Powercolor avtäcker Radeon RX 7800 XT av misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

När jag pratar om "floppat hårt" syftar jag inte försäljningen utan snarare hur dåligt RDNA3 presterar utifrån vad AMD själva sa på scenen när 7900-serien skulle avtäckas. Performance per Watt ökade inte med 54%, inte ens nära faktiskt. Därför hade det inte varit orimligt att en fix skulle kunna ha kommit längre fram, enligt mig.

Att 7900XT fick bra kritik av HUB nu när den är nere på 750$ i staterna är ju inte förvånande med tanke på att det var det priset Steve tyckte kortet skulle kostat på launch. Återigen ett tydligt misstag AMD gjorde, drar en rövare och sätter ett alldeles för högt pris på 7900XT vilket ger dåliga reviews och mer kritik mot märket. Sedan sänks priset ändå till 750$ inom 3-4 månader så då kunde de lika bra valt ett bättre pris från början.

Det som är skrattretande är valet av namn i det här fallet. Sen tycker jag att ett 7800XT för samma pris som dagens 6800XT med lite bättre energieffektivtet och RT inte är katastrof men det är inte heller något som kommer få folk att köpa detta före 4070.

Det är många som talat om "hårdvarubugg" och "fixed revision" och allt möjligt. Okänt för mig hur enkelt det är att stöpa om hårdvara även. Det låter dock lite otroligt att de skulle släppa ett RX 7800 XT som presterade exakt som RX 7900 XT för att "hårdvaran har fixats", eller "mirakeldrivrutinen", vet inte vilket du hoppats på.

Ja, problemet med 7900XT var hur den var positionerad jmf med XTX, i USA, inte här eller i Europa, det var inte 100usd skillnad här och är ännu ej vad jag ser. Därtill har den inte gått ner något här, som redan nämnt, vilket gör USA-priser lika kul som kattmat. Hubs video togs upp för att produkten i sig inte är dålig, den hade ett dåligt pris från start.

Re köpa Nvidia hellre, kan vi kanske vänta på recensioner? Folk som är inställda på Nvidia kommer liksom att köpa Nvidia helt oavsett vad AMD gör men ser gärna att AMD prisdumpar lite från start så att Nvidia kan svara ännu hårdare för vilket bolag tror du har störst förmåga att sänka priser och klara marginalerna? Jag tror det är därför AMD inte försöker priskriga drastiskt med Nvidia från start, Nvidia svarar och folk blir överlyckliga att den enda grafikkorttillverkaren har sänkt priserna och fortsätter att köpa deras produkter.

Men bjäbb mjäbb, i slutänden är ingen anka skjuten förrän tallrikarna är här dvs jämförande recensioner och svenska priser. Jag tycker bara det är lite synd att kalla Radeon "skrattretande" när Nvidia varit as den här generationen. Köp en konsol då. Jag har tänkt tanken.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det är många som talat om "hårdvarubugg" och "fixed revision" och allt möjligt. Okänt för mig hur enkelt det är att stöpa om hårdvara även. Det låter dock lite otroligt att de skulle släppa ett RX 7800 XT som presterade exakt som RX 7900 XT för att "hårdvaran har fixats", eller "mirakeldrivrutinen", vet inte vilket du hoppats på.

Ja, problemet med 7900XT var hur den var positionerad jmf med XTX, i USA, inte här eller i Europa, det var inte 100usd skillnad här och är ännu ej vad jag ser. Därtill har den inte gått ner något här, som redan nämnt, vilket gör USA-priser lika kul som kattmat. Hubs video togs upp för att produkten i sig inte är dålig, den hade ett dåligt pris från start.

Re köpa Nvidia hellre, kan vi kanske vänta på recensioner? Folk som är inställda på Nvidia kommer liksom att köpa Nvidia helt oavsett vad AMD gör men ser gärna att AMD prisdumpar lite från start så att Nvidia kan svara ännu hårdare för vilket bolag tror du har störst förmåga att sänka priser och klara marginalerna? Jag tror det är därför AMD inte försöker priskriga drastiskt med Nvidia från start, Nvidia svarar och folk blir överlyckliga att den enda grafikkorttillverkaren har sänkt priserna och fortsätter att köpa deras produkter.

Men bjäbb mjäbb, i slutänden är ingen anka skjuten förrän tallrikarna är här dvs jämförande recensioner och svenska priser. Jag tycker bara det är lite synd att kalla Radeon "skrattretande" när Nvidia varit as den här generationen. Köp en konsol då. Jag har tänkt tanken.

Nej precis, det är inte alls troligt att Navi32 är "fixad" därför lär våra gissningar om förväntad prestanda vara väldigt nära sanningen. Det enda jag hoppas på är att AMD lyckas konkurrera med Nvidia eftersom GPU marknaden går åt fel håll tack vare Nvidias monopol.

Fast XT var lika dumt prissatt här som i USA. https://www.sweclockers.com/test/35327-amd-radeon-rx-7900-xtx...

Om AMD tappar market share så kanske de bör överväga att ändra sin strategi. Ryzen hade väldigt aggressiva priser under Zen, Zen+ och Zen2 med utmärkt value. Intel hade förvisso stagnerat men det går att vända mind share om AMD har flera generationer i följd som är "bättre" än Nvidia.

Radeon är skrattretande för deras misstag tar aldrig slut. Nvidia gör sina misstag med mening eftersom att de helt enkelt kan och har råd med det. AMD som är i underläge behöver ju göra tvärtom, inte följa John.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att jag förklarade varför Följa John (vad avser prissättning) är det enda som är realistiskt.
Hursomhelst, verkar som att du och flera andra får som ni vill (som tycker att Radeon-divisionen är ett enda stort skämt) https://videocardz.com/newz/amd-rumored-to-be-skipping-high-e...
Jag gillar bilden med tweetarna och den som säger "Grattis, ni får som ni vill! Snart finns bara en tillverkare av desktop-gpuer!" . Så deras misstag kanske tar slut. (Instinct-gpuer är inte ett misstag)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag tyckte att jag förklarade varför Följa John (vad avser prissättning) är det enda som är realistiskt.
Hursomhelst, verkar som att du och flera andra får som ni vill (som tycker att Radeon-divisionen är ett enda stort skämt) https://videocardz.com/newz/amd-rumored-to-be-skipping-high-e...
Jag gillar bilden med tweetarna och den som säger "Grattis, ni får som ni vill! Snart finns bara en tillverkare av desktop-gpuer!" . Så deras misstag kanske tar slut. (Instinct-gpuer är inte ett misstag)

Tvärtom, jag vill se AMD och Radeon lyckas men det är ju svårt att blunda för hur fel det går för dem just nu. Jag tänker aldrig stödköpa från märken men med Ryzen lyckades AMD övertyga mig om att deras plattform och CPU gav mer value än Intel. Köpte även ett 6700XT för att den hade mycket bättre value än 3070.

Jo, jag vet att Följa John taktiken kan vara bra som du har redogjort för i tidigare trådar. Däremot funkar det inte här såvida inte AMDs mål är att dra sig ur GPU marknaden.

Edit: Intressant artikel från videocardz. Chiplet gör förhoppningsvis comeback till RDNA5. Undrar också om RDNA3 refresh blir monolitisk.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag tyckte att jag förklarade varför Följa John (vad avser prissättning) är det enda som är realistiskt.
Hursomhelst, verkar som att du och flera andra får som ni vill (som tycker att Radeon-divisionen är ett enda stort skämt) https://videocardz.com/newz/amd-rumored-to-be-skipping-high-e...
Jag gillar bilden med tweetarna och den som säger "Grattis, ni får som ni vill! Snart finns bara en tillverkare av desktop-gpuer!" . Så deras misstag kanske tar slut. (Instinct-gpuer är inte ett misstag)

Det är knappast kundernas fel att AMD är för inkompetenta för att konkurrera, eller du kanske går på de sämsta restaurangerna och anlitar de sämsta hantverkarna också, bara för att vara snäll mot de som inte kan sin sak? För de flesta high-endköpare är det nog klart som korvspad att man betalar 3000 kr mer för något som presterar mycket bättre i ray tracing samt fungerar i alla väder och kläder. Sen vad som händer med GPU-marknaden i stort, det är knappast något som man som individ har någon kontroll över ändå.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Jag kanske föddes av misstag, men detta är ta mig fan inte "av misstag". Varför tror jag så? För det är samma visa varje gång innan något lanseras

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag kanske föddes av misstag, men detta är ta mig fan inte "av misstag". Varför tror jag så? För det är samma visa varje gång innan något lanseras

Det blir...liiiiite uppenbart ja 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Det är knappast kundernas fel att AMD är för inkompetenta för att konkurrera, eller du kanske går på de sämsta restaurangerna och anlitar de sämsta hantverkarna också, bara för att vara snäll mot de som inte kan sin sak? För de flesta high-endköpare är det nog klart som korvspad att man betalar 3000 kr mer för något som presterar mycket bättre i ray tracing samt fungerar i alla väder och kläder. Sen vad som händer med GPU-marknaden i stort, det är knappast något som man som individ har någon kontroll över ändå.

Sant på ett vis, falskt på ett annat. Nvidia har haft en stor majoritet av marknaden i ett tjugotal år, det är inte bara bättre prestanda/effektivitet som drar folk, det är även märket. De har helt enkelt säljt mest och tjänat mest pengar på dgpu-sidan på väldigt länge, till en väldigt stor majoritet. Av detta kan de satsa ännu mer på samma marknad, vilket som skett. För att AMD ska ha en dgpu-division som är ens en tiondel så stor som nvidias, eller R&D-pott, så måste kunder börja köpa deras produkter. Det står och faller med att deras produkter säljer, så jo, det är kundernas fel till del. Att en utter ska konkurrera ut en Megalodon för att annars kallas "helt inkompetent"..men som sagt, "skämtet" som "är helt inkompetent" verkar till sist ha fattat vinken litegrann och kanske börjar fasa ut dgpu-marknaden för gamers. Bara det Bästa valet Hela tiden, hur great verkar inte det? Jag gillade som sagt det där tweetet. Ni vill se konkurrens bara för att Nvidia ska återvända till humana priser. Well, snart kanske marknaden är stendöd ändå, allt är strömmat och dgpuer är till för det och AI.

"Inte ens i närheten av +50% per watt", jag håller med om att de inte borde ha varit så specifika, men Thom skrev ändå
"Looking at the overall performance per watt data from the six GPUs, it's also fun to see just how much things have improved. Both the RX 6950 XT and RTX 3090 Ti land at an average of 0.12 FPS/W at 4K. AMD's RX 7900 series bumps that to 0.16 FPS/W, a 33% improvement, and the 7900 XTX actually comes out ahead of the 7900 XT."

"Fungerar i väder och kläder"..som att det är problem ..var då? Som sagt, tänk dig att det sämre valet inte ens finns. Wow alltså.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well återstår att se när vi får se priset, landar dessa runt 7000kr eller mer så är det typ totalt meningslöst kort jämfört med med 6800xt och 4070.

Och med tanke på nya 7900 kortet så lär vi nog landa runt 7000kr för dessa kort.

Skrev inget om att jag tror det blir värt att köpa eller inte. Men som du är inne på så blir det troligtvis inte så rolig prislapp. Är glad att jag det ligger några år bort för min del att uppgradera GPU i stationär dator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb