Studie: Bottar bättre än människor på att lösa captcha-test

Permalänk
Medlem

Äntligen..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Testerna ämnar ju dock att särskilja människor och botar. Att man klarar testet exakt, snabbt och konsekvent behöver inte vara tecken på det ena eller det andra. Sen finns ju dessutom övriga faktorer att ta hänsyn till såsom IP adresser och annat för att skapa en helhet. Går troligen att kolla över alla resultat och lista ut vilka som är AI.. men sen kan ju AI:t misslyckas med mening ibland etc..

AI är ju dessutom ganska svagt mot adversarial attacks så där kan man säkert lura bort ett och annat AI. Räcker ju om var x:e gissning är en luring där man presenterar löjligt enkla bilder tillsammans med en som är skapad specifikt för att driva ett AI till vansinne etc.. Finns många vägar runt det där. Kapplöpning som vanligt...

Vad kan man annars göra? Något slags system likt certifikat fast för gemene man. Nu hatar ju alla på Sweclockers decentraliserade blockkedjor, men här ser jag att man kan göra ett "web of trust" relativt anonymt även om det riskerar att i vissa fall äventyra integritet etc. Google applicerar i princip redan något likt detta i ReCaptcha v3 om man är inloggad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Markera alla bilder med en cykel: Jaha, Ska cykelhjulet på bild 5 med? Ibland så ja, ibland inte? Stolpen på rödljuset? Lagom kul efter 3-4 försök.
Hur tänker de att de ska "människotesta" när intelligens inte är en framkomlig väg?

Detta!

Vissa captchor är enkla när varje ruta är en inviduell bild och man ska avgöra om det är en bild av bil eller buss eller något annat.
Men dessa med en större bild uppdelad i flera rutor där det inte är tydligt var gränsdragningen går/vad som räknas som rätt eller fel.
Att det kan finnas rutor där delar av cykeln, bussen, trafikljuset, eller vad det nu är är synlig.
Men är det tillräckligt mycket av objektet för att det ska räknas med?

Eller dessa med cyklar + cyklist eller motorcykel + motorcyklist.
Är det bara fordonet som ska räknas med eller förare/cyklist ska också räknas med ?

Innan Sweclockers började med friendly captcha hände det att man kanske fick försöka 5ggr ibland innan man blev 'veriefierad som människa' och kunde logga in.

Citat:

Är du en bot?

Inte ännu.
Men man kanske borde uppgradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

Nej, men... jag känner en bot, hon heter Anna, Anna heter hon

Snälla be henne inte banna mig.
Jag bara sitter här i venten och spelar lite DotA.

Tänkte också på:
- Vilken låt är det?
- Darude Sandstorm
(Oavsett vilken låt det faktiskt var)
o O (Internet memes)

Permalänk

Det handlar alltid om att ha rätt skydd. Vad rätt skydd är beror på mycket.
Att ha tvåfaktorsauktorisering med en App på ens mobil år 1999 hade inte fungerat så bra, man var för långt före i tiden.

Detsamma gäller captcha-test. Under en viss tid har detta varit ett effektivt skydd, självklart varar ej detta skydd för alltid, men då får man i framtiden anpassa skyddet.

Permalänk
Medlem

Har hoppats i flera år detta skräp ska försvinna.

Roligaste är dess bilder med text du ska fylla i. Bokstäverna och siffrorna är oftast så förvridna och ibland nästan lika vit som bakgrunden att man inte har en aning vad det ska föreställa.

Google egen har gjorts några förbättringar genom åren, men sett hemsidor använder dels den föråldrade versionen från Google eller annan variant som borde ha bytts ut för 6 år sen. I bland ger jag upp och försöker inte ens komma in på vissa hemsidor.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tojona:

Jag ser fram emot dagen någon programmerar ett plugin till din browser för att automatiskt klara din captchas.

Finns
https://chrome.google.com/webstore/detail/buster-captcha-solv...

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Captcha har tjänat sitt syfte och bör helt försvinna i den formen den existerar idag.
Däremot ska sweclockers ha en eloge för den captcha som nu mer används vid inloggning den varken stör eller driver en till vansinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Vi behöver veta att du är en människa.

Ranka dessa 10 cirkusakter efter hur förnedrande de är att utföra.

"The Aristocrats!"

Permalänk
Medlem

Till Sweclockers och Geeks

Är rätt okunnig på sånt här - men - ni har ju ett sånt där captcha innan man loggar in.

Vad händer när en bot lyckas logga in? Vad ställer det till för problem för just er, och hur får man bort den sen? Går det?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Då bör väl kriterierna för Captcha göras om för att ta hänsyn till detta. Meningen är ju inte att man ska "lösa" en captcha utan bevisa att man är en människa. D.v.s. löser man dem för snabbt och exakt är man troligen en bot.

Det är lättare sagt än gjort. Det är förstås väldigt enkelt att låta en AI lösa captchas i ett lite slumpmässigt tempo som är lika långsamt som människor. Att skapa något nytt system som inte kräver att man bevisar vem man är utan endast att man är människa verkar vara svårt i dagens läge.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Det som swec använder, Friendly Captcha som ”löser ett kryptoproblem i bakgrunden”, hur bra är det rent praktiskt? Är ju supersmidigt för en själv men jag fattar inte riktigt vad det gör som stoppar bottar.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Markera alla bilder med en cykel: Jaha, Ska cykelhjulet på bild 5 med? Ibland så ja, ibland inte? Stolpen på rödljuset? Lagom kul efter 3-4 försök.
Hur tänker de att de ska "människotesta" när intelligens inte är en framkomlig väg? Någon sorts "profil" från webläsaren? Knappast..
Bank-ID !! Jaaa! /s

Försökte göra en Captcha via Steam. Kommer ihåg en föreläsning från skolan för många år sedan om lag och rätt där föreläsaren sa "Det finns inget som heter sunt förnuft, för alla har sin version av vad det betyder och det är därför vi har lagar som säger vad som är rätt och fel".

Gjorde säkert 30+ captchas och Steam vägrade släppa in mig på grund av just det du beskriver ovan. Är backspegeln en del av motorcykeln? Är trappräcket en del av trappan? Är motorhuven som är 95% blockerad av en buske, men man vet finns bakom busken och fortfarande ser 5% av framljuset av bilen en del av bilen?

Min nya favorit captcha är en modell där man får typ 9 djur och ska "boopa" näsan på specifikt igelkotten. De är både roliga, tydliga och lämnar väldigt sällan något att fundera över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Bank-ID !! Jaaa! /s

This is the way

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Är rätt okunnig på sånt här - men - ni har ju ett sånt där captcha innan man loggar in.

Vad händer när en bot lyckas logga in? Vad ställer det till för problem för just er, och hur får man bort den sen? Går det?

”Går det?” Varför skulle det vara ett problem? Man stänger väl ned kontot helt enkelt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Min nya favorit captcha är en modell där man får typ 9 djur och ska "boopa" näsan på specifikt igelkotten. De är både roliga, tydliga och lämnar väldigt sällan något att fundera över.

Det låter ju mer kul än störande! Men man får nog klura lite med bilderna eftersom AI nog lätt känner igen en igelkott. Man kan ju t.ex. ta helt egna bilder (som inte finns tillgängliga för AI-träningen på internet ännu) samt maskera lite; låta igelkotten titta fram bakom en fotboll. Ännu klurigare; peka ut bilden med igelkottssvansen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ett verifierat nummer såklart
Blir dyrt för bottarna med alla nya abonnemang

För dyrt? Sånt spofar man gratis så "verifierat" nummer är nog bland dom sämsta lösningarna precis som sms koder.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit helt övertygad om att det inte har särskilt mycket med att hålla ute bottar att göra. Snarare att vi kollektivt hjälper Google eller dylikt att träna sina algoritmer att läsa böcker och på senare tid köra bil.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Konstigt.. "Markera alla motorcyklar i bilderna". (Bilderna visar bara mopeder) 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Är rätt okunnig på sånt här - men - ni har ju ett sånt där captcha innan man loggar in.

Vad händer när en bot lyckas logga in? Vad ställer det till för problem för just er, och hur får man bort den sen? Går det?

Antar att det typiska problemet är ett osedvanligt tillflöde av forumspam...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det låter ju mer kul än störande! Men man får nog klura lite med bilderna eftersom AI nog lätt känner igen en igelkott. Man kan ju t.ex. ta helt egna bilder (som inte finns tillgängliga för AI-träningen på internet ännu) samt maskera lite; låta igelkotten titta fram bakom en fotboll. Ännu klurigare; peka ut bilden med igelkottssvansen!

Jo dessa är faktiskt sjukt roliga och jag har inget emot att göra dem alls. Det är väldigt små bilder, lite suddiga (ofc) och så är det djur som är ganska lika i storlek och färg. Så du behöver se skillnad på en igelkott och en skunk och en tvättbjörn eller dyl. Ingen aning hur lätt AI har för att lista ut dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Konstigt.. "Markera alla motorcyklar i bilderna". (Bilderna visar bara mopeder) 🙄

Ja sånt är ju svårt om man inte kan specifika modeller.

Finns ju exempelvis Scootrar som är 50cc (Moped) och sen finns det Scootrar som är 125cc (Lätt Motorcyckel, A1 behörighet i EU) och lite större, typ 150cc och 200cc som (Mellanklass, A2 behörighet i EU) som kan vara förvillande lika om man inte kan specifika modeller.
De största scootrarna brukar vara ganska uppenbart att de inte är mopeder.
Men typ 100-250cc modeller kan ibland vara att de bara är marginellt större utvändigt än 50cc modeller och då är det svårt att veta om man inte kan specifika modeller.

Sen typ Honda MSX "Grom" eller Monkey Bike har storlek och utseende som kan lura en att det är moped men är lätt motorcykel.

Tänk om det skulle göra liknande med cyklar.
Välj bilder på cyklar som har en speciell modell på växlarna eller dylikt.
Att man måste antingen ha tur eller vara cykelnörd för att få rätt.

Skulle väl kunna göra samma med bilar. Om det exempelvis finns en grundmodell som finns med olika motorer, men om det finns något externt som man kan särskilja dem åt. Ett GTI märke, en lite annan spoiler eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jo dessa är faktiskt sjukt roliga och jag har inget emot att göra dem alls. Det är väldigt små bilder, lite suddiga (ofc) och så är det djur som är ganska lika i storlek och färg. Så du behöver se skillnad på en igelkott och en skunk och en tvättbjörn eller dyl. Ingen aning hur lätt AI har för att lista ut dessa.

Jag har länge tänkt att någon gång kommer datorer bli bra på att lösa captcha.
Verkar som att för 5-10 år sen var datorer rätt kassa på att "lista ut" såna här saker.
Men med typ Ampere och Lovelace hårdvara och smarta algoritmer så har datorer blivit väldigt mycket bättre på sånt här bara senaste året/åren.

Exempelvis omtalade ChatGPT lanserades 30 November 2022.
Det är fortfarande mindre än ett år sen, även om årsdagen närmar sig.

Permalänk
Medlem

Om bottarna nu är smartare än människorna, är vi säkra på att siterna ens vill ha mänskliga besökare längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja sånt är ju svårt om man inte kan specifika modeller.

Finns ju exempelvis Scootrar som är 50cc (Moped) och sen finns det Scootrar som är 125cc (Lätt Motorcyckel, A1 behörighet i EU) och lite större, typ 150cc och 200cc som (Mellanklass, A2 behörighet i EU) som kan vara förvillande lika om man inte kan specifika modeller.
De största scootrarna brukar vara ganska uppenbart att de inte är mopeder.
Men typ 100-250cc modeller kan ibland vara att de bara är marginellt större utvändigt än 50cc modeller och då är det svårt att veta om man inte kan specifika modeller.

Sen typ Honda MSX "Grom" eller Monkey Bike har storlek och utseende som kan lura en att det är moped men är lätt motorcykel.

Tänk om det skulle göra liknande med cyklar.
Välj bilder på cyklar som har en speciell modell på växlarna eller dylikt.
Att man måste antingen ha tur eller vara cykelnörd för att få rätt.

Skulle väl kunna göra samma med bilar. Om det exempelvis finns en grundmodell som finns med olika motorer, men om det finns något externt som man kan särskilja dem åt. Ett GTI märke, en lite annan spoiler eller dylikt.

Min tanke o lite skämtsamma kommentar var att en bot bara markerar alla medans en annan som kan ett o annat tänker att det är en kuggfråga för att just förvilla bottar o kuggar med typ 100%.

Permalänk
Medlem

Jag avskyr captcha, det är bara ett jävla tidsslöseri och allra mest förbannad blir jag när man ska klicka på samtliga bilder som innehåller någon viss objektstyp, där captchan har FEL och JAG blir straffad med att utföra ännu fler. GRRAAAAAARGGH!!!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om bottarna nu är smartare än människorna, är vi säkra på att siterna ens vill ha mänskliga besökare längre?

Om bottarna börjar tjäna pengar, är villiga att spendera dessa på något och kan bli påverkade av reklam: nej, då är mänskliga besökarna troligtvis ganska körda

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Min tanke o lite skämtsamma kommentar var att en bot bara markerar alla medans en annan som kan ett o annat tänker att det är en kuggfråga för att just förvilla bottar o kuggar med typ 100%.

Jo men det hade varit lite kul om något nisch forum hade lite väl nördiga capthas.
Exempelvis om SweClockers skulle använda sina Quiz som capthas.
Minst 9 av 10 rätt för att lyckas logga in.
Men samtidigt risk att det blir lite väl elitiskt.