Valve säljer begagnade Steam Deck – 20 procent billigare

Permalänk
Melding Plague

Valve säljer begagnade Steam Deck – 20 procent billigare

Begagnade och uppfräschade versioner av Steam Deck har blivit tillgängliga att köpa till ett betydligt lägre pris än tidigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Initiativ som ska premieras! Alla blir vinnare. Miljö, Valve och konsument.

Permalänk
Medlem

Känns som en bra prissänkning. Nästan så jag kan börja överväga ett köp i framtiden.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Varför inte, hellre det än blocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Initiativ som ska premieras! Alla blir vinnare. Miljö, Valve och konsument.

Tveksamt om detta är vidare lönsamt rent inkomstmässigt för Valve. Mer handpåläggning och stökiga processer jämfört med att kränga nya enheter.

Skulle tippa att de gör det i försök att vinna marknadsandelar samt (kanske främst) för att boosta sin CSR (Corporate social responsibility).

Hursomhelst, håller med om att sånt ska premieras, så det är ju bra

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Bra juh, liknande priser som Blocket/Tradera fast med garanti.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Var kommer enheterna ifrån? Kan kunder sälja tillbaka Deckar till Valve?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Var kommer enheterna ifrån? Kan kunder sälja tillbaka Deckar till Valve?

Troligen reparerade garantibyten, jag har ju t.ex skickat tillbaka 2 (både min och dotterns fick ett problem som gjorde att de var helt döda) och fått nya.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Var kommer enheterna ifrån? Kan kunder sälja tillbaka Deckar till Valve?

Jag tänker spontant returer med öppnade förpackningar och enheter som folk provkört (och därför inte kan säljas som helt nya)

Permalänk
Snusfri

Skulle kunna tänka mig ett Ångdeck om det kostade 2995:-

Tveksam till hur Rimworld (som jag spelar mest) skulle fungera dock.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle kunna tänka mig ett Ångdeck om det kostade 2995:-

Tveksam till hur Rimworld (som jag spelar mest) skulle fungera dock.

Rimworld är markerad som "Steam Deck Verified".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tveksamt om detta är vidare lönsamt rent inkomstmässigt för Valve. Mer handpåläggning och stökiga processer jämfört med att kränga nya enheter.

Skulle tippa att de gör det i försök att vinna marknadsandelar samt (kanske främst) för att boosta sin CSR (Corporate social responsibility).

Hursomhelst, håller med om att sånt ska premieras, så det är ju bra

Det beror på vad man tar in. T.ex. Microsoft / Sony har alltid sålt sina konsoler på subventionerade priser för att ta igen det på spellicenserna utgivarna betalar till dem för varje sålt exemplar av spel. Nintendo har aldrig gjort det men de har också haft teknikspecs som är två generationer efter.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av dlq84:

Rimworld är markerad som "Steam Deck Verified".

https://i.imgur.com/MtdVzDj.png

Menar mer känslan att spela det med styrspakar och knappar istället för mus och keeb.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle kunna tänka mig ett Ångdeck om det kostade 2995:-

Tveksam till hur Rimworld (som jag spelar mest) skulle fungera dock.

Vid 2995 hade det varit en riktigt bra deal.

Tyckte den var på tok för stor när jag hade den, men den har sin charm trots allt och lite indie-spelande i soffan är ju trätt trevligt.

Permalänk
Medlem

Hade jag inte redan haft en så hade jag seriöst övervägt detta istället för en helt ny.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Helt sinnes att 340 euro är 4000kr.

Permalänk
Medlem

Folk skulle prompt ha kvar kungen på pengen, nu får man betala och hålla truten.

Permalänk
Medlem

Smutt ändå.

Helt i rätt riktning likt Inrego och några andra företag.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle kunna tänka mig ett Ångdeck om det kostade 2995:-

Tveksam till hur Rimworld (som jag spelar mest) skulle fungera dock.

Säljs ju redan till fett underpris. Kolla ROG Ally som går på runt 9-10k. 🤔 Valve räknar väl att tjäna på det i längden när man köper spel på Steam dock.

Permalänk
Medlem

Super trevligt!

Köper mkt hellre beggat.

339€ för basmodellen är ju rätt schysst. Kanske blir en sån framöver.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Folk skulle prompt ha kvar kungen på pengen, nu får man betala och hålla truten.

kolla inte på mig jag röstade för euro, jag och morfar var de enda i familjen som gjorde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

kolla inte på mig jag röstade för euro, jag och morfar var de enda i familjen som gjorde det.

Man kan också göra som Danmark och låta riksbanken låsa kronans värde till Euron (oklart hur de gör det, men kanske det är samma som i Schweiz där riksbanken köper Euro för att upprätthålla balansen).
Danska kronan är nu 1.57 SEK.

On topic: Bra initiativ från Valve! Jag sugen på antingen Steam Deck eller ROG Ally, men lutar åt en begagnad ROG Ally då den lättare funkar med vanliga Windows-program som inte är spel. Funderar bland annat på att göra lite videoredigering på resande fot i Davinci Resolve, som faktiskt andra redan visat funkar: https://www.youtube.com/watch?v=2ayxbqNDkEY&pp=ygUYZGF2aW5jaS...
Galet spännande tider!

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle kunna tänka mig ett Ångdeck om det kostade 2995:-

Tveksam till hur Rimworld (som jag spelar mest) skulle fungera dock.

Tror inte du förstår hur billig SteamDeck är i förhållande till i princip allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

kolla inte på mig jag röstade för euro, jag och morfar var de enda i familjen som gjorde det.

Resultatet av årtionden av misslyckad politik, problemet är inte kronan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tveksamt om detta är vidare lönsamt rent inkomstmässigt för Valve. Mer handpåläggning och stökiga processer jämfört med att kränga nya enheter.

Skulle tippa att de gör det i försök att vinna marknadsandelar samt (kanske främst) för att boosta sin CSR (Corporate social responsibility).

Hursomhelst, håller med om att sånt ska premieras, så det är ju bra

Precis all hårdvara Valve säljer idag är lönsam för de. Varje såld refurbished Deck är en guldgruva för de. De skulle egentligen kunna sälja helt ny Steam Deck för under 300 dollar och ändå tjäna stora pengar på den. Anledningen är Steam där de får in ca 30% på varje sålt spel. Varenda köp på Steam ger de 30%. Helt sjukt egentligen. Försäljning av spel på Steam är Valves stora kassako.
Valve skulle skratta hela vägen till banken även om alla plötsligt skulle byta ut sina Decks till ROG Ally. De flesta som köper en Ally kommer att köpa nya Steam spel, förr eller senare. Det vet Valve mycket väl.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Varenda köp på Steam ger de 30%. Helt sjukt egentligen. Försäljning av spel på Steam är Valves stora kassako.

Det kostar ju dock att drifta och underhålla servrar för lagring, och klientkommunikation osv.
Betalningslösningar kostar pengar, att ha support-personal kostar pengar.

Det är mycket kostnader som speltillverkarna slipper när de lägger upp sina spel på steam.
Så att Steam "får" 30% är en sanning med modifikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Det kostar ju dock att drifta och underhålla servrar för lagring, och klientkommunikation osv.
Betalningslösningar kostar pengar, att ha support-personal kostar pengar.

Det är mycket kostnader som speltillverkarna slipper när de lägger upp sina spel på steam.
Så att Steam "får" 30% är en sanning med modifikation.

Självklart finns det kostnader, men på det stora hela är de nästan försumbara. Jag säger det inte för att jag killgissar, utan för att jag fått den informationen direkt från Valve själva när jag suttit i möten med de, inom mitt jobb. Som en liten referens så tjänar de veckovis mer på Steamförsäljningen än vad Valve Index VR headsettet drog in de första 2 åren (nettovinst).

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Nästan värt att köpa en steam deck bara för att ha som dockbar dator. Hmmm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Folk skulle prompt ha kvar kungen på pengen, nu får man betala och hålla truten.

Kungen på våra pengar är ett krav från mig, men det hade vi ändå fått om vi haft euro, ena sidan är alltid upp till varje land att välja motiv till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Man kan också göra som Danmark och låta riksbanken låsa kronans värde till Euron (oklart hur de gör det, men kanske det är samma som i Schweiz där riksbanken köper Euro för att upprätthålla balansen).
Danska kronan är nu 1.57 SEK.

On topic: Bra initiativ från Valve! Jag sugen på antingen Steam Deck eller ROG Ally, men lutar åt en begagnad ROG Ally då den lättare funkar med vanliga Windows-program som inte är spel. Funderar bland annat på att göra lite videoredigering på resande fot i Davinci Resolve, som faktiskt andra redan visat funkar: https://www.youtube.com/watch?v=2ayxbqNDkEY&pp=ygUYZGF2aW5jaS...
Galet spännande tider!

Då öppnar man upp sig för den typ av valutaspekulation som bla Sverige råkade ut för på 90-talet som gjorde att vi då lät kronan flyta.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|