Sony visar upp sina nya brusreducerande hörlurar WF-1000XM5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Webhallen vad jag har läst har bara 1 års fabriksgaranti, detsamma gäller tydligen Sony.

Jag bytte mina XM4 av samma anledning för två månader sedan, köpte på HiFi Klubben, För medlemmar lämnar de tre års garanti på grejerna. Tror mest deras tre års garanti är en förlängning av reklamationsrätten vi har i Sverige. Har själv fått en tv utbytt på det av LG som var 2 år och 11 månader när fel uppstod. Så du ska kunna reklamera dina lurar då Sony själva är medvetna om att det här är ett bekymmer med deras lurar att batterierna dör. Bara vända dig till Webhallen och hävda reklamationsrätten så får de dra det hela vidare åt dig.

Permalänk

Klarar de även att dämpa typ röster och mellanregister bättre? Mina Bose QC35 II fixar bara "rummel" men allt annat läcker igenom. Hade kanske velat har bättre passiv dämpning med, utan att de får den sakens skull blir för varma. Tänkte nån bra combo där...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Att ANC stänger ute lågfrekventa ljud är väl bra, men varför stanna där. Barnskrik, spåvagnsgnissel, stockholmare etc. hade ju också varit bra. Vad är det som hindrar att få ANC på alla frekvenser? Förstår om det kan vara trafikfarligt t.ex. men om jag sitter på en parkbänk, dricker en burk öl och vill ha det tyst och lungt - varför skulle inte det gå?

JA!!!!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

...och ungefär här inser jag i min trötthet att vi inte pratar om deras stora lurar. Godnatt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Efter mardrömsupplevelsen jag haft med LinkBuds S (inne på andra paret som drabbats av det ökända "vindbruset" i ANC- och genomhörningsläge) blir det inte Sony på ett bra tag för min del i alla fall. Deras kvalitetskontroll verkar vara under all kritik.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEXB1T:

Köper man inte lurar från Wish bör batterierna hålla för flera timmars spelning om dagen under flera års tid? Eller du förväntar dig att ett par öronsnäckor för 1500kr ska hålla i 10 år? Har säkert haft mina i 4 år och batterierna håller runt 3 timmar utan att behöva ladda i etui.

Ja de borde hålla i minst 10 år (med byte av batteri).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Reklamation borde vara möjligt då det alltid är 3 års reklamationsrätt. Det är lite jobbigt att det är just batteriet som är i fråga, eftersom batteri har en naturlig degradering med tiden. Dock så känns kanske 1 timma som lite väl kort. Vad var den ordinarie batteritiden? Att de båda har degraderats olika mycket skulle kunna förklaras med att en använts mer än den andra (om man favoriserar en), men jag tror det viktiga är vad som varit ordinarie batteritid. Om det tidigare varit 6 timmar plus, och nu är 1 respektive 3 timmar hade jag nog tyckt det kan finnas fog för reklamation, förutsatt att de inte är använda varje vaken timma under denna 2 år då kanske.

Tack så mycket för informationen!

Tror 4-6 timmar skulle vara ordinarie batteritid. Jag lämnade in de till Webhallen igår, tydligen had jag hämtat ut de 1 Augusti så var inom en 2 års period vilket innebar att de behövde bevisa istället för jag?

Skrivet av KarlHelmer:

Jag bytte mina XM4 av samma anledning för två månader sedan, köpte på HiFi Klubben, För medlemmar lämnar de tre års garanti på grejerna. Tror mest deras tre års garanti är en förlängning av reklamationsrätten vi har i Sverige. Har själv fått en tv utbytt på det av LG som var 2 år och 11 månader när fel uppstod. Så du ska kunna reklamera dina lurar då Sony själva är medvetna om att det här är ett bekymmer med deras lurar att batterierna dör. Bara vända dig till Webhallen och hävda reklamationsrätten så får de dra det hela vidare åt dig.

Tack för info!

Jag lämnade in de till Webhallen igår, får hoppas på att jag får ett par nya eller ett presentkort så jag bara kan köpa xm5 istället.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Haft mina XM4:or sedan 2021 Juli, nu dör den högra efter mindre än 1h användning även fast den säger 100%. Vänstra klarar sig fortfarande bra ca 3h.

Kommer ju behöva skaffa nya, men vet inte om jag kan lita på Sony längre då detta tydligen är ett rätt vanligt problem om man googlar.

Har exakt samma problem. Den högra dör nu efter 15 minuter, det blir värre och värre då de höll i en timme för ett par månader sen. Nu går de inte att använda alls.
Detta problemet är tydligen väldigt vanligt och Sony är inte pigga på att erkänna att det är stora problem med batterierna i dessa lurarna.
Naturligtvis är garantin sedan ett tag slut.
Är sugen på de nya lurarna...men jag har haft otur med Sonys produkter. 2 mobiler som ständigt var på reparation och nu mina WF-1000XM4.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Minst?

Jag är 32 år nu, jag har kvar fullt fungerande hörlurar från när jag var barn. Med tusentals timmar av användning. Jag har haft samma lurar till datorn i över tio år nu.

Har in-ears som är använda närmare 10k timmar över åtta år. Varje dag på jobbet, gymmet, stan, promenader osv. Ibland 16h per dag.

Ett par lurar med 3h batteri är ju skräp om man inte kan byta batteri.

Vad är det för lurar specifikt som hållit så länge? Har inte haft någon typ av trådad hörlur alls som hållit i mer än ett par år då kablarna till slut börjar glappa vilket inte alltid är lätt/blir bra att reparera.

Började köpa studiolurar hellre än gaminglurar till dator för just repairability - bytt kabel och öronmuffar tre och två gånger över runt sex år på mina Beyerdynamics.

Å andra sidan köpte jag ett par Sudio true wireless för några år sedan som klarat mängder av användning inklusive vid slitsamt svettigt dammigt och oljigt arbete - de är inte superbra, charging case är meh, de var billiga, men batteriet har överlevt utan issue, bytte nyligen ut dem ändå då jag tappat bort i princip alla silicone tips vid det här laget och ville ha något bekvämare/bättre bara.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är den typ av lurar som de som inte bryr sig om ljudkvalitet utan bara vill ha nått litet och ändå relativt opraktiskt att använda på kollektivtrafiken väljer.

Mina XM4 låter ganska bra default o väldigt bra med lite EQ, o dessutom är dom oerhört praktiska i kollektivtrafiken, när jag går, när jag cyklar o är på jobbet. Så jag vettefan vad det är du snackar om egentligen?

Skrivet av Trihxeem:

Skulle vara intressant att läsa tester på den aktiva dämpningen när det blåser mycket.
Bor i skåne (där det alltid är motvind) och när det blåser mycket så keikar mina airpods pro ur fullständigt.
Får stänga av noice cancelling helt för att höra musiken.
Roliga (tragiska?) är också att apple watchen klagar på hög bullernivå - när det blåser!

Ja det hade varit najs om rtings eller liknande hade testat hur lurar hanterar blåst. Mina fd Jabra Elite 85t klarade inte ens en liten vindpust, så att cykla med dom var så pass illla att jag var tvungen att maxxa volymen för att inte störa mig alltför mycket på vindbruset.
Mina nuvarande WF-1000XM4 däremot äter upp vindbruset riktigt bra. Börjar jag cykla så brusar det först upp i nån sekund för att sen bli bara ett svagt svagt brus så bara hörs utan musik, men med musiken igång så märks inte blåsten öht, riktigt trevligt! O man kan ju hoppas/anta att även XM5 är lika bra, speciellt med tanke på att dom nästan är dubbelt så dyra som XM4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vad är det för lurar specifikt som hållit så länge? Har inte haft någon typ av trådad hörlur alls som hållit i mer än ett par år då kablarna till slut börjar glappa vilket inte alltid är lätt/blir bra att reparera.

Började köpa studiolurar hellre än gaminglurar till dator för just repairability - bytt kabel och öronmuffar tre och två gånger över runt sex år på mina Beyerdynamics.

Å andra sidan köpte jag ett par Sudio true wireless för några år sedan som klarat mängder av användning inklusive vid slitsamt svettigt dammigt och oljigt arbete - de är inte superbra, charging case är meh, de var billiga, men batteriet har överlevt utan issue, bytte nyligen ut dem ändå då jag tappat bort i princip alla silicone tips vid det här laget och ville ha något bekvämare/bättre bara.

HD650, enkelt att byta kabel och muffar. Främsta lurarna vid datorn.

Har också fullt fungerande HD555, IE6 och mina in-ear jag kört mest är IE80 som är på sin andra kabel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jaha, men låter de bra och håller de bra typ har lättbytt batteri så att det inte är en kortlivad engångspryl ?

Exakt, borde väl gå att använda batterier av hörselapparat-typ

Permalänk
Skrivet av HEXB1T:

Köper man inte lurar från Wish bör batterierna hålla för flera timmars spelning om dagen under flera års tid? Eller du förväntar dig att ett par öronsnäckor för 1500kr ska hålla i 10 år? Har säkert haft mina i 4 år och batterierna håller runt 3 timmar utan att behöva ladda i etui.

Har ett par version fyra som har typ 1h batteritid på vänster öra, inköpta för ungefär 2 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperglord:

Har ett par version fyra som har typ 1h batteritid på vänster öra, inköpta för ungefär 2 år sedan.

Lämnade in mina på reklamation precis. Får se vad webhallen säger.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Blir inte riktigt klok på hur det fungerar.
Först släpps dom av Sony. Men går inte att köpa än.
Sen släpps dom av butiken, idag. Men går inte att köpa än.

Permalänk
Medlem

Leverans bekräftelse ifrån Instabox, fan är lite hypad över dessa!

Permalänk

Använt mina i snart två månader. Riktigt nöjd hittills, passar bättre än M4 helt klart.