LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Några handfasta tips hur man kan uppnå det? Jag har en 42" som monitor och en 55" som TV ett par meter bredvid. Den jag använder som monitor behöver egentligen ingen fjärrkontroll - jag kan sätta igång och stänga av den med knappen på TV:n.-

Eltejp (vanlig svart) i flera lager

Efter kanske 5-10 lager fungerar fjärren endast någon decimeter ifrån mottagaren

(Enligt vad jag hört från andra)

Sen kanske inte det är perfekt användarupplevelse heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Några handfasta tips hur man kan uppnå det? Jag har en 42" som monitor och en 55" som TV ett par meter bredvid. Den jag använder som monitor behöver egentligen ingen fjärrkontroll - jag kan sätta igång och stänga av den med knappen på TV:n.-

I ditt fall skulle jag installera LGTVCompanion på PCn och låta datorn sla av och på din 42" som en monitor. Sedan tejpat över ir sensorn på din 42".

Permalänk

Min tv har sedan en vecka tillbaka inget wifi vid uppstart. Funkar utmärkt efter man valt det dock. Någon som upplever samma sak?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag har en LG C1 65" som stänger av sig efter exakt 55 sekunder efter uppstart. Någon som har nån aning vad som är fel?

(ja, jag har fabriksåterställt och dragit ut allt utom strömförsörjning)

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk

Jag har märkt, via testvideos på youtube, att jag måste ha de-judder på 10, på de videos som det inte går att aktivera "cinema screen" för att det inte ska hacka. Enligt dessa judder-testvideos så ska det inte hacka?

Ska man ha de-judder på 10? Låter märkligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av steffeskonditori:

Jag har märkt, via testvideos på youtube, att jag måste ha de-judder på 10, på de videos som det inte går att aktivera "cinema screen" för att det inte ska hacka. Enligt dessa judder-testvideos så ska det inte hacka?

Ska man ha de-judder på 10? Låter märkligt.

YouTube på TVn eller annan källa? Tror det spelar roll om du kör 60 Hz framför allt.

Annars så tycker jag visserligen att 24 fps ser hemskt ut på OLED och att de-judder krävs av den anledningen, men 10 borde knappast behövas för att den inte ska hacka.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

YouTube på TVn eller annan källa? Tror det spelar roll om du kör 60 Hz framför allt.

Annars så tycker jag visserligen att 24 fps ser hemskt ut på OLED och att de-judder krävs av den anledningen, men 10 borde knappast behövas för att den inte ska hacka.

Youtube på tvn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndersB:

Jag har en LG C1 65" som stänger av sig efter exakt 55 sekunder efter uppstart. Någon som har nån aning vad som är fel?

(ja, jag har fabriksåterställt och dragit ut allt utom strömförsörjning)

Har du löst det? Prova ta loss strömförsörjningen längre än 10 sekunder

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Har du löst det? Prova ta loss strömförsörjningen längre än 10 sekunder

Nej, jag väntar(fortfarande!) på att dom ska byta nätdel. Ett "lokalt"(5 mil bort)företag ska utföra servicen.

Felsökt allt som möjligt går att göra förutom det du föreslår.

Detta är då via LG och garanti, men jag ska inte ropa hurra ännu.

ord
Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndersB:

Nej, jag väntar(fortfarande!) på att dom ska byta nätdel. Ett "lokalt"(5 mil bort)företag ska utföra servicen.

Felsökt allt som möjligt går att göra förutom det du föreslår.

Har själv t.ex. haft detta problem om jag inte tagit ut strömsladden ibland. Klipp från 2022

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

För protokollet:
Idag så visade sig att jag hade en trasig panel, en lång vertikal linje över panelen.
Det kom en reparatör och laga min 65" C1 och han sa att det var troligen pg.a en trasig panel(som inte visat sig förens idag) att TVn stängde av sig efter 55 sekunder.

Tog ca 1 månad från att jag registrera ett ärende hos LG till att TVn blev lagad, notera att jag bor i djupaste Norrland.
Han bytte iaf panel och även nätdel. Tog ca 40 min.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Även min C1 65" har fått byta panel.
Dog helt plötsligt när den var igång, sedan gick den inte att starta mer utan endast en snabbt flimmer ibland.

Anmälde till LG 3 Juni och tekniker bytte panelen den 19e.

Permalänk
Medlem

Har en 77 c1 som är lite mer än halvåret gammal. Tven har betett dig konstigt påå senare tid. Det började med Youtube appen som började krasha lite då och då, numera går det öht inte köra Youtube varje gång man startar appen krashar den direkt.

Nu har även Netflix appen börjat krasha. När apparna krashar så blir tven helt svart och den byter till hdmi 1. Ibland har det hänt att tven startat om sig helt.

Någon med samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdtranZ:

Har en 77 c1 som är lite mer än halvåret gammal. Tven har betett dig konstigt påå senare tid. Det började med Youtube appen som började krasha lite då och då, numera går det öht inte köra Youtube varje gång man startar appen krashar den direkt.

Nu har även Netflix appen börjat krasha. När apparna krashar så blir tven helt svart och den byter till hdmi 1. Ibland har det hänt att tven startat om sig helt.

Någon med samma problem?

Jag har visserligen B1, men inga problem alls

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AdtranZ:

Har en 77 c1 som är lite mer än halvåret gammal. Tven har betett dig konstigt påå senare tid. Det började med Youtube appen som började krasha lite då och då, numera går det öht inte köra Youtube varje gång man startar appen krashar den direkt.

Nu har även Netflix appen börjat krasha. När apparna krashar så blir tven helt svart och den byter till hdmi 1. Ibland har det hänt att tven startat om sig helt.

Någon med samma problem?

Vaktmästaråterställning följd av en fabriksåterställning brukar vara steg 1 och 2 i felsökningen på krånglande smartsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vaktmästaråterställning följd av en fabriksåterställning brukar vara steg 1 och 2 i felsökningen på krånglande smartsystem.

Vaktmästaråterställning har inte hjälp sista utvägen är ju fabriksåterställning men det har jag försökt undvika, för mycket jobb att lägga tillbaka alla inställningar och inloggningar 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdtranZ:

Vaktmästaråterställning har inte hjälp sista utvägen är ju fabriksåterställning men det har jag försökt undvika, för mycket jobb att lägga tillbaka alla inställningar och inloggningar 😊

Gjorde en fabriksåterställning för några veckor sedan efter att jag tröttnat och det fungerade bra dessa veckor. Nu idag har det börjat igen Netflix krashar direkt efter start när man ska välja profil så fryser tven och den hoppar ut igen netflix och väljer hdmi 1.

Dags för en reklamation? Av det lilla som jag kunde Google fram så verkar det vara många som har samma problem på reddit 2021/2022
Och menat att det är hårdvarufel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdtranZ:

Gjorde en fabriksåterställning för några veckor sedan efter att jag tröttnat och det fungerade bra dessa veckor. Nu idag har det börjat igen Netflix krashar direkt efter start när man ska välja profil så fryser tven och den hoppar ut igen netflix och väljer hdmi 1.

Dags för en reklamation? Av det lilla som jag kunde Google fram så verkar det vara många som har samma problem på reddit 2021/2022
Och menat att det är hårdvarufel.

Nu är jag inte insatt i det specifika problemet, men Netflix-appen och dess innehåll, funktion och alla buggar är helt och hållet Netflix ansvar. Jag har gärna fel, men det låter väldigt konstigt att reklamera en hel TV för att en tredjepartsutvecklare inte sköter sig.

Skulle du reklamera TVn om appen du önskade inte fanns?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nu är jag inte insatt i det specifika problemet, men Netflix-appen och dess innehåll, funktion och alla buggar är helt och hållet Netflix ansvar. Jag har gärna fel, men det låter väldigt konstigt att reklamera en hel TV för att en tredjepartsutvecklare inte sköter sig.

Skulle du reklamera TVn om appen du önskade inte fanns?

Har ju inte bara varit Netflix, både Youtube, Plex osv har krashat tidigare.

"Skulle du reklamera TVn om appen du önskade inte fanns?"
Detta är ju lite konstig fråga då LG stoltserar med Netflix med en egen knapp direkt på fjärrkontrollen. Det är ju en "smarttv" trots allt.

För mig som lekman är det omöjligt att veta om det är något hårdvarufel i tven eller om det är något annat som strular.
Menar du att man ska blunda för det och inte kolla på dessa appar? eller köpa en tredjeparts hårdvara för att kringå det?

Jag hade både 55" B6 och 55" C7 innan i 4-5 år utan problem med appar och nu när jag bytte ut dessa mot en 77 C1 så dyker dessa problem upp, tillfällighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdtranZ:

Har ju inte bara varit Netflix, både Youtube, Plex osv har krashat tidigare.

"Skulle du reklamera TVn om appen du önskade inte fanns?"
Detta är ju lite konstig fråga då LG stoltserar med Netflix med en egen knapp direkt på fjärrkontrollen. Det är ju en "smarttv" trots allt.

För mig som lekman är det omöjligt att veta om det är något hårdvarufel i tven eller om det är något annat som strular.
Menar du att man ska blunda för det och inte kolla på dessa appar? eller köpa en tredjeparts hårdvara för att kringå det?

Jag hade både 55" B6 och 55" C7 innan i 4-5 år utan problem med appar och nu när jag bytte ut dessa mot en 77 C1 så dyker dessa problem upp, tillfällighet?

Njae, jag håller helt klart med om att eftersom det faktiskt till och med finns en specifik knapp på fjärrkontrollen så borde appen förstås fungera.

Men å andra sidan så kanske företagen med egna knappar såsom Netflix eller Amazon Prime -- eller kanske snarare Rakuten som finns på många fjärrkontroller (kanske inte din?) -- går i konkurs eller lite vad som helst. Ska då hela TVn tillbaka?

Egentligen innebär ju Netflix-knappen enbart att Netflix har betalat tillverkaren att sätta dit den så att tillverkaren kan tjäna ytterligare pengar utöver ditt inköp av TV och utöver försäljning av din användarinformation. Knappen i sig kommer nog inte med någon garanti för att tjänsten ska fungera (och fungerar ju inte för alla eftersom många saknar prenumeration på Netflix).

Det är väl känd information att alla tillverkare lämnar sina tidigare modeller så fort dom släpper en ny. Vissa är bättre än andra, men en TV ska man köpa för att visa bild - inte för dess smart-system eller appar. Tredjeparthårdvara är vägen att gå, men är förstås inte heller helt 100% optimal men även detta är upp till utvecklarna från tjänsterna man använder.

Exempelvis har inte Apple TV stöd för interaktiva filmer från Netflix. Inte för att Apple TV inte skulle klara av det utan för att Netflix helt enkelt inte har lust.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Njae, jag håller helt klart med om att eftersom det faktiskt till och med finns en specifik knapp på fjärrkontrollen så borde appen förstås fungera.

Men å andra sidan så kanske företagen med egna knappar såsom Netflix eller Amazon Prime -- eller kanske snarare Rakuten som finns på många fjärrkontroller (kanske inte din?) -- går i konkurs eller lite vad som helst. Ska då hela TVn tillbaka?

Egentligen innebär ju Netflix-knappen enbart att Netflix har betalat tillverkaren att sätta dit den så att tillverkaren kan tjäna ytterligare pengar utöver ditt inköp av TV och utöver försäljning av din användarinformation. Knappen i sig kommer nog inte med någon garanti för att tjänsten ska fungera (och fungerar ju inte för alla eftersom många saknar prenumeration på Netflix).

Det är väl känd information att alla tillverkare lämnar sina tidigare modeller så fort dom släpper en ny. Vissa är bättre än andra, men en TV ska man köpa för att visa bild - inte för dess smart-system eller appar. Tredjeparthårdvara är vägen att gå, men är förstås inte heller helt 100% optimal men även detta är upp till utvecklarna från tjänsterna man använder.

Exempelvis har inte Apple TV stöd för interaktiva filmer från Netflix. Inte för att Apple TV inte skulle klara av det utan för att Netflix helt enkelt inte har lust.

Att saker kanske inte fungerar/slutar att Fungera efter många år kan man förstå men nu pratar vi om en tv som är 7 mån gammal då bör det väl fungera speciellt när det fungerar felfritt på mina tidigare apparater från samma tillverkare med samma LG OS, även om den nu är nyare på C1an.

En tv köper jag för helheten.. Hade man köpt den enbart som bildskärm då är man redan medveten om avsaknad av funktioner och har redan då från start tagit med det i beräkningarna och satt ihop en lösning.

Jag har faktiskt Google chromecast med Google TV där jag kan köra Youtube och netflix också men nackdelen är att man får hålla på med dubbma kontroller och man tappar dessutom "magic" funktionen i LG fjärrkontrollen där man kan peka på saker direkt som en mus. Chromecast har endast där man bländrar fram innehåll. Försöker därmed undvika chromecast.

Permalänk

Fick en ny uppdatering till tvn idag. Någon som vet vad 03.34.90 gör för något? Svårt att hitta information.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför lg alltid ska pixelrensa när du ska använda monitorn och inte under standby. Ett par dagar sen fick jag meddelande om att stänga av den för pixelrensning. Gjordes på 5 minuter. Nu när jag slår på den (har den alltid på standby) vill de köra en aktiv på 60 minuter. Påstår det ska gå igång automatiskt när jag stänger av om jag inte gör nu? Men nu skulle något visas på skärmen så det kanske är vid nästa uppstart?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Nån som vet hur man får fram (live)chatten på youtube? har lyckats någon gång, men fattar fan inte hur, höll på i 5+ minuter igår men lyckades inte hitta något.

detta är en något äldre OLED LG, men jag misstänker det är liknande på de nya, ifall någon mot förmodan vet hur man gör.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Kanske en fråga som har repeterats här, men sökte lite på soundbar i tråden och hade inte väldigt många träffar ändå.
Hur fungerar soundbars till B1'an (77")? Kan man köpa vilken som, som stöjer eARC, eller ska man hålla sig till t.ex. LG? Eller undvika typ Samsung?
Fungerar Sonos?

Just nu i funderingsstadiet av hur mycket pengar jag vill lägga. Det jag vill uppnå är tydligare ljud i soffan som är sådär 4-4.5m från TVn utan att behöva ha det väldigt högt. Så i huvudsak inte massa bas (bor ändå i lägenhet), utan mer klart ljud.
Och gärna inte krånga vid varje uppstart med fördröjningar etc, helst, hah

Funderat på om man kanske ska ha ett ljudsystem med separata bakre högtalare som då kan vara närmre soffan, t.ex Sonos eller Samsung (... som Power nu kampanjar, men vågar nog inte spontanköpa för nästan 10k utan att ha tänkt igenom köpet lite i alla fall ).

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Bildexpert 📺

Generellt får man någon form av värdeaddering med att matcha tillverkare på soundbaren. Matchande design i utseende men också praktisk att exempelvis höjden på Soundbaren matchar höjden på stativ och liknande. Det kan finnas funktioner likt att LG har "WOW orchestra" och Samsungs "Q symphony" – ibland är koreanerna hopplöst fantasilösa när de kopierar varandra – där TV:ns högtalare kan spela tillsammans i synk med soundbaren. Samt att fjärrkontrollerna ha en del överlappande funktioner.

Fristående soundbars kan inte få den integrationen utan brukar putsa sin USP med något annat, likt teknisk ljudkvalitet. Sonos verkar där har en förmåga att vara ökänt inkompatibelt med det mesta, men älskad av de som slipper krångel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Generellt får man någon form av värdeaddering med att matcha tillverkare på soundbaren. Matchande design i utseende men också praktisk att exempelvis höjden på Soundbaren matchar höjden på stativ och liknande. Det kan finnas funktioner likt att LG har "WOW orchestra" och Samsungs "Q symphony" – ibland är koreanerna hopplöst fantasilösa när de kopierar varandra – där TV:ns högtalare kan spela tillsammans i synk med soundbaren. Samt att fjärrkontrollerna ha en del överlappande funktioner.

Hm, nu när du säger det, LG hade någon soundbar för C-serien av TV'arna, frågan är då om det finns någon för B. Medföljande stativ till B är ju lite klumpigt, och lågt. I vilket fall, ok, då ska jag gräva lite i LG's eget utbud och se vad som finns där. Tack för tips!

Skrivet av Laxpudding:

Fristående soundbars kan inte få den integrationen utan brukar putsa sin USP med något annat, likt teknisk ljudkvalitet. Sonos verkar där har en förmåga att vara ökänt inkompatibelt med det mesta, men älskad av de som slipper krångel.

Haha, "ökänt inkompatibelt"
Hade ett djupt samtal med ChatGPT, och den verkade tycka att Sonos soundbar+2 bakre högtalare passade mina krav bäst.
Men efter att ha Googlat lite och sett folk med diverse bekymmer blev jag lite mindre sugen, dessutom inte lockande pris heller.

I vilket fall, som vanligt, guld värd info @Laxpudding. Ska se vad jag landar i.
Rätt nöjd att jag inte spontanköpte Samsung-baren på kampanj.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Jag slog till på en Samsung soundbar till min Sony-TV i julas, och jag är jättenöjd! Anekdotiskt såklart, men FYI och allt sånt där.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är min användning som förändrats eller ny mjukvara men jag upptäcker nästan ständigt att skärmen (C1) minskar ned ljusstyrkan. Trots att jag spelar eller surfar på nätet. Börjar bli riktigt irriterande.

Tror jag aktiverat HDR i Windows nyligt. Det kanske är anledningen.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shakermaker:

Vet inte om det är min användning som förändrats eller ny mjukvara men jag upptäcker nästan ständigt att skärmen (C1) minskar ned ljusstyrkan. Trots att jag spelar eller surfar på nätet. Börjar bli riktigt irriterande.

Tror jag aktiverat HDR i Windows nyligt. Det kanske är anledningen.

HDR är sannolikt anledningen.
Har du ställt ner ljusstyrkan (i Windows) så att den motsvarar vad den var innan?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200