Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Mus hjul scrollar ofta åt fel håll, är det mitt finger eller musen?

Permalänk
Medlem

Mus hjul scrollar ofta åt fel håll, är det mitt finger eller musen?

Köpte en Logitech Pro X Superlight för några månader sedan. Minns inte om det var såhär från början, men detta har definitivt blivit värre.

Om jag sakta och försiktigt scrollar så går den aldrig åt fel håll. Det tenderar att bara hända när jag använder långfingret. Men jag har aldrig upplevt detta problem innan och jag har använt möss i 15+ år. Däremot har jag aldrig haft en mus som är så liten och lätt.

Något jag noterat med beteendet är att det tycks bara hända när jag gjort min scroll rörelse. Men jag vet att jag inte drar fingret åt andra hållet när det lämnar scrollen. Så kan det vara att hjulet av nån anledning åker tillbaks litegrann om man tar i för mycket eller något?

Vet inte om jag håller på och bli galen, om det är jag eller musen. Har någon annan upplevt detta?

Permalänk
Medlem

Brukar tyvärr få samma fel på mina Logitech-möss också.

Förmodligen skulle det säkert hjälpa att öppna och rengöra, men har inte orkat.

Permalänk
Viking

Mitt scroll-hjul gick sönder för några dagar sedan på Superlighten. Ibland funkar det inte alls, ibland scrollar den åt fel håll som du beskriver, och ibland funkar den perfekt.

Testa att lyfta musknapp 1 och 2, och blås bort damm från hjulet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Nu borde ju inte det vara problemet längre, men titta om det finns någon mjukvaruuppdatering till musen. Logitech har haft problem tidigare med detta som de löst med uppdatering. Men det var flera år sedan jag hade samma problem som löstes med mjukvara så de borde ju fixat det nu på nya möss kan man tycka...

(Tillägg: och på en annan modell av mus)

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt övertygad, men jag lyfte på musknapparna och blåste som fan, både med mun och lufttryck, och jag har hittills inte lyckats återskapa problemet så det ser lovande ut. Ska hålla ett öga på den när jag surfar och spelar ikväll om det börja hända igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Nu borde ju inte det vara problemet längre, men titta om det finns någon mjukvaruuppdatering till musen. Logitech har haft problem tidigare med detta som de löst med uppdatering. Men det var flera år sedan jag hade samma problem som löstes med mjukvara så de borde ju fixat det nu på nya möss kan man tycka...

(Tillägg: och på en annan modell av mus)

mjukvarufixen hjälpte föga på min G603. testade även lite hårdvarutrixande men det funkade inte heller.

Permalänk
Medlem

Jag har bytt ut en G Pro Wireless pga samma problem, kanske går att laga också men min var utanför garantitiden och jag orkade inte krångla utan det blev en ny. För mig hjälpte ingen uppdatering eller rengöring.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Köpte en Logitech Pro X Superlight för några månader sedan. Minns inte om det var såhär från början, men detta har definitivt blivit värre.

Om jag sakta och försiktigt scrollar så går den aldrig åt fel håll. Det tenderar att bara hända när jag använder långfingret. Men jag har aldrig upplevt detta problem innan och jag har använt möss i 15+ år. Däremot har jag aldrig haft en mus som är så liten och lätt.

Något jag noterat med beteendet är att det tycks bara hända när jag gjort min scroll rörelse. Men jag vet att jag inte drar fingret åt andra hållet när det lämnar scrollen. Så kan det vara att hjulet av nån anledning åker tillbaks litegrann om man tar i för mycket eller något?

Vet inte om jag håller på och bli galen, om det är jag eller musen. Har någon annan upplevt detta?

Skrivet av Donnerstal:

Mitt scroll-hjul gick sönder för några dagar sedan på Superlighten. Ibland funkar det inte alls, ibland scrollar den åt fel håll som du beskriver, och ibland funkar den perfekt.

Testa att lyfta musknapp 1 och 2, och blås bort damm från hjulet.

Skrivet av Cranzle:

Jag är inte helt övertygad, men jag lyfte på musknapparna och blåste som fan, både med mun och lufttryck, och jag har hittills inte lyckats återskapa problemet så det ser lovande ut. Ska hålla ett öga på den när jag surfar och spelar ikväll om det börja hända igen.

Ja, det *kan* ju absolut vara så enkelt att bara något skräp kommit in. Om typ ett hårstrå eller något fladdrar runt framför sensorn så kan det ju bli kaos...

Eller så är den trasig, det kan ju inte uteslutas, men det låter ju som extremt kort tid att den skulle gå sönder efter bara några månader.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det *kan* ju absolut vara så enkelt att bara något skräp kommit in. Om typ ett hårstrå eller något fladdrar runt framför sensorn så kan det ju bli kaos...

Eller så är den trasig, det kan ju inte uteslutas, men det låter ju som extremt kort tid att den skulle gå sönder efter bara några månader.

Ja, jag tvivlar på att det godkänns för en retur. Skulle kunna ta med den till Inet butiken där jag köpte den och kanske kan be dem testa den omgående? För det känns riktigt skumt det hela. Det är nästan bara när jag scrollar uppåt det händer, men det är inte som att jag gör något annorlunda jämför de andra 15+ åren jag använt möss.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med Logitech Pro (inte superlight).

Tänkte köpa ny, men kanske blir samma sak då verkar det som...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA