Permalänk
Medlem

Göra en egen Nas

Hej. Sitter i dags läget på en gammal Zyxel 326 Nas som funkar bra till det jag använder den (för att lagra bilder som jag lätt vill komma åt med mobilen) har 2 diskar i den som jag kör i raid1.

Men är nu lite sugen på att testa att bygga en egen med Openmediavault då jag dels har en gammal kontorsdator dell optiflex 3020m liggandes.
Men frågan är då, finns det något bra sätt att ansluta diskar till en sån? Går det via usb? (isåfall finns det lösa kablar istället för docka?
För finns inga utgångar att jobba med på moderkortet förutom 1st till ssd.

Vill helst iallafall ha 4 diskar.

Eller är det bättre att ta en vanlig stationär och bygga på? Tänkte att den lilla dellen borde vara mest strömsnål 😂.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om nas-mjukvara stödjer usb-anslutna hårddiskar som raid/jbob/arrays men det skulle vara en katastrofalt dålig idé att göra det på det sättet om det gick. Förutom trolig katastrofdålig hastighet så är inte usb den mest stabila standarden när det gäller något så viktigt som NAS.

Permalänk
Medlem

Han här: https://www.sweclockers.com/galleri/15703-kompakt-minimalisti... använder ett M.2 till SATA kort, hittar du en som passar din korta M.2 slot (eller om det finns en riser som gör att du kan få dit en längre) så bör du kunna få dit några fler SATA portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Han här: https://www.sweclockers.com/galleri/15703-kompakt-minimalisti... använder ett M.2 till SATA kort, hittar du en som passar din korta M.2 slot (eller om det finns en riser som gör att du kan få dit en längre) så bör du kunna få dit några fler SATA portar.

Perfekt, exakt så jag hade tänkt bygget med 👍.

Skulle ju kunna lösa bort ljudutgång arna så man får dit ett full långt m.2 kort.
Men är jag helt ute å snurrar eller är denna porten omvänd?(tänker på den korta resp långa delen av ingång). Jämfört med dom kort jag hittat när jag googlade lite snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frelyax:

Perfekt, exakt så jag hade tänkt bygget med 👍.

Skulle ju kunna lösa bort ljudutgång arna så man får dit ett full långt m.2 kort.
Men är jag helt ute å snurrar eller är denna porten omvänd?(tänker på den korta resp långa delen av ingång). Jämfört med dom kort jag hittat när jag googlade lite snabbt.
<Uppladdad bildlänk>

Det finns olika "Keys" som bestämmer vad porten kan användas som, normala SSDer som sätts i M.2 har 'M'-Key vilket gör att porten är ett uttag som stöjder PCIe x4 / SATA. Medans den som du har (där det oftast sitter WiFi-kort i) är 'B'-Key vilket har: PCIe x2 / SATA /USB 2.0 / USB 3.0 / HSIC / SSIC / Audio / UIM / I2C
Du har en 'A'-Key (ser nu ett A på uttaget) vilket ger dig: 2x PCIe x1 / USB 2.0 / I2C / DP x4
(saxat från: https://www.atpinc.com/blog/what-is-m.2-M-B-BM-key-socket-3)

Här är en enklare översikt på hur det fungerar: https://www.delock.de/infothek/M.2/M.2_e.html

Setar du en adapter så skall den stödja 'A'-key, vilket jag bara hittar kort som ger dig 2 SATA i alla fall, och de är korta nog att sitta utan att behöva ta bort något.

EDIT redigerat posten.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Nu vet jag inte om nas-mjukvara stödjer usb-anslutna hårddiskar som raid/jbob/arrays men det skulle vara en katastrofalt dålig idé att göra det på det sättet om det gick. Förutom trolig katastrofdålig hastighet så är inte usb den mest stabila standarden när det gäller något så viktigt som NAS.

USB 3/3.1/3.2 presterar i stort sett identiskt med SATA på mekaniska diskar iom att de inte blir begränsade av bandbredden som generellt brukar va runt 200MB/s på en mekanisk medans USB 3 kan hantera upp till 625MB/s eller mer beroende på vilken gen.

inte äns på SSD enheter gör det någon märkbar skillnad mellan SATA och USB sålänge usb/sata kontrollern i diskarna kan hantera hastigheten fullt ut.

sen huruvida raid /Jbod osv fungerar på usb enheter låter jag vara osagt då jag undviker all form av raid in i det längsta.

men skulle inte påstå att usb kommer vara en flaskhals är inte hela sanningen.

jag använder en 4 disk docka för sata diskar pga platsbrisk i chassit till spel och mina SSD enheter jag har anslutna där ger ut typ 90-95% (~500MB/s av max 540MB/s) av sin specade hastighet genom sata/usb kontrollern i den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

USB 3/3.1/3.2 presterar i stort sett identiskt med SATA på mekaniska diskar iom att de inte blir begränsade av bandbredden som generellt brukar va runt 200MB/s på en mekanisk medans USB 3 kan hantera upp till 625MB/s eller mer beroende på vilken gen.

inte äns på SSD enheter gör det någon märkbar skillnad mellan SATA och USB sålänge usb/sata kontrollern i diskarna kan hantera hastigheten fullt ut.

sen huruvida raid /Jbod osv fungerar på usb enheter låter jag vara osagt då jag undviker all form av raid in i det längsta.

men skulle inte påstå att usb kommer vara en flaskhals är inte hela sanningen.

jag använder en 4 disk docka för sata diskar pga platsbrisk i chassit till spel och mina SSD enheter jag har anslutna där ger ut typ 90-95% (~500MB/s av max 540MB/s) av sin specade hastighet genom sata/usb kontrollern i den.

Jag antog han menade usb-hdd-diskar riktade mot vanliga konsumenter. Dom brukar inte ha särskilt bra prestanda när det gäller små filler eller när det blir mycket random läs/skriv. Fel av mig såklart då det såklart finns andra USB-lösningar som fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det finns olika "Keys" som bestämmer vad porten kan användas som, normala SSDer som sätts i M.2 har 'M'-Key vilket gör att porten är ett uttag som stöjder PCIe x4 / SATA. Medans den som du har (där det oftast sitter WiFi-kort i) är 'B'-Key vilket har: PCIe x2 / SATA /USB 2.0 / USB 3.0 / HSIC / SSIC / Audio / UIM / I2C
Du har en 'A'-Key (ser nu ett A på uttaget) vilket ger dig: 2x PCIe x1 / USB 2.0 / I2C / DP x4
(saxat från: https://www.atpinc.com/blog/what-is-m.2-M-B-BM-key-socket-3)

Här är en enklare översikt på hur det fungerar: https://www.delock.de/infothek/M.2/M.2_e.html

Setar du en adapter så skall den stödja 'A'-key, vilket jag bara hittar kort som ger dig 2 SATA i alla fall, och de är korta nog att sitta utan att behöva ta bort något.

EDIT redigerat posten.

Tack så mycket för alla svaren 👍.
Så ett sånt här kort borde i teorin funka då?.
För går ju prova att bygga med 2 diskar sålänge och blir man nöjd med det skaffa en ny nuc eller dylikt med "vanlig" m.2 utgång :).

Permalänk
Medlem

USB-stacken är som den är och under tex windows är det mycket overhead för var transaktion av data som skall startas - och samma sak ser man i Linux där det knappt går under 0.25 ms genomsnittlig söktid även när det tutar mot en snabbare eSSD som samsung T7, och låg runt 0.07 ms när jag körde mot den här datorns NVMe [1] . På en extern 10TB USB-disk med på insidan Seagate Barracuda PRO (ej SMR) så var genomsnitt söktiden 13.06 ms, snabbast ca 260 MB/s, långsammast 162 MB/s och genomsnitt 221 MB/s. - alla tagna med gnome-disks, där är inte USB:s transaktionstid den dominerande tidstjuven utan det mesta ligger på disken själv, men ju snabbare lagring, ju mer kommer USB:s transaktionstid påverka den totala överföringshastigheten.

I NAS har man sällan behov av snabba diskar om det är för ren bulklagring då nätverket är i sig en flaskhals både i fart och i transaktionstider, och en NAS med tex. ubuntu som headless server och anständigt med RAM-minne så kan saker går väldigt fort även med snurrdiskar (tom. utan skriv-cache aktiv pga. HW-RAID1 i mitt fall) då Linux RAM-cachar och saker som tex. metadata för filsystemet klistrar sig kvar i RAM väldigt länge och utkonkurreras ogärna av andra programs RAM-begäran och tex. filsökningar med 'find' går snorsnabbt om det har gjorts något sådant tidigare senaste dygnen. - med snorsnabbt menar jag > 1 miljon filer och hundratusentals mappar i filsystem med djupa filträn på 1.2 - 2.5 sekunder - alltså _hela_ diskens alla filer... (kör BTRFS) ni som stänger av filindixering i windows för att den gör datorn slö, förstår att detta är inte en helt oväsentlig del när saker bevisligen kan göras effektivare och dessutom med linux 'find' är det alltid på live-data i filsystemet som det söks på och inte någon utdaterad filindex.

Om NAS också är tänkta att ha databasmotor etc. så är förstås en SSD/NVMe-lagring ett bättre alternativ men ofta byggs det som hybrid-system med lågrörlig och kall data läggs som bulklagring på snurrdiskar medans det som kräver mycket transaktioner på kort tid läggs på SSD/NVMe.

Och till sist, NAS är upptids-säkring - inte datasäkerhet även om du har redundanta lagringar i denna - se till att ha en regelbunden körd backuprutin till annan fysisk/molntjänstbaserad oberoende lagring och också kan hantera läget om all din data i din NAS har blivit krypterad av en skadlig malware/ransomware och sedan har gått iväg som backup i x antal veckor oupptäckt - dvs. generationsbaserad backup/molntjänst och inte bara en spegling som bara skrivs över av den senaste versionen.

[1]
och den varierade kraftigt i läshastighet mellan 1.1 och 2.2 GB/s och det syntes mycket väl vilken partition jag använder sällan (windowspartitionen) och partitionen som används mest hela tiden (linux-partitionen) och det är en SKHynix_HFM512GDHTNI-87A0B och är tydligt att det inte är bara är Samsung som har prestandaeffekter av spänningsglidning och därmed långsammare läsning när datat har legat i träda en längre tid utan access eller omskrivningar.

Det är också tydliga trappsteg mellan 0, 1 och 2 iterationer av Viterbi eller LDPC innan datat läses felfritt och vidare leverans till host (vid ~12 iterationer och högre blir det inte någon datakvalitetsförbättring längre och klarar det inte att läsa ut felfri data längre så gäller det att de finns en 2:nd nivå felrättning med Reed-solomo-kod och det kan skilja sig mycket mellan olika SSD/NVM-märken om de har det eller inte då 2:n nivå ECC:s paritet tar också plats räknat i flash medans 1' nivån är oftast redan integrerad i själva flash-die:a ...för sin egna överlevnad som flashlagring. - man kan säga såhär - hade Samsung inte haft sin 2'-level RS-ECC på sina 840-SSD så hade de varit borta från SSD-marknaden idag, men jag vet att typ Sandisk inte har sådan andra lager av ECC på den SSD som fick bitrot efter 11 månader i skrivbordslådan.

- Folk skulle bara veta hur vingligt dagens data lagras i moderna flashmedia och utan Viterbi/LDPC på bitströmsnivå vid läsning och BCH-felrättning på 1'lagrets ECC direkt på chip-die så skulle det inte vara många bytes sekventiellt efter varandra vara rätt när det läses från råa flash-block.

Andra lagret av ECC behövs när första lagret misslyckas - den typen av dubbel-lager har använts på CD/DVD och på BR används också Viterbi på bitströmmen efter läshuvudet innan ECC-rättningen, så man kan säga att det är rätt vingligt med mycket bitfel även på optisk media, och samma sak kan sägas om snurrdiskar då de också har Viterbi/LDPC för signalförbättring och BCH-kod ECC för de kvarvarande bitfelen. På enterprise-snurrdiskar som Seagate Cheetah har man typ 30% extra Reed-Solomo paritetskodning ovanpå allt också och klarar multipla sektorförluster och hela cylindrars bortfall - och då jobbar dessa diskar fort med ~4 ms genomsnittliga söktider (och därför kör med 12 Volt till moving-coil systemet även på 2.5" diskar) medans vanliga stordiskar och NL Enterprisediskar ligger på typiskt 12-13 ms genomsnittlig söktid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frelyax:

Tack så mycket för alla svaren 👍.
Så ett sånt här kort borde i teorin funka då?.
För går ju prova att bygga med 2 diskar sålänge och blir man nöjd med det skaffa en ny nuc eller dylikt med "vanlig" m.2 utgång :).
<Uppladdad bildlänk>

Det bör passa som det ser ut i alla fall.

Förresten så kan du ju ha tre diskar, OS skall väl gå att installera på ett USB minne, och med lämplig förlängare så kan du ju använda SATA utgången som sitter på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Du kan ju köra OMV från en USBsticka för att frigöra den vanliga sataporten för att få in en till lagringsdisk.
Jag bootar en NAS med OMV6 från en USBansluten ssd för att kunna klämma in 4 lagringsdiskar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Grymt, nu är jag igång å installerar iaf. Första gången man gör något alls med Linux så är lite kul. Inlagt på en usb sticka nu och provat att dela lite filer på ssd som sitter i bara.
Så nu får det bli att plugga på om alla funktioner 😁.

Tack så hemskt mycket för all hjälp 👍.