Kan inte installera Win 10: "Windows installation det gick inte att förbereda datorn för att start i nästa steg av installationen. Om du vill installera Windows kan du starta om installationsprogrammet."

Permalänk
Medlem

Kan inte installera Win 10: "Windows installation det gick inte att förbereda datorn för att start i nästa steg av installationen. Om du vill installera Windows kan du starta om installationsprogrammet."

Jag blir knäpp på detta. Jag lyckas inte installera Windows 10 (eller 11). När jag brummar igång installationen slutar det bara med detta:

Citat:

Windows installation det gick inte att förbereda datorn för att start i nästa steg av installationen. Om du vill installera Windows kan du starta om installationsprogrammet.

Jag kör med ett USB-minne och har provat både USB 2 och USB 3-portarna på moderkortet i bak. ISO-filen kommer direkt från Microsoft, och jag har testat att använda mig av både dd i Linux, Rufus i Windows och Microsoft egna verktyg, via en virtuell maskin med Windows 10.

Mitt moderkort är av modell ASUS TUF Gaming B550M-E och jag har försökt att installera Windows på både en gammal Samsung SSD (SATA) och min nuvarande Seagate Firecuda 530 NVMe SSD.

Vad är fel?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

TPM påslaget i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

TPM påslaget i bios?

Just ja. Det är ju sådant fuffens med Windows.

Som standard var "Discrete" aktiverat, jag har nu testat med "Firmware" också, och det blev samma fel. Jag vet inte alls vad skillnaden är. Sist jag använde Windows, var inte TMP en grej. Men jag antar att jag får läsa på lite om det.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Skrivet av Hund:

Just ja. Det är ju sådant fuffens med Windows.

Som standard var "Discrete" aktiverat, jag har nu testat med "Firmware" också, och det blev samma fel. Jag vet inte alls vad skillnaden är. Sist jag använde Windows, var inte TMP en grej. Men jag antar att jag får läsa på lite om det.

osäker på om win 10 kräver TPM win 11 gör det vet ja men tror inte win 10 gör det.

även Secure Boot kan ställa till det och har för mig denna gäller på både win 10 och 11 dessutom.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

För win10 skall inte bitlocker behövas om man inte tänker använda bitlocker för krypterade diskar (win10 pro och högre)

Se till att BIOS är satt att använda UEFI och inte någon legacy-mode - ibland kan det vara satt på auto och kan krångla och i så fall ställ det på enbart UEFI. Tänk på att det alltid är kallstart med power-ON knappen med mediat redan ansluten när du skall starta installationen - vid varmstart vägrar en del BIOS att skanna installationsmedia och en varmreboot från BIOS funkar inte.

Att du inte ens får det att fungera i en VM-maskin tyder på att något är fundamentalt fel och en sak jag kan tänka mig har missats är att inte välja en BIOS med UEFI-stöd när VM-maskinen sätts upp.

Kör du win11 - se till att TPM-modulen är uppsatt i VM-maskinen och givetvis att det är en UEFI-bios.

Vilken VM-maskin miljö kör du ??

Själv provade jag win11 i QEMU/KVM i linux via Virtual Machine Manager med libvirt. - och där måste man välja BIOS som just heter 'UEFI' (default är 'BIOS')

med Windows i VM-miljöer men också via Remote Desktop på headless-boxar får man det vanliga problemet med brevlådeinkast med 800x600 i skärmstorlek och det går inte att ändra inom Windows, listan för olika skärmupplösningar är gråad.

Detta är en egenskap för själva windows att känner den inte av att en fysisk skärm är ansluten via VGA/HDMI så är defaultupplösningen bara och endast 800x600 i upplösning för windows, som inte är win-server och högre. För många headless RDP-burkar med win-pro så använder man en dummy-plugg på HDMI-porten med elektronik som låtsas att den är en dataskärm och det viktigaste att den levererar listor med vilka tillåtna upplösningar som sedan används av windows när man sedan skall välja upplösning. Det fins alltså ingen defaultlista med olika upplösningar i windows utöver 800x600 när HDMI-kontakten är urdragen.

För QEMU/KVM och windows i en VM-maskin så behöver man en klientprogram som körs en gång i windows för att lura windows att en skärm är fysiskt inkopplad och också levererar listor med valbara upplösningar - var man laddar ned dessa är inte helt intuitivt och lätthittat när man försöker söka på problemet, men här är det https://github.com/virtio-win/virtio-win-pkg-scripts och det fins iso och program att ladda ned lite längre ned på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

TPM påslaget i bios?

Skrivet av Hund:

Just ja. Det är ju sådant fuffens med Windows.

Som standard var "Discrete" aktiverat, jag har nu testat med "Firmware" också, och det blev samma fel. Jag vet inte alls vad skillnaden är. Sist jag använde Windows, var inte TMP en grej. Men jag antar att jag får läsa på lite om det.

Skrivet av Rouge of Darkness:

osäker på om win 10 kräver TPM win 11 gör det vet ja men tror inte win 10 gör det.

även Secure Boot kan ställa till det och har för mig denna gäller på både win 10 och 11 dessutom.

Inget krav att ha TPM på Windows 10 överhuvudtaget

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du berättar inte hur långt du kommer, så hur långt kommer du? Till vilket steg? Kan du läsa in drivrutiner till din NVME?
Så fort installationen startar öppna kommandprompten och använd diskpart > select disk 0 > clean och pröva igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

osäker på om win 10 kräver TPM win 11 gör det vet ja men tror inte win 10 gör det.

även Secure Boot kan ställa till det och har för mig denna gäller på både win 10 och 11 dessutom.

Jag har Secure Boot avslaget redan. Jag testade att slå på det, men det gjorde ingen skillnad.

Skrivet av xxargs:

För win10 skall inte bitlocker behövas om man inte tänker använda bitlocker för krypterade diskar (win10 pro och högre)

Se till att BIOS är satt att använda UEFI och inte någon legacy-mode - ibland kan det vara satt på auto och kan krångla och i så fall ställ det på enbart UEFI. Tänk på att det alltid är kallstart med power-ON knappen med mediat redan ansluten när du skall starta installationen - vid varmstart vägrar en del BIOS att skanna installationsmedia och en varmreboot från BIOS funkar inte.

Att du inte ens får det att fungera i en VM-maskin tyder på att något är fundamentalt fel och en sak jag kan tänka mig har missats är att inte välja en BIOS med UEFI-stöd när VM-maskinen sätts upp.

Kör du win11 - se till att TPM-modulen är uppsatt i VM-maskinen och givetvis att det är en UEFI-bios.

Vilken VM-maskin miljö kör du ??

Själv provade jag win11 i QEMU/KVM i linux via Virtual Machine Manager med libvirt. - och där måste man välja BIOS som just heter 'UEFI' (default är 'BIOS')

med Windows i VM-miljöer men också via Remote Desktop på headless-boxar får man det vanliga problemet med brevlådeinkast med 800x600 i skärmstorlek och det går inte att ändra inom Windows, listan för olika skärmupplösningar är gråad.

Detta är en egenskap för själva windows att känner den inte av att en fysisk skärm är ansluten via VGA/HDMI så är defaultupplösningen bara och endast 800x600 i upplösning för windows, som inte är win-server och högre. För många headless RDP-burkar med win-pro så använder man en dummy-plugg på HDMI-porten med elektronik som låtsas att den är en dataskärm och det viktigaste att den levererar listor med vilka tillåtna upplösningar som sedan används av windows när man sedan skall välja upplösning. Det fins alltså ingen defaultlista med olika upplösningar i windows utöver 800x600 när HDMI-kontakten är urdragen.

För QEMU/KVM och windows i en VM-maskin så behöver man en klientprogram som körs en gång i windows för att lura windows att en skärm är fysiskt inkopplad och också levererar listor med valbara upplösningar - var man laddar ned dessa är inte helt intuitivt och lätthittat när man försöker söka på problemet, men här är det https://github.com/virtio-win/virtio-win-pkg-scripts och det fins iso och program att ladda ned lite längre ned på sidan.

Jag tycks inte ha något BIOS legacy mode.

Jag har aldrig sagt att jag inte får det att fungera i en virtuell maskin. Det är möjligt att min formulering inte var överdrivet tydlig. Det var kväll, och jag var trött. Det jag menade, var att jag använde en virtuell maskin med Windows för att skapa mitt installationsmedium.

Skrivet av tcntad:

Du berättar inte hur långt du kommer, så hur långt kommer du? Till vilket steg? Kan du läsa in drivrutiner till din NVME?
Så fort installationen startar öppna kommandprompten och använd diskpart > select disk 0 > clean och pröva igen

Jag skrev "När jag brummar igång installationen". Det vill säga, i början av installationen. Du kan få en bild för att vara extra tydlig:

Det är strax efter det bilden visar, som rutan med felmeddelandet kommer upp.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det jag menade, var att jag använde en virtuell maskin med Windows för att skapa mitt installationsmedium.

Kanske fungerar bättre om du inte skapar installationsmediet i din virtuella maskin.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Kanske fungerar bättre om du inte skapar installationsmediet i din virtuella maskin.

Vänta då, jag ska bara köpa en dator med Windows förinstallerat. Skämt åt sido. Jag har inte Windows annat än på en virtuell maskin. Jag har förmodligen inte haft Windows på bar metall på närmare 10 år eller så. Min fru har bara en dator med Mac OS på.

Förtydligande.
Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

En 'bränd' USB-sticka av en iso-image med 'dd' brukar inte vara ett problem, går det inte att bota och starta alls så hänger det mer på själva USB-stickan i dessa fall med en bit felsatt[1] när stickan identifieras (markerad som 'mass-storage' istället för 'removable mass storage') - det är värre med olika iso-image program som rufus, MS media creator etc. som kan vara inne och mecka med Iso:n innan bootmediat skapas på USB-stickan[2]. - windows har satt i sin UEFI att inte kunna installeras om mediat vid installationen är en 'mass storage' - antagligen i syfte att den inte skall kunna installeras från en ISO från hårddisk/SSD av misstag.

När inget verka fungerar med olika USB-stickor så får man bränna ut skivan (idag en dubbellagers DVD-R) och installera ifrån en DVD-läsare via SATA eller USB - BIOS har mycket mer 'trust' från sådana media än just USB-stickor som med inlagt iso-avbild försöker emulerar en DVD-läsare...

[1] förekommer allt för ofta från kända stora USB-sticke-tillverkare som Sandisk och beror på att de köper in batcher från olika underleverantörer, typ ny underlevernantör var gång för att den gamle blir utkickad för att de gör piratversioner av USB-stickorna med wafers med dåliga flash om nätterna med samma maskiner som dagsproduktionen och det blir fel - har man problem med installation från USB-sticka som windowsinstallation - prova en helt annan USB-sticka av annan tillverkning - reklam-USB fungerar förvånansvärt väl i dessa sammanhang men kanske svårt att hitta sådana på 8 GB storlek som krävs för windows installations-image (är ca 5.6 GB stor)

[2] se https://pureinfotech.com/create-usb-install-media-bypass-rest... där rufus helt klart meckar med diskimagens UEFI-del innan det bränns.

För Internet-bypass vid installation av win11 se https://pureinfotech.com/bypass-internet-connection-install-w...

Permalänk
Medlem

Jag har testat att uppdatera BIOS, men det gjorde inget. Jag ska ge dd en ny chans.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hund:

Jag har Secure Boot avslaget redan. Jag testade att slå på det, men det gjorde ingen skillnad.

Jag tycks inte ha något BIOS legacy mode.

Jag har aldrig sagt att jag inte får det att fungera i en virtuell maskin. Det är möjligt att min formulering inte var överdrivet tydlig. Det var kväll, och jag var trött. Det jag menade, var att jag använde en virtuell maskin med Windows för att skapa mitt installationsmedium.

Jag skrev "När jag brummar igång installationen". Det vill säga, i början av installationen. Du kan få en bild för att vara extra tydlig:

https://i.ibb.co/NFLbGpb/PXL-20230801-080219815.jpg

Det är strax efter det bilden visar, som rutan med felmeddelandet kommer upp.

Fast det där är i slutet av installationen? där startar datorn om och du kommer till OOBE (Konf för användare)
Kommer du så långt är det något annat fel, jag gissade först på lagringsmediet alt fel partitionstyp

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Fast det där är i slutet av installationen? där startar datorn om och du kommer till OOBE

Det har bara gått några minuter. Jag har inte ens fått skapa en användare eller något. Vad är OOBE?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag testade med dd igen, men får då bara samma problem som första gången. Att den direkt vid start av installation, gnäller på något om att mediadrivrutin, eller vad det är, saknas.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hund:

Det har bara gått några minuter. Jag har inte ens fått skapa en användare eller något. Vad är OOBE?

OOBE = Out Of Box Experience, där skapas användare och olika val görs innan man kan börja använda Windows.
Mediadrivrutiner som lagringsmedia? Läs in den vid installation, där du väljer disk.

Du kan enkelt redigera tidigare inlägg istället för att dubbelposta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

OOBE = Out Of Box Experience, där skapas användare och olika val görs innan man kan börja använda Windows.
Mediadrivrutiner som lagringsmedia? Läs in den vid installation, där du väljer disk.

Du kan enkelt redigera tidigare inlägg istället för att dubbelposta!

Det har jag testat, men den vill inte kännas till vid några drivrutiner som jag ger den.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hund:

Det har jag testat, men den vill inte kännas till vid några drivrutiner som jag ger den.

Specifikt AMD SATA/RAID? Verkar inte som att disken har egna på hemsidan.
Var-ish bor du? nån kanske kan hjälpa till på plats.

Prövat tips jag gav tidigare, Diskpart?

Den här sidan ger lite mer tips:
https://iboysoft.com/howto/windows-could-not-prepare-the-comp...
https://windowsreport.com/windows-could-not-prepare-computer-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Specifikt AMD SATA/RAID? Verkar inte som att disken har egna på hemsidan.
Var-ish bor du? nån kanske kan hjälpa till på plats.

Prövat tips jag gav tidigare, Diskpart?

Den här sidan ger lite mer tips:
https://iboysoft.com/howto/windows-could-not-prepare-the-comp...
https://windowsreport.com/windows-could-not-prepare-computer-...

De kommer med chipset-filen.

Icke provat med Diskpart. Jag förstod inte varför, jag kan formatera partitionen med det grafiska verktyget. Men jag kanske missade något?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

De kommer med chipset-filen.

Icke provat med Diskpart. Jag förstod inte varför, jag kan formatera partitionen med det grafiska verktyget. Men jag kanske missade något?

Det grafiska verktyget är lite buggigt och man kan behöva göra det via den inbyggda prompten. Som vanligt med Windows; se till att bara ha den disk inkopplad som du vill installera Windows på för att undvika att rensa fel disk, att bootloadern hamnar fel osv
Tror att detta är det enda du behöver göra:
diskpart
list disk
select disk x
clean
create partition primary
format fs=ntfs quick
assign letter=C

Och uppdatera diskvyn i installationsprogrammet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det grafiska verktyget är lite buggigt och man kan behöva göra det via den inbyggda prompten. Som vanligt med Windows; se till att bara ha den disk inkopplad som du vill installera Windows på för att undvika att rensa fel disk, att bootloadern hamnar fel osv
Tror att detta är det enda du behöver göra:
diskpart
list disk
select disk x
clean
create partition primary
format fs=ntfs quick
assign letter=C

Och uppdatera diskvyn i installationsprogrammet.

Nu har jag testat det med. Samma resultat. :/

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Har du ngn annan dator, t.ex. linux, där du kan testa att boota (inte installera) installations-USB:n, så man kan utesluta att det är fel på USB:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Har du ngn annan dator, t.ex. linux, där du kan testa att boota (inte installera) installations-USB:n, så man kan utesluta att det är fel på USB:n.

Jag har bara en dator, och den kör Linux. USB-minnet fungerar. Jag använde den till att installera ett annat OS häromdagen (på test, av helt andra anledningar).

Skrivet av tcntad:

Specifikt AMD SATA/RAID? Verkar inte som att disken har egna på hemsidan.
Var-ish bor du? nån kanske kan hjälpa till på plats.

Prövat tips jag gav tidigare, Diskpart?

Den här sidan ger lite mer tips:
https://iboysoft.com/howto/windows-could-not-prepare-the-comp...
https://windowsreport.com/windows-could-not-prepare-computer-...

Jag glömde nämna att jag testat allt som länkarna nämner.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Okej, eftersom du alltså har en fungerande Linuxinstallation, ge oss en skärmdump på disklayouten för den misslyckade Windowsinstallationen i GParted eller liknande så att vi kan se hur långt processen egentligen kommer

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Okej, eftersom du alltså har en fungerande Linuxinstallation, ge oss en skärmdump på disklayouten för den misslyckade Windowsinstallationen i GParted eller liknande så att vi kan se hur långt processen egentligen kommer

Visst!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Åh, bootar du Linux och Windows från samma disk? Windows bootloader ballar ofta ur då, du får köra in GRUB eller vad du föredrar. Eller har du skapat ext4-partitionen efteråt?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Åh, bootar du Linux och Windows från samma disk? Windows bootloader ballar ofta ur då, du får köra in GRUB eller vad du föredrar. Eller har du skapat ext4-partitionen efteråt?

Japp! Jag gillar att leva farligt. Nej då. Jag har alltid gjort så innan, och det har fungerat bra. Efter installationen av Windows har man bara fått installera Grub på nytt.

I det här fallet har jag dock testat att installera Windows på en helt egen disk, som den har fått härja fritt med. Det har dock inte hjälpt det heller.

Jag testade också att byta till MSDOS från GPT på den, men då gnälldes det om att datorn är UEFI endast.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.