Nytt Google-förslag kan göra webben mindre öppen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mutation:

Jag kör Brave numera då det känns som den har bästa kombinationen av integritet och funktionalitet av Chromium-barnen. Byter eventuellt till Firefox om de löser att webbläsaren respekterar varje skärms färgprofil istället för bara huvudskärmens. Färgerna blir helt förvrängda på övriga skärmar just nu. På Mac har de ju till o med fått köra nödlösningen att clampa allting till sRGB.

Cryptobrowser. Integritet. Litar inte alls på brave.
Användee firefox även om den e segare än chrome och edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Du får helt enkelt bestämma ett datum för när du byter över och hålla dig till att ge det hela en viss tid innan du utvärderar

Du kommer säkert hitta lika många anledningar till att stanna kvar.

Det är egentligen i dagsläget bara den där Extension-grejen som får mig att hålla mig kvar. Har flera extensions vars ikoner jag vill ha synliga vid en snabb anblick, så jag vet att de är aktiverade på en viss sida eller inte, eller om de har en liten notification, etc

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Att hitta ett sätt att städa undan bottar låter ju ädelt och bra, men jag tror inte för en sekund på att det här är rätt väg att gå.

Lägg in någon form av friktion istället. Något som inte påverkar användaren, men som gör att bottar inte kan gasa på i samma fart. T.ex. någon form av proof of work som användarens dator måste beta av innan den t.ex. kan skicka in en kommentar. En vanlig användare märker ingenting, men en bot blir faktor 100 långsammare.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Så du anser att använda addblocker här på sweclockers eller Youtube är okej?

YouTube är ju inte ens användbart utan adblocker. Och ja det är okej att använda det på vilka sidor man vill. Vill man stödja en sida kan man ju slå på det, eller så blockar man på alla sidor istället för att göra reklam mindre lukrativt och få folk att använda andra modeller istället.

Permalänk
Sötast

Detta kanske är det bästa ändå.

Det kan ju vara det populära internet med twitte, förlåt X, threads och all annan social media och sedan kan de som vill och är t.ex tech intresserade eller har intressen utanför de absolut största företagen och dess ekosystem ha sitt eget lilla internet som faktiskt har nyttig information, tjänster och annat ballt.

Edit: Hoppas att ni alla som kör en chromium baserad webbläsare, primärt chrome eller edge är galet nöjda över att ge över en klar majoritet av webbläsartrafiken till de företagen som ämnar att kontrollera er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

YouTube är ju inte ens användbart utan adblocker. Och ja det är okej att använda det på vilka sidor man vill. Vill man stödja en sida kan man ju slå på det, eller så blockar man på alla sidor istället för att göra reklam mindre lukrativt och få folk att använda andra modeller istället.

Säger som så att använder man addblock på Youtube så borde man inte använda Youtube alls, ända man gör är att förstöra för dom som skapat det man kollar på.

Ser ingen skillnad jämfört med att ladda ner filmer och serier. Och Youtube funkar helt felfritt utan addblocker? Kan kolla på hur mycket jag vill, ända addblocker gör är att det förstör plattformen och dom som använder den för att försörja sig.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Jag minns en tid där det värsta var när hemsidor enbart var optimerade för antingen Netscape eller Internet Explorer, och då Internet var till för och bebott av nördar.

Precis, med en text förklarande att det var så och att man borde byta webbläsare för att få full funktionalitet. Det Google tar fram kan användas i samma syfte, fast i modernare tappning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ett nytt API som utvecklas av Google kan göra den redan hotade öppna webben mer stängd.

Läs hela artikeln här

Google är helt klart ondo. Litar inte ett dugg på deras argument.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är egentligen i dagsläget bara den där Extension-grejen som får mig att hålla mig kvar. Har flera extensions vars ikoner jag vill ha synliga vid en snabb anblick, så jag vet att de är aktiverade på en viss sida eller inte, eller om de har en liten notification, etc

Du kan få dom synliga. Se denna bild hos mig

Du behöver bara trycka på "puzzle ikonen" och sedan trycka på kugghjulet bredvid det tillägg du vill ha synlig hela tiden

Och tryck på Fäst i verktygsfält så kommer den visas hela tiden, så som på min första bild i detta inlägg

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan få dom synliga. Se denna bild hos mig
<Uppladdad bildlänk>

Du behöver bara trycka på "puzzle ikonen" och sedan trycka på kugghjulet bredvid det tillägg du vill ha synlig hela tiden
<Uppladdad bildlänk>
Och tryck på Fäst i verktygsfält så kommer den visas hela tiden, så som på min första bild i detta inlägg

Nu känner jag mig otroligt dum, jäklar så jag krånglade till det hela för mig själv. Tack för hjälpen! 😅

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Säger som så att använder man addblock på Youtube så borde man inte använda Youtube alls, ända man gör är att förstöra för dom som skapat det man kollar på.

Ser ingen skillnad jämfört med att ladda ner filmer och serier. Och Youtube funkar helt felfritt utan addblocker? Kan kolla på hur mycket jag vill, ända addblocker gör är att det förstör plattformen och dom som använder den för att försörja sig.

Kreatörerna löser det genom att ha sponsorbitar i sina videos som man hoppar över. Reklamintäkterna går till största del till Google och de klarar sig själva.

Att ladda ner serier och filmer är för övrigt också helt okej. Är det en film jag är sjukt taggad på att se så ser jag den så klart på bio. Är det en skiva jag verkligen älskar så köper jag den. Majoriteten av den media jag konsumerar hade jag aldrig betalt för om det kom till kritan, och då blir frågan om du som kreatör hellre vill att nån ser din video och att du inte får betalt, eller att ingen ser din video.

Permalänk
Medlem

Tänk att de ständigt ska hitta på nya sätt att jävlas med folk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Så du anser att använda addblocker här på sweclockers eller Youtube är okej?

Ja.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Kreatörerna löser det genom att ha sponsorbitar i sina videos som man hoppar över. Reklamintäkterna går till största del till Google och de klarar sig själva.

Att ladda ner serier och filmer är för övrigt också helt okej. Är det en film jag är sjukt taggad på att se så ser jag den så klart på bio. Är det en skiva jag verkligen älskar så köper jag den. Majoriteten av den media jag konsumerar hade jag aldrig betalt för om det kom till kritan, och då blir frågan om du som kreatör hellre vill att nån ser din video och att du inte får betalt, eller att ingen ser din video.

Med tanke på hur lätt det är för Google att "demonetisera" en YouTube-video av bara sådana enkla skäl att den visar gameplay från ett spel (en av kanalerna jag följer, inriktad på moddar har haft det problemet bara genom att t.ex visa Fallout 4-spelande) och att Patreon etc är den nya standarden för att stödja skaparna är ju dessa argument om adblocker inte speciellt hållbara. Det vore annat läge om skaparen av videon även kunde styra annonserna (t.ex att en YT-kanal om IT endast visar IT/datorrelaterade annonser) och att Google inte höll på med annonscensur modell "det var musik i bakgrunden", "du visade gameplay av en typ vi ogillar".

Sponsring är definitivt överlägset Googles annonslösning, sedan finns ju då detta med Patreon vilket är en klart bättre väg för skaparna. Det är ju inte så ädelt av Google att de t.ex tar sin premiumavgift och sedan "portionerar ut" den baserat på användardata, d.v.s att de kanaler som användare X följer får en del av kakan.

När man predikar att det är "moraliskt fel" att använda adblocker har man också missat att detta inte fungerar som tidningsannonser. I printvärlden har det ju varit så att tidningen säljer annonsplats direkt till annonsörerna, med Google saknas denna direkta koppling samtidigt som hela principen bygger på algoritmer och inte att annonserna är kopplade till ämnesområdet för sidan (datorannonser på Sweclockers, bilannonser hos Teknikens Värld). För egen del hade jag inte kört adblocker om annonserna hanterades motsvarande tryckta tidningar, allra minst att de är ämneskopplade (läser jag om datorer förväntar jag mig datorannonser på samma vis som i en datortidning - sådant är nämligen användbart för att se utbud, priser och produkter).

Jag håller med om detta med filmer också. Är det en ny och intressant film är biografen perfekt och hade det funnits ett standardiserat digitalformat med butiker där jag enkelt kan köpa filmen på "digital skiva" (tänk ISO) hade det också varit utmärkt för då hade man t.o.m kunnat köpa filmerna på samma vis ungefär som man köper spel och musik. Att prenumerera på en massa streamingtjänster för att det visar sig att filmerna man vill se är utspridda är inte min melodi och en oerhörd degradering mot DVD-tiden när man drog in till närmaste butik (online t.ex) och hade det mesta på ett bräde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Så du anser att använda addblocker här på sweclockers eller Youtube är okej?

Om du har en metod som gör att jag enbart ser DATORANNONSER på Sweclockers, d.v.s sådana från Inet, Webhallen, Komplett, Dell whatever och inte en massa algoritmspammad reklam (modell tandborstar bara för att man sökt på sådana en gång) avaktiverar jag min adblocker. Jag är nämligen inte motståndare till annonser per se men krav finns det på dessa, exempelvis att de faktiskt är ämneskopplade vilket fungerar bra i tryckta tidskrifter.

Dessvärre är inte min erfarenhet av Googles annonssystem riktigt så fin. Således blockerar jag allt vad Googlereklam heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Om du har en metod som gör att jag enbart ser DATORANNONSER på Sweclockers, d.v.s sådana från Inet, Webhallen, Komplett, Dell whatever och inte en massa algoritmspammad reklam (modell tandborstar bara för att man sökt på sådana en gång) avaktiverar jag min adblocker. Jag är nämligen inte motståndare till annonser per se men krav finns det på dessa, exempelvis att de faktiskt är ämneskopplade vilket fungerar bra i tryckta tidskrifter.

Dessvärre är inte min erfarenhet av Googles annonssystem riktigt så fin. Således blockerar jag allt vad Googlereklam heter.

Jag har nog aldrig sett en tandborstereklam här på SweClockers. Testa o stäng av adblock och kolla.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Om du har en metod som gör att jag enbart ser DATORANNONSER på Sweclockers, d.v.s sådana från Inet, Webhallen, Komplett, Dell whatever och inte en massa algoritmspammad reklam (modell tandborstar bara för att man sökt på sådana en gång) avaktiverar jag min adblocker. Jag är nämligen inte motståndare till annonser per se men krav finns det på dessa, exempelvis att de faktiskt är ämneskopplade vilket fungerar bra i tryckta tidskrifter.

Dessvärre är inte min erfarenhet av Googles annonssystem riktigt så fin. Således blockerar jag allt vad Googlereklam heter.

Har du adblocker som avstängd per default? Hur vet du annars om det är "algoritmspammad reklam" eller inte, på en ny sida?

Permalänk
Medlem

Google bryr sig bara om pengar. Förutom att kontrollera och censurera webben (mutor från makthavare med våra skattepengar) är den snöda vinningen deras enda mål . Bojkotta Google sökmotor och Chrome. Jag kör "Duck Duck Go" och Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Har du adblocker som avstängd per default? Hur vet du annars om det är "algoritmspammad reklam" eller inte, på en ny sida?

Varje gång jag kört igång en webläsare utan adblocker eller använder enheter utan (t.ex en smartphone) kommer de upp, de här typiska Google-annonserna som är just algoritmgenererade. Typexempel att gå in på Swedroid och plötsligt hoppar sidan till och reklam för Volkswagen kommer in (ja, alla vet ju att det är en sida om bilar...).

Om sidorna istället gjorde som tidskrifterna och sålde reklamplats med annonser som helt enkelt är bilder (samma som i tryckta versionerna) som levereras in via samma server som ger bilderna i artiklarna (de är helt enkelt infogade som just bilder, inte scriptade annonser från Google) vore mycket av problematiken löst.

Med Googles system får man däremot upp mycket störande element på sidan, långt mer störande än i en tidskrift där annonserna inte stör läsningen och dessutom är informativa. Vad Google däremot levererar ligger farligt nära spam plus att det är en attackvektor för malware.

Som sagt, jag kommer gladeligen acceptera annonser den dagen det börjar fungera som i den tryckta pressen (annonserna hanteras av sidan själv, inte Google och de är av samma typ som i en tidskrift om t.ex datorer, alltså stillbilder av annonsen som i sin tur innehåller användbar information). Denna modell där annonsörerna köper annonsplatsen direkt av sidan vore också fördelaktig för den sistnämnda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Varje gång jag kört igång en webläsare utan adblocker eller använder enheter utan (t.ex en smartphone) kommer de upp, de här typiska Google-annonserna som är just algoritmgenererade. Typexempel att gå in på Swedroid och plötsligt hoppar sidan till och reklam för Volkswagen kommer in (ja, alla vet ju att det är en sida om bilar...).

Om sidorna istället gjorde som tidskrifterna och sålde reklamplats med annonser som helt enkelt är bilder (samma som i tryckta versionerna) som levereras in via samma server som ger bilderna i artiklarna (de är helt enkelt infogade som just bilder, inte scriptade annonser från Google) vore mycket av problematiken löst.

Med Googles system får man däremot upp mycket störande element på sidan, långt mer störande än i en tidskrift där annonserna inte stör läsningen och dessutom är informativa. Vad Google däremot levererar ligger farligt nära spam plus att det är en attackvektor för malware.

Som sagt, jag kommer gladeligen acceptera annonser den dagen det börjar fungera som i den tryckta pressen (annonserna hanteras av sidan själv, inte Google och de är av samma typ som i en tidskrift om t.ex datorer, alltså stillbilder av annonsen som i sin tur innehåller användbar information). Denna modell där annonsörerna köper annonsplatsen direkt av sidan vore också fördelaktig för den sistnämnda.

Jag har bara fått teknikrelaterade annonser här på SweClockers, så som hårdvarukomponenter, datorspel, mobiltelefoner för att nämna några. Testa att stänga av Adblocken så ser du själv. Dra inte alla sidor över en kam

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Varje gång jag kört igång en webläsare utan adblocker eller använder enheter utan (t.ex en smartphone) kommer de upp, de här typiska Google-annonserna som är just algoritmgenererade. Typexempel att gå in på Swedroid och plötsligt hoppar sidan till och reklam för Volkswagen kommer in (ja, alla vet ju att det är en sida om bilar...).

Om sidorna istället gjorde som tidskrifterna och sålde reklamplats med annonser som helt enkelt är bilder (samma som i tryckta versionerna) som levereras in via samma server som ger bilderna i artiklarna (de är helt enkelt infogade som just bilder, inte scriptade annonser från Google) vore mycket av problematiken löst.

Med Googles system får man däremot upp mycket störande element på sidan, långt mer störande än i en tidskrift där annonserna inte stör läsningen och dessutom är informativa. Vad Google däremot levererar ligger farligt nära spam plus att det är en attackvektor för malware.

Som sagt, jag kommer gladeligen acceptera annonser den dagen det börjar fungera som i den tryckta pressen (annonserna hanteras av sidan själv, inte Google och de är av samma typ som i en tidskrift om t.ex datorer, alltså stillbilder av annonsen som i sin tur innehåller användbar information). Denna modell där annonsörerna köper annonsplatsen direkt av sidan vore också fördelaktig för den sistnämnda.

Ok. Men du svarade inte på frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Säger som så att använder man addblock på Youtube så borde man inte använda Youtube alls, ända man gör är att förstöra för dom som skapat det man kollar på.

Jag betalar för deras Premium "light" men använder blockeraren för att ta bort all skit som de lägger in i videor. "Cards" heter det på engelska. Saker uppladdarna kan placera lite var som helst i videon, både i tid och plats räknat. Klickbara bildlänkar som döljer innehållet. Särskilt irriterande när de kommer i slutet av videorna och förstör rejält.

Så jag anser i alla fall att YT är oanvändbart utan blockerare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag förstår absolut att de vill stoppa folk från att blockera reklam.
Vill man inte se reklamen så ska man inte heller kunna se videon.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]