och varför använder ni 2st i samma hushåll?

Bättre att använda en router -> en router inställd som accesspunkt.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Hur är saker kopplade?

Får båda routerna ip på det externa interfacet?

Och vad är det för subnät?

Dom två du beskrivit är definitivt privata adresser.

Varför kan ni inte dela router?

Så här är allt kopplat, R1 är Bahnhofs ZyXel router som BEHÖVS annars fungerar inte TV. Den sitter förövrigt på nerevåningen.

R2 är min privata ASUS router där allt har fungerat felfritt. Lite fel blev det när jag skulle förklara ip adresserna. Jag har en 176.xx.xx.xx publik ip adress, min lokala ip adress är en 192.xx.xx.xx adress. Men min bror har fått en 10.xx.xx.xx som lokal ip adress.

Inget är ändrat från start utan allt ska vara bara på automatiska DHCP inställningar osv. Anledningen till att det är svårt att dela router är för att min sitter på övervåningen och är kopplad till Dator & Server.

https://imgur.com/a/18uoo2m

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Bahnhof har väl max 1 publik IP per abonnemang om det inte har ändrats nyligen. Testa aktivera IPv6 istället i båda routerna och varför använder ni 2st i samma hushåll?

Bättre att använda en router -> en router inställd som accesspunkt.

Bahnhof har max 2 per abonnemang just nu iallafall. Problemet är att vi inte har åtkomst till att göra ändringar överhuvudtaget på Bahnhofs ZyXel router. Men jag förstår inte varför det inte ska fungera. Hans dator är direkt kopplad till Bahnhofs egna router som redan är aktiverad på deras DHCP server. WiFi på den routern fungerar felfritt

Permalänk
Medlem

10.x.x.x är lokal IP adress. Så han får ju IP från sin router.
Fattar inte vad som är problemet. Får han inte publik IP till sin router? Kollar du typ på whatismyip.com eler liknande?

Både 10.x.x.x och 192.168.x.x är lokala IPadresser.
Spelar ingen roll vilken av dom som era routrar använder.

Jag har fått användarnamn o lösen till min Bahnhof router. Det borde du oxå kunna få från bahnhof. Det kanske tom står på "mina sidor" hos dom.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

10.x.x.x är lokal IP adress. Så han får ju IP från sin router.
Fattar inte vad som är problemet. Får han inte publik IP till sin router? Kollar du typ på whatismyip.com eler liknande?

Både 10.x.x.x och 192.168.x.x är lokala IPadresser.
Spelar ingen roll vilken av dom som era routrar använder.

Jag har fått användarnamn o lösen till min Bahnhof router. Det borde du oxå kunna få från bahnhof. Det kanske tom står på "mina sidor" hos dom.

Vi har användar namn och lösen, men de fungerar bara i 20min efter man återställt routern innan Bahnhof tar över helt och man kan inte logga in, då återställs också alla inställningar.

Brorsan som fått en 10.xx.xx.xx lokal adress har inte internet åtkomst, det är det som är problemet. Han kan bara nå Bahnhofs DHCP aktiverings sida.

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat då?

Fiberdosa->Switch->routrar?

Oftast är det bara en port på fiberdosan som ger internet.

O det vore lättare o se vad det är för typ av IP ni får om du skriver mer än 1 siffra.
Skriv ut hela utom sista om du är rädd att nån ska göra nåt.
Alltså 111.111.111.xxx

För båda publika IP som routrarna får.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismose:

Vi använder just nu 2 routrar, båda är inkopplade från grunden med en switch från mediaomvandlaren.

Skrivet av Rismose:

Så här är allt kopplat, R1 är Bahnhofs ZyXel router som BEHÖVS annars fungerar inte TV.
[..]
https://imgur.com/a/18uoo2m

Din vackra skiss saknar switchen som nämns i första inlägget.

Varför inte:
Mediaomvandlare - Zyxel -
TV, brorsan, switch flyttad till övervåningen
Dina prylar i switchen
Eventuellt Asusen i AP-mode i switchen
?

Då slipper ni felkällan att Bahnhof trots allt eventuellt inte bjuder på två publika IP-adresser. Dessutom kan ni nå varandras burkar internt.

Men det låter hur som helst skumt att brorsan inte skulle få internet från Zyxeln, men WiFi från Zyxeln ger internet(?) Det måste vara något du glömmer att berätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Hur har du kopplat då?

Fiberdosa->Switch->routrar?

Oftast är det bara en port på fiberdosan som ger internet.

O det vore lättare o se vad det är för typ av IP ni får om du skriver mer än 1 siffra.
Skriv ut hela utom sista om du är rädd att nån ska göra nåt.
Alltså 111.111.111.xxx

För båda publika IP som routrarna får.

Asså de är ju de första siffrorna som spelar roll. Ja fiberdosan eller mediaomvandlaren sitter inkopplad i en Switch, därefter sitter de två routrarna, alltså inte efterkopplade. Men det är helt irrelevant, har ju beskrivit att båda routrarna har internetuppkoppling, men den ena routern, Bahnhofs egna router, verkar inte vilja vidarekoppla DHCP servern utan det krävs att man aktiverar nätverket på darorn också. Men man kan bara ha 2 aktiva enheter, vilket just nu är våra 2 routrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Din vackra skiss saknar switchen som nämns i första inlägget.

Varför inte:
Mediaomvandlare - Zyxel -
TV, brorsan, switch flyttad till övervåningen
Dina prylar i switchen
Eventuellt Asusen i AP-mode i switchen
?

Då slipper ni felkällan att Bahnhof trots allt eventuellt inte bjuder på två publika IP-adresser. Dessutom kan ni nå varandras burkar internt.

Men det låter hur som helst skumt att brorsan inte skulle få internet från Zyxeln, men WiFi från Zyxeln ger internet(?) Det måste vara något du glömmer att berätta.

Nej det är precis så, Brorsans dator verkar inte få DHCP korrekt utan den vill att man aktiverar internet på den också, just nu under tiden kör han på WiFi på sin dator.

Problemet är väll att vi inte har tillgång till Zyxel routerns inställningar, och därför inte kan port forwarda för våra serverar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rismose:

Asså de är ju de första siffrorna som spelar roll. Ja fiberdosan eller mediaomvandlaren sitter inkopplad i en Switch, därefter sitter de två routrarna, alltså inte efterkopplade. Men det är helt irrelevant, har ju beskrivit att båda routrarna har internetuppkoppling, men den ena routern, Bahnhofs egna router, verkar inte vilja vidarekoppla DHCP servern utan det krävs att man aktiverar nätverket på darorn också. Men man kan bara ha 2 aktiva enheter, vilket just nu är våra 2 routrar

Det intressanta är nog om båda routrarna har en publik eller privat ip på wanporten, läs av det på båda routrarna och kolla att de får en varsin unik publik adress på wanporten.
Bahnhof kanske bara erbjuder en publik ip men tilldelar abonnenten flera ip via CGN ?

En normalt konfad konsumentrouter vidarekopplar inte heller Bahnhofs dhcpserver utan den har en egen dhcpserver inbyggd och skapar ett lan och routar trafiken mellan näten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Hur är saker kopplade?

Får båda routerna ip på det externa interfacet?

Och vad är det för subnät?

Dom två du beskrivit är definitivt privata adresser.

Varför kan ni inte dela router?

176.x.x.x är inte en privat address

Privata:
10.0.0.0/8
172.16.0.0/12
192.168.0.0/16

CGN:
100.64.0.0/10

Annars är det publika addresser med undantag för loopback, link local och multicast

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det intressanta är nog om båda routrarna har en publik eller privat ip på wanporten, läs av det på båda routrarna och kolla att de får en varsin unik publik adress på wanporten.
Bahnhof kanske bara erbjuder en publik ip men tilldelar abonnenten flera ip via CGN ?

En normalt konfad konsumentrouter vidarekopplar inte heller Bahnhofs dhcpserver utan den har en egen dhcpserver inbyggd och skapar ett lan och routar trafiken mellan näten.

Kan kolla, men enligt Bahnhofs DHCP aktiverings sida står det tydligt att man endast kan ha 2 publika ip adresser per abonnemang, och just nu är dem två aktiverade enheterna våra två routrar som inte är sammankopplade. Men kan ju ta och titta om jag får fram nån publik ip på brorsans dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismose:

Kan kolla, men enligt Bahnhofs DHCP aktiverings sida står det tydligt att man endast kan ha 2 publika ip adresser per abonnemang, och just nu är dem två aktiverade enheterna våra två routrar som inte är sammankopplade. Men kan ju ta och titta om jag får fram nån publik ip på brorsans dator

https://imgur.com/a/rt58x2F

Brorsan får ingen IPv4 adress utan bara en IPv6 verkar det som. Han kommer åt google och Bahnhof men inget mer. På dhcp.bahnhof.se står det att hans dator behöver aktiveras, men man kan endast ha 2 aktiverade enheter, tror ni att problemet ligger i Bahnhof routerns DHCP eller i Datorns DHCP?

Edit: När man felsöker nätverket på brorsans dator står det att internet finns men DNS är felkonfigurerad, men allt är på auto. I min router har jag dock bytt DNS till 1.1.1.1

Permalänk
Medlem

Kopplade upp en laptop efter Zyxel routern och det här är vad jag får upp på dhcp.bahnhof.se.

https://imgur.com/a/sKFXUP3

Borde jag försöka återställa Zyxel routern? Eller vad tror ni

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det är kopplat så?
Som andra sagt, koppla Asus-routern i den andra som en AP/switch istället, om den behövs.

Permalänk
Skrivet av Rismose:

Vi använder just nu 2 routrar, båda är inkopplade från grunden med en switch från mediaomvandlaren. Min egna dator är inkopplad till våran privata Asus router som står på övervåningen, medans brorsans dator är kopplad till Bahnhofs ZyXel router. Båda routrarna är aktiverade via Bahnhofs DHCP aktivering, där endast 2 produkter kan ha "public IP". Problemet ligger efter Bahnhof routern. Min dator som ligger kopplad till Asus routern får en 176.xx.xx.xx ip och fungerar utan problem. Brorsans dator som är kopplad till Bahnhof routern får en 10.xx.xx.xx adress och verkar inte vara dhcp "aktiverad". Förstår inte varför hans dator inte har något nätverk när min har, när båda är uppkopplade på samma sätt fast med olika routrar, som båda är aktiverade via Bahnhof.

Dum fråga, kanske, men om ni har Bahnhofs router, som säkerligen får en publik IP, och din dator har en publik IP, har ni då inte använt upp de två publika adresser ni har möjlighet att få?

Att din brorsas dator får en adress i 10.x.x.x-området låter ju helt enkelt som att ni har fungerande DHCP i huset, precis som man ska ha, men att ni har någon felkonfiguration som hindrar honom att nå Internet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vågar lägga en mindre kvalificerad gissning på att den ena routern ger IP för deras TV-tjänst?
Är brorsans dator verkligen kopplad rätt, switchens LAN-port ska gå till routerns WAN-port.

CPE (Internet) > Switch-WAN -> Port LAN1-> Din Router
CPE (Internet) > Switch-WAN -> Port LAN2-> Brorsans Router

Skrivet av Rismose:

Kopplade upp en laptop efter Zyxel routern och det här är vad jag får upp på dhcp.bahnhof.se.

https://imgur.com/a/sKFXUP3

Borde jag försöka återställa Zyxel routern? Eller vad tror ni

Där är ett fel, den har reggat 3 enheter! Ta bort alla om du kan, koppla ur laptopen först (Och koppla sedan rätt!)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rismose:

Kan kolla, men enligt Bahnhofs DHCP aktiverings sida står det tydligt att man endast kan ha 2 publika ip adresser per abonnemang, och just nu är dem två aktiverade enheterna våra två routrar som inte är sammankopplade. Men kan ju ta och titta om jag får fram nån publik ip på brorsans dator

Du är otydlig, om din brors dator eller någon annan dator har en publik ip är det nått fel för det är routrarnas wanportar som ska ha det om allt står rätt till. Alla era klienter ska ha privata ip för det är routrarna som ska dela ut ip till dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Laptopen som är kopplad till bahnhofroutern ska inte synas på bahnhofs dhcp sida.
Du har kopplat nåt galet fel nånstans.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros