Släppt en ny låt, önskar kritik!

Permalänk

Släppt en ny låt, önskar kritik!

Hej,

https://open.spotify.com/track/0Z0hje0Ftd1ODN4bWuecNB?si=bafa...

Vi har precis släppt en låt, vi vill kategorisera oss inom Synthwave men det har kanske ett lite mer popigt sound. Vi ska snart släppa låt #3 och det vore kul att höra vad ni tycker om låt/sounddesign/mix/text osv som vi kan ta med oss in i nästa låt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Hej,

https://open.spotify.com/track/0Z0hje0Ftd1ODN4bWuecNB?si=bafa...

Vi har precis släppt en låt, vi vill kategorisera oss inom Synthwave men det har kanske ett lite mer popigt sound. Vi ska snart släppa låt #3 och det vore kul att höra vad ni tycker om låt/sounddesign/mix/text osv som vi kan ta med oss in i nästa låt.

Inte min genre öht - men - jag tyckte den var skitbra ändå! Frugan tyckte det var citat ”go bilåkarmusik”.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha samma låt med med trummor som miss Li har, trummorna låter 80-tal och de passar inte in på en så pass bra låt. Men vem är jag att tycka…

Permalänk
Medlem

Nu kommer det bli ärligt och rakt. 4/5 poäng, inte min genre men låter överlag trevligt.

Vid 1:16 är det en obehaglig "spike" med effekter. Oklart. Inte lika illa 2:13, men kan nog poleras. Ibland är det dialekt i engelskan, ibland inte. Antar att saxofonen är gjord med midiklaviatur? Vid exakt 2:55 låter som om någon har slajdat över tangenter snarare än en saxofon.

Inget större att anmärka på mixen. Låter bra i Genelec.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Den var bra, skönt med lite 80 tals vibe och saxofonen gör ju sitt. Bra jobbat. 😊

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Nu kommer det bli ärligt och rakt. 4/5 poäng, inte min genre men låter överlag trevligt.

Vid 1:16 är det en obehaglig "spike" med effekter. Oklart. Inte lika illa 2:13, men kan nog poleras. Ibland är det dialekt i engelskan, ibland inte. Antar att saxofonen är gjord med midiklaviatur? Vid exakt 2:55 låter som om någon har slajdat över tangenter snarare än en saxofon.

Inget större att anmärka på mixen. Låter bra i Genelec.

Tack för all feedback (och komplimanger). Du menar rev-svansen på "go"? Vi fick kritik på den, och sänkte den ganska mycket från första mixen.

Det är Chris Cron som sjunger.
https://youtu.be/DNL6Wy6IstE

Vore förvånad om det är dåligt/varierat uttal då han är från USA 😂 jag lägger inte så stor vikt vid text och uttal dock, men jag själv har inte anmärkt på det.

Och saxen är inspelad av en studiomusiker från Stockholm.

Det är mixat i Adam A7x och referenslyssning i lurar.

Permalänk

Lyssnade både ur mina Bose QC45 och mina IEM's (är liveljudtekniker på fritiden utanför mitt IT-jobb och har utbildning inom det). Låter riktigt fint ur båda. 4/5!

Det enda jag stör mig på i mixningen är vid 1:16 och 2:18, att du har efterklang som har väldigt höga frekvenser. Nu pratar jag väldigt generellt, men testa och skär bort höga frekvenser (4k och högre-isch) på returnen från efterklangen för att få bort lite av det som folk anmärkt på ovan. I övrigt så är mixen riktigt bra!

Det som oftast är svårt är att få till är dynamiken på sången, speciellt när sångaren varvar svagt och starkt genom hela sången. Det vanliga är att det låter bra när sångaren sjunger svagt, och extremt komprimerat när han sjunger starkt (för brant ratio och lågt tröskelvärde för när kompressorn ska börja arbeta). Men ni har lyckats väldigt bra med det i den här låten! Good work!

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Trevlig lyssning, väldigt proffsig och låten växte ju längre in i den jag kom.
Ni kanske redan har åtgärdat vad ovanstående nämnde för jag hörde inget av det och jag brukar vara ganska kräsen.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Har inte Spotify men lyssnade på klippet man kunde utan att logga in.

Inte min smak. Jag läste synt och tänkte på typ Axel F men kändes mer dansband och ganska intetsägande.

Kan bero på att jag inte hörde hela versionen dock.

Smaken är som baken så ta inte mina ord som att den är dålig på något sätt bara för den inte föll mig i smaken

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.