Snabbare primärminnen för AMD-datorer med ny uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Snabbare primärminnen för AMD-datorer med ny uppdatering

I veckan släpptes AGESA version 1007B till AMD:s AM5 plattform, och knappt 24 timmar senare uppnåddes hastigheten 9058 MT/s.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som referens ligger Z790 rekordet på 11,136 MT/s sist jag kollade. Av samma överklockare med!

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis betyder detta att fler personer lyckas få EXPO fungera utan att datorn kraschar.

Var ju en tråd där många bara lyckades få ut 5200 av AM5 fast 6000mhz är vad AMD sagt är sweet spot.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Förhoppningsvis betyder detta att fler personer lyckas få EXPO fungera utan att datorn kraschar.

Var ju en tråd där många bara lyckades få ut 5200 av AM5 fast 6000mhz är vad AMD sagt är sweet spot.

Min reflektion också, klen tröst att avancerad överklockning slår någon typ av rekord när vanliga användare kämpar för att använda sina minneskit i några högre hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Förhoppningsvis betyder detta att fler personer lyckas få EXPO fungera utan att datorn kraschar.

Var ju en tråd där många bara lyckades få ut 5200 av AM5 fast 6000mhz är vad AMD sagt är sweet spot.

Skrivet av Sveklockarn:

Min reflektion också, klen tröst att avancerad överklockning slår någon typ av rekord när vanliga användare kämpar för att använda sina minneskit i några högre hastigheter.

Håller med. Jag vill inte ha hastighetsrekord utan stabila minnen som inte behövs "tränas" varje uppstart. Ofärdig produkt kan jag tycka. Är nöjd med datorn och den är stabil när jag tränar mina minnen i 30 sekunder eller mer vid varje uppstart. MSI moderkort verkar ta längst tid, och man startar inte datorn hela tiden, men irriterande när en gammal NUC startar hela windows/inklusive manuell inloggning och alla program innan min dator postar.
Men vi får se om denna uppdatering kanske råder bot på detta, så man snart är utanför beta-stadiet.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Back in the days när man såg timings på 2-2-2-5, hahaha.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att ni noterar att dessa höga frekvenser är med minnena i 1:2 mot minnebussen och slappa timings, vilket betyder inte alls nödvändigtvis bättre än 6000MT i 1:1 med tighta timings, men det är en början i alla fall!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Back in the days när man såg timings på 2-2-2-5, hahaha.

Jag hade TwinMOS i 2-2-2-5-1T, kan det ha varit med ABIT NF-7S? Legendariska minnen, i dubbel bemärkelse

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Back in the days när man såg timings på 2-2-2-5, hahaha.

undra vad för prestanda man hade fått med sådana timings med dagens moduler (om det ens är fysiskt möjligt xD )

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Håller med. Jag vill inte ha hastighetsrekord utan stabila minnen som inte behövs "tränas" varje uppstart. Ofärdig produkt kan jag tycka. Är nöjd med datorn och den är stabil när jag tränar mina minnen i 30 sekunder eller mer vid varje uppstart. MSI moderkort verkar ta längst tid, och man startar inte datorn hela tiden, men irriterande när en gammal NUC startar hela windows/inklusive manuell inloggning och alla program innan min dator postar.
Men vi får se om denna uppdatering kanske råder bot på detta, så man snart är utanför beta-stadiet.

MSI MEG X670E ACE, 2x32GB 5600 DDR5 (XMP, köptes före minnen med EXPO släpptes) och den tar strax över 65s i POST (med extra RAID-controller inräknat).
Startade min laptop någon sekund efteråt idag, och på den var jag manuellt inloggad och hade börjat uppdatera Kali samtligt som Windows började starta på AM5-maskinen..

Instämmer med att Beta-BIOS inte är något man gärna vill ligga på, väntar själv på att senaste BIOS ska komma ur beta före jag vill lägga in den.

Själv tar jag mycket hellre 70s boottid och har en stabil plattform, än att försöka köra snabbvarianten av RAM training och riskera ostabilt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag hade TwinMOS i 2-2-2-5-1T, kan det ha varit med ABIT NF-7S? Legendariska minnen, i dubbel bemärkelse

Ja set var tider det!
Tror jag rockade OCZ med mitt NF7 2.0.

Samsungs TCCD och Winbond BH-5 var trevliga kretsar.
Abit måste ju vara den härligaste moderkortstillverkaren någonsin!

Sen hade ju Epox ett par trevliga moderkort också.
Soyo med sina vita PCB:er var ju på den tiden väldigt speciellt.
Soltek hade några gula PCBer.

Senare kom ju DFI med sina LanParty.

Men sen saknar jag VIA... Man tragglade sig ju igenom alla chipset från KT133 till KT400 (samt alla A modeller).
Nvidias nforce var ju roliga också.

Nu blev det verkligen en tripp ner för "memory lane".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Håller med. Jag vill inte ha hastighetsrekord utan stabila minnen som inte behövs "tränas" varje uppstart. Ofärdig produkt kan jag tycka. Är nöjd med datorn och den är stabil när jag tränar mina minnen i 30 sekunder eller mer vid varje uppstart. MSI moderkort verkar ta längst tid, och man startar inte datorn hela tiden, men irriterande när en gammal NUC startar hela windows/inklusive manuell inloggning och alla program innan min dator postar.
Men vi får se om denna uppdatering kanske råder bot på detta, så man snart är utanför beta-stadiet.

Undrar vad du menar med att minnen ”tränas”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmut:

Undrar vad du menar med att minnen ”tränas”?

Det är processen att moderkortet/processorn/minneskontrollern initialiserar allt RAM, räknar genom det, gör lite snabbtester för stabilitet, organiserar allt till en pool, och sen startar systemet. Det är en rätt lång process som bara behöver göras en gång och sedan sparas inställningarna. Det kan ge lite is i magen att man får en svart skärm i 1-2 minuter första booten av ett nytt system, men det som händer då är initialiseringen (träningen) av minnen etc.

Dock är minneskonfigurationerna på moderna AMD system knappt stabila vid så låga hastigheter som 5200-5600mhz att denna process måste göras om varje boot.

Och det skulle vara rätt enkelt att lösa det på AM4, genom att plocka bort onödigt CPU stöd och frigöra plats för bättre minnesstöd i AGESA koden. AM5 har en dålig minneskontroller å andra sidan.

Permalänk

jag hoppas för guds skull att den här uppdateringen på något sätt kortar ned bootnings tiden

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Hmm, Hur spelar denna uppdatering tillsammans med vad-det-nu-är som grillar cpu'er om minnena går för snabbt?
https://www.youtube.com/watch?v=kiTngvvD5dI

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Ja set var tider det!
Tror jag rockade OCZ med mitt NF7 2.0.

Samsungs TCCD och Winbond BH-5 var trevliga kretsar.
Abit måste ju vara den härligaste moderkortstillverkaren någonsin!

Sen hade ju Epox ett par trevliga moderkort också.
Soyo med sina vita PCB:er var ju på den tiden väldigt speciellt.
Soltek hade några gula PCBer.

Senare kom ju DFI med sina LanParty.

Men sen saknar jag VIA... Man tragglade sig ju igenom alla chipset från KT133 till KT400 (samt alla A modeller).
Nvidias nforce var ju roliga också.

Nu blev det verkligen en tripp ner för "memory lane".

Nice pun!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Förhoppningsvis betyder detta att fler personer lyckas få EXPO fungera utan att datorn kraschar.

Var ju en tråd där många bara lyckades få ut 5200 av AM5 fast 6000mhz är vad AMD sagt är sweet spot.

Var ju samma problem med 1st gen Ryzen där de flesta inte nådde (med 3200mhz minnen) över kring 2933mhz trots AMD rekommenderat just 3200, de lär isåfall inte fixa zen5 utan vänta tills nästa generation att fixa buggen.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Och det skulle vara rätt enkelt att lösa det på AM4, genom att plocka bort onödigt CPU stöd och frigöra plats för bättre minnesstöd i AGESA koden. AM5 har en dålig minneskontroller å andra sidan.

Det här perspektivet kommer aldrig fram när diskussionen rör Intels sockelbyten, vilket antagligen är en viktig anledning det jag upplevt med alla Intel-byggen så långt tillbaka jag kan minnas, att grejerna startar och fungerar på första försöket. Intel Z170 var undantaget som bekräftar regeln, där dröjde det nog 8-9 månader innan det kom ett BIOS till mitt Asus-moderkort som fixade minneskompatibiliteten, och var såvitt jag kan minnas ett utbrett problem på andra Z170-moderkort vid den tidpunkten.

Bara att minska ner mängden möjliga hårdvarukonfigurationer som ska hållas kompatibla lär ju strömlinjeforma processen för att ta fram BIOS-uppdateringar en hel del också, samt att optimeringarna antagligen blir bättre per konfiguration mycket snabbare som en direkt följd av det.

Permalänk
Medlem

Finns redan en funktion för att motverka ovan(långdsam boot), MCR(Memory Context Restore), men den har några problem 1. den brukar vara undangömd i bios 2. hitills har den orsakat instabilitet för många 3. den kräver power down enable aktiverat för att fungera vilket ger högre minneslatenser så kontentan är att bios behöver mogna ytterligare för AM5.

Jag har valt att ha MCR avslaget för att få bättre latenser, tycker inte att jag störs av lång boottid träningen går ganska fort ändå och när den är avklarad bootar resten blixtsnabbt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Finns ett inlägg på reddit från en som jobbade med det här. Lägger en lista med det jag fann mest intressant.

  • Många CPU:er kan köra 6400MHz 1:1

  • MCR ska fungera bättre nu

  • Inställningar för minnesträning har exponerats

  • DDR5 Nitro Mode - tillgång till fler timings som rör imc

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Håller med. Jag vill inte ha hastighetsrekord utan stabila minnen som inte behövs "tränas" varje uppstart. Ofärdig produkt kan jag tycka. Är nöjd med datorn och den är stabil när jag tränar mina minnen i 30 sekunder eller mer vid varje uppstart. MSI moderkort verkar ta längst tid, och man startar inte datorn hela tiden, men irriterande när en gammal NUC startar hela windows/inklusive manuell inloggning och alla program innan min dator postar.
Men vi får se om denna uppdatering kanske råder bot på detta, så man snart är utanför beta-stadiet.

därför jag bytte tebax till intel nu i sommar. så sjukt seg uppstart på am5, galet enligt mig.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Var ju samma problem med 1st gen Ryzen där de flesta inte nådde (med 3200mhz minnen) över kring 2933mhz trots AMD rekommenderat just 3200, de lär isåfall inte fixa zen5 utan vänta tills nästa generation att fixa buggen.

Antar att du menar att de inte lär fixa zen4, utan istället då zen5? (Om det nu är t.ex. själva minneskontrollern som är problemet snarare än firmware eller så)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

undra vad för prestanda man hade fått med sådana timings med dagens moduler (om det ens är fysiskt möjligt xD )

Om man kan vrida ned klockfrekvensen extremt så....

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det här perspektivet kommer aldrig fram när diskussionen rör Intels sockelbyten, vilket antagligen är en viktig anledning det jag upplevt med alla Intel-byggen så långt tillbaka jag kan minnas, att grejerna startar och fungerar på första försöket. Intel Z170 var undantaget som bekräftar regeln, där dröjde det nog 8-9 månader innan det kom ett BIOS till mitt Asus-moderkort som fixade minneskompatibiliteten, och var såvitt jag kan minnas ett utbrett problem på andra Z170-moderkort vid den tidpunkten.

Bara att minska ner mängden möjliga hårdvarukonfigurationer som ska hållas kompatibla lär ju strömlinjeforma processen för att ta fram BIOS-uppdateringar en hel del också, samt att optimeringarna antagligen blir bättre per konfiguration mycket snabbare som en direkt följd av det.

Fast det här är ju ett exempel med en helt ny plattform och bara en första generation CPUer som stöds... precis som "förra gången" det var påtagliga minnesproblem med den allra första generationen Ryzen.
Så jag är inte riktigt med på resonemanget, när historiken snarare säger att plattformen mognar över tid.

Jag tror snarare på att problemet kommer vara löst när andra generationen av AM5-prylar är på plats, än att densamma skulle förvärra läget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

MSI MEG X670E ACE, 2x32GB 5600 DDR5 (XMP, köptes före minnen med EXPO släpptes) och den tar strax över 65s i POST (med extra RAID-controller inräknat).
Startade min laptop någon sekund efteråt idag, och på den var jag manuellt inloggad och hade börjat uppdatera Kali samtligt som Windows började starta på AM5-maskinen..

Instämmer med att Beta-BIOS inte är något man gärna vill ligga på, väntar själv på att senaste BIOS ska komma ur beta före jag vill lägga in den.

Själv tar jag mycket hellre 70s boottid och har en stabil plattform, än att försöka köra snabbvarianten av RAM training och riskera ostabilt system.

Jag har också MSI och det verkar vad jag hört att de ska ta längst tid att boota med AM5. Köpte först asus MITX moderkort men coilwhineade så mycket, de andra mitx korten var inte heller så bra till AM5 så bytte till detta MSI B650 Tomahawk och riktigt bra kort på alla plan förutom boot-tiden.
Jag menade inte att jag kör beta-bios, utan att plattformen med DDR5 känns lite beta. Jag prioriterar stabilitet fram allt annat. Om jag skulle köpa ny dator med vetskapen jag har nu skulle det bli ett Intel-system som jag alltid haft förut.

Skrivet av DST:

därför jag bytte tebax till intel nu i sommar. så sjukt seg uppstart på am5, galet enligt mig.

Eftersom det är stabilt när minnena får träna så håller jag kvar på detta system. Jag får ta denna boot-tid och hoppas den blir bättre med nyare bios-uppdateringar. Man vet vad man har men inte vad man kan få.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Coolt med både quad-channel och denna hastighet, så bör bandbredden möjliggöra betydligt prestandalyft för framtida processorer med integrerad grafik

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Håller med. Jag vill inte ha hastighetsrekord utan stabila minnen som inte behövs "tränas" varje uppstart. Ofärdig produkt kan jag tycka. Är nöjd med datorn och den är stabil när jag tränar mina minnen i 30 sekunder eller mer vid varje uppstart. MSI moderkort verkar ta längst tid, och man startar inte datorn hela tiden, men irriterande när en gammal NUC startar hela windows/inklusive manuell inloggning och alla program innan min dator postar.
Men vi får se om denna uppdatering kanske råder bot på detta, så man snart är utanför beta-stadiet.

Skrivet av Ljugtomten:

MSI MEG X670E ACE, 2x32GB 5600 DDR5 (XMP, köptes före minnen med EXPO släpptes) och den tar strax över 65s i POST (med extra RAID-controller inräknat).
Startade min laptop någon sekund efteråt idag, och på den var jag manuellt inloggad och hade börjat uppdatera Kali samtligt som Windows började starta på AM5-maskinen..

Instämmer med att Beta-BIOS inte är något man gärna vill ligga på, väntar själv på att senaste BIOS ska komma ur beta före jag vill lägga in den.

Själv tar jag mycket hellre 70s boottid och har en stabil plattform, än att försöka köra snabbvarianten av RAM training och riskera ostabilt system.

Skrivet av str8forthakill:

Det är processen att moderkortet/processorn/minneskontrollern initialiserar allt RAM, räknar genom det, gör lite snabbtester för stabilitet, organiserar allt till en pool, och sen startar systemet. Det är en rätt lång process som bara behöver göras en gång och sedan sparas inställningarna. Det kan ge lite is i magen att man får en svart skärm i 1-2 minuter första booten av ett nytt system, men det som händer då är initialiseringen (träningen) av minnen etc.

Dock är minneskonfigurationerna på moderna AMD system knappt stabila vid så låga hastigheter som 5200-5600mhz att denna process måste göras om varje boot.

Och det skulle vara rätt enkelt att lösa det på AM4, genom att plocka bort onödigt CPU stöd och frigöra plats för bättre minnesstöd i AGESA koden. AM5 har en dålig minneskontroller å andra sidan.

Skrivet av the squonk:

Finns redan en funktion för att motverka ovan(långdsam boot), MCR(Memory Context Restore), men den har några problem 1. den brukar vara undangömd i bios 2. hitills har den orsakat instabilitet för många 3. den kräver power down enable aktiverat för att fungera vilket ger högre minneslatenser så kontentan är att bios behöver mogna ytterligare för AM5.

Jag har valt att ha MCR avslaget för att få bättre latenser, tycker inte att jag störs av lång boottid träningen går ganska fort ändå och när den är avklarad bootar resten blixtsnabbt.

Vet ni hur man aktiverar Memory Training? Jag hittar Context Restore men den stänger ju av det bara.
Tycker jag letat överallt i bios.
Asus moderkort

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det här perspektivet kommer aldrig fram när diskussionen rör Intels sockelbyten, vilket antagligen är en viktig anledning det jag upplevt med alla Intel-byggen så långt tillbaka jag kan minnas, att grejerna startar och fungerar på första försöket. Intel Z170 var undantaget som bekräftar regeln, där dröjde det nog 8-9 månader innan det kom ett BIOS till mitt Asus-moderkort som fixade minneskompatibiliteten, och var såvitt jag kan minnas ett utbrett problem på andra Z170-moderkort vid den tidpunkten.

Bara att minska ner mängden möjliga hårdvarukonfigurationer som ska hållas kompatibla lär ju strömlinjeforma processen för att ta fram BIOS-uppdateringar en hel del också, samt att optimeringarna antagligen blir bättre per konfiguration mycket snabbare som en direkt följd av det.

Dock bryter dom med Ryzen 5 den sockel har ingen stöd för äldre generationer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om man kan vrida ned klockfrekvensen extremt så....

om vi leker med tanken om att vi har bibehåller frekvens (om det är fysiskt möjligt), hade prestandan ökat linjärt med sänkt latency?, hade vi fått 10x prestanda ifrån ram med 5-5-5-12-12 istället för 50-50-50-120-120 vid samma frekvens? Undrar p.g.a. nyfikenhet och okunskap

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast det här är ju ett exempel med en helt ny plattform och bara en första generation CPUer som stöds... precis som "förra gången" det var påtagliga minnesproblem med den allra första generationen Ryzen.
Så jag är inte riktigt med på resonemanget, när historiken snarare säger att plattformen mognar över tid.

Jag tror snarare på att problemet kommer vara löst när andra generationen av AM5-prylar är på plats, än att densamma skulle förvärra läget.

Sorry, jag var förvirrad. Hur som helst så skapar detta att hänga kvar på samma sockel den typen av problem över tid. Nu i början är det ju förhoppningsvis som du säger.

Skrivet av Broken-arrow:

Dock bryter dom med Ryzen 5 den sockel har ingen stöd för äldre generationer.

Ja, jag var snurrig bara. Det är inte lätt när det är svårt. 🙃