Uppgift Projekt där man ska ställa in nätverk så att det kan använda IPv6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349222:

cat /etc/netplan/99-he-tunnel.yaml network: version: 2 tunnels: he-ipv6: mode: sit remote: 216.66.80.90 local: länk lokal ipv4 address addresses: - "2001:470:27:c4e::2/64" gateway6: "2001:470:27:c4e::1"

cat /etc/netplan/00-installer-config.yaml network: ethernets: eth0: dhcp4: true dhcp6: false version: 2

Dina filer ska väl inte börja med

cat /etc/netplan ...

på första raden. Antar att du tog fick med det från en tidigare post där du fick hjälp med problem.

Permalänk
Inaktiv

Nej kollade med ip address show och nej den heter enp0s25. Jag testade med det istället för eth0 00..config.yaml filen och körde sudo netplan apply men samma felmeddelande med network dyker upp. Provar att ändra mellanslag före och efter network:

Det stod ett uppåtvänt > under bokstav n i network och sen under k i network. Som ni sweclockare mycket riktigt har påpekat löser ju tyvärr ai robotarna sällan allt och de hade inget svar på det och inte min bekant heller som kan linux men inte just yaml och netplan. Förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349222:

Nej kollade med ip address show och nej den heter enp0s25. Jag testade med det istället för eth0 00..config.yaml filen och körde sudo netplan apply men samma felmeddelande med network dyker upp. Provar att ändra mellanslag före och efter network:

Det stod ett uppåtvänt > under bokstav n i network och sen under k i network. Som ni sweclockare mycket riktigt har påpekat löser ju tyvärr ai robotarna sällan allt och de hade inget svar på det och inte min bekant heller som kan linux men inte just yaml och netplan. Förslag?

Om det är det interfacet som du använder så ska du ha med det i konfigurationen

Jag försökte vara tydlig i mitt exempel när jag hade med cat *filen* i exemplet men förstår nu att du klippte in det också.

root@jammy:/etc/netplan# cat 00-installer-config.yaml network: ethernets: eth0: dhcp4: true dhcp6: false version: 2 root@jammy:/etc/netplan# netplan apply root@jammy:/etc/netplan# root@jammy:/etc/netplan# cat 00-installer-config.yaml cat /etc/netplan/00-installer-config.yaml network: ethernets: eth0: dhcp4: true dhcp6: false version: 2 root@jammy:/etc/netplan# netplan apply /etc/netplan/00-installer-config.yaml:2:8: Invalid YAML: mapping values are not allowed in this context: network: ^

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Inaktiv

Utmatning efter sudo netplan apply står här under. Jag nådde webbservern men kunde aldrig få 10/10 på testipv6, men antar att man måste köra de 4-5 ip tunnel kommandona för att det ska gå?

** (generate:380855): WARNING **: 20:10:39.044: `gateway6` has been deprecated, use default routes instead.
See the 'Default routes' section of the documentation for more details.

** (process:380845): WARNING **: 20:10:40.001: `gateway6` has been deprecated, use default routes instead.
See the 'Default routes' section of the documentation for more details.

** (process:380845): WARNING **: 20:10:40.014: `gateway6` has been deprecated, use default routes instead.
See the 'Default routes' section of the documentation for more details.

** (process:380845): WARNING **: 20:10:40.436: `gateway6` has been deprecated, use default routes instead.
See the 'Default routes' section of the documentation for more details.

** (process:380845): WARNING **: 20:10:40.437: `gateway6` has been deprecated, use default routes instead.
See the 'Default routes' section of the documentation for more details.
WARNING: systemd-networkd is not running, output will be incomplete.

Failed to reload network settings: No such file or directory
Falling back to a hard restart of systemd-networkd.service
root@i-ThinkPad-T440s:/etc/netplan# sudo netplan --debug generate
DEBUG:command generate: running ['/lib/netplan/generate']
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.849: starting new processing pass
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.849: starting new processing pass

** (generate:382195): WARNING **: 20:12:42.849: `gateway6` has been deprecated, use default routes instead.
See the 'Default routes' section of the documentation for more details.
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.849: We have some netdefs, pass them through a final round of validation
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.849: enp0s25: setting default backend to 1
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.849: Configuration is valid
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.849: he-ipv6: setting default backend to 1
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.849: Configuration is valid
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.850: Generating output files..
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.850: openvswitch: definition enp0s25 is not for us (backend 1)
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.850: NetworkManager: definition enp0s25 is not for us (backend 1)
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.850: openvswitch: definition he-ipv6 is not for us (backend 1)
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.850: NetworkManager: definition he-ipv6 is not for us (backend 1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349222:

Utmatning efter sudo netplan apply står här under. Jag nådde webbservern men kunde aldrig få 10/10 på testipv6, men antar att man måste köra de 4-5 ip tunnel kommandona för att det ska gå?

** (generate:380855): WARNING **: 20:10:39.044: `gateway6` has been deprecated, use default routes instead.
See the 'Default routes' section of the documentation for more details.

** (process:380845): WARNING **: 20:10:40.001: `gateway6` has been deprecated, use default routes instead.
See the 'Default routes' section of the documentation for more details.

** (process:380845): WARNING **: 20:10:40.014: `gateway6` has been deprecated, use default routes instead.
See the 'Default routes' section of the documentation for more details.

** (process:380845): WARNING **: 20:10:40.436: `gateway6` has been deprecated, use default routes instead.
See the 'Default routes' section of the documentation for more details.

** (process:380845): WARNING **: 20:10:40.437: `gateway6` has been deprecated, use default routes instead.
See the 'Default routes' section of the documentation for more details.
WARNING: systemd-networkd is not running, output will be incomplete.

Failed to reload network settings: No such file or directory
Falling back to a hard restart of systemd-networkd.service
root@i-ThinkPad-T440s:/etc/netplan# sudo netplan --debug generate
DEBUG:command generate: running ['/lib/netplan/generate']
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.849: starting new processing pass
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.849: starting new processing pass

** (generate:382195): WARNING **: 20:12:42.849: `gateway6` has been deprecated, use default routes instead.
See the 'Default routes' section of the documentation for more details.
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.849: We have some netdefs, pass them through a final round of validation
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.849: enp0s25: setting default backend to 1
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.849: Configuration is valid
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.849: he-ipv6: setting default backend to 1
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.849: Configuration is valid
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.850: Generating output files..
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.850: openvswitch: definition enp0s25 is not for us (backend 1)
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.850: NetworkManager: definition enp0s25 is not for us (backend 1)
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.850: openvswitch: definition he-ipv6 is not for us (backend 1)
** (generate:382195): DEBUG: 20:12:42.850: NetworkManager: definition he-ipv6 is not for us (backend 1)

Det ser ut som du har bloatat din server med ubuntu-desktop som har installerat NetworkManager
Jag förutsatte att du använde en clean serverinstallation

Du kan ju prova att lägga till renderer i din yaml, jag vet inte om det fungerar då jag alltid hållt mig till systemd.network

network: version: 2 renderer: NetworkManager ethernets: enp0s25: dhcp4: true dhcp6: false

network: version: 2 renderer: NetworkManager tunnels: he-ipv6: mode: sit remote: 216.66.80.90 local: länk lokal ipv4 address addresses: - "2001:470:27:c4e::2/64" gateway6: "2001:470:27:c4e::1"

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Inaktiv

Det fungerade inte. Varken på rpi 3 debian 32bt os eller på datorns ubuntu 22.04. Några fler förslag? Jag testar att lägga till mtu:1280 i yaml-filerna för de stod med på vissa sidor.

Permalänk
Skrivet av anon349222:

Det fungerade inte. Varken på rpi 3 debian 32bt os eller på datorns ubuntu 22.04. Några fler förslag? Jag testar att lägga till mtu:1280 i yaml-filerna för de stod med på vissa sidor.

Jag upprepar mitt tips från tidigare:
Inget i IT är magiskt. Allt har ett rationellt orsak-verkan-samband.
Första steget i all felsökning behöver alltid vara att förstå vad som ska hända.
Andra steget är att förstå vad som faktiskt händer och därefter bygga sig en uppfattning om varför det händer istället för det som borde hända.
Din felsökningsprocess verkar sakna det första steget, att förstå vad du försöker uppnå, och den viktigaste delen av det andra steget, att förstå vad som egentligen händer.

Skriv eller rita steg för steg vad som måste inträffa, och läs dina felmeddelanden och loggar för att se vad som händer.

(Jag kan garantera att MTU inte är ditt primära problem: MTU begränsar storleken på nätverkspaket, inte huruvida nätverkslänken i sig fungerar. Kan du pinga men får problem med större trafik ska du misstänka MTU.)

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa 5 sidor med saker, men gjorde kursen för typ 2 år sedan. Fick inte tunnelbroker att fungera, satt i timmar även med läraren. However det var okej att bara slå på IPV6 på sitt nät hemma då i alla fall. Så gjorde det, fick IPv6 adresser av Telia och det var godkänt. Om det nu var tunnelbroken som är problemet.

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Inaktiv

Räckte det för att få godkänt att ipv6 tunneln från he tunnelbrokernet etablerades manuellt genom att man skrev typ såna här kommandon som /bin/sh och som youtubern Packt använder?

https://www.youtube.com/watch?v=bCp3F5Gw7xA

modprobe ipv6
ip tunnel add he-ipv6 mode sit remote 216.66.80.90 local %din_ipv4_adress% ttl 255
ip link set he-ipv6 up mtu 1480
ip addr add 2001:470:27:c4e::2/64 dev he-ipv6 tu
ip -6 route add ::/0 dev he-ipv6
ip -f inet6 addr

Eller var det ett sån jobbig uppgift så att det var ett krav att ipv6 tunneln var tvungen att autoetableras på ett sånt sätt så att läraren skulle slippa att skriva kodrader i terminalen för att etablera ipv6 tunneln?

Kravet på att ipv6 tunneln ska gå att etablera även efter omstart av dator/maskin har jag klarat.

Permalänk
Skrivet av wahlmat:

Har inte orkat läsa 5 sidor med saker, men gjorde kursen för typ 2 år sedan. Fick inte tunnelbroker att fungera, satt i timmar även med läraren. However det var okej att bara slå på IPV6 på sitt nät hemma då i alla fall. Så gjorde det, fick IPv6 adresser av Telia och det var godkänt. Om det nu var tunnelbroken som är problemet.

Det är inte tunnelbroker som är problemet. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är inte tunnelbroker som är problemet. 😁

Okej, skönt att slippa det i alla fall

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Inaktiv

Jag håller med. Det ska bli förbannat skönt att slippa den pissuppgiften. Appsolut, utan tvekan. Där kom visst ett till it-skämt. Bra eller dåligt? Dåligt tycker jag, för tror att det nästan bara är jag som tycker att det är roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349222:

Räckte det för att få godkänt att ipv6 tunneln från he tunnelbrokernet etablerades manuellt genom att man skrev typ såna här kommandon som /bin/sh och som youtubern Packt använder?

Om det är samma uppgift som när jag gick så räckte det att IPv6 fungerade på det egna nätet, tunnelbroker var ett alternativ för några år sedan när ISP'er inte delade ut IPv6 i samma utsträckning

Vissa internetleverantörer, t.ex. Telia, har lanserat IPv6 i sitt nät. Har din internetleverantör stöd för IPv6 behöver du inte skapa en IPv6-tunnel hos tunnelbroker.net. Redovisa detta tydligt, samt ifall du behöver vidta några åtgärder för
att kunna använda IPv6, t.ex. aktivera det i din router.

Citat:

Eller var det ett sån jobbig uppgift så att det var ett krav att ipv6 tunneln var tvungen att autoetableras på ett sånt sätt så att läraren skulle slippa att skriva kodrader i terminalen för att etablera ipv6 tunneln?

Tror att det räcker att redovisa hur du får gång det i nätet, om den sedan efter det klarar omstart av maskinen så borde det vara lugnt.

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Inaktiv

Och med klarar omstart menar du att internet ska funka efter omstart och att ipv6 tunneln ska kunna etableras igen efter omstart. Eller?

Permalänk
Medlem

Yes, men mejla läraren och fråga om du är osäker

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Inaktiv

Jag har gjort det och skrivit till han i Discord om det men han har bara svarat en gång för längesen. Hans lärarassistent och han kanske svarar nu efter deras semester om jag frågar.

Permalänk
Inaktiv

Jag ominstallerade netplan och nåt nytt dök upp typ som aldrig har varit där innan. Se bilder. Bifoga gärna kod som innan /bin/sh om du eller nån annan har förslag. renderer: network manager borde det i alla stå gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349222:

*Suck. Någon annan?

Jag förstår inte varför du kör chmod?

Jag rekomenderar dig att googla:

"NetworkManager he ipv6"

Så kommer du få tydliga instruktioner hur du sätter upp din tunnel med nmcli som startar med datorn.

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Skrivet av anon349222:

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av /bin/sh:

Jag förstår inte varför du kör chmod?

Detta. @anon349222, Sluta förstöra rättighetsinställningarna på dina systemfiler: inget av dina problem är beroende av huruvida någon annan än systemet/root får lov att modifiera (eller för den delen exekvera - varför!?) dina konfigurationsfiler. Låt rättigheterna vara som de kommer ur box - det kommer att fungera.

Återigen: gå tillbaka till grunderna. Tänk igenom vad du försöker uppnå, och läs på riktigt vad datorn berättar för dig om vad den tror är fel. Gissa inte, för då lär du dig ingenting om du väl lyckas få det att fungera.

Hurricane Electric ger dig all information du behöver för att få upp ett IPv6 /64-subnät i moderna operativsystem direkt på sina sidor. Gå in där du skapade tunneln, titta på example configurations och leta upp ditt system eller din nätverkshanterare.
Med alla potentiellt destruktiva grejer du gjort under ditt förra försök skulle jag rekommendera att du installerar om och börjar från ett färskt, tomt och oförstört system och bara läser deras instruktioner och implementerar dem exakt som de säger. Om du sedan faktiskt vill lära dig detta och inte bara lösa en skoluppgift har de också en hel del information om hur IPv6 fungerar under huven, samt övningar som låter dig träna på aspekter av att förstå protokollet.

Permalänk
Inaktiv

Okej tackar för konstruktiv kritik. Jag och en bekant har löst uppgiften på en rpi. Jag installerade gogoc och gjorde en konf fil och skrev gogoc i terminal och då funkade saker men han lade till # iptables regler. Jag visste att de skulle och kunde läggas till men ai robotars och googling gav mig aldrig rätt svar om var eller så letade jag inte så noga efter var man skulle lägga in de.

Det är alltså bäst att inte köra chgrp och chown då för /etc/hosts, /etc/network/interfaces, /var/www/html/index.html, /etc/netplan/ju.yaml och andra filer och kataloger?
Är det samma för chmod eller kan det för root köras chmod ugo+rwx eller, chmod ugo+x, chmod u+x eller annan chmod?
Innan har sweclockare nämnt st teman int ska köra sudo så då är det bäst att köra som root istället då antar jag? Jag läser kursen både för att ha den på cv:n och för att bli bättre på linux.

Permalänk
Inaktiv

Nån som förresten vet hur man installerar gogoc eller dess motsvarighet elelr ersättning på Ubuntu 22.04? Jag lyckades bara att skaffa det på rpi3.

Permalänk
Skrivet av anon349222:

Det är alltså bäst att inte köra chgrp och chown då för /etc/hosts, /etc/network/interfaces, /var/www/html/index.html, /etc/netplan/ju.yaml och andra filer och kataloger?
Är det samma för chmod eller kan det för root köras chmod ugo+rwx eller, chmod ugo+x, chmod u+x eller annan chmod?

Dessa är nyttiga verktyg, men bara där de gör någon nytta. Tänk dig en hammare: ska du slå i en spik är det ett superbra verktyg, men ska du måla ett hus gör den i bästa fall ingen skillnad och i värsta fall förstör den för dig.

Det känns som att du inte fått en kurs i filrättigheter och -ägarskap, så här har du snabbversionen:
Filer i Linux - och ”allt är en fil” - har, grovt sett, tre kategorier av personer som kan interagera med dem på olika sätt: den angivna ägaren, den angivna gruppen, och ”alla andra”. Root kan göra vad tusan hen vill, och faller utanför den här diskussionen.

Varje kategori av personer kan sedan ges, återigen grovt sett, tre möjliga tillgångar till en fil: läs (read), skriv (write) och kör (execute).

En konfigurationsfil behöver oftast bara kunna läsas av programmet som använder den och modifieras av root. Oftast hittar du de här filerna i /etc, och på ett icke-modifierat system är det sannolikt att de ägs av root eller av en användare som motsvarar programmet som använder filen. (Kom ihåg att root får göra vad som helst).

Vissa filer - dokument man arbetar med, exempelvis - behöver också kunna redigeras av en eller flera användare. Dessa behöver lämplig write-flagga satt.

Det finns två kategorier filer som behöver execute-flaggan: program och script som ska köras, samt kataloger, som du ”exekverar” om du går in i dem.

I alla system, utan undantag, vill du skapa ett lager av säkerhet, där varje användare får lov att göra vad de behöver och inget mer. Det är inte bara en bra idé: för eller senare kommer du råka ut för program - exempelvis sshd - som helt sonika vägrar fungera om du matar dem med datafiler som har hjärndöda rättigheter på sig.

Med andra ord: ändra aldrig filrättigheter om du inte vet att de är felaktiga.

Permalänk
Inaktiv

Okej jag förstod kanske inte allt men olika ägare för olika filer och kataloger alltså. Jag använder rpi, men efter att uppgiften har bedömts och blivit godkänd kommer jag kanske att experimentera själv med laptopen och då ominstallerar jag os:t. Sa då försöka att ha i åtanke att de filer och kataloger som du nämner har och bör ha olika ägare och grupper. Det hjäler inte att bara ta bort netplan och inställningar från några kataloger som /etc/network/interfaces etc. De går inte att återställa till urspringsvärdena på nåt enkelt sätt med kommandon, reset knapp eller annat? Jag kan googla men vill veta så jag inte googlar i onödan.

Permalänk
Skrivet av anon349222:

Okej jag förstod kanske inte allt men olika ägare för olika filer och kataloger alltså. Jag använder rpi, men efter att uppgiften har bedömts och blivit godkänd kommer jag kanske att experimentera själv med laptopen och då ominstallerar jag os:t. Sa då försöka att ha i åtanke att de filer och kataloger som du nämner har och bör ha olika ägare och grupper. Det hjäler inte att bara ta bort netplan och inställningar från några kataloger som /etc/network/interfaces etc. De går inte att återställa till urspringsvärdena på nåt enkelt sätt med kommandon, reset knapp eller annat? Jag kan googla men vill veta så jag inte googlar i onödan.

Vid det här laget har du gjort tillräckligt många ändringar för att jag inte ens skulle chansa. Ta en backup av eventuella personliga inställningar och dokument du vill spara och nuke-and-pave till en ren installation; det tar säkert inte mer än någon timme på sin höjd.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder rpi för projektet med bekants inställningar och han ville ha det som det är och jag vill inte riskera att det inte funkar som innan.

Efter att lärarn har bedömt och godkänt mig kan jag experimentera på dator eller i virtualbox och då sk jag ha det som du och andra skriver här i åtanke.

Jag har innan försökt att fixa min stationära fps 8300. Den har ett vitt skal och svart framsida. Först hade den problem som var att den blinkade orange och att *muspekaren frös fast. Det har gått längre nu och on knappen lyser inte ens när man trycker ner on knappen och datorn startar inte ens. Se bild. Men de tär väl för svårt att se allt och mycket med den bilden. Försökte nån gång med att sätta i de löst hängande kablarna i uttag för längesen men nej det funkade inte. Men jag satte de kanske i fel uttag för fanns för fanns flera men kablarna nådde ju fan inte alla

.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv

Jag tryckte ner en avlång vit scartliknande ände ända ner i uttaget och nu lyser det gult. Tog antingen ut den innan och satte i den igen eller då hängde den löst och satte i den igen då. Det finns fler lösa svarta ändar som är som hdmi ändar i storlek typ. Ska alla de sättas i i varsitt och rätt uttag eller hur ska man göra?

Datorn startar nu i alla fall sen jag gjorde det, men det har kanske inte löst problemet.

Alltså det hänger en massa andra ändar som är svarta och som det står P1, P2 osv på men det står inget på eller runt det gröna moderkortets olika uttag eller runt datorns andra uttag utanför moderkortet.

Tips? Jag tycker ändå att det är lika bra att posta här för enligt YouTubers är ju linux de it- användare som är bäst. Eller tips om bra sweclockers forum för det här?

Permalänk
Skrivet av anon349222:

Jag tycker ändå att det är lika bra att posta här för enligt YouTubers är ju linux de it- användare som är bäst. Eller tips om bra sweclockers forum för det här?

Det finns ett separat forum här för hjälp med stationära datorer.. 🙄

Permalänk
Inaktiv

Okej, vilket? Nej strunt samma förresten det är väl lätt att hitta.

Läraren hade svarat och tipsade om att lägga in modprobe och ip tunnel kommandona i /etc/network/ interfaces. Jag undrar då om något av de här exemplen eller annat funkar i /e/n/i för att autoetablera tunneln? Jag har aldrig kunnat installera gogoc i Ubuntu 22.04, xubuntu 22.04 eller mx linux. Är det go Lang som man ska installera där eller nåt annat som ska funka lika eller nästan lika bra och enkelt som gogoc? Miredo? Förslag på konf fil eller annat i miredo eller annat program för att autoetablera tunneln?Om gogoc nu ska installeras även i de os:n och inte bara på rpi hur i i hela friden gör man då det?

auto he-ipv6
modprobe ipv6
ip tunnel add he-ipv6 mode sit remote.                216.66.80.90 local <länklokal dator ipv4 address> ttl 255
ip link set he-ipv6 up mtu 1480
ip addr add 2001:470:27:c4e::2/64 dev he-ipv6 ip -6 route add ::/0 dev he-ipv6
ip -f inet6 addr

Eller samma fast med bara auto eller med shebang raden högst upp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon349222:

Okej, vilket? Nej strunt samma förresten det är väl lätt att hitta.

Läraren hade svarat och tipsade om att lägga in modprobe och ip tunnel kommandona i /etc/network/ interfaces. Jag undrar då om något av de här exemplen eller annat funkar i /e/n/i för att autoetablera tunneln? Jag har aldrig kunnat installera gogoc i Ubuntu 22.04, xubuntu 22.04 eller mx linux. Är det go Lang som man ska installera där eller nåt annat som ska funka lika eller nästan lika bra och enkelt som gogoc? Miredo? Förslag på konf fil eller annat i miredo eller annat program för att autoetablera tunneln?Om gogoc nu ska installeras även i de os:n och inte bara på rpi hur i i hela friden gör man då det?

auto he-ipv6
modprobe ipv6
ip tunnel add he-ipv6 mode sit remote.                216.66.80.90 local <länklokal dator ipv4 address> ttl 255
ip link set he-ipv6 up mtu 1480
ip addr add 2001:470:27:c4e::2/64 dev he-ipv6 ip -6 route add ::/0 dev he-ipv6
ip -f inet6 addr

Eller samma fast med bara auto eller med shebang raden högst upp?

För att automatisera skapandet av tunneln kan du använda init-skript

# /etc/init.d/ipv6tunnel case "$1" in start) modprobe ipv6 ip tunnel add he-ipv6 mode sit remote 216.66.80.90 local <din IPv4-adress> ttl 255 ip link set he-ipv6 up mtu 1480 ip addr add 2001:470:27:c4e::2/64 dev he-ipv6 ip -6 route add ::/0 dev he-ipv6 ;; stop) ip -6 route del ::/0 dev he-ipv6 ip addr del 2001:470:27:c4e::2/64 dev he-ipv6 ip link set he-ipv6 down ip tunnel del he-ipv6 ;; esac exit 0