Permalänk
Medlem

BattleBit Remastered

BattleBit Remastered beskriver sig själv som ett massivt och kaotiskt "low-poly" FPS-spel med stöd för upp till 254 spelare samtidigt på en server i en till stor del förstörbar miljö.

Spelet släpptes tidigare i veckan som Early Access efter en lång period av tillfälliga speltester och finns nu tillgängligt för alla för en liten summa.

Från deras sida på Steam store:
https://store.steampowered.com/app/671860/BattleBit_Remastere...

PRIMARY FEATURES - Destructible environment & levolution. - Exhaustively optimized for high frames-per-second gameplay. - Proximity-based voice chat for real-time communication with friendlies and enemies. - Enhanced netcode for an FPS game, supporting 254 players per server, with high tickrate performance. FEATURES - Vehicular combat with tanks, helicopters, transports, and sea vehicles. - 45+ weapons with extensive customization options for tailored combat. - Classic class system with Assault, Medic, Engineer, Support, and Recon roles. - Experience dynamic day and night gameplay across 19+ strategically designed maps

Vad tror ni, är det ett spel som lyckas flörta med gamla Battlefield-spelare?

Permalänk
Medlem

Jackfrags verkade gilla det och såg rätt roligt ut så ska ge det en chans någon kväll.

https://youtu.be/cIn8VN3wk5k

Permalänk

Klockrent spel! Kan varmt rekommendera, om man gillar gamla BF. Väldigt mer avancerat än vad man tror, så låt er inte luras av grafiken.

Permalänk
Medlem

Det är rätt roligt, men jag saknar en radar i hörnet så man ser vart squaden tar vägen... inte heller lätt att lokalisera dem när man tappar bort dem imo.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Skrivet av TiredMike:

Klockrent spel! Kan varmt rekommendera, om man gillar gamla BF. Väldigt mer avancerat än vad man tror, så låt er inte luras av grafiken.

Kan också varmt rekommendera det. Trevlig grafik, väldigt tillfredsställande movement och många väldigt genomarbetade funktioner som gör det till ett toppen-FPS-spel.

Skrivet av basn:

Det är rätt roligt, men jag saknar en radar i hörnet så man ser vart squaden tar vägen... inte heller lätt att lokalisera dem när man tappar bort dem imo.

Hade också gärna sett en minimap/radar, särskilt då spelet — även i detta tidiga stadie — redan har 12~ olika kartor. Har efter 50+ timmars spelande fortfarande inte memorerat en enda karta fullständigt tack vare detta. Är även aaaningen besviken över hur förvånansvärt lite lagspel och kommunikation (inom squads) gemene spelare använder sig av. Väldigt många verkar mest vilja spela som ensamvarg med L96 + 8x-scope i utkanten av kartan.

Om någon har en skön klan så dela gärna med er via PM, spelar support/medic @ lvl 60~ just nu. Vill ha mer lagspel och lira med trevliga gossar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Det är rätt roligt, men jag saknar en radar i hörnet så man ser vart squaden tar vägen... inte heller lätt att lokalisera dem när man tappar bort dem imo.

Skrivet av Subdubwise:

Hade också gärna sett en minimap/radar, särskilt då spelet — även i detta tidiga stadie — redan har 12~ olika kartor. Har efter 50+ timmars spelande fortfarande inte memorerat en enda karta fullständigt tack vare detta. Är även aaaningen besviken över hur förvånansvärt lite lagspel och kommunikation (inom squads) gemene spelare använder sig av. Väldigt många verkar mest vilja spela som ensamvarg med L96 + 8x-scope i utkanten av kartan.

Det ska ju vara en mer "taktisk" shooter utifrån vad utvecklaren framfört men tycker också att det hade gått att vinna på att göra lite QoL ändringar som konstant minimap och framförallt någon statisk plats att hämta HP/ammunition på. Utöver att det behöver balanseras lite bättre är det dock ett kul spel som battlefieldveteraner garanterat kommer uppskatta.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

[...]tycker också att det hade gått att vinna på att göra lite QoL ändringar som konstant minimap och framförallt någon statisk plats att hämta HP/ammunition på. Utöver att det behöver balanseras lite bättre är det dock ett kul spel som battlefieldveteraner garanterat kommer uppskatta.

Håller med till fullo! Som gammal BF3-veteran och ett livslångt CS-fan är Battlebit right up my alley. Ser verkligen fram emot vad framtiden har att erbjuda, med tanke på hur otroligt aktiva utvecklarna till spelet är & att de genuint tar åt sig av balanserad och konstruktiv kritik för att utveckla sitt spel utan att samtidigt fundamentalt förändra någonting i alltför stor grad.

Permalänk
Medlem

Jag har nu uppnått strax över 100 timmars speltid nu och tycker det är dags att skriva ner en kommentar. För att sammanfatta det hela har jag inte haft så här kul i ett spel på flera år. Utan tvekan det bästa spelet jag har rört på väldigt länge och tycker det är inne och petar mycket på hur spel kändes att spela förr i tiden.

Spelet är en mix av Battlefield och Squad där vissa moment mer åt "milsim"-hållet medans andra faller mer åt Battlefield. På de större servrarna (127vs127) är Conquest det vanligaste spelläget. Två helikoptrar snurrar över dig, en stridsvagn rullar in från distans, det skjuts överallt och någon skriker efter "MEDIC!!" i röstchatten. Det är totalt kaos och man glömmer allt som har med unlocks, K/D och vinst att göra, man spelar och gör sin grej. Man dör fort i spelet men dödar också fort så hur man rör sig tvärs över banan är i princip allt. Man dör mycket men lite mindre när man väl börjar lära sig kartorna. Finns en hel del saker att låsa upp och byta upp både till karaktär och till vapen. Byggsystemet är en aning klumpigt men tillför otroligt mycket, likaså att mycket av miljön kan förstöras. Spelet kanske ser för jäkligt ut när man ser det för första gången men när man väl spelar tänker man inte alls på att man nästan befinner sig i Minecraft.

En av de absolut bästa sakerna med BattleBit är hur pass bra det fungerar. I princip inga buggar, serverproblem eller andra irritationsmoment som drar ner spelupplevelsen. Det bara flyter på. Även min nu mera potatisdator presterar bra FPS-mässigt. Det har lagts mycket tid på att optimera prestanda och "nätkod" enligt utvecklingsteamet och det märks verkligen när man spelar. Småsaker som att spelar auto-merge:as ihop när spelarbasen sjunker och att utvecklarna kan trycka ut live-meddelande på alla servrar om något strular. Man har en Discord där man har en väldigt öppen utvecklingsprocess och man fokuserar mycket på communityt och att det är ett spel för dem. De traditionella community-servrarna som fanns i tidigare spel är en planerad funktion inom kort.

Det finns alltid saker att påpeka. Som jag nämnde är spelet en mix av arkad och milsim och är du lagd åt ena hållet kan mekaniker från andra sidan vara ganska frustrerande. UI/UX-bitarna som exempelvis huvudmenyn känns som någons första hobbyprojekt i Unity och där behövs mycket kärlek. Många kartor har mycket höga byggnader och vinklar som gör att du kan bli skjuten från skjuttioelva olika håll samtidigt. Kombinera detta med en låg TTK och du har snart bränt ut den där respawn-knappen. Jag har sett andra personer gnällt en del på att det går långsamt att levla och låsa upp saker i spelet. Detta är inget jag bryr mig om särskilt mycket men för folk som inte har så mycket tid att spela kan det ta en stund att nå vissa vapen.

Jag är inte så förtjust i att både kartor och spelläge röstas på av spelarna efter varje runda. Jag hade hellre haft servrar som bara spelar ett visst läge eller servrar med en specifik kartrotation. Detta kommer troligtvis lösa sig när väl commmunity-servrar rullas ut men nu får man helt enkelt stå ut med det nuvarande systemet. Råkar du exempelvis ogilla Conquest så kommer du knappt få spela någonting annat på de större servrarna. Vapenbalaseringen är inte heller perfekt för stunden men det är något som övervakas och man verkar avvakta lite tills fler spelare har låst upp senare vapen.

Att spelet bara säljs för en lunch är nästan kriminellt. Gillar du Battlefield-liknande spel, har någon eller några att spela med och kan acceptera att spelet inte är exakt som Battlefield så kommer du med största sannolikhet ha väldigt kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Att spelet bara säljs för en lunch är nästan kriminellt. Gillar du Battlefield-liknande spel, har någon eller några att spela med och kan acceptera att spelet inte är exakt som Battlefield så kommer du med största sannolikhet ha väldigt kul.

Kan intyga, har kört det med ett par polare och vi har mycket kul. Älskar att folk är 500x trevligare och pratar mer i voice än i tex Battlefield och cod.

Tror spelet kommer bli riktigt bra när det är välpolerat. Lätt värt pengarna. Gameplay är närmare äldre battlefield spel och det är absolut ingen dålig sak.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av jagardaniel:

I princip inga buggar, serverproblem eller andra irritationsmoment som drar ner spelupplevelsen. Det bara flyter på. Även min nu mera potatisdator presterar bra FPS-mässigt. Det har lagts mycket tid på att optimera prestanda och "nätkod" enligt utvecklingsteamet och det märks verkligen när man spelar.

Även jag är snart uppe i level 100 med 80–90 timmar i spelet, och jag håller med om din recension till hundra procent.

Vad för komponenter har din dator? Jag misstänker att det kan ha att göra med min uråldriga processor (i7-2600), och dess single-thread-prestanda, men jag upplever microstutters ganska regelbundet. Särskilt när det skjuts/sprängs/springer mycket folk i min närhet — vilket emellanåt når den grad att jag dör pga. det, trots potatisinställningar och att jag nästan enbart spelar 32v32. Jag har även ett 1070 Ti, men jag tvivlar på att det är vad som sätter käppar i hjulet för mig.

Utöver det, ett mycket bra spel och din recension highlightade dess nuvarande tillkortakommanden väldigt nyanserat.

Skrivet av Ceogar:

Kan intyga, har kört det med ett par polare och vi har mycket kul. Älskar att folk är 500x trevligare och pratar mer i voice än i tex Battlefield och cod.

Låter skoj! Har själv bara en handfull personer att spela med, kör mest solo tyvärr. En SweC-klan/Discord för vår community vore guld värt imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Även jag är snart uppe i level 100 med 80–90 timmar i spelet, och jag håller med om din recension till hundra procent.

Vad för komponenter har din dator? Jag misstänker att det kan ha att göra med min uråldriga processor (i7-2600), och dess single-thread-prestanda, men jag upplever microstutters ganska regelbundet. Särskilt när det skjuts/sprängs/springer mycket folk i min närhet — vilket emellanåt når den grad att jag dör pga. det, trots potatisinställningar och att jag nästan enbart spelar 32v32. Jag har även ett 1070 Ti, men jag tvivlar på att det är vad som sätter käppar i hjulet för mig.

Utöver det, ett mycket bra spel och din recension highlightade dess nuvarande tillkortakommanden väldigt nyanserat.

Låter skoj! Har själv bara en handfull personer att spela med, kör mest solo tyvärr. En SweC-klan/Discord för vår community vore guld värt imo.

Vet inte om mängden XP man behöver ökar per level, jag började spela iförrgår kväll och har på 8h nått level 21 och upplever det som en rimlig progression och inte så mycket grind. Roligt att man måste spela med ett visst vapen för att låsa upp alla delar.

Upplever endast stutter/frysning när man tabbar upp statistikskärmen, dock spelar jag endast på 254-players servrarna och har modern hårdvara.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Skrivet av Deerhall:

Vet inte om mängden XP man behöver ökar per level, jag började spela iförrgår kväll och har på 8h nått level 21 och upplever det som en rimlig progression och inte så mycket grind.

Ja, mängden XP man behöver ökar för varje ny level — dock har de drastiskt minskat hur mycket man behöver för varje level sedan playtest-tiden. Då var det riktigt kämpigt har jag hört, sedan dess tror jag inte de har ändrat något gällande det dock.

Skrivet av Deerhall:

Roligt att man måste spela med ett visst vapen för att låsa upp alla delar.

Upplever endast stutter/frysning när man tabbar upp statistikskärmen, dock spelar jag endast på 254-players servrarna och har modern hårdvara.

Haha, det finns många som är sura över att man behöver grinda till sig attachments efter att man låst upp ett nytt vapen. Dock håller jag med dig, jag tycker det är skoj.

Ah, scoreboarden laggar alltid för alla så det är ett universellt problem de troligtvis kommer rätta till framöver. Låter trevligt att slippa micro-stuttering-problem. Hade förväntat mig detsamma i och med low-poly, men min hårdvaras ålder börjar bli alltmer uppenbar. Lyckligtvis är det ganska minimala bekymmer & jag lyckas upprätthålla en hyfsat respektabel K/D etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Även jag är snart uppe i level 100 med 80–90 timmar i spelet, och jag håller med om din recension till hundra procent.

Vad för komponenter har din dator? Jag misstänker att det kan ha att göra med min uråldriga processor (i7-2600), och dess single-thread-prestanda, men jag upplever microstutters ganska regelbundet. Särskilt när det skjuts/sprängs/springer mycket folk i min närhet — vilket emellanåt når den grad att jag dör pga. det, trots potatisinställningar och att jag nästan enbart spelar 32v32. Jag har även ett 1070 Ti, men jag tvivlar på att det är vad som sätter käppar i hjulet för mig.

Utöver det, ett mycket bra spel och din recension highlightade dess nuvarande tillkortakommanden väldigt nyanserat.

Låter skoj! Har själv bara en handfull personer att spela med, kör mest solo tyvärr. En SweC-klan/Discord för vår community vore guld värt imo.

Jag kanske överdrev potatisnivån en aning, men jag har ett 1080 och en i7 9700K vilket inte är så hett nu för tiden och har lite bekymmer att leverera en stabil upplevelse i senare spel. BattleBit flyter på bra och ligger mellan 100-130 (låst till 130) FPS i 127vs127 beroende på vart på kartan jag befinner mig och hur mycket som händer runt omkring. Den verkar också dippa när man tittar ut över alla blåa prickar. Har inga problem med microstutters som du beskriver så det låter kanske som att du har bra motivation för en ny processor!

Permalänk
Medlem

Hur många är det egentligen som fuskar? Tycker det är sjukt många som ligger på typ 80-10 i stats och de hela känns jävligt suspekt. Tycker själv man gör jävligt bra ifrån sig och ligger ett bra game på typ 40-20 men att lyckas få ihop de dubbla utan cheats ser jag som jävligt svårt, fuskar de eller hur fan lyckas de dra ihop så många kills? I battlefield tyckte jag aldrig man såg folk med så höga killscores.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Hur många är det egentligen som fuskar? Tycker det är sjukt många som ligger på typ 80-10 i stats och de hela känns jävligt suspekt. Tycker själv man gör jävligt bra ifrån sig och ligger ett bra game på typ 40-20 men att lyckas få ihop de dubbla utan cheats ser jag som jävligt svårt, fuskar de eller hur fan lyckas de dra ihop så många kills? I battlefield tyckte jag aldrig man såg folk med så höga killscores.

Jag har ~120 timmar spelade och har inte sett en enda person som jag misstänker fuskar. Detta betyder givetvis inte att jag inte spelat med eller mot fuskare, men det har inte varit någon som har haft märkbar påverkan på matchen. Spelare som har mycket kills spelar oftast SMG (Vector, P90, MP7 osv) och hoppar runt och samlar kills i den stora smeten av spelare på kartan. Är detta ditt primära fokus istället för att ta flaggor och du är bättre på datorspel än majoriteten av spelarna du möter kan du skrapa ihop många under en runda.

Sedan kan det också skilja lite beroende på vilken region man spelar i. Asien brukar ha större problem med fusk i andra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Jag har ~120 timmar spelade och har inte sett en enda person som jag misstänker fuskar. Detta betyder givetvis inte att jag inte spelat med eller mot fuskare, men det har inte varit någon som har haft märkbar påverkan på matchen. Spelare som har mycket kills spelar oftast SMG (Vector, P90, MP7 osv) och hoppar runt och samlar kills i den stora smeten av spelare på kartan. Är detta ditt primära fokus istället för att ta flaggor och du är bättre på datorspel än majoriteten av spelarna du möter kan du skrapa ihop många under en runda.

Sedan kan det också skilja lite beroende på vilken region man spelar i. Asien brukar ha större problem med fusk i andra spel.

Ja asså jag är nästan alltid i smeten och är oftast väldigt högt i scoreboard men upplever att man helt enkelt inte hinner få samma score som dessa nissar. Såklart förstår jag att man ska spela medic och använda nått cp vapen som vector, men upplever att det är extremt svårt att nå upp över 50 kills och ibland ser man nån level 35 som har över 100...

Har definitivt mött fuskare flera gånger. Nån gång man gömt sig på andra sidan kartan från fighten och väntar på squad spawns för att ta objective tex på ö kartan som e stor och helt plötsligt dyker det upp nån som vet exakt bakom vilken låda man gömmer sig, och kollar man ban log så e det väldigt många som blir bannade. Men upplever ändå att det är få som klagar på cheaters trots att nån har 3x mer kills än någon annan i matchen.